2018-06-28, 00:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Låtom oss hoppas på det. Ni kvinnor är så lynniga, så man vet aldrig vad som kan hända.

Det är ledsamt om du efter ett långt äktenskap känner att din kvinna i någon form av lynnesutbrott skulle kunna anmäla dig.

För egen del är jag väldigt trygg i att ingen av oss kommer känna det behovet eftersom när vi har sex så är båda med på det oavsett vem som tar initiativ.
Citera
2018-06-28, 00:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Gift är ingen ursäkt längre. Gifta män döms för våldtäkter på sina fruar hela tiden.
Det räcker med att hon blir sur, så hänger hon på låset till farbror blå på morgonen.
Du får gärna visa exempel på sådana rättsfall.
Citera
2018-06-28, 00:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Gift är ingen ursäkt längre. Gifta män döms för våldtäkter på sina fruar hela tiden.
Det räcker med att hon blir sur, så hänger hon på låset till farbror blå på morgonen.

Ett äktenskap är givetvis ingen fribiljett till sex, och omvänt så kan man naturligtvis inte systematiskt sexvägra över tid i ett äktenskap och förvänta sig att det skall hålla ihop.*

Således kan det givetvis finnas fall där våldtäktsåtal är bifogat. Men hur detta förändras genom den nya lagen återstår att se, men det är befogat med viss oro.

*
Citera
2018-06-28, 00:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ledsamt om du efter ett långt äktenskap känner att din kvinna i någon form av lynnesutbrott skulle kunna anmäla dig.

För egen del är jag väldigt trygg i att ingen av oss kommer känna det behovet eftersom när vi har sex så är båda med på det oavsett vem som tar initiativ.

Jag har ingen anledning att tro det, men samtidigt har vi inte haft denna lag tidigare. Vårt "inövade" sätt kanske inte uppfyller lagens krav.
Citera
2018-06-28, 00:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om man märker om någon inte vill varför behövs då lagen? Är inte det en motsägelse?

Nu vet inte jag om du läste från början, men varför jag förtydligade det om att det märks att någon vill, var därför att någon här hävdade att man var tvungen att fråga om allting under en sexakt och att lagen därför endast förstör. Eller rättare sagt, personen i fråga gjorde allt den kunde för att förlöjliga lagen, varpå jag försökte förklara att om man är en normalt funtad, kännande och lyhörd person med social kompetens, så behövs det inte massa frågor. Man märker om samtycke finns. D.v.s lagen blir inte ett problem för de par som lever i relationer och liknande arrangemang, utan lagen finns för att täppa till kryphål i nuvarande lag.

Förstår inte att det blir ett sånt liv om detta, om man inte själv tillhör den delen som rör sig i gränslandet.
Citera
2018-06-28, 00:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Låtom oss hoppas på det. Ni kvinnor är så lynniga, så man vet aldrig vad som kan hända.

Kvinnors så kallade lynnighet står sig rätt slätt jämfört med män som våldtar...så vi kan inte skippa lagen p.g.a det.
Citera
2018-06-28, 00:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kvinnors så kallade lynnighet står sig rätt slätt jämfört med män som våldtar...så vi kan inte skippa lagen p.g.a det.

Så klart är våldtäkt värre än lynnighet, men det utesluter inte att lynnigheten kan leda till tragedier och katastrofer. Man behöver inte särskilt tillskapa en lag som riskerar att uppmuntra till detta.
Citera
2018-06-28, 00:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag har ingen anledning att tro det, men samtidigt har vi inte haft denna lag tidigare. Vårt "inövade" sätt kanske inte uppfyller lagens krav.
Det är fortfarande så att någon av er måste anmäla för att ni skall bli föremål för utredning och rättslig prövning.

Om du är tveksam till om ert "inövade" sätt innebär att du tar för dig mot din frus vilja så bör ni nog prata med varandra.

I mitt äktenskap finns vare sig "inövat" sätt eller sådana tveksamheter - när vi gökar är båda med på tåget .. precis som det skall vara med eller utan samtyckeslag.
Citera
2018-06-28, 00:40
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Eller för att smyga med filminspelning är olagligt...

Det är lite som att,” ja mörda ju henne inte, ja bara våldtog lite grann” skulle va mer ok bara för att det inte är grövre..

Gör inget olagligt, hur svårt kan det va? Varför skulle man vilja utsätta en person för något sexuellt som denne inte vill? Hur sjuka tändningsmönster har man då?

Du verkar mentalt utmanad.

Det är bättre att bli fälld för att smygfilma bevis i en kommande rättegång mot kvinnan för falsktillvitelse än att bli oskyldigt anklagad för våldtäkt utan att kunna bevisa sin oskuld.
Citera
2018-06-28, 00:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu vet inte jag om du läste från början, men varför jag förtydligade det om att det märks att någon vill, var därför att någon här hävdade att man var tvungen att fråga om allting under en sexakt och att lagen därför endast förstör. Eller rättare sagt, personen i fråga gjorde allt den kunde för att förlöjliga lagen, varpå jag försökte förklara att om man är en normalt funtad, kännande och lyhörd person med social kompetens, så behövs det inte massa frågor. Man märker om samtycke finns. D.v.s lagen blir inte ett problem för de par som lever i relationer och liknande arrangemang, utan lagen finns för att täppa till kryphål i nuvarande lag.

Förstår inte att det blir ett sånt liv om detta, om man inte själv tillhör den delen som rör sig i gränslandet.
Bra skrivet - vi är överens.
Citera
2018-06-28, 00:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är fortfarande så att någon av er måste anmäla för att ni skall bli föremål för utredning och rättslig prövning.

Om du är tveksam till om ert "inövade" sätt innebär att du tar för dig mot din frus vilja så bör ni nog prata med varandra.

I mitt äktenskap finns vare sig "inövat" sätt eller sådana tveksamheter - när vi gökar är båda med på tåget .. precis som det skall vara med eller utan samtyckeslag.

Jo, att ett kontinuerligt samtal är av nöden, det tror jag är helt säkert.
Citera
2018-06-28, 00:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag kan inte förstå hur du kan se det som en obetydlig risk när du själv håller med om den häxjakt som metoo blev till.
Som en blodig köttbit bland hajar.
Vad får dig att tro att de skulle lätta på gasen med samtyckeslagen?
Både Timells fall och Kroners fall friades, men överklagades igen.

Anledningen till att du och jag inte kan mötas är för att jag hellre ser tio våldtäktsmän gå fria än en oskyldigt dömd, men nu ska du få höra en annan del av det hela, som du inte kommer gilla:
De som sviker våldtäktsoffren mest är de som anmäler falskt eller utan riktiga grunder.

Det blev inte bättre av att allt fler handlingar betraktas som våldtäkt. Man behöver inte ens ha träffat den man våldtagit längre.

Och att den bara används åt ena hållet. För inte så länge sen erkändes inte ens begreppet våldtäkt mot män, men efter att en del pojkar drabbades och några våldsamma kidnappningar och våldtäkter med kanyler och sånt, blev de tvungna att erkänna våldtäkt mot män som brott också.

Men det finns fortfarande inte i t.ex England.

Det finns en stor gråzon här och du får gärna se alla vittnesmål än en gång från metoo, för det är ur den myllan du hittar våldtäktsanklagelserna.

Hur många domar av hundratusentals vittnesmål om våldtäkt?
Det är den procenten du ska komma ihåg.

Fler döms i domstol idag. Även oskyldiga.
86300 träffar:
https://www.google.com/search?q=osky...ient=firefox-b

Hänvisningen är oftast att det är mannens ansvar att flickan bara har sex när hon vill.
Minns, kvinna offer, mannen förövare. Alltid alltid alltid.

Hennes egna ansvar då?

Jag återigen ser ingen risk med att fler kommer att dömas oskyldigt p.g.a denna lagen. Falska anklagelser har alltid förekommit och lär fortsätta förekomma. Hur man ska hantera det, kan gärna få vara en fråga för sig, för det är förjävligt, det håller jag med om 100%.

Men vi kan inte tilllåta oss att strunta i att arbeta för att uppmärksamma frivilligheten vid sex, och finns det någon enda chans att täppa till kryphål i befintlig lag som gör att en enda våldtäktsman fälls som inte hade fällts tidigare, är det värt det. Så ser jag på det.

Våldtäkter är i nuläget ett brott man kan begå med väldigt liten risk att åka fast, och även om man åker fast är risken mycket liten att bli dömd. Vi kan inte ha det så. Jag anser att Sverige är jämställt inom det mesta, men här har vi ett område där det finns kvar att jobba på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in