2008-10-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Personligen tycker jag att hela kungafamiljen ska ha immunitet mot åtal. Kungahuset är en sak som alla i Sverige kan samlas kring och det är mer än vad man kan säga om att släppa in 1 miljon invandare. Leve kungahuset!!

Jag trodde kungahuset var invandrare...
Citera
2008-10-02, 08:58
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...det var ju en tanke. Men, nej, Sverige är en gång i forntiden bildat av och kring kungamakten. Att den idag saknar politisk makt och enbart har symboliska funktioner, hindrar inte att den är viktig. Givetvis måste monarken vara statschef, dvs vara en del i staten. Det är däri den monarkiska betydelsen ligger, inte att man bor i slott, har fina titlar eller åker på utlandsbesök.
För min del spelar det ingen roll om man anför demokratiska, funktionella, historiska, ekonomiska eller underhållningsmässiga argument - svaret blir lika fullt att monarkin är den bästa lösningen.
GBKF!
Det är din personliga och dumma övertygelse.
Den har du all rätt att ha.
Men några konkreta punkter där monarkin är överlägsen republik har du inte, för det finns inte.
Du liksom alla monarkister famlar fram med stupiditeter.
Citera
2008-10-02, 13:13
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ett annat fenomen som ofta slår mig, är att de som av demokratiska skäl vill avskaffa monarkin för att man ogillar "icke-demokratiska makthavare" aldrig höjer rösten för att t ex chefredaktörer för de större dagstidningar skall utses demokratiskt, med tanke på den politiska makt de utövar, och i många fall också disponerar betydande skattepengar i presstöd. Se där en verklig drake att slåss mot.
Den principiella skillnaden här är väl att vem som helst i teorin kan bli chefredaktör för en dagstidning. Det är ju inte grundlagsstadgat att DN's chefredaktör skall vara Thorbjörn Larsson och hans arvingar.
Citera
2008-10-02, 14:59
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Jag tycker inte att det är särskilt förnuftigt med en konstutionell monarki då man bara pumpar in en massa pengar till nånting som egentligen mer eller mindre inte gör nån ting man behöver inte kasta bort miljontals kronor på en statschef som bara klipper band då är det bättre med en demokratiskt utsedd monark alternativt president som faktiskt fyller en funktion. Just nu känns han mer som statsministerns husdjur då han är ett främmande fascinerande litet kungadjur som Reinfeldt kan kalla fram om han behöver tina upp relationerna med nån annan stat. Onödigt ta bort skiten eller reformera monarkin kraftigt.
Citera
2008-10-02, 17:39
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jepperdi
Personligen tycker jag att hela kungafamiljen ska ha immunitet mot åtal. Kungahuset är en sak som alla i Sverige kan samlas kring och det är mer än vad man kan säga om att släppa in 1 miljon invandare. Leve kungahuset!!

Dooh.. får man bli dummare?!
Citera
2008-10-02, 20:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Inte för att det var ett överdrivet starkt formulerat argument men han är ju inte fel på det. Skulle vi i dagsläget ha en president hade denne förmodligen kommit från Alliansen. Hade vi bytt president nästa mandatperiod hade presidenten med stor sannolikhet kommit från sossarna. Jag är inte speciellt glad inför tanken att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt, som ingen ens har majoritetens stöd, ska vara statshuvud. Av den anledningen är det bättre med en statschef som inte är vald utan någon som alla kan relatera lika mycket till, oavsett om man är pro eller anti monarki.

Att det skulle vara odemokratiskt är också ett toma argument eftersom vi har alla demokratiska möjligheter i världen att avsätta kungafamiljen, om vi vill. Det är bara att driva frågan på vettigt vis och försöka få med sig så många som möjligt. Kanske är det t o m där skon klämmer - folket vill att Carl XVI Gustaf ska ha den högsta titeln.
Citera
2008-10-02, 21:21
Medlem
BasilFawltys avatar
Ett av de främsta argumenten för monarkin är att det annars finns en risk för att Mona Sahlin, Lars Ohly eller någon liknande person blir statschef. Med det i åtanke så känns det inte så lockande att avskaffa monarkin.
Citera
2008-10-02, 21:23
Medlem
ironmaidengeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Ett av de främsta argumenten för monarkin är att det annars finns en risk för att Mona Sahlin, Lars Ohly eller någon liknande person blir statschef. Med det i åtanke så känns det inte så lockande att avskaffa monarkin.
Jag gillar verkligen inte dessa personer heller men folket bör få avgöra vem deras statschef skall vara i ett demokratiskt val. All makt utgår från folket,du vet.
Citera
2008-10-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Jag trodde kungahuset var invandrare...
Det har aldrig skadat att ta in kvalificerad arbetskraft....
De VAR men är inte.
Citera
2008-10-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Ja om man snusar!!
Citera
2008-10-03, 14:16
Medlem
Det spelar ingen roll att 60 + % vill ha kungen kvar. Det är ändå odemokratiskt att en familj har monopol på ett statschefsämbete.

Det spelar heller ingen roll att monarki är billigare än republik. Demokrati måste få kosta.

Det historiska argumentet är än mer tvivelaktigt. Bernadotterna har haft ämbetet i 200 år och de VALDES till det. Arvkungadömet är av sent 1500-tal och även därefter har kungaätter utsetts. Blodsmystiken faller således lätt.

PR-argumentet då ? Tror någon verkligen att en svensk monark representerar svenskt näringsliv bättre än en fransk president representerar det franska på låt oss säga en asiatisk marknad enkom därför att monarken är av rätt börd ?
Kungen är outstanding på PR i .... Sverige. Utomlands är en statschef en statschef, arvfurste som vald.

En anledning återstår: Vad ska vi ha istället ?
Citera
2008-10-03, 14:42
Medlem
En vald statschef utan makt blir snabbt ointressant, en kung tycks inte bli det. Och om en statschef inte har makt och är helt ointressant så är ämbetet meningslöst. Så, för mig verkar det som kungen gör representationsjobbet bättre än en vald president skulle kunna göra.
Senast redigerad av kanulus 2008-10-03 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in