2018-06-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför trassla till det så förtvivlat? Räcker det så räcker det ju eller hur? är ju du som avgör om du är våldtagen eller inte.

Är det inte vad som faktiskt hände som avgör om jag är våldtagen eller inte?
Citera
2018-06-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkris
Det känner jag inte men det innebär ju inte att den här lagen är helt genomtänkt.

Varför så hård ton? Jag är inte för att det ska vara fritt fram för män att ta för sig av kvinnor som de behagar. Jag hävdar att lagen inte tar hänsyn till att det finns människor som inte idkar sexuellt umgänge enligt någon mall.
Den kommer inte göra någon som helst skillnad utom att skapa osäkerhet mellan människor. Varför skulle domstolen tro mer på ”Jag sa inte att jag ville” än ”H*n sa att h*n ville” När dom inte tror på våldtäktsoffer idag?

Varför skulle man forma lagar efter nån udda typ som pratar om sin "herre" och går med på vad som helst i sexuell väg? är ju DU som idkar sex efter en "mall" av undergivenhet och överhöghet inte resten av folket. Varför ska man forma lagar efter det du och din partner sysslar med?
Citera
2018-06-26, 21:33
Medlem
Vi män borde göra som i den gamla grekiska komedin Lysistrate, fast vi karlar sexstrejkar istället för kvinnorna. Då försvinner nog de här feministdumheterna illa kvickt.
På så sätt undviker vi också att bli våldtagna av kvinnor.
Citera
2018-06-26, 21:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det känner jag inte men det innebär ju inte att den här lagen är helt genomtänkt.

Varför så hård ton? Jag är inte för att det ska vara fritt fram för män att ta för sig av kvinnor som de behagar. Jag hävdar att lagen inte tar hänsyn till att det finns människor som inte idkar sexuellt umgänge enligt någon mall.
Den kommer inte göra någon som helst skillnad utom att skapa osäkerhet mellan människor. Varför skulle domstolen tro mer på ”Jag sa inte att jag ville” än ”H*n sa att h*n ville” När dom inte tror på våldtäktsoffer idag?
Så länge båda är med på det och deltar med samtycke så har den här lagen ingen bäring alls ... Det är när någon INTE är frivillig som lagen klickar in.

För BDSM communityn bör den inte ha någon som helst betydelse, eftersom kravet på samtycke och lyhördhet är cementerat sedan länge där - och det bygger på tillit och förtroende, inte på att begå övergrepp på någon.

Idag har vi domar som t ex Rinkebyvåldtäkten där en grupp killar våldtar en tonårstjej. Samtliga killar visste att hon inte var med på det -- men hon sa inte nej.
De friades.

Sådana fall kommer man kunna döma med den nya lagen.
Citera
2018-06-26, 21:35
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Vi män borde göra som i den gamla grekiska komedin Lysistrate, fast vi karlar sexstrejkar istället för kvinnorna. Då försvinner nog de här feministdumheterna illa kvickt.
På så sätt undviker vi också att bli våldtagna av kvinnor.
Du vet att det är överskott på män i Sverige va?

Lycka till med sexstrejken.
Citera
2018-06-26, 21:37
Medlem
Citat:
Varför skulle man forma lagar efter nån udda typ som pratar om sin "herre" och går med på vad som helst i sexuell väg? är ju DU som idkar sex efter en "mall" av undergivenhet och överhöghet inte resten av folket. Varför ska man forma lagar efter det du och din partner sysslar med?

Du lever i en mycket liten värld du förstår jag och jag betackar mig den nedlåtande tonen.
Citera
2018-06-26, 21:37
Medlem
Citat:

Nej självklart inte.
Det är du som anmäler om du anser att du blivit våldtagen. Sen är det rättsväsendet uppgift reda ut om detta är troligt samt går att bevisa och i sånt fall bevisa det. I ditt fall så, förmodligen aldrig, eller hur? din "herre" har väl rätt göra vad fan han vill med dig. så vad fasen är ditt problem?
Citera
2018-06-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Tack, ja, jo..jag tar min del av ansvaret i denna strejk iaf
Citera
2018-06-26, 21:39
Medlem
Citat:
Du lever i en mycket liten värld du förstår jag och jag betackar mig den nedlåtande tonen.

Jag lever klart i en värld, där inga "herrar" ingår ja, den välden är större än din värld.

Vidare är jag inte nedlåtande pga vad du sysslar med, utan för att dina frågor är så dumma.
Citera
2018-06-26, 21:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej, det krävs också att du anser dig vara våldtagen.
Citera
2018-06-26, 21:43
Medlem
Citat:

Lagen är för otydlig. Precis som på flashback kommer det i verkligheten det bli en massa käbbel och tolkningar hit och dit. Kvinnor kommer tolka lagen på ett sätt som passar dem. Är de kåta så struntar de i samtyckeslagen och vill bli påsatta, ordentligt, riktigt ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Vem bryr sig om Sverige. Kan kvinnor hora runt utomlands så kan väl män göra det också.
Citera
2018-06-26, 21:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vi kommer fortsätta leva som vi alltid har gjort och utan det förtroendet mellan oss hade vi aldrig haft ett samtycke.

(Jag får anstränga mig hårdare för att hålla honom nöjd så han inte beslutar sig för att byta ut mig. För det lär bli svårt att få tag i en ny Dom som törs testa gränserna fullt ut 😉.)

Men det innebär ju inte att andra som ännu inte etablerat en sådan trygg relation kan känna sig säkra när lagen är utformad så här.
För den som inte har till exempel, maktförskjutning som del i sin sexuella läggning är det säkert inga större problem men för de som har det blir det tokigt.
Det bygger ju på att samtycket gäller ”tillsvidare”, tills det tas tillbaka. Det måste lagligt räknas som att man är överens om reglerna fast man inte frågar om lov för varje handling, förutsatt att samtycket uttryckligen inte tas tillbaka.

Men de flesta som sysslar med BDSM har väl stoppord eller nån sorts signal för att man inte vill? Då gäller ju den. Jg tror att folk förstorar upp detta och de flesta kommer nog inse att det inte är nån skillnad före och efter samtyckeslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in