2018-08-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Tack, men ett par saker innan du spricker av ilska.

1. Det heter "faktiskt DU själv"
2. Tänker inte läsa ovan då det är solklart att du har 110% rätt och poliser är mördare.
3. Självfallet kan det gått till på annorlunda sätt än jag vill, han hade levt då.
4. Jag är så långt från kommunist man kan komma.
5. En kaka är en kaka, samma sak som att ett vapen är ett vapen, det finns ju så många olika. Ett mongo är ett mongo. Även utan vapen. Eller replika, kopia, 3D-tillverkad, leksak,
6. Mina hästar är allesammans i hagen för här sitter jag och förundras hur du slåss för din sak att poliserna är mördare och skall minsann steglas på närmsta plats.
7. Är det alltid så att din åsikt är den enda som räknas? Lustigt det, du kanske har helt fel.
En kaka är en kaka, ett vapen är ett vapen och en leksak är en leksak.
Och Eric var ute med en leksak.
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan du inte svara på min fråga om vad du skulle gjort? Klart man måste se ur båda sidornas perspektiv, annars är man väl vad man kan kalla en fanatiker?

Vadå bestämt sig? De såg ett hot och agerade efter det hoppas jag. Om de tex sköt honom i ryggen har de gjort fel och ska då ta sitt straff.
Det är tragiskt att han dog men faktum kvarstår att han befann sig ute mitt i natten med ett pistolliknande föremål och stötte på polisen. Varför va han ute? varför hade han en realistisk leksakspistol? Det är mycket som gick fel.
Får han inte vara ute på natten med en leksak? Var i lagboken står det annat?
Var hans leksakspistol nån in smugglad otillåten sak?

Hur jag hade gjort. Det är inte relevant då jag inte är utbildad snut.
Citera
2018-08-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jaha nu var leksaksvapnet artilleri helt plötsligt. Konstig övning ni hade där ni anföll en med downs sydrom inne i stan med pansarvärnsvapen i syfte att döda. Var det plutons strid då mot den handikappade med leksaksartilleripjäs? Inne i stan? Tur att du slutade i det militära du verkar farlig för allmänheten.

Vad pratar du om nu? Jag förklarade bara att svenska soldater är sämre tränade för att agera rättsligt bland civila än vad svenska polisen är.

Svenska soldater övar strid med dödligt våld. Svensk polis övar på att upprätthålla lag och ordning med dödligt våld som sista utväg.

Förstår du vad jag menar?
Citera
2018-08-06, 16:39
Medlem
Citat:
Men soldater är mycket bättre på att skjuta och att följa "rules of engagement" t.ex. att inte skjuta förrns de blir beskjutna. Han med Downs syndrom hade de inte skjutit. hade han haft ett vapen och skjutit på militären hade de skjutit honom i benen. Polisen är sämre på att skjuta och mer hysteriska.

Citat:
Vet inte om du är ironiskt eller inte? Det finns en anledning till varför man inte får sätta in soldater mot den egna befolkningen här i Sverige.
Militären/soldaters huvuduppgift är det dödliga våldet. Det kan ingå i utbildningen som skyddsvakt vilket alla soldater har, att skjuta i ben eller dylikt. Denna utbildning klara man av på någon dag.
Polisens utbildning är betydligt längre än så. Polisen tränar för såna här situationer, det gör inte soldater.

Enda som talar för soldater är att de går runt med automatkarbin vilket är betydligt mer pricksäkert än en vanlig pistol.

Jag håller med sinmandt svar men vill ge ett exempel på varför man inte ska låta militären sköta polisiära uppgifter

Jag kunde nämna Ådalen 31 men egentligen så är den bara intressant för att det skedde i Sverige. Men vi hade då ett annat samhälle, värderingar osv så jag kommer inte att ta upp det något mer.

Låt oss istället titta på konflikten i Nordirland. På 60 talet så startade katoliker en organisation för medborgerliga rättigheter. De ville få bort diskrimineringar som skedde mot katolikerna. Tyvärr så möte de motstånd från Polisen i Nordirland det uppstod kravaller där polisen pucklade på demonstranter utan anledning.

Vad gör då regeringen? Nordirlands polis består av ett antal rötägg, vilket de är medvetna om men de reformerar inte den. Istället skickar de in militären i slutet av 60 talet för att ha en lugnande effekt. Militären får i uppdrag att utföra polisen uppgifter vilket de är inte utbildade i. Militären tar till de medel som de förfogar över för att lösa situationen och att använda automatkarbiner mot demonstranter brukar sluta blodigt. Det ledde till att provisoriska IRA bildades och The Troubles som britterna kallar det startade. Men för mig liknar det mer ett inbördeskrig.

Militären är den minst lämpliga organisation att lösa polisiära uppgifter. Det de har gemensamt med polisen är att de i vissa lägen får använda vapen men där slutar likheten.
Citera
2018-08-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81

Du förstår det olämpliga i att en fullvuxen person, med den mentala nivån av en 3-åring, springer runt mitt i natten med ett pistolliknande föremål?
Han gjorde inget olagligt och det har jag heller inte påstått.

Nee men poliser är människor också. I detta fall agera de troligtvis på samma rättsliga grunder som även du har rätt att använda dig av, nämligen nödvärn. Om Eric hade riktat leksakspistol mot dig samtidigt som du hade en pistol, då hade du haft lagen på din sida också om du sköt honom. Det spelar ingen roll om man är polis eller inte.
Citera
2018-08-06, 16:42
Medlem
Citat:

Visst får man vara ute med leksaker på natten. Sämre idé att vara ute med leksakspistol och leka tyvärr.
Citera
2018-08-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bra analys.

Den går att vända på. Objektet (obekant för snuten förvisso och stressande) hade samma handikapp som snuten.

En väldigt rörig situation, som kräver både mognad och nerver, men polisen hanterar liknande grejer ofta, med bra resultat, vilket är imponerande.

Det finns nog klara skäl till att man misslyckades denna gång, men hela analysen kommer allmänheten inte att få se.

Skälet till att de misslyckades denna gång är nog rätt så enkelt. Jag tror inte de klarade av att kommunicera med Eric. Han förstod inte vad han skulle göra när de skrek lägg ned vapnet.
Citera
2018-08-06, 16:43
Medlem
Citat:

Han får vara ute på natten men man får inte sikta på en polis med något som liknar ett vapen.

ALLA som siktar på en polis riskerar att skjutas
Citera
2018-08-06, 16:44
Medlem
crusades avatar
Citat:
Jaha nu var leksaksvapnet artilleri helt plötsligt. Konstig övning ni hade där ni anföll en med downs sydrom inne i stan med pansarvärnsvapen i syfte att döda. Var det plutons strid då mot den handikappade med leksaksartilleripjäs? Inne i stan? Tur att du slutade i det militära du verkar farlig för allmänheten.

I fredstid ges varning, det görs däremot inte i ofred.
Svensk personal har lyckligtvis inte varit i ofred på svensk mark på väldigt lång tid.

Vad gäller polis så ska de självklart varna innan skott avfyras, vad jag har förstått från vittnesuppgifter har detta skett här.

Har du annan information?
Citera
2018-08-06, 16:46
Medlem
Citat:
Du förstår det olämpliga i att en fullvuxen person, med den mentala nivån av en 3-åring, springer runt mitt i natten med ett pistolliknande föremål?
Han gjorde inget olagligt och det har jag heller inte påstått.

Nee men poliser är människor också. I detta fall agera de troligtvis på samma rättsliga grunder som även du har rätt att använda dig av, nämligen nödvärn. Om Eric hade riktat leksakspistol mot dig samtidigt som du hade en pistol, då hade du haft lagen på din sida också om du sköt honom. Det spelar ingen roll om man är polis eller inte.
Nu var jag inte på plats och kan svara på hur det situtionen var. Men du får gärna åter berätta.
Nej! Poliser för absolut inte samma straff som "vanliga" medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Visst får man vara ute med leksaker på natten. Sämre idé att vara ute med leksakspistol och leka tyvärr.
Absolut. Man kan springa på nervösa och triggade snutar.
Citera
Medlem
Istället för att ställa övermänskliga krav på polisen är det väl enklare att se till att vuxna gravt förståndshandikappade som gärna rymmer inte får ha verklighetstrogna leksaksvapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butiksagare
Han får vara ute på natten men man får inte sikta på en polis med något som liknar ett vapen.

ALLA som siktar på en polis riskerar att skjutas
Jag vet inte om han siktade på polis. Men tydligen vet du att det inträffade.
Citera
2018-08-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Istället för att ställa övermänskliga krav på polisen är det väl enklare att se till att vuxna gravt förståndshandikappade som gärna rymmer inte får ha verklighetstrogna leksaksvapen?
Nästa gång kan polisen tro att du ska utlösa en bomb med din telefon. Eller det batteri du har i din hand kanske du ska montera in i en bomb.
Så skjut på bara. Ratatata!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in