Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jävlar vad jag ska sitta klistrad när SVT sänder den norska serien Lilyhammer!
http://www.imdb.com/title/tt1958961/
Steven Van Zandt har huvudrollen. Han spelar samma karaktär som i The Sopranos, Silvio, men här under namnet Frank Tagliano. Visst, det är något av en komedi, men Silvio är alltid Silvio!
Jag har sett de första avsnitten av Lilyhammer och blev personligen mycket besviken. Jag tyckte det var en spännande idé och hoppades på någon sorts Sopranos-spinoff utspelad i Norge, men det hela var mer som en norsk komedi med några tafatta inslag av drama. Allting bygger i princip på att Steven van Zandt (Silvio) befinner sig i olika vardagliga situationer vilket per automatik blir lustigt. Silvio åker skidor, Silvio är på ABF, Silvio ser ett får och så vidare...
Visst, det finns väl humor i det, men om man förväntar sig något som åtminstone liknar Sopranos blir man som sagt besviken. Sedan att han "spelar samma karaktär" stämmer inte riktigt för att vara lite petig. Hans karaktär, Frankie, är en före detta boss från New York vilket Silvio inte var varken det ena eller det andra, även om man självklart associerar honom med Silvio ändå.
NRK kan givetvis inte mäta sig med HBO vad gäller resurser (övriga skådespelare var värdelösa enligt mig, även med skandinavisk standard) vilket gör att det inte är rättvist att jämföra Lilyhammer med Sopranos, men bland annat scenerna i början som utspelar sig i USA, innehållande FBI-agenter vars kläder som ser ut att vara köpta i en norsk leksaksaffär, är så usla att jag satt med skämskudden i soffan. Men om ni går in med inställningen att det är en norsk komedi kanske ni kan uppskatta serien i alla fall. För mig, som inbitet Sopranos-fan, gick tyvärr inte det.