2018-06-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja du, det får ju jurister utreda, är de som besitter ful insikt i vad som krävs i domstolar.
jag är ingen jurist. men du har jurister som är för samtyckslagen.
och som sagt lagar har fler funktioner än enbart i domstolar.

Du kan ta lagen om aga ex.
När förälder lappar till sitt barn i enskildhet, där inget vittne finns, så är det också ord mot ord.
men lagen om aga har gjort enorm skillnad i grad av utsatthet för våld i barns värld i Sverige bara i sin existens.

Men barn tigger inte stryk av sina föräldrar. Kvinnor däremot tigger ofta om att bli tagna hårt och bli "förförda" av en stark man som tar hela ansvaret för sexakten.
Citera
2018-06-26, 15:06
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag har haft flera tjejer som väckt mig med en avsugning, inklusive nuvarande. Det vore synd om hon inte skulle våga detta om en sådan akt numera är våldtäkt. Kan man ge någon sorts permanent samtycke till att hon alltid får lov att väcka mig så tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Fast i ett fall där föräldrar har sopat på sin unge finns det ju oftast även fysiska bevis som talar för det.

Detta känns som en jippo-lag som blivit genomröstad för att mätta massorna, men inte speciellt genomtänkt hur det ska appliceras i verkligenheten

Inte alltid. Det går misshandla en människa utan att lämna märken om man nu vill det, ex. vanliga örfilar bruka ge en rodnad i direkt anslutning men som sen försvinner.

Hade du motsvarande problem med aga lagen? Till för massona och obegriplig i sin applicering?
bara sluta ha sex med människor som inte svarar fysisk på dina sexuella aktiviteter.
har du minsta tvekan avbryt.

hur jäkla svårt kan det vara?
Citera
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Borde inte den nya samtyckeslagen innebära att väldigt många män har blivit våldtagna av kvinnor? Hur många sexuellt aktiva män i Sverige har aldrig varit med om att en kvinna inte frågar om samtycke inför varje sexuell handling? Gissar det är väldigt få. ”Får jag göra såhär?” ”Är det okej om jag gör så?”. Är en tjej någorlunda sexuellt erfaren tar hon oftast för sig utan att ställa en massa frågor.

Lagen är förstås till för att klämma åt män, men även massa kvinnor gör ju sig då enligt denna lag skyldiga till våldtäkt. För det står ju ej i lagen att endast män behöver fråga om samtycke.

Hur många sexuellt aktiva män här på forumet har enbart varit med om tjejer som uttryckligen frågar dig om samtycke innan sex?
Män ska bara hålla käften och leverera bånge. Annars får han höra det resten av sitt liv.
Det finns ett piller för män.
Citera
2018-06-26, 15:07
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag har haft flera tjejer som väckt mig med en avsugning, inklusive nuvarande. Det vore synd om hon inte skulle våga detta om en sådan akt numera är våldtäkt. Kan man ge någon sorts permanent samtycke till att hon alltid får lov att väcka mig så tro?
I det fallet torde ju ett skriftligt avtal fungera.
Citera
2018-06-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx

haha...du ska självfallet förklara denna den fetish för tjejen, sen är det upp till henne om hon tycker du förtjänar detta uppvaknande eller inte.

men jag tror alla killar/ tjejer där ute som tycke det känns väldigt skumt vakna med vidhängande människa vid sina nedre regioner, tycker denna lag är rätt ok.
Citera
2018-06-26, 15:11
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Inte alltid. Det går misshandla en människa utan att lämna märken om man nu vill det, ex. vanliga örfilar bruka ge en rodnad i direkt anslutning men som sen försvinner.

Hade du motsvarande problem med aga lagen? Till för massona och obegriplig i sin applicering?
bara sluta ha sex med människor som inte svarar fysisk på dina sexuella aktiviteter.
har du minsta tvekan avbryt.

hur jäkla svårt kan det vara?
Problemet är ju att rent jurdisk här så kommer det vara omöjligt att bevisa vem som har rätt om en person säger ja personen svarade fysiskt, och den andra sägar nej det gjorde jag inte alls. Bevisbördan kommer bli på "offret", och det kommer inte ge något mer än vad vad vi har i nuvarande lagstiftning.

problemet är ju att något sånt hår ALDRIG kommer kunna bli genomfört i praktiken.
Lagen är helt enkelt för vag, och ej genomförbar juridiskt
Citera
2018-06-26, 15:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Filma sexet i hemlighet tror jag är olagligt. Det bästa är ljudupptagning. Var ett fall i Sverige där en kille friades för att han hade haft ljudinspelning på mobilen igång och det framgick då med all tydlighet att kvinnan frivilligt hade sex.

Jag tänker specifikt på olika byten av ställningar som ofta sker utan ord, då kvinnan enligt samtyckeslagen måste visa med kroppspråk att hon vill ha det så, men sedan kan hon minnas saker som hon vill minnas dem. Tänker på bisarra fallet med Assange då tjejerna twittrade att de träffat "världens coolaste snubbe och hade frukost med honom dagen efter för att sedan en månad senare minnas olika ställningar som de inte var helt med på.

Några kvinnor kan hitta på allt möjligt pågrund av förbittring, uteblivna relationer och sånt (se fuckboysidan i facebook) och det här kommer ju ge kvinnor utan karaktär att få än fler verktyg att söka förstöra för män som inte ville ha mer än sex med dem.
Citera
2018-06-26, 15:17
Medlem
Jag skulle absolut inte uppmana alla män och kvinnor till att bojkotta den här vansinniga lagen. Det vore fel att strunta i den fullständigt, strunta i en eventuell anmälan fullständigt. Att inte infinna sig till rättegång osv. Det vore fel att uppmuntra till civil olydnad, för tänk om alla gjorde på det viset.
Citera
2018-06-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Problemet är ju att rent jurdisk här så kommer det vara omöjligt att bevisa vem som har rätt om en person säger ja personen svarade fysiskt, och den andra sägar nej det gjorde jag inte alls. Bevisbördan kommer bli på "offret", och det kommer inte ge något mer än vad vad vi har i nuvarande lagstiftning.

problemet är ju att något sånt hår ALDRIG kommer kunna bli genomfört i praktiken.
Lagen är helt enkelt för vag, och ej genomförbar juridiskt

Fast det problemet hade du ju även innan. bevisbördan ligger ju fortfarande på att klara bevisa att GM brutit mot en lag. och du gnällde ju inte på den lagens utformning.
Citera
2018-06-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattarnTattarsson
Men barn tigger inte stryk av sina föräldrar. Kvinnor däremot tigger ofta om att bli tagna hårt och bli "förförda" av en stark man som tar hela ansvaret för sexakten.

att "tigga" är just att uttrycka samtycke...

Däremot är ju vissa mäns fantasier över vad kvinnor "tigger" om deras fantasier och inte samtycke.
Citera
2018-06-26, 15:21
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
haha...du ska självfallet förklara denna den fetish för tjejen, sen är det upp till henne om hon tycker du förtjänar detta uppvaknande eller inte.

men jag tror alla killar/ tjejer där ute som tycke det känns väldigt skumt vakna med vidhängande människa vid sina nedre regioner, tycker denna lag är rätt ok.

Ja alltså vi har faktiskt redan skämtat om detta sinsemellan och vi kommer inte ha några problem med den nya lagen. Men grejen är ju att rent tekniskt skulle uppvaknande medelst avsugning sannolikt numera klassas som våldtäkt. Och det är både något vi gjort och något som åtminstone jag hoppas ska ske igen.

Någon föreslog man skrev kontrakt men i mitt tycke har det samma problem som de som argumenterade mot den där samtyckesappen: om man ändrar sig efter att kontraktet tecknades då?

Sen fattar jag med att lagen inte är tänkt för den sortens situationer. Det är mer att lättare kunna fälla de som spänner på en dyngrak tonårstjej som somnat på soffan på festen för våldtäkt, även om hon inte gråtit och fäktat och ropat på hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in