Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Jag tror att vi resonerar rätt så lika när det gäller det som jag har fetat. Men eftersom polisen har fått in ett samtal om att någon har sett en pistolbeväpnad person på platsen så går de in med förhöjd beredskap, dvs vapen framme för sin egen säkerhet. På plats så stöter de på Eric,
Men mest troligen sker enligt polisen nya taktik är att första patrull påbörjar en genomsökning av området.
Japp. Men då miljön är flerskiktad (inte bara inne och ute) så kan polisen behöva ta sig in på gården innan de avgör nästa steg. Dvs om de inte redan upptäckt ET på gården. Om de inte sett ET och måste förmoda att hotet redan finns/kan finnas inomhus, måste de säkra (inte ”spärra av”) gården först, för att sedan avgöra om de kan uppfatta ljud inifrån huset (eller utomhus) och om, och vart, de ska gå härnäst.
Så antingen har de inte sett ET innan de går in på gården, utan springer på honom där, eller så har de sett honom redan från gatan, men bestämt sig för att hejda honom i hans gärning omgående med gemensamt frontalt närmande.
I det senare fallet hade man kanske önskat att de spanat lite mer först, och tilltalat honom och strävat efter att springa ikapp honom eller genskjuta honom vid ev flykt. Eller väntat på insatsstyrkan.
Jag vet inte om hur poliser i sådana situationer tar sig in i bostadshus, om de sett en möjl mördare slinka in med portkoden. Men det är klart att polisen säkert vill få saken överstökad på gården där och då, om den chansen finns. Springer de så rör det sig om sekunder innan de är framme.
Jag vet inte om man måste nöja sig med att personer med downs inte kan omfattas av polisens instruktion för gripande av beväpnade eller potentiellt beväpnade individer.
Eller så borde de ha delat upp sig och ngn försökt distrahera honom, för att hinna få en bättre uppfattning om vem han var och vilket hot han utgjorde...