2008-10-05, 20:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Visst ärvs hans förmögenhet
Kungafamiljens förmögenhet är i grunden dom pengar Jean Baptiste Bernadotte lånade ut till sverige när han blev kronprins. Pengarna kom från krigsbyten han snodde åt sej som brigadgeneral i Napoleons arméer.
Citera
2008-10-05, 20:51
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...att Du inte räknar mig till "folk", ty sådant träffade jag i dag på en "restaurang" av en internationell snabbmatskedja, och det var inte så vackert. Man förstår då att Rörelsen kan ha så höga opinionssiffror.
Va vad menar du jag förstår ingenting av denna mening?! Var god förklara snälla....

Citat:
Förvisso är jag konservativ, men till frågan om de statliga utgifterna för Hovet.
Hovets ekonomi är till antalet summa fyra:
Hovstatens - 50,4 miljoner SEK.
Slottsstatens - 48,1 miljoner SEK, därutöver tillkommer inkomster från visningsverksamhet och försäljning på de olika slotten.
Kungl. Djurgårdens Förvaltnings - har intäkter i form av hyror och arrenden, som täcker dess kostnader. Denna förvaltning utgör en egen redovisningsenhet, som omsätter ca miljoner SEK.
Kungahusets privata - För Kungahuset gäller samma skatteregler som för övriga medborgare.

Det som det således finns avundsjuka synpunkter på är Hovstatens anslag av statsbudgeten. Denna kostnad stammar ur ett gammalt avtal och bygger på den sk Guadeloupefonden.

Duktigt utlägg på hur mycket pengar kungahuset har i sin budget och var dem kommer ifrån. Man börjar nästan tro att du jobbar inom kungahuset... Det roliga är att ingen kan visa vart pengarna går då denna som man endå får kalla det offentliga "mydlighet" (brist på bättre ord) inte behöver redovisa vad dem gör med appanaget! Varför ska dem inte behöva göra det när det är skattebetalarnas pengar han slösar bort?!
Citera
2008-10-05, 20:53
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Kungafamiljens förmögenhet är i grunden dom pengar Jean Baptiste Bernadotte lånade ut till sverige när han blev kronprins. Pengarna kom från krigsbyten han snodde åt sej som brigadgeneral i Napoleons arméer.

Okej, hade jag ingen anning om...
Skitiga pengar i kungahuset, smaskigt!
Citera
2008-10-05, 21:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Du menar...

Citat:
Okej visst jag fattar vad du menar. Kungen är immun och det är så i många länder MEN! Det finns ju ingen bra anledning till varför och det finns ingen rättvisa att det är så. Det enda du grundrar din argumentation på är ju att det alltid har varigt så och att det är så i andra länder. Kan du ge en vettig anledning till att han (kungen) ska få begå brott och inte vi?!

...för att Du inte får begå brott med åtalseftergift? Jag tycker det är bra ju färre brottslingar vi har - inte ju fler.
Skälet är så här:
Statschefer har i regel åtalsimmunitet under sin ämbetstid för att inte denne skall kunna angripas politiskt genom juridiska processer. Det förekommer av samma anledning att regerings- och parlamentsledamöter, och ibland även höga domare, har åtalsimmunitet. Juridik är inte bara en fråga om att lagföra någon för en uppenbar försyndelse, utan även en möjlighet att driva långvariga och komplicerade processer för att förlama det politiska livet, eller i största allmänhet förstöra livet för andra. Du kan ju tänka Dig hur det skulle okynnesprocessas mot den svenske statschefen om möjligheten fanns.
Därför brukar republiker inte tillåta juridiska processer mot denna typ av befattningshavare förrän efter att de lämnat ämbetet. I en monarki sker ju i regel (men inte nödvändigtvis) i samband med döden.

Citat:
Men herre min skapare i vilket århundrade lever du i?
"...det har mycket länge funnits en risk för att papisterna inom katolska kyrkan söker göra framstötar och återerövra vårt rike till bukprästernas och avlatmånglarnas välde, vilket måste förhindras genom stadganden om religionstillhörighet."
Och du tycker att den risken är överhängade att katoliker ska komma och erövra vårat kungarike. Ge dig du kan ju inte mena allvar! Dem här argumenten håller inte i våran tid.
Vi lever på 2000-talet och jag välkommnar dig och berättar att nu har vi religonsfrihet och varför ska inte det gälla för alla människor i hela sverige inklusive kungahuset!
Om nu kungahuset skall representera Sverige och den svenska befolkningen så borde dem ju ha religonsfrihet eftersom resten av Sverige har det!
Återigen vart ligger rättvisan och demokratin i att dem inte får välja religon?!

För såvitt jag inte skriver från en annan dimension är vi nog i samma tid Du och jag. På intet sätt har den tid man befinner sig i med vilka värderingar man omfattar att göra. Det är ett icke-argument.
Jag försökte ge en historisk bakgrund och undvika det uppenbara, men menar Du på allvar att det skulle vara tillåtet för statschefen att vara muslim, ateist eller djävulsdyrkare? När religionsfriheten infördes gjordes detta för att t ex statsråd skulle kunna vara konfessionslösa, vilket inte varit fullt ut möjligt innan. De som stiftade lagen menade så klart inte att vi skulle öppna landet för allsköns irrläror. Men Du har rätt i en punkt; det är ingen rättvisa eller demokrati i detta för kungafamiljens del. Det skall heller inte så vara. Demokrati utövas nedom tronen och att vara konung eller tronföljare är inget lätt uppdrag, och då får man stå ut med att man inte får välja allt själv. Man kan heller inte helt välja var man skall bo, vem man ska gifta sig med, vilken tronföljdordning man har eller vilket jobb man är intresserad av. Allt är inte fritt här i världen, och det är måhända svårt för en bortskämd svensk att förstå.
Citera
2008-10-05, 21:12
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Okej, hade jag ingen anning om...
Skitiga pengar i kungahuset, smaskigt!
Skitiga pengar i Svenska statens ekonomiska fundament, snarare.
Janne Bernadotte räddade staten från konkurs.
Citera
2008-10-05, 21:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Vad är...

Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

...problemet i detta? Krigsbyte är helt legitimt enligt både dåtidens och nutidens folkrätt. Plundring är förbjudet nu, men var inte det då, men det är ju inte plundring det handlar om här.
Citera
2008-10-05, 21:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
...problemet i detta? Krigsbyte är helt legitimt enligt både dåtidens och nutidens folkrätt. Plundring är förbjudet nu, men var inte det då, men det är ju inte plundring det handlar om här.
Jag ser inga problem alls med det, men folk har en förmåga att klaga på kungafamiljens förmögenhet utan att veta vartifrån den kommer.

För övrigt hade Napoleon infört förbud mot att befälhavarna behöll delar av krigsbytet själva, men såg mellan fingrarna då det stärkte krigsmoralen. Bernadotte hade dessutom en väldigt hög lön eftersom han ansågs vara ingift släkt med napoleon. (Hans fru var svägerska med Napoleons bror)
Citera
2008-10-05, 21:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag menar...

Citat:
Va vad menar du jag förstår ingenting av denna mening?! Var god förklara snälla....

...jag ogärna vill räknas till folket, emedan jag inte tillhör de illa klädda, med skrikiga barn försedda, bidragsuppbärande slashasar jag idag hade det blandade nöjet att se å en snabbmatsshop. Det är faktiskt skillnader på människor.

Citat:
Duktigt utlägg på hur mycket pengar kungahuset har i sin budget och var dem kommer ifrån. Man börjar nästan tro att du jobbar inom kungahuset... Det roliga är att ingen kan visa vart pengarna går då denna som man endå får kalla det offentliga "mydlighet" (brist på bättre ord) inte behöver redovisa vad dem gör med appanaget! Varför ska dem inte behöva göra det när det är skattebetalarnas pengar han slösar bort?!

Äh, nystulet är bäst. Man hittar allt man behöver veta i frågan på hovets hemsida. Återger ett utdrag:
"Hovstaten
Anslaget till Hovstaten uppgår till ca 50,4 mnkr (år 2007).
Det skall täcka kostnaderna för Kungens representation inkl. resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi samt information och press, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Konungens och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, Prinsessan Lilians hovstat samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar).
Anslaget, kallat apanage, erhålls vid årets början. Revision utföres en extern revisor. Antalet tillvidareanställda i Hovstaten, omräknat till heltidsanställda, är ca 62 stycken."
http://www.royalcourt.se/monarkinhovstaterna/kungligahovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html

Förvisso är jag kunglig ämbetsman, men det betyder dessvärre bara att jag är offentligt anställd vid en statlig myndighet, och inte att jag har ett personligt anställningsförhållnade till Konungen som fordomdags.
Vilken redovisningsskyldighet har de som uppbär barnbidrag, föräldrapenning eller akassa? Det är också skattepengar. Hovet har härvidlag en något diffus statsrättslig ställning, vilket är helt i sin ordning, efter som det är en mycket speciell del av Sveriges offentlig liv. Det är ju därtill ytterst litet pengar det rör sig om. Drygt 50 miljoner kronor för runt 62 heltidstjänster - det är snålt tilltaget. Det gamla skämtet om att "Kungen håller hårt om pungen" förefaller ha stöd i verkligheten.

OT: Tror Du Möller är redovisningsskyldig?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3449017.ab
Citera
2008-10-05, 21:38
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Därför brukar republiker inte tillåta juridiska processer mot denna typ av befattningshavare förrän efter att de lämnat ämbetet. I en monarki sker ju i regel (men inte nödvändigtvis) i samband med döden.
Och det är ju detta som är så illa. Diplomater, domare m.fl. kan man ju i sinom tid ställa inför rätta men det går inte med kungen för han måste dö innan man ens kan konstatera att det är försent!

Citat:
Jag försökte ge en historisk bakgrund och undvika det uppenbara, men menar Du på allvar att det skulle vara tillåtet för statschefen att vara muslim, ateist eller djävulsdyrkare?
Svar JA! Vad har du emot muslimer och ateister? Hur vet du att kungen egentligen personligen inte är ateist?! Jag ställer frågan tillbaka;
Menar DU på fullt allvar att han eller Viktoria för den delen, inte, om dem nu så skulle vilja, ska få välja vad dem ska tro på?! Det är ju rentav löjligt!
Citat:
Men Du har rätt i en punkt; det är ingen rättvisa eller demokrati i detta för kungafamiljens del. Det skall heller inte så vara. Demokrati utövas nedom tronen och att vara konung eller tronföljare är inget lätt uppdrag, och då får man stå ut med att man inte får välja allt själv. Man kan heller inte helt välja var man skall bo, vem man ska gifta sig med, vilken tronföljdordning man har eller vilket jobb man är intresserad av. Allt är inte fritt här i världen, och det är måhända svårt för en bortskämd svensk att förstå.
Och här har Vi pudelns kärna! Du anser att kungafamiljen inte skall leva i demokrati liksom resten av Sverige gör! Du säger det själv jag citerar igen;
"Men Du har rätt i en punkt; det är ingen rättvisa eller demokrati i detta för kungafamiljens del. Det skall heller inte så vara".
PS. Du är mycket duktig på att argumentera men då har ju helt vrickade åsikter .DS
Citera
2008-10-05, 21:47
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
...jag ogärna vill räknas till folket, emedan jag inte tillhör de illa klädda, med skrikiga barn försedda, bidragsuppbärande slashasar jag idag hade det blandade nöjet att se å en snabbmatsshop. Det är faktiskt skillnader på människor.

Oj oj, sånt här blir jag rädd för. När folk tror att dem är bättre än andra och står över oss "vanligt" folk. Det råkar inte vara Nalle Knutsson som sitter och skriver på andra sidan?! Skrämmande likhet i varje fall. Du är idealbilden av en sann Royalist!

Citat:
Vilken redovisningsskyldighet har de som uppbär barnbidrag, föräldrapenning eller akassa? Det är också skattepengar.
Men inte behöver jag påvisa vilka uppenbara skillnader det är mellan privatpersoner och hovet?!

Citat:
Det är ju därtill ytterst litet pengar det rör sig om. Drygt 50 miljoner kronor för runt 62 heltidstjänster - det är snålt tilltaget.
Måhända att du tycker det är "snålt tilltaget" men dem där 50milj kunde användas till så mycket bättre saker en till t.ex. någon som ska sköta kungafamiljens hästar.. Varenda krona i appange är ett slöseri med skattemedel!
Citera
2008-10-05, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
För såvitt...

Citat:
Och det är ju detta som är så illa. Diplomater, domare m.fl. kan man ju i sinom tid ställa inför rätta men det går inte med kungen för han måste dö innan man ens kan konstatera att det är försent!

...han inte abdikerar. Detta är samtidigt storheten i monarkin, för då uppstår heller inte dessa sönderslitande processer, vilka annars skulle bli fallet. Kungen är opolitisk och skall således skyddas från politiskt ränksmideri.

Citat:
Svar JA! Vad har du emot muslimer och ateister? Hur vet du att kungen egentligen personligen inte är ateist?! Jag ställer frågan tillbaka;
Menar DU på fullt allvar att han eller Viktoria för den delen, inte, om dem nu så skulle vilja, ska få välja vad dem ska tro på?! Det är ju rentav löjligt!

Jag anser att deras värderingar i de flesta fall går på tvärs med det som är fundamentet för Sveriges existens. Nej, de skall alltså inte få välja. precis som de inte skall få välja att engagera sig i ett politiskt parti eller driva kampanj för avvecklade (eller utökande) av kärnkraften.

Citat:
Och här har Vi pudelns kärna! Du anser att kungafamiljen inte skall leva i demokrati liksom resten av Sverige gör! Du säger det själv jag citerar igen;
"Men Du har rätt i en punkt; det är ingen rättvisa eller demokrati i detta för kungafamiljens del. Det skall heller inte så vara".
PS. Du är mycket duktig på att argumentera men då har ju helt vrickade åsikter .DS

Kungafamiljen har ett särskilt uppdrag och ansvar, vilket de själva visar t ex genom att inte utnyttja sin rösträtt. Detta finner jag mycket klokt, enär det annars skulle spekuleras i vad de röstar på etc. Den som har särskild uppdrag måste acceptera att livet är besvärligare än för andra. Detta är inte så konstigt som det kan låta. En kommunchef är inte valbar till kommunala förtroendeuppdrag i den kommun han arbetar Detta kan man givetvis se som en demokratisk inskränkning, men den är förmodligen nödvändig.
http://www.regeringen.se/sb/d/1906/a/12271
Citera
2008-10-05, 22:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Värst vad Du...

Citat:
Oj oj, sånt här blir jag rädd för. När folk tror att dem är bättre än andra och står över oss "vanligt" folk. Det råkar inte vara Nalle Knutsson som sitter och skriver på andra sidan?! Skrämmande likhet i varje fall. Du är idealbilden av en sann Royalist!

...var lättskrämd!
Människor är olika. Man springer olika fort, tjänar olika mycket, har olika rättslig ställning, olika begåvning, olika förmågor i största allmänhet. Bor Du i ett isolerat kollektiv i Värmlandsskogarna och tror att alla är klädda i plyschbyxor i hela världen?
Klart jag är rojalist och det är ju självklart att människor är olika.

Citat:
Men inte behöver jag påvisa vilka uppenbara skillnader det är mellan privatpersoner och hovet?!

Nej, men kungafamiljen måste ju kunna vara privatpersoner någon gång också. Det handlar också om deras integritet.

Citat:
Måhända att du tycker det är "snålt tilltaget" men dem där 50milj kunde användas till så mycket bättre saker en till t.ex. någon som ska sköta kungafamiljens hästar.. Varenda krona i appange är ett slöseri med skattemedel!

Jag tycker motsatsen. Varje krona i apanage är en krona som inte går till SIDAs stöd till diktaturer, brottslingars uppehälle, maxtaxa på dagis, kulturstöd, politikerpensioner, partistöd, presstöd. Apanaget hindrar i alla fall 50 fattiga miljoner att gå till offentligt finansierat vansinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in