Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Javisst. Allehands känsloaspekter framkommer också, men de tycks ha sin grund i likartade föreställningar om ett "skojigare" samhälle.
Nu tycker jag visserligen inte att det är ett "känsloargument" att vi har väldigt svårt att göra något åt statschefen om han skulle missköta sin uppgift. Inte heller tycker jag att mitt argument om att utvärdera statschefen bottnar i föreställningar om ett skojigare samhälle men du kanske inte tycker att sådant är viktigt, vad vet jag.
Citat:
Revolutionen drevs framför allt av en besutten medelklass, många jurister. Fattiga människor var agenerellt knappast drivande.
Revolutionen drevs åtminstone till viss del av en besutten medelklass, men även många bönder opponerade sig mot det gamla ståndssamhället.
I allmänhet så kan man dock säga att det är aldrig människor som har det riktigt dåligt som gör revolution, det är de som har det medelbra och vill ha mer som gör revolution.
Citat:
Inte samma sak, men väldigt tydliga indikatorer.
Möjligt, men men ändå inte samma sak.
Citat:
Bevisa? Jag har framhållit ett flertal plausibla risker. Jag har t ex jämfört med italien, vars politiska liv är allt annat än berömvärt. Det kan inte uteslutas att Sverige skulle få en motsvarande utveckling. Du har inte lyckats visa varför Sverige skulle utgöra ett undantag från den tvivelaktiga utveckling som ofta blir fallet när monarkin avskaffas som i Italien och Grekland.
Ja du har visat på ett antal dåliga republiker, men bara för att vi inför republik så betyder inte det att vi skulle sluta som Italien och det finns för övrigt inget som säger att det landets problem hänger ihop med dess statsskick. Det finns för övrigt många republiker som faktiskt verkar klara sig ganska bra.
Det finns inget som stödjer ditt påstående att en tvivelaktig utveckling ofta följer när monarkin avskaffas till förmån för ett republikanskt styre.
Citat:
Du har enligt min mening inte visat att det Du anser är monarkiproblem verkligen också är samhällsproblem, och Du har inte heller visat att Din republiklösning skulle lösa dessa problem.
Alla de problem med monarkin som jag nämnt berör definitivt samhället och är definitivt problem för samhället i den meningen att samhället sannolikt skulle fungera bättre om sagda problem avhjälptes.
Du har själv erkänt att du tycker att maktdelning är något positivt, men likväl så vill du att regeringschefen ska ha all makt medan statschefen endast får klippa band. Själv så menar jag att makten ska delas mellan de två, och detta förutsätter naturligtvis ur effektivitetssynpunkt att statschefen inte är en kung som ärver sin position. Även om vi betraktar problemet ur ett demokratiskt perspektiv så blir det uppenbart att statschefen inte kan ärva sin position då detta strider med demokratins principer. Att införa en republik efter mina riktlinjer kommer att lösa det här problemet då det råder en tydlig maktdelning mellan stats- och regeringschef.
Kungen har gjort en hel del misstag vid det här laget och medverkat till att skämma ut Sverige genom sina fadäser. Men även om han varit en perfekt kung så finns det inget som garanterar att nästa kung eller någon annan kung hade varit lika perfekt och då är det viktigt att ha en möjlighet att stoppa honom innan han gör alltför mycket skada. Detta kan mitt republikanska system hantera både genom att statschefen tillsätts på meriter och prestationer, vilket gör att det är mindre sannolikt att statschefen begår misstag, samt att det finns en möjlighet att snabbt och enkelt avlägsna statschefen om han trots allt inte skulle sköta sin uppgift på ett bra sätt.
Om du inte kan se hur de saker jag nämnde verkligen är ett problem för samhället och att mitt system innebär att problemen åtgärdas så vet jag inte hur jag ska formulera mig för att du ska förstå.
Citat:
Jag påstår att en konstitutionell monarki är bättre att bidra till sammanhållning och stabilitet, som båda är viktiga förutsättningar för demokrati.
Ett visst mått av sammanhållning och stabilitet är nödvändiga för alla stater, inte bara för demokratier. DU har inte lyckats visa att en republik är sämre i det här avseendet än en konstituell monarki.
Citat:
Tack.
Att monarkin utvärderas av ett antal idioter i riksdagen är dock inte samma sak som att en republikansk president vid slutet av varje mandatperiod måste bli omvald. I det första fallet så handlar det inte om en egentlig utvärdering av om kungen kan sköta sitt jobb, det handlar om det monarkiska systemet som helhet. Vidare så finns det inget som i det förstnämnda fallet garanterar st en utvärdering kommer att ske med jämna mellanrum, det beror helt på hur motiverade riksdagsmännen är. I en republik så sker utvärderingen med jämna mellanrum och är av en helt annan natur än det som riksdagen håller på med.
Citat:
Lappri!
Det är precis det det gör! Riksdagen är folkets främsta företrädare, och lagstiftar i alla förekommande frågor. Däri ingår att ändra i de grundlagar som reglerar vårt statsskick. Vår erfarenhet av folkomröstningar är därtill dåliga, t ex:
- ATP: först verklighet, sedan avskaffat av verklighetsskäl.
- Högertrafik: avslag, men införs ändå 1967.
- Kärnkraft: nedläggning 2010, fast så blev det ju inte.
Så vad skulle en folkomröstning om monarkin medföra? Tänk om republikanerna får majoritet? Då kan vi ju i traditionell anda strunta glatt i det resultatet.

Ja, riksdagen är folkets främste företrädare, det brukar dock i de system där man faktiskt röstar om statschefen även krävas att denne röstas fram direkt av folket.
Inte egentligen så konstigt vi har dåliga erfarenheter av folkomröstningar, sen när har folket egentligen varit kapabelt att ta någon som helt vettigt beslut? Om folket hade fått bestämma direkt så hade man både sänkt skatterna samtidigt som man ökat utgifterna.
Citat:
Lappri!
Så vad skulle en folkomröstning om monarkin medföra? Tänk om republikanerna får majoritet? Då kan vi ju i traditionell anda strunta glatt i det resultatet.

Den svenska demokratin i ett nötskal, vi gör om tills det blir rätt resultat eller så ignorerar i det! Detta är dock egentligen ingen dålig idé med tanke på att folket knappt kan skilja på bak och fram, problemet är dock att makthavarna är ännu dummare.