Nej...
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Skall de 50 miljonerna räcka till 62 heltidstjänster? Då blir det inte mycket över...
...det är ett slimmat system. Ytterst kostnadseffektivt som sagt.
http://www.royalcourt.se/monarkinhovstaterna/kungligahovstaterna/ekonomi.4.7c4768101a4e8883780001030.html
Citat:
Självklart är monarki mer kostnadseffektivt och bara att byta statsskick skulle förmodligen kosta motsvarande 20 årskostnader för hovet. Trots detta är monarki själva sinnebilden och definitionen för en anakronism, varför den borde avskaffas å det snaraste. Insynen i hovet och granskningen av detta är obefintlig och larvandet med kungafamiljen når varje vecka nya höjder. Patetiskt.
Du är egentligen den enda här som accepterar att man måste vara beredd att ta kostnader för principers skull, men jag delar som bekant inte Dina principiella ställningtaganden.
Vanligtvis går debatten så har; "Monarkin är så
dyr. Avskaffa den." Sedan visar man på hur billig den egentligen är, varvid istället kommer; "Jag struntar i pengarna det är principen om att ämbeten inte skall ärvas." Då framhåller man att statschefen är en opolitisk företeelse som därför inte behöver väljas lika litet som vi väljer landshövdingar eller universitetsprofessorer, varvid kommer "Jamen kungen har så dyra bilar. De vill inte jag betala", och så visar det sig till slut att de allra flesta republikaner egentligen bara är avundsjuka.Det är bra att Du lyfter principdiskussionen något högre än så, vilket fortfarande inte innebär att jag håller med Dig, eftersom jag inte hittar några hållbara argument till varför republik skulle vara att föredra. Republikanerna är ju i regel inte så tydliga med hur de vill utforma den heller.