2008-10-04, 21:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Visst är...

Citat:
Ursprungligen postat av weakheart
Det är väl ändå en person som innehar befattningen??
Har jag fel?

...det en person, men åtalsimmuniteten följer befattningen - inte personen. Om talmannen är riksföreståndare är även denne, såsom tjänsteförrättande statschef, åtalsimmun under denna tid.
Citera
2008-10-05, 13:05
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Oj då.... "Ganska ofta"...... ge exempel tack!

Brunei, Örebroare, Fortkörning, Knark på stureplan.... ska jag fortsätta?
Citera
2008-10-05, 13:07
Medlem
Jag ser endast tre alternativ:

1. Avskaffa eländet och låtsas som ingenting.

2. Välj kung.

3. Privatisera kungahuset.
Citera
2008-10-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Brunei, Örebroare, Fortkörning, Knark på stureplan.... ska jag fortsätta?

Ange källor åxå annars kan jag ju påstå att du är en idiot utan vidare?
Gör om gör rätt!
Citera
2008-10-05, 13:13
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...regel i de flesta stater att statschefen har åtalsimmunitet. Detta har både praktiska och principiella skäl, t ex är kan rättssystemet slå knut på sig själv om staten skall åtala staten. Det ha inget att göra med att kungen som människa skulle vara mer värd än människor i allmänhet, utan det är positionen som är avgörande. Kungen är både Konungen och Kronan - två funktioner i en.

Att andra stater också har åtlasimmunitet mot kungen är det ett vettigt argument eller? det är ju lika vrickat även fast det sker i danmark eller något annat land.
Det där att Staten åtlar staten är ju BS eftersom Kungafamiljen och hela den cirkusen är åtskilld från staten bortsett från representation....

Det finns ju ingen vetting anleding till att han ska få köra rattfull eller 100 på 50 väg eller få gå in i en affär och plocka på sig avd som helst utan att betala och inte behöva oroa sig för åtal om stöld när inte jag får göra något av detta. Det gör att han står över lagen och grundlagen RF's första kapitel och §9 :
"Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet."
Oj hoppsan inte kungen!!!

Det här med religonsfrihet för kungafamiljen skippar vi också eftersom det står i succsessionorndingen att tronarvingen måste vara av kristen tro...

EDIT: Tillägg till ovan: SO §4: "Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola ock prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten"
Senast redigerad av GrovSnus01 2008-10-05 kl. 13:27.
Citera
2008-10-05, 13:20
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Ange källor åxå annars kan jag ju påstå att du är en idiot utan vidare?
Gör om gör rätt!

Okej eftersom du uppenbarligen inte varigt vaken dem senaste 10åren så ska jag upplysa dig om vad som har hänt...

Örebroare: http://www.youtube.com/watch?v=jlIl2XT2XU8
Brunei: http://www.expressen.se/1.79294 , http://www.aftonbladet.se/nyheter/article192467.ab
Fortkörning: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article206114.ab
Knark på stureplan: Rykten osm aldrig lyckats dokumenteras (så den kan vi strycka och be om ursäkt för)
Citera
2008-10-05, 13:24
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag förstår inte hur en knappt läskunnig fåntratt med utstrålning som en gråsten kan vara bra reklam för Sverige? Karln är ju en idiot!
Nej, slopa skiten, beslagta förmögenheten och låt dem leva på samma bidragsnivå som alla andra socialfall.
Citera
2008-10-05, 13:28
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag förstår inte hur en knappt läskunnig fåntratt med utstrålning som en gråsten kan vara bra reklam för Sverige? Karln är ju en idiot!
Nej, slopa skiten, beslagta förmögenheten och låt dem leva på samma bidragsnivå som alla andra socialfall.

Tack för en vettig iaktagelse!
Citera
2008-10-05, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Vad gäller kungafamiljens förmögenhet så ärvs väl den inom familjen på samma sätt som hos alla andra? Jag har inget emot våran kung personligen. Dock kan jag hålla med om att själva systemet som sådant är lite förlegat. Kung är ju något man föds till och inget man kan bli. Här i Sverige är vi ju trots allt inte så konservativa av oss då det gäller detta( jämför med England dom kommer aldrig att avskaffa monarkin) så det ska bli spännande att se hur det blir i framtiden med monarkin i Sverige. Att kungen inte är en så färgstark person är ju sant.
Citera
2008-10-05, 13:42
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Vad gäller kungafamiljens förmögenhet så ärvs väl den inom familjen på samma sätt som hos alla andra?

Visst ärvs hans förmögenhet liksom din och min den stora skillnaden är att han också får lite mindre än 100 miljoner om året också..

Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Här i Sverige är vi ju trots allt inte så konservativa av oss då det gäller detta

Jasså inte?! Läs vad folk här inne tycker så kanske du ändrar uppfattning. En del här är jäkligt konservativa....
Citera
2008-10-05, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Visst ärvs hans förmögenhet liksom din och min den stora skillnaden är att han också får lite mindre än 100 miljoner om året också..

Som sagt. Det kan jag hålla med om är onödigt.Särskilt då det är ett ämbete men inte jobbar sig till utan allt handlar om i vilken familj man valt att födas i Kungafamiljen sitter väl en ganska stor förmögen het så dessa kostnader kanske dom borde stå för själva? Frågan är väl kanske vad vi skulle ha annars istället för monarki?

Citat:
Jasså inte?! Läs vad folk här inne tycker så kanske du ändrar uppfattning. En del här är jäkligt konservativa....

Visst. Men en del är ju ändå emot det. Jag själv delvis. Men kolla i länder som tex England. Eller Thailand. Säger du till en Thailändare att dom borde avskaffa monarkin kan du nästan räkna med att bli misshandlad.
Citera
2008-10-05, 17:30
Medlem
TheEagle123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...talar väl snarare för att det är dags att sluta vara så jämlikhetsextremistiska som vi är i Sverige. Snart lär det väl till och med införas regler om att människor måste vara lika långa, alternativt ha samma storlek på kläder oavsett längd.

Människor är på olika sätt tämligen olika. Det är inget konstigt i detta. Det får man leva med - även i dessa lättkränkta tidevarv!
Nej jag tänker inte ha en inavel idiot som är "över" mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in