2018-08-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Man kan inte riktigt ta er på allvar när ni påstår Eric var ute efter att döda folk. Enda jag sett från er sida är spekulationer och rent skitsnack. Men för all del fortsätt göra bort er.

Jag har aldrig påstått att han varit ute efter att döda eller skada andra. Det är bara så han uppfattades när han gick runt med ett pistolliknande föremål.
Om det va en riktig pistol hade han varit ett lika stort hot om inte större än dig och mig, då han är oberäknelig och inte förstår konsekvenserna av sitt agerande.

Jag vill gärna ta dig på allvar, inte den som kastar skit på andra. Du får gärna komma med förslag och argumentation om hur polisen hade kunnat agera annorlunda. Ska man förbjuda leksakspistoler som är realistiska kanske?
Citera
2018-08-05, 17:58
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Egentligen så är det fullt ut föräldrarnas ansvar att han rymde.
Detta borde få folk att tänka till, när de ger barn och liknande realistiska leksakspistoler. En färgglad vattenpistol hade funkat lika bra.
Jag anklagar inte polisen för att de har gjort fel. Jag har otaliga gånger skrivit att Eric fick ta konsekvenserna av sitt agerande, även om han inte förstod dem. Men sånt är livet. Dock bör man invänta utredning innan man bestämmer vad som hände.

Ibland skiter sig livet, man kan inte skydda sig mot allt. Denna gång dog en person men jag vill inte stå och peka på att hans föräldrar har gjort fel. Innerst inne vet de själva det.

Hoppas dessa svar va tillräckliga.

Inte fullt ut. Om du har en 3-åring som ofta rymmer och kan öppna dörren? Hur skulle du åtgärda detta? Kärringen var för trögtänkt och snål då en säkerhetskedja högre upp än 160 cm skulle hjälpt.
Citera
Medlem
Citat:
I USA brukar man kalla såna snutar för triggerhappy. Det brukar leda till att de blir tagna ur tjänst.
Polisen som sköt obeväpnade Magnus Karlsson på en uppfartsväg t E22 i Småland för många år sedan blev kommunalråd, och fortsatte sin tjänst som polisman.
Åklagaren och GM var med i samma Rotary-förening. Även kollegerna i polispiketen lunkade sin vanliga befordringsgång.
Vid en snabb koll på nätet hur det gick för polismännen i Baseballsligan: några gjorde karriär utan problem ( och några är döda. Länge sedan...)
Undrar faktiskt också över kön, ålder och yrkeserfarenhet på skyttarna.
Senast redigerad av rosalenin 2018-08-05 kl. 18:00.
Citera
Medlem
Citat:
Är du så efterbliven att du tror att en leksakspistol kan döda?

HUR skulle poliserna kunna se att det var en leksakspistol? Jag antar (inte vet) att dom inte stod på 1 meters avstånd ifrån Eric. Då hade det nog inte blivit så här.

Det är ju lite som att ett gäng skulle råna en bank med replikor av till exempel en AK-47.

Ska polisen utgå ifrån att det inte är riktiga vapen, och inte göra något åt det för geväret kan ju ändå inte döda? Det är ju bara fake?

Lite samma resonemang är det ju här inne. Undrar varför inte alla här inne är poliser. Vilket jävla land vi skulle ha. Det är fruktansvärt jävla enkelt att sitta och dömma personer i efterhand när man har facit på vad som verkligen hände. Det är nog svårare att avgöra allt det i ögonblicket av en sekund om du ser ett pistolliknande föremål i näven på en person halv 4 på morgonen.

Om någon kom vevandes med en sån här (jag vet att inte Eric hade en sån) om jag var polis så skulle jag också osäkra vapnet.

https://www.airsoftstation.com/arsen...airsoft-rifle/
Citera
2018-08-05, 17:59
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du utgår från det man vet i efterhand, att det var en leksakspistol. Du är säkert vuxen och kan tänka till men vill inte. Som bilderna visar så det inte direkt en färgglad vattenpistol han sprang runt med.

Hur avgör man att det pistolliknande föremålet en person håller i inte är riktigt? Jag vill inte bråka bara höra din egen argumentation.

Själv anser jag att om någon riktar ett pistolliknande föremål mot en polis så ska de ha rätten att försvara sig själva, vilket de faktiskt har med dagens lagstiftning.
Starkt ordval "försvara sig" och vad försvarar man sig mot då menar du ?
Citera
2018-08-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?

Kriminell eller inte, downs eller inte. Han hade fortfarande ett pistolliknande föremål. Han hotade troligtvis polisen och fick betala med sitt liv utan att ens förstå vad det handlade om.
Citera
2018-08-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Media publicerar ibland samtal till 112, vore intressant att höra vad anmälaren sa till polisen, det kanske kan förklara ett och annat.

Ringer du till SOS alarm och berättar att någon viftar med en pistol blir du direkt kopplad till polis, när polisen svarar så lägger operatören på hos SOS. Jag har jobbat där i många år (inte nu längre) och då fungerade det så i alla fall.
Citera
2018-08-05, 18:01
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Media publicerar ibland samtal till 112, vore intressant att höra vad anmälaren sa till polisen, det kanske kan förklara ett och annat.

Samtalet kommer säkert ingå i utredningen. Men kommer materialet att släppas om det, mot all förmodan, väcks åtal mot poliserna? Det är väl alltid skyddad verkstad kring brott som poliser gör sig skyldiga till? Någon som vet?
Citera
2018-08-05, 18:02
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?
Så de boende som var flera meter från skulle alltså ha sett bättre än polisen?

Och återigen att han var en downie hör inte hit.
dömd våldsbrottsling + banan -> inte så farlig
världens snällaste downie + pistol -> livsfarlig
Citera
2018-08-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Inte fullt ut. Om du har en 3-åring som ofta rymmer och kan öppna dörren? Hur skulle du åtgärda detta? Kärringen var för trögtänkt och snål då en säkerhetskedja högre upp än 160 cm skulle hjälpt.

Som sagt världen är inte perfekt. Vill inte va någon som bedriver häxjakt och mår heller inte bra av att peka ut andras misstag.
Känns som att det är det du är ute efter, att hitta syndabockar. Föräldrarna och Eric får stå för sina handlingar och det räcker enligt mig.
Citera
2018-08-05, 18:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
HUR skulle poliserna kunna se att det var en leksakspistol? Jag antar (inte vet) att dom inte stod på 1 meters avstånd ifrån Eric. Då hade det nog inte blivit så här.

Det är ju lite som att ett gäng skulle råna en bank med replikor av till exempel en AK-47.

Ska polisen utgå ifrån att det inte är riktiga vapen, och inte göra något åt det för geväret kan ju ändå inte döda? Det är ju bara fake?

Lite samma resonemang är det ju här inne. Undrar varför inte alla här inne är poliser. Vilket jävla land vi skulle ha. Det är fruktansvärt jävla enkelt att sitta och dömma personer i efterhand när man har facit på vad som verkligen hände. Det är nog svårare att avgöra allt det i ögonblicket av en sekund om du ser ett pistolliknande föremål i näven på en person halv 4 på morgonen.

Om någon kom vevandes med en sån här (jag vet att inte Eric hade en sån) om jag var polis så skulle jag också osäkra vapnet.

https://www.airsoftstation.com/arsen...airsoft-rifle/

Det var ingen softairgun han hade utan en vanlig liten plastig pistol för typ barn. Poliser ska seriöst vara psykologiskt tränade för att avgöra sånt blixtsnabbt annars ska de arbeta som dörrvakt om ens det. Nu vet jag att det är Sverige så ja jag vet jag har för höga tankar.
Senast redigerad av Mad monk 2018-08-05 kl. 18:05.
Citera
2018-08-05, 18:03
Medlem
Citat:
Samtalet kommer säkert ingå i utredningen. Men kommer materialet att släppas om det, mot all förmodan, väcks åtal mot poliserna? Det är väl alltid skyddad verkstad kring brott som poliser gör sig skyldiga till? Någon som vet?
Om inte lagstiftningen har ändrats de sista 5 åren, går det att läsa FUP på plats hos tingsrätten.
Vet ej om man kan beställa kopior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in