2012-08-06, 19:03
Medlem
BountyKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jävlar vad jag ska sitta klistrad när SVT sänder den norska serien Lilyhammer! http://www.imdb.com/title/tt1958961/
Steven Van Zandt har huvudrollen. Han spelar samma karaktär som i The Sopranos, Silvio, men här under namnet Frank Tagliano. Visst, det är något av en komedi, men Silvio är alltid Silvio!

Damn right! Vilket datum var det dom skulle börja sända det? 20/22 augusti om jag minns rätt va?
Citera
2012-08-07, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jävlar vad jag ska sitta klistrad när SVT sänder den norska serien Lilyhammer! http://www.imdb.com/title/tt1958961/
Steven Van Zandt har huvudrollen. Han spelar samma karaktär som i The Sopranos, Silvio, men här under namnet Frank Tagliano. Visst, det är något av en komedi, men Silvio är alltid Silvio!

Jag har sett de första avsnitten av Lilyhammer och blev personligen mycket besviken. Jag tyckte det var en spännande idé och hoppades på någon sorts Sopranos-spinoff utspelad i Norge, men det hela var mer som en norsk komedi med några tafatta inslag av drama. Allting bygger i princip på att Steven van Zandt (Silvio) befinner sig i olika vardagliga situationer vilket per automatik blir lustigt. Silvio åker skidor, Silvio är på ABF, Silvio ser ett får och så vidare...

Visst, det finns väl humor i det, men om man förväntar sig något som åtminstone liknar Sopranos blir man som sagt besviken. Sedan att han "spelar samma karaktär" stämmer inte riktigt för att vara lite petig. Hans karaktär, Frankie, är en före detta boss från New York vilket Silvio inte var varken det ena eller det andra, även om man självklart associerar honom med Silvio ändå.

NRK kan givetvis inte mäta sig med HBO vad gäller resurser (övriga skådespelare var värdelösa enligt mig, även med skandinavisk standard) vilket gör att det inte är rättvist att jämföra Lilyhammer med Sopranos, men bland annat scenerna i början som utspelar sig i USA, innehållande FBI-agenter vars kläder som ser ut att vara köpta i en norsk leksaksaffär, är så usla att jag satt med skämskudden i soffan. Men om ni går in med inställningen att det är en norsk komedi kanske ni kan uppskatta serien i alla fall. För mig, som inbitet Sopranos-fan, gick tyvärr inte det.
Citera
2012-08-07, 07:19
Medlem
sliriglankarms avatar
Jag tror inte det har diskuterats tidigare i tråden vilket är konstigt,
det avsnittet när paulie Och Chris är ute i skogen och jagar ryssen de är ju ett jätte kul avsnitt!!
Citera
2012-08-07, 13:25
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sliriglankarm
det avsnittet när paulie Och Chris är ute i skogen och jagar ryssen de är ju ett jätte kul avsnitt!!

Är nästan hundra på att det har diskuterats, verkar vara ett favoritavsnitt bland de flesta som sett serien. Mycket bra avsnitt
Citera
2012-08-07, 13:56
Medlem
Dimaks avatar
Paulie är nog den roligare och bäst i serien tror jag. Gillar Chrissi också Paulie haha "dont leave me here chrissy" när de letade efter ryssen. Vad hände med honom egentligen?

Har en till fråga. Såg precis när Tony B kommer ut alltså kusin till Tony the boss och hade han en dotter som bodde hos Tony Sopranos familj eller vad som rymde senare?
Citera
2012-08-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Paulie är nog den roligare och bäst i serien tror jag. Gillar Chrissi också Paulie haha "dont leave me here chrissy" när de letade efter ryssen. Vad hände med honom egentligen?

Har en till fråga. Såg precis när Tony B kommer ut alltså kusin till Tony the boss och hade han en dotter som bodde hos Tony Sopranos familj eller vad som rymde senare?

Ryssen försvann och man hörde aldrig något från honom igen.

Det stämmer att Tony B hade en dotter, Kelly, som under en kort period bodde hemma hos Sopranos samtidigt som Tony B var i fängelse. Hon skall senare ha rymt iväg för att aldrig bli hittad igen, men allt detta utspelade sig före seriens början.
Citera
2012-08-07, 19:26
Medlem
sliriglankarms avatar
Nått jag inte förstår är vart ryssen tog vägen? har ni tänkt på det när Paulie och Chris jagar han i
skogen så försvinner han??!! Bästa avsnittet jätte skoj!!
Citera
2012-08-07, 19:45
Medlem
Citat:
Nått jag inte förstår är vart ryssen tog vägen? har ni tänkt på det när Paulie och Chris jagar han i

Är inte mening att man ska veta vad som hände med honom, tror jag minns att David Chase sa i en intervju att några scouter hittade honom och fick honom till sjukhuset och han var hjärnskadad eller något.
Citera
2012-08-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Är inte mening att man ska veta vad som hände med honom, tror jag minns att David Chase sa i en intervju att några scouter hittade honom och fick honom till sjukhuset och han var hjärnskadad eller något.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pine_Barrens_(The_Sopranos)

"OK, this is what happened. Some Boy Scouts found the Russian, who had the telephone number to his boss, Slava, in his pocket. They called Slava, who took him to the hospital where he had brain surgery. And then Slava sent him back to the Soviet Union."

Vet inte om han var seriös, enligt wikipedia så har väl skaparna sagt massa olika saker om vad som faktiskt hände.
Citera
2012-08-08, 14:45
Medlem
th3stingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak

Jag vill oxå veta mer om "dottern".. De gick aldrig in på det.
Paulie är den bästa karaktären
Citera
2012-08-10, 00:55
Medlem
polagoms avatar
Citat:

Jag älskar då när Paulie och Tony pratar i telefonen och Paulie har rätt taskig mottagning så han hör inte riktigt vad Tony säger. Men för sen vidare det lilla han hörde till Chrissie och om att ryssen var en heminredare som hade dödat ett antal Tjetjener eller något!
Citera
2012-08-10, 01:15
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Avsnittet då Tony blir matförgiftad (sista delen i säsong 2) tycker jag är störtskönt. Så jävla bra framställt, om man råkat ut för "skiten". Klockrena toabesök och feberdrömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in