2018-06-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Hur säkerställa samtycke ur juridisk synvinkel om man inte frågar?

Precis som det har gjorts tidigare - ord mot ord och rätten försöker tolka situationen.

Edit: lite för snabb. Vill du aldrig riskera något så får du väl ställa frågan var 10e sekund. Men det lär väl göra livet lite tråkigt. Innan det har prövats i rätten finns inget svar och du får gå på ditt eget omdöme.
Senast redigerad av Baradino 2018-06-30 kl. 23:45.
Citera
2018-06-30, 23:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Visst är det två olika synsätt och jag beklagar precis som du att samhället ser ut som det gör just nu. Men vi har också förhindrats från att tala öppet om vad som händer av rädsla för HMF lagar och beskyllningar för rasism och liknande. Det har inte funnits en gnutta sans och vett i de offentliga diskussionerna. Vi har en panel med störda ideologer som till varje pris vill förhindra öppen och fri debatt och som alltid leder diskussionerna till beskyllningar om rasism och intolerans och sexism.

Jag håller med om tanken med samtycke givetvis, självklart ska relationer baseras på frivillighet. Men då tycker jag att när man nu tycker det är viktigt så kan man försöka lyfta denna fråga och ha diskussion om det först, informera befolkningen på TV, radio, tidningar etc och förklara vad det innebär och varför det är viktigt innan man drämmer till med hot om domstolar och 2-åriga fängelsestraff från klarblå himmel. Så behandlar man inte sina medmänniskor som man förväntas tycka om. Det är inte mänskligt.

Det du beskriver om att du känner dig otrygg och att du måste ha pepparspray när du är ute och går handlar ju om rädsla för den "traditionella" våldtäkten där en man tvingar sig på och använder våld och misshandel. Och det är såklart otroligt sorgligt att många kvinnor känner så. Ett sådant samhälle vill jag verkligen inte ha. Då talar vi om verklig överfallsvåldtäkt där det inte finns någon relation med några som helst sexuella undertoner utan ett rent överfall.

Men denna lag handlar om att den man som du är i en relation med hela tiden måste läsa dina signaler för att annars är han hotad av ett 2-årigt fängelsestraff. Det kanske inte är så lätt att sätta sig in i det, men tänk om rollerna var ombytta, att ifall du inte tolkar mannen rätt så finns det en lag som kan sätta dig i fängelse i 2 år och sedan blir du utfryst ur samhället. Skulle du kunna leva med det hotet varje dag hela tiden och ta med dig det hotet i dina mest intima stunder? Jag som man tycker inte det är rimligt och jag förstår frustrationen hos andra män.

Men sedan en parentes och en "farlig" fråga i dagens intoleranta Sverige. Om en kvinna är ute och går på natten och hon blir våldtagen, hur stor sannolikhet skulle du tro det är att hon blir våldtagen av en Svensk jämfört med en invandrare? Du behöver såklart inte svara på denna fråga då det kanske skulle bli HMF. Men vi borde verkligen få veta detta. Jag vill veta om det är lika stor sannolikhet för då skulle jag definitivt bli mer uppmärksam på många av mina Svenska manliga bekantskaper.

Citat:
Visst är det två olika synsätt och jag beklagar precis som du att samhället ser ut som det gör just nu. Men vi har också förhindrats från att tala öppet om vad som händer av rädsla för HMF lagar och beskyllningar för rasism och liknande. Det har inte funnits en gnutta sans och vett i de offentliga diskussionerna. Vi har en panel med störda ideologer som till varje pris vill förhindra öppen och fri debatt och som alltid leder diskussionerna till beskyllningar om rasism och intolerans och sexism.

Ja, helt sant. Det är så att man ifrågasätter varje individs demokratiska rätt i detta landet, så som det går till i media, bland annat. Ingen vågar ta i någonting som är lite "känsligt" eller då, inte så politiskt korrekt. Hade vi talat om saker och ting i klarspråk hade det varit betydligt lättare.

Citat:
Jag håller med om tanken med samtycke givetvis, självklart ska relationer baseras på frivillighet. Men då tycker jag att när man nu tycker det är viktigt så kan man försöka lyfta denna fråga och ha diskussion om det först, informera befolkningen på TV, radio, tidningar etc och förklara vad det innebär och varför det är viktigt innan man drämmer till med hot om domstolar och 2-åriga fängelsestraff från klarblå himmel.

Vettig synpunkt. Vore bra om man överhuvudtaget hade pratat om problemet, och vari det grundar sig. Blir nån konstig "elefanten i rummet stämning istället", alla vet var stor del av problemet ligger men ingen säger någonting.

Citat:
Det du beskriver om att du känner dig otrygg och att du måste ha pepparspray när du är ute och går handlar ju om rädsla för den "traditionella" våldtäkten där en man tvingar sig på och använder våld och misshandel. Och det är såklart otroligt sorgligt att många kvinnor känner så. Ett sådant samhälle vill jag verkligen inte ha. Då talar vi om verklig överfallsvåldtäkt där det inte finns någon relation med några som helst sexuella undertoner utan ett rent överfall.

Ja jag vet, och det är den våldtäkten jag är rädd för. Våldtäkter som sker hemma med män man har en relation av något slag till är jag inte orolig över. Har aldrig känt mig rädd eller osäker på vad som ska hända i såna situationer. Män i allmänhet är inte så hemska
Däremot, överfallsvåldtäkter, det är jag mer rädd för isåfall. Det vore det absolut mest vidriga man kan bli utsatt för.

Citat:
Men denna lag handlar om att den man som du är i en relation med hela tiden måste läsa dina signaler för att annars är han hotad av ett 2-årigt fängelsestraff. Det kanske inte är så lätt att sätta sig in i det, men tänk om rollerna var ombytta, att ifall du inte tolkar mannen rätt så finns det en lag som kan sätta dig i fängelse i 2 år och sedan blir du utfryst ur samhället. Skulle du kunna leva med det hotet varje dag hela tiden och ta med dig det hotet i dina mest intima stunder? Jag som man tycker inte det är rimligt och jag förstår frustrationen hos andra män.

Jag kan se själva problematiken som kan uppstå, varför jag har svårt att förstå det är för att jag resonerar utifrån mig själv främst, och jag skulle aldrig ens komma på tanken att anmäla någon om det inte är solklar våldtäkt, d.v.s. ett klart tydligt Nej från min sida. När du beskriver detta, som verkar vara en vettig person, då kan man ta det på allvar. Problemet med detta forumet i övrigt är att här uttrycks så mycket nedsättande kommentarer och kvinnohat, att man kan inte ta det seriöst när de skriver om hur värdelös en sån här lag är, eftersom man vet att de har absolut noll respekt för kvinnor. Det blir helt fel.
Lösningen på hur man ska bära sig åt i sexuella situationer kan jag givetvis inte leverera, men jag tror ändå att om man är uppmärksam och inkännande så behöver man inte hålla på med samtycket hela tiden, utan man märker om man har det eller inte. Visst, är alltid en risk om man går hem med någon full, men å andra sidan, om båda är fulla och glada lär ingen av parterna vara så uppmärksam på samtycke. Vi får hoppas på att folk beter sig vettigt och inte använder lagen mot andra för att sätta dit någon, vilket jag inte tror kommer att lyckas ändå. Det är svårt att bevisa en riktig våldtäkt, snudd på omöjligt att bevisa en fejkad.

Citat:
Men sedan en parentes och en "farlig" fråga i dagens intoleranta Sverige. Om en kvinna är ute och går på natten och hon blir våldtagen, hur stor sannolikhet skulle du tro det är att hon blir våldtagen av en Svensk jämfört med en invandrare? Du behöver såklart inte svara på denna fråga då det kanske skulle bli HMF. Men vi borde verkligen få veta detta. Jag vill veta om det är lika stor sannolikhet för då skulle jag definitivt bli mer uppmärksam på många av mina Svenska manliga bekantskaper

Nä jag är helt medveten om detta. Ingenting jag motsätter mig. Jag anser verkligen att Sverige behöver ta tag i invandringen och även att problem som uppstått i dess spår förnekas av alla PK människor i samhället. Det är ett stort problem. Givetvis är det inte en slump att överfalls och gruppvåldtäkter ökat de senaste åren. Men, problemet kvarstår att kvinnor blir våldtagna och det måste göras något åt detta. Känns snart som att staten begår ett övergrepp om detta får fortgå utan några konsekvenser. Sanslöst...
Citera
2018-06-30, 23:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Okej då kör vi på den typen som är vanligast då. Hur många överfallsvåldtäkter kommer lagen att hindra?

Antagligen ingen. Möjligtvis kan den hjälpa till att fälla någon förövare när det tidigare frikänts p.g.a. tveksamheter kring uppsåtet.
Citera
2018-06-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nä jag är helt medveten om detta. Ingenting jag motsätter mig. Jag anser verkligen att Sverige behöver ta tag i invandringen och även att problem som uppstått i dess spår förnekas av alla PK människor i samhället. Det är ett stort problem. Givetvis är det inte en slump att överfalls och gruppvåldtäkter ökat de senaste åren. Men, problemet kvarstår att kvinnor blir våldtagna och det måste göras något åt detta. Känns snart som att staten begår ett övergrepp om detta får fortgå utan några konsekvenser. Sanslöst...

Vad ska staten göra? Om exempelvis en kvinna väljer att festa på en flyktingförläggning med ett gäng knarkande män från Afghanistan, vad ska staten göra åt det? Hur kan staten stoppa en kvinna från att uppsöka sådana situationer?
Citera
2018-06-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kan möjligen ha att göra med att en del män kör med falsk spel då det handlar om sex, de är hur söta, trevliga, behagliga och mänskliga som helst när det kommer till att få hem en tjej, sen när dörren väl stängs förvandlas de till nån jävla porrkåt grobian på speed.

Kan kanske ha nått med att göra att en del tjejer ångrar sig, när de börjar få upp ögonen för vad snubben i fråga faktiskt hade tänkt sig för typ av sex.

Bara din inställning och div andras kvinnosyn på detta forum ex. är ju direkt avtändande för de flesta.
Man kan omöjligt vara så naiv så man tror att "en kopp te" verkligen är just det... Då har man fått en rätt värdelös uppfostran. Det finns inget "falskspel" när det kommer till hemsläp från krogen. Skulle möjligtvis vara att hemsläpet ser för djävlig ut under sminket och har stoppat BH:n full med toapapper.
Citera
2018-06-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Precis som det har gjorts tidigare - ord mot ord och rätten försöker tolka situationen.

Edit: lite för snabb. Vill du aldrig riskera något så får du väl ställa frågan var 10e sekund. Men det lär väl göra livet lite tråkigt. Innan det har prövats i rätten finns inget svar och du får gå på ditt eget omdöme.

Ja, det är ju ganska dumt att införa en samtyckeslag innan man vet vad som ska räknas som godkänt samtycke. Oförutsägbara lagar är rättsosäkra.
Citera
2018-06-30, 23:54
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vad ska staten göra? Om exempelvis en kvinna väljer att festa på en flyktingförläggning med ett gäng knarkande män från Afghanistan, vad ska staten göra åt det? Hur kan staten stoppa en kvinna från att uppsöka sådana situationer?

Vad var nu detta för idiotkommentar? Menar du att det skulle vara en allmän sanning att kvinnor gör detta?
Jag tycker att rättssystemet fungerar för jävla skitdåligt vad gäller att hantera, döma och straffa sexualbrott. Det är vad staten ska göra. Samt sluta släppa in massor av invandrare som man sen inte har någon som helst avsikt att varesig integrera eller ta hand om.
Citera
2018-06-30, 23:56
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man kan omöjligt vara så naiv så man tror att "en kopp te" verkligen är just det... Då har man fått en rätt värdelös uppfostran. Det finns inget "falskspel" när det kommer till hemsläp från krogen. Skulle möjligtvis vara att hemsläpet ser för djävlig ut under sminket och har stoppat BH:n full med toapapper.

Men hallå?
Nu är jag inte så ung längre, så man har lärt sig ett och annat med åren. Men tänk för de som precis börjat hänga ute på krogen, som är kanske 18 bast eller så. Det är inte säkert att det är så givet för dem. De kanske inte alls är beredda på att de förväntas ha sex om man inte pratat om det innan. Och oavsett är det inte rättfärdigat att våldföra sig på någon!
Citera
2018-06-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ja, det är ju ganska dumt att införa en samtyckeslag innan man vet vad som ska räknas som godkänt samtycke. Oförutsägbara lagar är rättsosäkra.

Så långt håller jag med dig.

Sen vi vet redan nu att det inte måste vara ett muntligt samtycke.

Edit: Med tillägget att alla lagar är oförutsägbara innan de prövats - men samtyckeslagen går ett steg längre i det mot de flesta andra.
Senast redigerad av Baradino 2018-06-30 kl. 23:59.
Citera
2018-06-30, 23:57
Medlem
Moment22x22s avatar
JAHA...är det den 1:a juli lagen börjar gälla?
Isåfall är det dags att ta fram champagneglasen...för om tre minuter är det dags!
Citera
2018-06-30, 23:58
Medlem
Moment22x22s avatar
JAHA...är det den 1:a juli lagen börjar gälla?
Isåfall är det dags att ta fram champagneglasen...för om två minuter är det dags!

Skål!
Citera
2018-06-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad var nu detta för idiotkommentar? Menar du att det skulle vara en allmän sanning att kvinnor gör detta?
Jag tycker att rättssystemet fungerar för jävla skitdåligt vad gäller att hantera, döma och straffa sexualbrott. Det är vad staten ska göra. Samt sluta släppa in massor av invandrare som man sen inte har någon som helst avsikt att varesig integrera eller ta hand om.

Ja, gruppvåldtäkter ser ofta ut så. Det jag beskrev var Mariannelund-gruppvåldtäkten. Situationer som går att undvika. Gruppvåldtäkter ser inte ut som så att du sitter hemma i godan ro och kollar på film och så sparkas dörren in och ett gäng män stormar in och våldtar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in