2018-08-07, 18:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Du har följt den här tråden intensivt och du har missat att regionspolischefen Ulf Johansson har berättat att deras dator flaggade adressen då larmet kom in. Och att de tog detta på stort allvar och styrde dit 3 polisbilar och insatsstyrkan. Så ärligt talat jag vet inte om du är riktigt ärlig. Läs Expressen vet jag. De har bra genomgångar om larmet, flaggningen etc.

"– Man går fram så snabbt man kan utifrån de ingångsvärden man har. Sådan är rutinen."

Det är regionpolischef Ulf Johanssons förklaring till att Eric fick ligga kvar på marken i 10 till 15 minuter.

https://www.expressen.se/nyheter/dar...i-tio-minuter/

Eric var död, plastpistolen låg flera meter från honom. Hur hamnade den så långt från honom? Sparkade någon polis till den? Fortfarande utan att märka att det var en leksak.

Undrar vilket ingångsvärde Ulf Johansson hänvisar till.
Citera
2018-08-07, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisen glömde säga det, och därför måste polisen döda honom så att han inte skulle kunna skjuta och hävda nödvärnsrätt själv?

Klurigt med juridik i eldstrid...

Det är en mycket viktig ingrediens i det här fallet. Om polisen hävdar att det var dåliga ljusförhållanden, svårt för polisen att se Eric ordentligt, och särskilt vad han hade i handen, så var det lika svårt för Eric att se vem som ropade att han skulle släppa vapnet.

Dessutom kan det vara intressant att veta om Eric vet vad ett vapen är, förstod han det just där och då eller har han bara vetskap om att ett leksaksvapen är något man håller i handen men vet inte att det heter vapen?

Kanske bättre att polisen ropar att en person skall släppa föremålet som hålls i handen om polisen inte vet med bestämdhet att det är ett vapen.

Om en polis ropar att jag skall släppa min mobiltelefon så släpper jag ingenting om det är en snusdosa jag håller i handen.

Man kan dra allting till sin spets, domstolar kan absolut göra det.

Men det viktigaste är kanske trots allt att det var dåliga ljusförhållanden enligt polisen och ingen person är skyldig att släppa ett föremål om det inte är polisen som kräver det.
Citera
2018-08-07, 18:29
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Finns det Glock utan vanlig säkring också? Tänkte om det är ett krav från polisens sida. Militär klara sig uppenbart utan.

Nu vet vi inte heller träffbilden, hollow point kan ju faktiskt gå igenom kroppen.
Det enda jag hört är mamman som sagt att han blev skjuten i magen.

Har vi fortfarande 9 bekräftade hylsor? Alltså 3 skott per polis.
Vad jag minns så har jag sett 5 tydliga skotthål i fasad, fönster och cykeldäck. Då är det troligt att det som mest blev 4 träffar. 4 träff med hollow point, svårt att se någon överleva det, framför allt när man väntade på insatsstyrkan innan man går fram.

Glockens säkringssystem:
https://eu.glock.com/en/technology/safe-action-system

Glock kräver mer träning än Sig-Sauer för att hanteras tillfredsställande rörande träffbild, anläggning mm. vilket gör att Sig-Sauer över lag är mer passande för polisiära tjänster.
Citera
2018-08-07, 18:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Tyvärr så måste jag rätta till dig. Räddningstjänsten spärrar inte av platsen mer än att de kan ställa sina fordon strategisk.

Vid en brand osv är det polisen som spärrar av platsen och varnar andra. Räddningstjänst utför sitt primär uppdrag vilket är att rädda liv och egendom.

Vi ska inte sväva ut i den här frågan, men först på plats varnar och spärrar av tills man har en uppfattning om läget, brukar vara räddningsledaren som är först. Spärra och varna kan göras med fordon samt blåljus, val av placering är således viktigt för att åstadkomma en spärreffekt. När polis anländer tar de över, beroende på läget kan spärrar utökas, minskar eller tas bort.

Först på plats varnar och spärrar, skapar sig en lägesbild, borde vara så även inom polisen. Syftet är att skapa en säker miljö för de som deltar i insatsen men också för tredje person.

I det aktuella fallet vet jag inte hur det gick till, men är det så att polisen letade efter en misstänkt vapenbärande man på innergården istället för att spärra av det begränsade insatsområdet så utsatte man allmänheten och poliser för en risk.

En lägesbild måste inte betyda att första poliser på plats genast söker igenom en fastighet. En lägesbild när insatsstyrkan kommer kan vara att man inte har genomsökt innergården.
Citera
2018-08-07, 18:35
Medlem
rm-spiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
... det här med att skjuta folk i benen då är en myt jag inte vet var det kommer från. Man skjuter verkanseld för att bekämpa målet.
Jag har inte hunnit längre fram i tråden än såhär, någon annan har kanske redan skrivit samma sak ...

När jag gjorde värnplikten fick vi en vaktutbildning (dvs vakt vid grindarna på regementet eller som vakt i fält, inte en utbildning med något civilt värde)
Och där lärdes det ut att vi skulle:
1. Ropa halt, annars skjuter jag.
2. Skjuta varningsskott
3. Skjuta i ben
4. Nedkämpa den som kommer med verkanseld mot kropp.

Kanske skulle vi hoppa över lämpligt antal steg vid trängt läge, jag minns faktiskt inte riktigt.
Citera
2018-08-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kanske har jag länkat i några av mina inlägg. Du kan titta där. Eller så var det någon annan som är aktiv här som länkat. Jag följer SR, SVT, SvD och kvällsblaskorna men jag kommer inte ihåg på rak arm var jag såg det.

Sådär nu har jag hittat det du pratar om

https://www.expressen.se/nyheter/pol...fel-uppgifter/

Dock är det inga bekräftade uppgifter.
"Poliserna som sköt ihjäl Eric, 20, kan ha fått felaktig information på väg till platsen." Notera att de skriver KAN.

Om man även läser DN så skriver de:
"Den polisstyrka som skickades till Vasastan tidigt på torsdagsmorgonen åkte dit i tron att en kvinna, som tidigare dödshotats, kunde vara i fara, erfar DN."
Samma sak här, de ERFAR.

Fortfarande inget som bekräftar att poliserna på plats hade kännedom om historiken på adressen. Påstår inte att så inte var fallet. De kan ha känt till adressen men de kan också inte ha känt till historiken på adressen. Inget vet och vi får nöja oss med det.
Citera
2018-08-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Är det standard inom polisen att genomföra det innan man går in i en situation som inte är en direkt duel?

Om så är fallet så faller min teori gällande träffbilden och eventuella missade skott.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har ingen aning om vad som är standard inom polisen vad gäller SA/DA-avfyrning. Däremot kan jag direkt se om en skytt har fått sin utbildning från polisen. Det är de som har en skjutställning som gör att det ser ut som om de skiter på sig när de skjuter. Det finns kanske någon fördel i ett akut läge, vad vet jag?

Jag har för mig att polisen får lära sig att dra vapnet på följande sätt. För enkelhets skull så försöker jag beskriva det för en högerhänt person.

Höger hand drar vapnet. Samtidigt så för man vänster hand mot vapnet och spänner hanen för att sedan ta ett dubbelfattade grepp om vapnet. Målet är att hanen ska vara spänd när du kommer upp i skjutställning.
Citera
2018-08-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Naturligtvis kommer inte poliserna att åtalas i ett korrupt skithål som Sverige. Det kan inte vara många som tror annat utifrån de senaste decenniernas historik. Men...en vacker dag kommer polisen att ha mördat fel person. Då kanske någon skipar rättvisa på fornt vis.

Den där vacker dagen blev ju torsdag förra veckan när 3 poliser mördade en kille med down syndrom med 9 kulor. Jävla fegisar, är de blinda och hur kan en snubbe med cp skadad var farlig, är en gåta för mig ?
Citera
2018-08-07, 18:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är en mycket viktig ingrediens i det här fallet. Om polisen hävdar att det var dåliga ljusförhållanden, svårt för polisen att se Eric ordentligt, och särskilt vad han hade i handen, så var det lika svårt för Eric att se vem som ropade att han skulle släppa vapnet.

Dessutom kan det vara intressant att veta om Eric vet vad ett vapen är, förstod han det just där och då eller har han bara vetskap om att ett leksaksvapen är något man håller i handen men vet inte att det heter vapen?

Kanske bättre att polisen ropar att en person skall släppa föremålet som hålls i handen om polisen inte vet med bestämdhet att det är ett vapen.

Om en polis ropar att jag skall släppa min mobiltelefon så släpper jag ingenting om det är en snusdosa jag håller i handen.

Man kan dra allting till sin spets, domstolar kan absolut göra det.

Men det viktigaste är kanske trots allt att det var dåliga ljusförhållanden enligt polisen och ingen person är skyldig att släppa ett föremål om det inte är polisen som kräver det.

Ja. Det här lär tröskas ett tag. Det är väl lika bra att åklagarmyndigheten får ta sig an det. Det är principiellt viktigt och intressant. Men det blir inte så lustigt för någon.

Vi har en förändrad och komplexare verklighet för poliser och allmänhet, och praxis måste hålla jämna steg. Det har varit många IS-relaterade spektakulära terrorbrott, men man anar en avspänning där, och på andra områden. Nya tillkommer väl. Och sen finns den inhemska organiserade brottsligheten mm som är en sak för sig. Och andra problem och missnöjesyttringar.

Ledsamt är det här.
Citera
2018-08-07, 18:43
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rm-spiff
Jag har inte hunnit längre fram i tråden än såhär, någon annan har kanske redan skrivit samma sak ...

När jag gjorde värnplikten fick vi en vaktutbildning (dvs vakt vid grindarna på regementet eller som vakt i fält, inte en utbildning med något civilt värde)
Och där lärdes det ut att vi skulle:
1. Ropa halt, annars skjuter jag.
2. Skjuta varningsskott
3. Skjuta i ben
4. Nedkämpa den som kommer med verkanseld mot kropp.

Kanske skulle vi hoppa över lämpligt antal steg vid trängt läge, jag minns faktiskt inte riktigt.

Funkar utmärkt om man vill utbilda militära vaktposter från att skjuta ihjäl påstridiga bönder som vill köra "sin vanliga" väg under ofred.

Fungerar mindre bra mot sabotageförband och klockan 4 på natten i centrala Stockholm gällande insats mot en beväpnad gärningsmän som ska uppsökas och konfronteras och som inte slumpmässigt råkar komma till vaktposten.
Citera
2018-08-07, 18:49
Medlem
ett vittne filmade utanför och filmen visar bra ljusförhållande. dessutom var hela innergården upplyst. en tidningsbärare som delade ut tidningar sa att det var ljust. Att skylla på dåligt ljus är 1a vid felaktigheter är gjorda. är där inga som vet vilka poöiserns är? har de varit inblandade i andra saker?
Citera
2018-08-07, 18:52
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Vad hade du ansett om polisen agerande om gärningsmannen istället för att vara Downs Eric var Pundar Per som tagit fram sin gamla pistol?

Pundar Per skjuter sedan din brorsa tidningsbudet när han cyklar fram för att leverera tidningen medans polisen står och försöker få grep om situationen några kvarter bort efter att man backar undan för att skaffa sig mer information.

Vad hade du tyckt om det agerandet som resulterade i din "brors" död och vad tror du pressen hade skrivit?

"POLISEN LÄT BEVÄPNAD PUNDARE LÖPA FRITT PÅ GATAN, TIDNINGSBUD BÖD"

"TIDNINGSBUDETS BROR KOMMENTERAR I EXPRESSEN: POLISENS AGERANDE ÄR EN SKAM"

Du kan dra upp vilka osannolika händelser som helst. Aka min bror tidningsbudet. Att polisen skulle backa flera kvarter var självklart inte det jag menade med att backa och skaffa sig mer information. När man inte vet vad man har att göra med, är det en självklarhet att inte trappa upp situationen, det kan ju lika gärna vara extremt farligt som helt ofarligt. Och då behöver man hjälp av tex insatsstyrkan med erfarenhet. Polisens agerande vid detta tillfälle tyder på att man inte var tillräckligt utbildad för att hantera en situation som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in