2018-08-05, 18:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag har aldrig påstått att han varit ute efter att döda eller skada andra. Det är bara så han uppfattades när han gick runt med ett pistolliknande föremål.
Om det va en riktig pistol hade han varit ett lika stort hot om inte större än dig och mig, då han är oberäknelig och inte förstår konsekvenserna av sitt agerande.

Jag vill gärna ta dig på allvar, inte den som kastar skit på andra. Du får gärna komma med förslag och argumentation om hur polisen hade kunnat agera annorlunda. Ska man förbjuda leksakspistoler som är realistiska kanske?

Men snälla vilka är det egentligen som kastar skit här och sluta vara så jävla nedlåtande pajas!
Citera
2018-08-05, 18:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Anledningen till varför man inte frihetsberövat poliserna är för ingen utav dom kan anses misstänkta för brott i nuläget, då finns det inte utrymme i lagen för att anhålla/häkta någon vet du.

Frihetsberöva är väl ändå att ta till men de borde tas ur tjänst i alla fall. De borde också ha förhörts innan de hann prata ihop sig.

De fångvaktare som tittade på när en fånge sprang iväg under en kisspaus för nästan en månad sedan fick fortsätta att jobba som vanligt om jag minns rätt. Det verkade självklart för rätt många att fångvaktarna inte hade skött sitt jobb som de skulle. Men utredarna behövde ca två veckor innan de fattade att det var lämpligt att ta fångvaktarna ur tjänst.

Kanske händer detsamma här. Om några veckor kanske poliserna tas ur tjänst när utredarna har förstått vad som verkligen har hänt.
Citera
2018-08-05, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Man kan inte riktigt ta er på allvar när ni påstår Eric var ute efter att döda folk. Enda jag sett från er sida är spekulationer och rent skitsnack. Men för all del fortsätt göra bort er.

Nä nu hittar du allt på. Det är ingen som påstått det. Det vi påstått är dock att detta var någon polisen dör och då omöjligen kunde veta.
Citera
2018-08-05, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Frihetsberöva är väl ändå att ta till men de borde tas ur tjänst i alla fall. De borde också ha förhörts innan de hann prata ihop sig.

De fångvaktare som tittade på när en fånge sprang iväg under en kisspaus för nästan en månad sedan fick fortsätta att jobba som vanligt om jag minns rätt. Det verkade självklart för rätt många att fångvaktarna inte hade skött sitt jobb som de skulle. Men utredarna behövde ca två veckor innan de fattade att det var lämpligt att ta fångvaktarna ur tjänst.

Kanske händer detsamma här. Om några veckor kanske poliserna tas ur tjänst när utredarna har förstått vad som verkligen har hänt.

Oväsentligt. Prata ihop har dom isf haft gott om tid att göra innan.
Citera
2018-08-05, 18:07
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kriminell eller inte, downs eller inte. Han hade fortfarande ett pistolliknande föremål. Han hotade troligtvis polisen och fick betala med sitt liv utan att ens förstå vad det handlade om.

Han hotade troligtvis INTE polisen. Han upplevdes nog däremot som ett hot och det är väldigt stor skillnad. Hade polisen fått information om att det rörde sig om en person med downs syndrom (något som alla vuxna med hyfsat fungerande ögon kan indentifiera på en person) så hade kanske utgången sett anorlunda ut.

För övrigt måste man kunna kräva av polisen att inte skjuta på allt som verkar utgöra ett hot vid första anblick.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nä nu hittar du allt på. Det är ingen som påstått det. Det vi påstått är dock att detta var någon polisen dör och då omöjligen kunde veta.

Vad hittar jag på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Starkt ordval "försvara sig" och vad försvarar man sig mot då menar du ?

Man försvarar sig mot dödligt våld. Du har även den rätten, du som civil har även rätten att gripa någon som utfört ett brott som ger fängelse.
I klartext:
Jag tycker det är okej för polisen att döda personer som försöker och ger sken av att vilja döda dem. Detta är som sagt ifall det inte fanns självklar möjlighet att neutralisera personer genom ickedödligt våld.
Citera
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Vem ringde polisen på Eric?
Man får lätt skit för att man inte är tillräckligt påläst i den här tråden. Men det är svårt att ha koll, för det förkommer så förbannat motstridiga uppgifter.

Det som verkar gälla är att INGEN ringde polisen; Eric råkade av en oberoende slump springa rakt in i ett polisuppbåd som låg desperat skjutberedda av en helt annan anledning. (Vilket tydligen är en risk som lurar i Stockholmsnatten.)
Citera
2018-08-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men snälla vilka är det egentligen som kastar skit här och sluta vara så jävla nedlåtande pajas!

Jag menar inte att va nedlåtande. Jag ber om ursäkt.
Upplever själv att du är nedlåtande.
Citera
2018-08-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?

Håller med, den person är enligt mig delansvarig i denna tragisk händelsekedja.
Citera
2018-08-05, 18:09
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
Ringer du till SOS alarm och berättar att någon viftar med en pistol blir du direkt kopplad till polis, när polisen svarar så lägger operatören på hos SOS. Jag har jobbat där i många år (inte nu längre) och då fungerade det så i alla fall.

Fel. SOS-operatören brukar hänga kvar i samtalet för att i samråd med polisen avgöra vilka andra resurser som kan behövas sättas in.
Citera
2018-08-05, 18:10
Medlem
DinkyDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ånej, Exemplet Flink, var något annat.
De som oskadliggjorde Flink, såg honom avfyra sin k-pisten.
Bergström o Blomfjord hade sett, hört skottlossningen och sett de döda offren.
Det är stor skillnad på vad, som hänt, i detta fallet ,det måste du medge.

Anser du att att dessa fall, är likartade, är du en sådan som som inte kan bedöma olika situationer, utan du uppfattar att alla situationer ska bemötas likartat..
Dessutom sköt de på Flink för att oskadliggöra honom, men de sköt inte ihjäl honom.

Detaljkorrigering: Flink hade sin militära AK 5:a, ett vapen vida överlägsen en kpist.
Det gick av två skott från denna när Flink blev påskjuten.
Blomfjord tömde magasinet i sin kpist, mod 45B, i tre snabba skurar och Bergström tömde sin Sig Sauer.
Man träffade Flink med 3 kulor i magen/höften.

Vad jag vet gjordes ingen föranalys annat än man konstaterade att en person beväpnad med ett presumtivt automatvapen kom på kontrakurs rakt emot dom och att åtgärder krävdes för att få kontroll över situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in