Citat:
Ursprungligen postat av
bjorkris
Det känner jag inte men det innebär ju inte att den här lagen är helt genomtänkt.
Varför så hård ton? Jag är inte för att det ska vara fritt fram för män att ta för sig av kvinnor som de behagar. Jag hävdar att lagen inte tar hänsyn till att det finns människor som inte idkar sexuellt umgänge enligt någon mall.
Den kommer inte göra någon som helst skillnad utom att skapa osäkerhet mellan människor. Varför skulle domstolen tro mer på ”Jag sa inte att jag ville” än ”H*n sa att h*n ville” När dom inte tror på våldtäktsoffer idag?
Så länge båda är med på det och deltar med samtycke så har den här lagen ingen bäring alls ... Det är när någon INTE är frivillig som lagen klickar in.
För BDSM communityn bör den inte ha någon som helst betydelse, eftersom kravet på samtycke och lyhördhet är cementerat sedan länge där - och det bygger på tillit och förtroende, inte på att begå övergrepp på någon.
Idag har vi domar som t ex Rinkebyvåldtäkten där en grupp killar våldtar en tonårstjej. Samtliga killar visste att hon inte var med på det -- men hon sa inte nej.
De friades.
Sådana fall kommer man kunna döma med den nya lagen.