Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 21:57
  #22285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har jag missat!
Det jag minns var att The Daalans inte förstod att ljuden kom från andra sidan och att de höll sig på sin sida??

Inte först, nej. Sedan resonerade dom sig fram till att det måste komma från av att skriket studsat mot planket på andra sidan och skickats tillbaka mot deras hus. Då for dom.

Jag kan komma ihåg fel, men jag gick tidigare tillbaka och läste vad de skrivit här två ggr och bildade då den uppfattningen. Min tolkning.

Allt skedde under ett mkt kort tidsram. Som dom agerade.
Citera
2018-08-17, 22:47
  #22286
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min minnesbild. Jag har fått uppfattningen att dom medverkat i andra mordutredningar också och är mer uppmärksamma på tider och detaljer än gemene man.

Andra mordutredningar?
På vilket sätt har du fått den uppfattningen?
Och visserligen känner jag också att de har varit väldigt uppmärksamma, kanske mer än gemene man... Men det där med andra mordutredningar känner jag inte igen...
Citera
2018-08-17, 23:15
  #22287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det kanske finns något inlägg som säger att Polisen
sökt anstånd om gravsättning, men 5/7 skriver
i alla fall postaren Cloudedcrystalbeam följande:

Tack för att du letade och fann. Det var nog inlägget från Cloudedcrystalbeam jag mindes. Jag hade tolkat det efter eget huvud vilket kan bli fel i slutänden. Inte alls säkert alltså att polisen ansökt om anstånd. Kan lika väl vara familjen alltså. Men om det är polisen så undrar jag om anhöriga kan motsätta sig det, likväl som anhöriga till SD motsatte sig och ville ha tillbaka en dator.
Citera
2018-08-17, 23:23
  #22288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Andra mordutredningar?
På vilket sätt har du fått den uppfattningen?
Och visserligen känner jag också att de har varit väldigt uppmärksamma, kanske mer än gemene man... Men det där med andra mordutredningar känner jag inte igen...

Jag känner inte för att nu återvända till inläggen. Det kan ha varit utredningar, rättegångar ... jag kommer inte exakt ihåg.

Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand. Inte osannolikt att jag byggde min bild baserad på just dessa, snarast mycket troligt.

Hur som blev den observationen en ev viktig tidsmarkör. Antar att polisen kollat upp det noga huruvida det kan stämma med rättsläkarens bedömning mm.

Jag har inte sett hens uppgifter utanför denna tråd. Har någon?
__________________
Senast redigerad av Remark 2018-08-18 kl. 00:00.
Citera
2018-08-18, 00:11
  #22289
Medlem
Honan6s avatar
Upprepar egna inlägg nedan p g a Remark påtalar de detaljerade inläggen från skrikvittnet (som antagligen bad admin radera 3 av hens inlägg).

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar fortfarande om "skrikvittnena". Polistalesman blir citerad av SVT Örebro när han bekräftar att larm om skrik inkommit kl 23.47 och att skrik hördes i bakgrunden under samtalet. Senare i andra uttalanden dementerar polisen uppgiften om att skrik hördes - det ska vara ett missförstånd.

Jag önskar polisen kan gå ut med ett uttalande och bekräfta att skrikvittnena har blivit förhörda. Den lilla uppgiften borde väl inte kunna skada förundersökningen? Det ena Skrikvittnet har ju redan vittnat om skriken här i tråden t ex.
Så länge inte förhören med skrikvittnena bekräftas tenderar jag spekulera i att larmsamtalet kan komma från GM - partners in crime.


Citat från SVT-artikel 14 juni där man utläser att Anders Klarström på SOS sagt:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende.""
__________________
Senast redigerad av Honan6 2018-08-18 kl. 00:19. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-18, 00:26
  #22290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag känner inte för att nu återvända till inläggen. Det kan ha varit utredningar, rättegångar ... jag kommer inte exakt ihåg.

Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand. Inte osannolikt att jag byggde min bild baserad på just dessa, snarast mycket troligt.

Hur som blev den observationen en ev viktig tidsmarkör. Antar att polisen kollat upp det noga huruvida det kan stämma med rättsläkarens bedömning mm.

Jag har inte sett hens uppgifter utanför denna tråd. Har någon?
Citat: "Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand."
Min fråga: hur mycket "i efterhand då?"
Det går väl inte att korrigera eller radera sina inlägg när det gått mer än ca en timme nånting?

Eller antyder du att 'Dalaan' bett moderatorer om hjälp att radera?
Efter att kanske Polisen bett 'Dalaan' be moderatorena att radera [utredningsmässigt känsliga] uppgifter?
Eller hur tänker du det gick till när inläggen försvann -i efterhand..?

Edit: Ser att 'Honan6' tog upp detta med de raderade inläggen. Men ser också att h*n i citt autocitat nämner att Polisen ljugit(?) om att det inte fanns nåt skrikvittne, något som man tydligen senare tvingades medge existerade.
Det här gör ju att Örebropolisens arbets(?)-metoder än en gång kan ifrågasättas, särskilt när ingen MGM ännu förts inför nåt skrank.
__________________
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-18 kl. 00:36.
Citera
2018-08-18, 00:34
  #22291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Citat: "Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand."
Min fråga: hur mycket "i efterhand då?"
Det går väl inte att korrigera eller radera sina inlägg när det gått mer än ca en timme nånting?

Eller antyder du att 'Dalaan' bett moderatorer om hjälp att radera?
Efter att kanske Polisen bett 'Dalaan' be moderatorena att radera [utredningsmässigt känsliga] uppgifter?
Eller hur tänker du det gick till när inläggen försvann -i efterhand..?

Jag vill minnas att någon här i tråden ifrågasatte om inte Dalaan skulle be mod radera sina inlägg pga att han kunde bli ett huvudvittne..? Eller minns jag fel?

Edit: Användare halivaggen skrev i inlägg #1039 till Dalaan.
__________________
Senast redigerad av dreamer33 2018-08-18 kl. 01:15.
Citera
2018-08-18, 00:34
  #22292
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min minnesbild. Jag har fått uppfattningen att dom medverkat i andra mordutredningar också och är mer uppmärksamma på tider och detaljer än gemene man.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag känner inte för att nu återvända till inläggen. Det kan ha varit utredningar, rättegångar ... jag kommer inte exakt ihåg.

Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand. Inte osannolikt att jag byggde min bild baserad på just dessa, snarast mycket troligt.
Man undrar ju vad du egentligen vill antyda här. Menar du att skrikvittnena skulle vara något slags proffsvittnen som hjälper polisen? Och att de här vittnena sedan skulle ha raderat egna inlägg som avslöjar det här förfarandet?

Om du vill kritisera vittnen/användare så kanske du bör förklara tydligare vad du egentligen vill säga, annars försätter du dem i en position där de kan få svårt att försvara sig. Varifrån har du fått uppfattningen att de här vittnena skulle ha medverkat även i andra mordutredningar?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2018-08-18 kl. 00:46.
Citera
2018-08-18, 00:34
  #22293
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Nej vi åkte på "våran" sida om motorvägen och försökte se om vi såg någonting längs med det smala skogsparti som ligger där.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja, så minns jag det också, att de körde runt på sin sida.
Bra att fler minns som jag och att du letade fram inlägget. Började bli lite orolig för mitt minne...
Citera
2018-08-18, 00:44
  #22294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Jag vill minnas att någon här i tråden ifrågasatte om inte Dalaan skulle be mod radera sina inlägg pga att han kunde bli ett huvudvittne..? Eller minns jag fel?
Tack!
Tror inte du minns fel och även 'Honan6' var inne på den linjen, vilket gjorde att jag gick in med en editering.
Samtidigt tog jag där upp frågan om hur Örebropolisen arbetar. Att en polisman ljuger mediafolk rätt upp i ansiktet (om det så har skett), så är väl det sensationellt oproffsigt?
Att myndighetspersoner i händelse av allvarlig kris eller krig kan tvingas ljuga kan vi få acceptera, men så förbaskat "säkerhetsklassad" är väl ändå inte UW?
Citera
2018-08-18, 00:47
  #22295
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Hittar inte inlägget där användare hade kollat upp att det var polisen som ansökt om anstånd gällande gravsättning. Men är en sådan tidsbestämd eller gäller den tillsvidare så att säga? Kan anhöriga bestrida denna ansökan och då med begravningslagen som rättesnöre?

Ja, för det finns ingen som helst anledning att skjuta upp begravning,bouppteckning m.m., än att det finns oklarheter gällande de anhöriga. Obduktion är klar för länge sen antar jag. Kremering kanske är tveksamt eftersom ingen myndig närmast anhörig finns. Lägg därtill att Noa kanske är misstänkt,och U.W också,ja då är det inte lätt...
Polisen har något på gång. En utredning av en omyndig person sköts inte i offentligheten ljus. Det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att vederbörande,minderårig är skyldig, innan man går ut med det i media. Om ens då. Vi kanske aldrig får reda på vem som mördade Lena.
Citera
2018-08-18, 00:59
  #22296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man undrar ju vad du egentligen vill antyda här. Menar du att skrikvittnena skulle vara något slags proffsvittnen som hjälper polisen? Och att de här vittnena sedan skulle ha raderat egna inlägg som avslöjar det här förfarandet?

Om du vill kritisera vittnen/användare så kanske du bör förklara tydligare vad du egentligen vill säga, annars försätter du dem i en position där de kan få svårt att försvara sig. Varifrån har du fått uppfattningen att de här vittnena skulle ha medverkat även i andra mordutredningar?

Du får väl helt enkelt läsa mina inlägg ett par varv till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback