Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Vi kan kanske pröva att förklara i punktform.
1. Vi har en existerande ordning idag.
2. Du vill ändra på den ordningen.
3. Då vill vi ha en underbyggd redogörelse för såväl dagsläget som den tilltänkta nyordningen (bokstavligt och bildligt) innan vi köper ditt förslag.
Låter ganska rimligt, eller hur? Så kan du inte berätta nu? Du påstod ju att det var fakta så det kan ju inte vara så svårt för dig. Om du duckar frågan en tredje gång börjar vi nog misstänka att du egentligen inte alls har några fakta att komma med och att vi nog inte skall ta vad du skriver på så stort allvar.
Om vi säger så här; det är nog väldigt sannolikt att vi får ut mer av en statschef som faktiskt gör något verkligt arbete än en statschef som inte gör något verkligt arbete. I dagsläget så har kungen endast ceremoniella uppgifter, inte direkt komplicerade eller ansvarskrävande saker vi pratar om. Hade det inte varit mer effektivt att faktiskt ge statschefen mer befogenheter och makt? Jag tycker det åtminstone.
Intressant nog så verkar det som om monarkin i Sverige (exklusive slotten) kostar oss 48 miljoner per år. Om slotten inräknas så blir siffrorna runt 100 miljoner. Reinfeldts månadslön ska tydligen ligga på runt 130 000, nu är han visserligen bara en av många politiker men jag tycker ändå att det talar för att kungen knappast är kostnadseffektiv relativt till det arbete han utför.
Men du kanske tycker att det är bra att betala stora summor till någon i kungens position för den obetydliga mängd arbete som han utför? I så fall så kan jag nog inte hjälpa dig.
Citat:
Hur? Exemplifiera gärna med hjälp av verkligheten. Nämn till exempel några beslut som uppenbarligen skulle blivit bättre om vi hade haft en statschef med makt.
Regeringen skulle helt enkelt inte ha lika mycket makt att missbruka. Dessutom så kan en stark president med reell makt fungera som en motvikt mot en regering som missbrukar sin makt och omvänt.
Citat:
Han gör sitt jobb, vilket är att vara kung.
Ja, det verkar betungande.
Citat:
Och ändå skrev du att det saknas sådana möjligheter... Nå, i vilket fall som helst så har jag svårt att komma på ett trovärdigt scenario där vi måste kunna avsätta kungen snabbt och enkelt men om det skulle uppkomma så kan man för all del ändra reglerna, man måste inte avskaffa monarkin.
Möjligheterna är så pass små att de är nästan obefintliga. Kungen skulle för övrigt kunna ta sig för en mängd opassande, olämpliga eller rent utav vanvettiga saker och det finns väldigt lite vi kan göra i så fall. Det bästa vi kan hoppas på är att ändra i grundlagarna vilket tar tid eller så kan man "frivilligt" förmå kungen att abdikera.
Citat:
För vad? Att riksdagen bestämmer över kungen precis som de bestämmer över allt annat? Att de behandlar frågan om monarki regelbundet?
Jag vill ha källa på att kungen faktiskt utvärderas av riskdagen och hur ofta det sker.
Citat:
Nejdå, du missförstår (förhoppningsvis med flit och inte på grund av bristande begåvning). En arvsprins(essa) är självfallet mest lämpad att bli monark i en ärftlig monarki. Vem skulle vara mer lämpad?
I verkligheten så går det alltid att hitta någon som är mer lämpad, speciellt med tanke på att medlemmarna av kungahuset inte gör något. Vi hade nog kunnat hitta någon som både kunnat vett och etikett bättre än kungen, kunnat tala bättre än kungen, sett bättre ut än kungen när han klipper band och som förmått hålla käften bättre än kungen.
Citat:
Ingen är mer skräddarsydd för rollen som kung än kungen. Han tränades från vaggan. Särskilt många snedsteg ser vi som sagt heller inte till. Särskilt inte om vi jämför med de yrkespolitiker som vi kan räkna med istället om vi skulle införa republik. Ja, jag vet att du har ett fantasisystem där bara superhjältar får vara i toppen men i praktiken skulle vi i Sverige få avdankade politiker av typen Tage G Pettersson. Så brukar det se ut i länder med ceremoniella presidenter och om vi är realistiska och ärliga så är det den troligaste modellen vid införandet av republik i Sverige.
Vi hade säkerligen kunnat träna någon annan från vaggan som klarat jobbet mycket bättre. Att vi inte ser fler snedsteg än vi gör från kungen är för att han inte får lov att göra något. Om vi faktiskt hade tvingat honom att göra något reellt arbete så hade allt spruckit direkt.
Det finns för övrigt inget som tyder på att mitt system hade resulterat i "avdankade politiker av typen Tage G Pettersson". Att det ser ut så i länder med ceremoniella presidenter har inget med mitt system att göra.
Citat:
Jaha, då blir det förstås ännu viktigare att det beslutsunderlag du presenterar som stöd för dina förslag är detaljerat och uttömmande. Har varit lite tunnt så långt...
Så du menar att vi inte ska sträva efter att de som är bäst på att styra landet också ska göra det? Du vill istället eftersträva en sämre lösning där de människor som inte egentligen kan styra landet ska göra det. Förmodligen så gör det att dy blir mer trygg i dig själv.