2008-03-05, 23:45
Medlem
Orka bråka om 10 kr per år
Citera
2008-03-06, 06:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Du är...

Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Snuskpelle kräks på ett kungahus som inte uträttar ett jäkla skit, förutom tigger om apanage.
Skulle vara roligt att höra en redogörelse från alla rojalister som gaggar om kungahusets "reklamvärde", hur många storaffärer har blivit av tack vare vårat kungahus??? Det korrekta svaret är väldigt blygsamt!
Monarkin är ett förlegat samhällsskick, 10 poäng till den som verkligen kan argumentera och motivera varandet för ett kungahus! D.v.s... utan att använda sig av orden tradition, PR, reklam...

...säkert en så mycket mer produktiv medborgare.

Du hittar argumenten här: http://www.flashback.org/showpost.php?p=8474827&postcount=17

Ett av de viktigaste skälen är demokrati. Få demokratier är så stabila som de konstitutionella monarkierna. Se särskilt Spanien där demokratisering och demokratins upprätthållande skett med stöd av monarken personligen. I vårt land har monarkin varit den fasta institution som i praktiken förenat hela folket och möjliggjört en demokratisk utveckling utan inre sammanbrott, våld etc. Detta hade med stor säkerhet varit avsevärt mycket svårare utan monarkin.
Citera
2008-03-06, 07:07
Medlem
fastigos avatar
Bort med skiten. Kungahuset är antagligen lönsamt för Sverige, exportindustrin etc men det är en odemokratisk kvarleva som ska bort. Låt knugen vara den sista och när han kilar vidare så lägg ner skiten.
Citera
2008-03-06, 07:37
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che_dani
Saken är att monarkin är inget att skryta om, när man ser ur ett historiskt perspektiv.

Men dock är det historia, tradition & kultur. Något som sverige är dåliga på att ta vara på. Klart Ers Majestät Konungen med familj skall fortsätta med sitt ämbete. Gud bevare mig från en alternativ presidentpost som tillsätts med kompisar och föredettingar. Länge Leve den Svenska Konungen
Citera
2008-03-06, 08:01
Medlem
Philemon046s avatar
Det är bättre med en politiskt neutral statschef. Jag vågar inte tänka på hur det skulle gå om MOna fick det jobbet. Nej, Kungen gör ett bra jobb så han ska vara kvar.
Citera
2008-03-06, 08:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av fastigo
Bort med skiten. Kungahuset är antagligen lönsamt för Sverige, exportindustrin etc men det är en odemokratisk kvarleva som ska bort. Låt knugen vara den sista och när han kilar vidare så lägg ner skiten.

...det är inte odemokratiskt av två skäl:
1. Våra folkvalda kan när som helst avskaffa monarkin men väljer att låta bli. Så gott som årligen motionerar vissa förrädiska riksdagsledamöter om att omstörta monarkin, men får avslag av riksdagens majoritet. Hög demokratisk acceptans således.
2. I ett demokratiskt samhälle utses politiska befattningshavare i demokratisk ordning. Kungen har ingen politisk makt, eller uppgifter. Således behöver han inte utses i annan demokratisk ordning än den vi har.

Republikaner kännetecknas av två egenskaper: avundsamhet och oförmåga att presentera ett trovärdigt alternativt statsskick.
Citera
2008-03-07, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...säkert en så mycket mer produktiv medborgare.

Du hittar argumenten här: http://www.flashback.org/showpost.php?p=8474827&postcount=17

Ett av de viktigaste skälen är demokrati. Få demokratier är så stabila som de konstitutionella monarkierna. Se särskilt Spanien där demokratisering och demokratins upprätthållande skett med stöd av monarken personligen. I vårt land har monarkin varit den fasta institution som i praktiken förenat hela folket och möjliggjört en demokratisk utveckling utan inre sammanbrott, våld etc. Detta hade med stor säkerhet varit avsevärt mycket svårare utan monarkin.

Ja, jag är företagare, inte någon som suger staten (medborgarna) på stålar.Så visst är jag produktiv.
Bolagisera kungahuset, då köper jag det, men inte att det drivs runt med statliga medel! Sälj ut det till högstbjudande om det nu är en så lysande affär!

Vad är det för fel på republik? Verkar inte vara mer instabilt än monarki direkt! Hur många kungadömen har inte gått under??? Stabilitet, jovisst! Men om du vill suga kungens kuk, var så god!
Senast redigerad av snuskpelle 2008-03-07 kl. 01:17.
Citera
2008-03-07, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Republikaner kännetecknas av två egenskaper: avundsamhet och oförmåga att presentera ett trovärdigt alternativt statsskick.

Avundsjuk, inte för fem öre.

Alternativt statsskick, republik.
Citera
2008-03-07, 01:46
Medlem
obotlig_realists avatar
Det finns inga hållbara argument för att avskaffa monarkin.

1. Den är inte dyr ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, tvärtom väldigt effektiv.
2. Den håller liv i en kulturell identitet. Något som är väldigt för att svenskar ska kunna känna sig som ett folk helt enkelt. Det är en mycket viktig kvarleva av våran historia. Britterna skulle aldrig drömma om att avskaffa monarkin det är alldeles för mycket traditioner bakom. Detsamma gäller svenska och danska monarkin. Storbritanniens, Danmarks och Sveriges monarkier är väl egentligen de enda historiskt obrutna kvarlevorna från de tidigare monarkierna i Europa. Det finns alltså ett starkt kulturhistoriskt värde i att bevara dessa för eftervärlden.
3. Den är politiskt obunden, alltså kungen representerar alla människor som bor i Sverige. Fredrik Reinfeldt representerar bara moderatväljarna. Det är väldigt värdefullt vid stunder av kris. Då politiker gärna vill tjäna politiska poäng är kungen neutral.
4. Monarkin ger Sverige ett ansikte. För ett tag sen var man i Japan och det blev rätt stor uppståndelse inför Carl von Linné-firandet. Sånt ser företag och väljer kanske därför att etablera sig i Sverige. Monarkin är en gigantisk reklampelare helt enkelt.
5. Monarkierna i Sverige, Danmark och Storbritannien rättade sig till de nya parlamentariska ordningarna som infann sig då det begav sig. De har alltså en rättmätig plats i det parlamentiska statsskicket. I Frankrike blev det revolution och blodbad och monarkin försvann.

Kan hålla på hur länge som helst. Monarkin är en del av Sverige och Europa så är det bara. Jag tror att det till och med finns ett intresse för övriga Europa att svenska monarkin finns kvar just på grund av det kulturella värdet.

Att sen snacka om att det strider mot grundlagar och mänskliga rättigheter är bara löjligt. Det finns verkligen större saker att oroa sig för.
Citera
2008-03-07, 01:50
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Att sen snacka om att det strider mot grundlagar och mänskliga rättigheter är bara löjligt. Det finns verkligen större saker att oroa sig för.

Citera
2008-03-07, 07:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Ok...

Citat:
Ursprungligen postat av snuskpelle
Ja, jag är företagare, inte någon som suger staten (medborgarna) på stålar.Så visst är jag produktiv.
Bolagisera kungahuset, då köper jag det, men inte att det drivs runt med statliga medel! Sälj ut det till högstbjudande om det nu är en så lysande affär!

Vad är det för fel på republik? Verkar inte vara mer instabilt än monarki direkt! Hur många kungadömen har inte gått under??? Stabilitet, jovisst! Men om du vill suga kungens kuk, var så god!

...så Du har en kebabkiosk - väldigt samhällsnyttigt!

Bolagisera kungahuset? Är Du verkligen företagare? Inser Du inte skillnaden mellan statlig verksamhet och privat näringsverkamhet? Hur klarar Du bokföringen?

Det stora felet med republik är att presidenten inte representerar hela folket, utan bara den del som politiskt stödjer honom. En kung, som inte är vald av en politisk grupp, kan representera hela folket.

Ett flertal kungadömen har gått under och resultatet har efter detta enbart varit dåligt. Se t ex Ryssland, Tyskland, Italien, Egypten, Frankrike. Italien är fö det mig veterligt enda land där monarkin avskaffats på demokratisk väg, och där råder allt annat än stabilitet.

Nå, upp till bevis. Hur vill Du att Republiken Sverige skall se ut konstitutionellt? Hur skall presidenten utses, vilka politiska uppgifter skall han ha, hur skall förhållandet se ut till riksdagen respektive regeringen? Ett program tack!

Du bör fö inte använda sexuella tillmälen - det skrämmer bort kunderna.
Citera
2008-03-07, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Kungliga hov- och slottsstaten. Budget 07: 96,9 miljoner.

Vad får det svenska folket för pengarna då?

Det sägs ju att kungen är bra för Sverige ur reklamsynvinkeln. Genom att sitta och sluka dyr kaviar på olika ceremonier runt om i världen, påstås det att lilla Sverige får ett ansikte. Men stämmer det verkligen? Om man frågar folk runt om i världen vem Carl XVI Gustaf är, hur många kommer då att tänka på Svea rike? Om kungens enda syfte är att locka hit turister (läs sätt ett ansikte på Sverige, eller som hovet själva uttrycker det: Monarken är som statschef den samlande representanten och symbolen för landet. Kungen har huvudsakligen ceremoniella och representativa plikter.) vore det inte då bättre att slösa de här 100 miljonerna på någonting som faktiskt lockar hit andra människor?

Förut hade Stockholm vattenfestival, någonting som jag, och många andra såg fram imot varje år. Vad har vi nu? Vore det inte bättre att slopa monarkin och istället ordna en sjuhelvetes festival varje år för de pengarna?

Jag har med tänkt på detta, har är inget annat än en pelare för Sverige.
Kungen och drottningen är inte ens HELSVENSKAR, dessutom kan kungen inte ens stava sitt till sitt egna namn (ja jag vet att han har dyslexi och det är inget han kan hjälpa men lite komiskt att just HAN har det ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in