2018-08-05, 17:42
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Är du så efterbliven att du tycker att polisen ska bli beskjutna och dödade innan dom öppnar eld? Om det nu varit ett riktigt vapen. Vilket var omöjligt för dom att se! Idiot

Är du så efterbliven att du tror att en leksakspistol kan döda?
Citera
2018-08-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Har gott minne av när Fänrik Flink mördade 7 personer i Falun.
Med ditt sätt att tänka skulle Bergström/Blomfjord som sköt och oskadliggjorde honom vänt bilen, åkt därifrån och låtit honom skjuta några ytterligare oskyldiga.
Hedersamt nog riskerade dom poliserna sina egna liv för att få slut på mördandet och backade inte trots att dom befann sig i underläge...

Vad jag vet så hade väl inte Eric dödat någon och jag tror inte att polisen hade fått den informationen heller. Snarare var det så att poliserna skulle visa sig på styva linan , men när en skjöt så sköt de andra två av rena rädslan!!!!
Citera
2018-08-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinkyDi
Har gott minne av när Fänrik Flink mördade 7 personer i Falun.
Med ditt sätt att tänka skulle Bergström/Blomfjord som sköt och oskadliggjorde honom vänt bilen, åkt därifrån och låtit honom skjuta några ytterligare oskyldiga.
Hedersamt nog riskerade dom poliserna sina egna liv för att få slut på mördandet och backade inte trots att dom befann sig i underläge...
Ånej, Exemplet Flink, var något annat.
De som oskadliggjorde Flink, såg honom avfyra sin k-pisten.
Bergström o Blomfjord hade sett, hört skottlossningen och sett de döda offren.
Det är stor skillnad på vad, som hänt, i detta fallet ,det måste du medge.

Anser du att att dessa fall, är likartade, är du en sådan som som inte kan bedöma olika situationer, utan du uppfattar att alla situationer ska bemötas likartat.
DEt är precis det här som är skillnaden mellan människor, en del kan bedöma situationer olika.
ERfarna poliser vet det här, de vet när nöden kräver vapen insats, och de är försiktiga att skjuta
innan de vet att det är rätt gärningsman.
Dessutom sköt de på Flink för att oskadliggöra honom, men de sköt inte ihjäl honom.
Bergström och Blomfjord uppträdde exemplariskt. Rutinerade och erfarna poliser var de.
Senast redigerad av moshes 2018-08-05 kl. 17:59.
Citera
2018-08-05, 17:44
Medlem
JanTalibans avatar
Min gissning är att Erics lek bestod i att springa fram från ingenstans och rika puffan mot olika ”saker”. Ju större överraskning, ju roligare lek.

Tur att man själv inte behöver vara polis. Och utsätta sig för plötsliga faror och blixtsnabba beslut. Jag har dock varit med på den tiden när man tvingades göra värnplikt. Där man ibland fick vakta skarpa saker med skarpa vapen (och skarpa incidenter).

Vet ett tillfälle när en katt blev beskjuten. Av en förtvivlat skamsen vakt. Helt enkelt för att man ibland blir förbannat rädd (oavsett utbildning), och ohjälpligt reagerar på reflex.

Vet ett annat tillfälle när två personer – varav den ene fördrev tiden med att leka Rambo (med laddad puffa) – sket på sig när de råkade springa in i varandra.
Citera
2018-08-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hört leksakspistoler kan penetrera pansarplåt.

Du utgår från det man vet i efterhand, att det var en leksakspistol. Du är säkert vuxen och kan tänka till men vill inte. Som bilderna visar så det inte direkt en färgglad vattenpistol han sprang runt med.

Hur avgör man att det pistolliknande föremålet en person håller i inte är riktigt? Jag vill inte bråka bara höra din egen argumentation.

Själv anser jag att om någon riktar ett pistolliknande föremål mot en polis så ska de ha rätten att försvara sig själva, vilket de faktiskt har med dagens lagstiftning.
Citera
2018-08-05, 17:47
Medlem
Lalandes avatar
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?
Senast redigerad av Lalande 2018-08-05 kl. 17:52.
Citera
2018-08-05, 17:48
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du utgår från det man vet i efterhand, att det var en leksakspistol. Du är säkert vuxen och kan tänka till men vill inte. Som bilderna visar så det inte direkt en färgglad vattenpistol han sprang runt med.

Hur avgör man att det pistolliknande föremålet en person håller i inte är riktigt? Jag vill inte bråka bara höra din egen argumentation.

Själv anser jag att om någon riktar ett pistolliknande föremål mot en polis så ska de ha rätten att försvara sig själva, vilket de faktiskt har med dagens lagstiftning.

Man kan inte riktigt ta er på allvar när ni påstår Eric var ute efter att döda folk. Enda jag sett från er sida är spekulationer och rent skitsnack. Men för all del fortsätt göra bort er.
Citera
2018-08-05, 17:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Som jag skrev tidigare. Troligen finns det inte en enda polis i hela världen som inte hade skjutit i den situation som här uppstod.

Så kan situationen ha varit, ja. Vi har även uppgifter på att BO riktade ”vapnet” mot araben, vilket ökar sannolikheten för så även gjorts mot Polis, i då skarpt läge. Om så varit, så skall det nog tur till om det inte skall sluta såhär.
Citera
2018-08-05, 17:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Min gissning är att Erics lek bestod i att springa fram från ingenstans och rika puffan mot olika ”saker”. Ju större överraskning, ju roligare lek.
Frågan är nu om han hade en historia av det. För om det var första gången öht så är det något annat än om han femtielva gånger hade kunnat utsätta sig för humorbefriade Rövar-Benke?

Citat:
Tur att man själv inte behöver vara polis. Och utsätta sig för plötsliga faror och blixtsnabba beslut. Jag har dock varit med på den tiden när man tvingades göra värnplikt. Där man ibland fick vakta skarpa saker med skarpa vapen (och skarpa incidenter).

Vet ett tillfälle när en katt blev beskjuten. Av en förtvivlat skamsen vakt. Helt enkelt för att man ibland blir förbannat rädd (oavsett utbildning), och ohjälpligt reagerar på reflex.
Stackars katt! ;_; Fick den en fin begravning?

Citat:
Vet ett annat tillfälle när två personer – varav den ene fördrev tiden med att leka Rambo (med laddad puffa) – sket på sig när de råkade springa in i varandra.
Herregud! De hade väl inte vapnen dragna?

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan situationen ha varit, ja. Vi har även uppgifter på att BO riktade ”vapnet” mot araben, vilket ökar sannolikheten för så även gjorts mot Polis, i då skarpt läge. Om så varit, så skall det nog tur till om det inte skall sluta såhär.
Däär föll polletten ned för mig!

Herregud^2! Araben var bara ute och chillade den heta sommarnatten, ja?

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Man kan inte riktigt ta er på allvar när ni påstår Eric var ute efter att döda folk. Enda jag sett från er sida är spekulationer och rent skitsnack. Men för all del fortsätt göra bort er.
Då kan väl jag i höst besöka någon av dina grannar mittemot dig. Jag tänker knacka lätt på fönsterrutan och ha på mig en Miss Piggy-mask.

Det kommer dom att förstå bara är ett skämt.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 17:53.
Citera
2018-08-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man får liksom ta och bestämma sig för om poliser är utsatta och rädda om sina liv, eller om de inte är det och i alla lägen gör allt för att skydda allmänheten även om det innebär fara för deras liv.

Vad säger polisen att den misstänkt beväpnade mannen inte bar på ett automatvapen. Att låta Kling och Klang rädda mänskligheten genom att söka efter en misstänkt vapenman är så motsägelsefullt så det saknas motstycke, i synnerhet när adekvat förmåga är minuter bort.

Inte konstigt om poliserna i det här fallet blev rädda och öppnade eld när de inte var lämpade för uppgiften, varken övningsmässigt eller utrustningsmässigt.

Nu vet jag inte hur dessa poliser var utbildade men de bör ha fått genomgå taktiskt konflikthantering som den nya taktiken kallas. Beslutet om detta och genomförande började tidigare än attentatet i Trollhättan.

Enligt taktiskt konflikthantering så ska polisen först och främst skydda allmänheten även om det innebär fara för deras liv det är trots allt deras jobb. Men kom ihåg att taktiskt konflikthantering används där man kan förvänta sig att det finns direkt fara för allmänheten. Det används inte i det dagliga arbete.

Var polisen rädd som ingrep? Vilken normal fungerande person skulle inte vara rädd vid ett sådan tillfälle. Däremot så tror jag att deras träning tog över och jag tror inte att de öppnade eld utan orsak.
Citera
2018-08-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Vad anser du om att föräldrarna inte förebyggt rymningar genom att sätta upp en exempelvis säkerhetskedja på ytterdörren? Vad anser du om att man ger ett leksaksgevär till en person som lider av otaliga syndrom och på 20 år lärt sig att säga "mamma"? Vore intressant att höra hur du resonerar om föräldraansvaret. Sen undrar jag om du tycker det var polisernas fel att Eric sprang ute mitt i natten och inte ens klarade att lyda order eller är det föräldrarnas vilka låg och sov utan att höra hur Erik rotade i leksakslådan? Svara gärna på frågorna i tur och ordning. Då brukar det oftast bli tomt när man ber om sånt.

Egentligen så är det fullt ut föräldrarnas ansvar att han rymde.
Detta borde få folk att tänka till, när de ger barn och liknande realistiska leksakspistoler. En färgglad vattenpistol hade funkat lika bra.
Jag anklagar inte polisen för att de har gjort fel. Jag har otaliga gånger skrivit att Eric fick ta konsekvenserna av sitt agerande, även om han inte förstod dem. Men sånt är livet. Dock bör man invänta utredning innan man bestämmer vad som hände.

Ibland skiter sig livet, man kan inte skydda sig mot allt. Denna gång dog en person men jag vill inte stå och peka på att hans föräldrar har gjort fel. Innerst inne vet de själva det.

Hoppas dessa svar va tillräckliga.
Citera
2018-08-05, 17:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?

Media publicerar ibland samtal till 112, vore intressant att höra vad anmälaren sa till polisen, det kanske kan förklara ett och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in