Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01

Va vad menar du jag förstår ingenting av denna mening?! Var god förklara snälla....
...jag ogärna vill räknas till folket, emedan jag inte tillhör de illa klädda, med skrikiga barn försedda, bidragsuppbärande slashasar jag idag hade det blandade nöjet att se å en snabbmatsshop. Det är faktiskt skillnader på människor.
Citat:
Duktigt utlägg på hur mycket pengar kungahuset har i sin budget och var dem kommer ifrån. Man börjar nästan tro att du jobbar inom kungahuset... Det roliga är att ingen kan visa vart pengarna går då denna som man endå får kalla det offentliga "mydlighet" (brist på bättre ord) inte behöver redovisa vad dem gör med appanaget! Varför ska dem inte behöva göra det när det är skattebetalarnas pengar han slösar bort?!
Äh, nystulet är bäst. Man hittar allt man behöver veta i frågan på hovets hemsida. Återger ett utdrag:
"Hovstaten
Anslaget till Hovstaten uppgår till ca 50,4 mnkr (år 2007).
Det skall täcka kostnaderna för Kungens representation inkl. resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi samt information och press, Hovmarskalksämbetet och Drottningens hovstat (som administrerar Konungens och Drottningens olika aktiviteter samt hushållet), Kronprinsessans hovstat, Prinsessan Lilians hovstat samt Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av museala vagnar och selar).
Anslaget, kallat apanage, erhålls vid årets början. Revision utföres en extern revisor. Antalet tillvidareanställda i Hovstaten, omräknat till heltidsanställda, är ca 62 stycken."
http://www.royalcourt.se/monarkinhovstaterna/kungligahovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html
Förvisso är jag kunglig ämbetsman, men det betyder dessvärre bara att jag är offentligt anställd vid en statlig myndighet, och inte att jag har ett personligt anställningsförhållnade till Konungen som fordomdags.
Vilken redovisningsskyldighet har de som uppbär barnbidrag, föräldrapenning eller akassa? Det är också skattepengar. Hovet har härvidlag en något diffus statsrättslig ställning, vilket är helt i sin ordning, efter som det är en mycket speciell del av Sveriges offentlig liv. Det är ju därtill ytterst litet pengar det rör sig om. Drygt 50 miljoner kronor för runt 62 heltidstjänster - det är snålt tilltaget. Det gamla skämtet om att "Kungen håller hårt om pungen" förefaller ha stöd i verkligheten.
OT: Tror Du Möller är redovisningsskyldig?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3449017.ab