2019-04-17, 20:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Ni är sjuka... Han tog pappans nycklar vilket jag antar betyder att han behövde för att komma ut ur lägenheten. Pappan upptäckte att han var borta kl 4 på natten. Han pratade med polis både på telefon och patrullen som kom till området. Han var ute och letade i området. Känns för mig som han gjorde allt rätt. Och även om pappan säger att han rymt tidigare så säger han också att det var längesedan så jag tror inte det var en vanlig händelse.

Tror faktiskt att det är problematiskt att poliserna gick in och ställde sig på en mörk innergård och väntade för att sedan bli överrumplade. Poliserna frångick vad man gör på ett hotfullt larm och satte sig i en situation då enda utvägen var att skjuta.

Nycklarna borde ha funnits förvarade så att barn inte kunde komma åt dem, för mentalt sett var han ett barn. Vidare borde han aldrig ha fått vapnet från första början. Där är föräldrarna ytterst ansvariga.

Att de valde att gå in på en innergård var antagligen för att riskera så få liv från allmänheten som möjligt.
Citera
2019-04-17, 20:46
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du verkar ha koll :-)
Är det någonstans (i FUP eller här i tråden) som det framkommit bilder på dom åtalade poliserna?

Nej, inga bilder alls, och jag har i ärlighetens namn inte bemödat mig söka, finner personligen det irrelevant.

Jag kan dock rykta att det möjligtvis finns ett nära släktskap mellan en av dom misstänkta och den framstående fd kriminalkommissarien Gunnar "Appel" Appelgren.
Citera
2019-04-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Herregud. Verkligheten, tack.

Om en person befinner sig på en 3-ÅRINGS NIVÅ, MENTALT så anser jag att det finns ett visst mått av moraliskt ansvar som vilar på dennes föräldrar eller förmyndare. Det är inte tryggt för denne att vara ute och ränna på nätterna. Oavsett. Ni pratar vi ju inte om en 20-årig med genomsnittlig funktionsnedsättning. Erik hade både Downs och klassisk autism (Kanners syndrom, infantil autism, som inbegriper viss utvecklingsstörning).

(”20-åringen hade Downs syndrom och autism, och enligt hans mamma Katarina Söderberg befann han sig på en 3-årings mentala nivå.” Källa: https://omni.se/eric-torell-skots-ih...alats/a/wPr7vG)

Någonstans måste väl även du se att det handlade om Eriks säkerhet. Om han inte ville ha en gps, så kunde väl föräldrarna åt installerat ett vanligt plingande dörrkarm. För Eriks skull. Det finns att köpa på tex Jula för 149:-

https://www.jula.se/catalog/hem-och-...sevakt-441084/

"3-årings nivå mentalt" säger ingenting. Det är fortfarande så att det specificeras mer detaljerat som t ex "kognitivt" eller "emotionellt". Men vi skiter i det nu!

Men föräldrarna hade ju sett sig om efter GPS och larm, men fått nej (jag har hänvisat till denna intervjun med mamman många gånger nu). Dessutom utefter vad jag läst i FUP så hade Eric försvunnit endast TVÅ gånger på TRE år (i vart fall då polis blivit inkopplade), och då kanske det inte är jättekonstigt att man som förälder införskaffar sådant.

Jag förstår absolut att detta skulle vara för Erics bästa! Men jag som jobbar med sådant här VET att det inte är så lätt att få igenom sådant eller att få igenom saker och ting för att det är "för personens bästa"....
Senast redigerad av Haaaaag 2019-04-17 kl. 20:57.
Citera
2019-04-17, 21:07
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nycklarna borde ha funnits förvarade så att barn inte kunde komma åt dem, för mentalt sett var han ett barn. Vidare borde han aldrig ha fått vapnet från första början. Där är föräldrarna ytterst ansvariga.

Att de valde att gå in på en innergård var antagligen för att riskera så få liv från allmänheten som möjligt.

Dom valde att gå in på innergården för att träffa anmälaren. Större risk att skott går in i lägenheter inne på innergården. Det ifrågasätts i utredningen varför dom tog det beslutet. Och i efterhand förstår vem som helst att det var ett dåligt beslut.

Är väldigt trött på fokuset på hans upplevda ålder. Han tog sig till inferno online den tidigare gången han rymde så han är inte så apatisk som ni får det att låta.

Vilka barn leker inte med vapen?
Citera
2019-04-17, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Dom valde att gå in på innergården för att träffa anmälaren. Större risk att skott går in i lägenheter inne på innergården. Det ifrågasätts i utredningen varför dom tog det beslutet. Och i efterhand förstår vem som helst att det var ett dåligt beslut.

Är väldigt trött på fokuset på hans upplevda ålder. Han tog sig till inferno online den tidigare gången han rymde så han är inte så apatisk som ni får det att låta.

Vilka barn leker inte med vapen?

Så poliser ska undvika allt som ev kan leda till skottlossning i ej optimala miljöer? Ska dom gå runt ett hörn måste dom skicka in en bombrobot, och sen skall psykolog tillkallas om en gärningsman kanske har någon diagnos. Sen skall man analysera om väggar håller som kulfång, och ev täcka över fönster. Sen skall ledningsmlte hållas för att besluta om det är säkert att gå ut på gatan igen... Osv osvosv

Det funkar inte riktigt så i verkligheten och kommer aldrig att göra det så länge poliser inte är spåkärringar

Ja det finns barn som leker krig, men få som går omkring med verklighetstrogna vapen, 4 på morgonen, och som inte svarar på tilltall och ej säger något.
Citera
2019-04-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, inga bilder alls, och jag har i ärlighetens namn inte bemödat mig söka, finner personligen det irrelevant.

Jag kan dock rykta att det möjligtvis finns ett nära släktskap mellan en av dom misstänkta och den framstående fd kriminalkommissarien Gunnar "Appel" Appelgren.

OK!
Har det nämnts någonstans när rättegången kommer vara?
Citera
2019-04-17, 21:29
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Så poliser ska undvika allt som ev kan leda till skottlossning i ej optimala miljöer? Ska dom gå runt ett hörn måste dom skicka in en bombrobot, och sen skall psykolog tillkallas om en gärningsman kanske har någon diagnos. Sen skall man analysera om väggar håller som kulfång, och ev täcka över fönster. Sen skall ledningsmlte hållas för att besluta om det är säkert att gå ut på gatan igen... Osv osvosv

Det funkar inte riktigt så i verkligheten och kommer aldrig att göra det så länge poliser inte är spåkärringar

Ja det finns barn som leker krig, men få som går omkring med verklighetstrogna vapen, 4 på morgonen, och som inte svarar på tilltall och ej säger något.

Om dom vill leva när dom åker på larm om en person med vapen som hotat att döda poliser ska nog en riskbedömning göras för platsen. Jag säger inte att dom inte ska skjuta där men att stå på en mörk innergård i 5 minuter med den hotbilden är märkligt. Vilket AO uttrycker. Det kändes som en fälla.

Den andra patrullen hade ett helt annat tillvägagångssätt och avfyrade inga skott och kunde söka skydd.

Om det hade varit ett riktigt hot hade det varit ett ramaskri då 3 poliser blivit mördade på en innergård. Och polisen hade skrivit att rutinerna inte följdes för hur patrullen skulle hantera larmet.
Citera
2019-04-17, 21:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK!
Har det nämnts någonstans när rättegången kommer vara?

Åter igen ryktes, men efter sommaren, sista veckorna Augusti preliminärt.
Inget har nämnts i vare sig media eller tingsrätt iaf, och det är inget förtursmål.
Citera
2019-04-17, 21:49
Medlem
CarolSeavers avatar
Vet att det här redan tagits upp, men det tål att återges/upprepas igen. Det är alltså Agnes -- som ändå möjligen har skött sig bäst i denna sorgliga poliskvartett.

Citat:
Så jag skjuter ingenting mer då utan bara sitter där, eh, alltså försöker bara andras och känner att jag har jätteont i min höft och jag tror att jag har blivit träffad av honom, jag känner bara ok, du är inte så illa träffad du måste fortsätta, alltså jag får prata med mig själv typ bara, fortsätt agera Agnes fortsätt agera, (ohörbart) inte blivit träffad så illa utan det känns mer som, som om jag bara blivit svidd liksom på höften.

Senast redigerad av CarolSeaver 2019-04-17 kl. 21:54.
Citera
2019-04-17, 21:49
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Jahaja! Precis som jag anade så var det en kvinnlig polis som gick bananas och tömde sitt magasin i Eric! Fattade det direkt! Kvinnliga poliser ska inte ha skjutvapen!

Kvinnliga poliser ska inte ha skjutvapen!

Citera
2019-04-17, 22:08
Medlem
Precis som vi anat som sagt. Hysterisk kvinna mördar utvecklingsstörd samtidigt som hon spelar upp en Maria Wern deckare i huvudet och tror hon är skottskadad osv.

Kvinnor kan givetvis också jobba som poliser men inte i yttre tjänst och inte med skjutvapen.
Citera
2019-04-17, 22:08
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Håller med om att det inte är särskilt relevant, men tycks mig ha sett bilder från rekonstruktioner där en eller flera MGM fanns med. Inte i form av mugshots, såklart, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in