Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 12:35
  #23485
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om vi utgår från den dataanalys som @Trie gjorde igår, så bör LW's nyligen borttagna cache utgöras av en som hon fann den 19/2 2015.

Den ingick således i en sammanhängande svit av dagligen loggade cacher, och som enligt dataanalysen har legat på ett avstånd av 9 km (oklart vad mätpunkten utgörs av exakt). För att få en uppfattning om "luckan" i hennes svit, så finns här hennes loggade cacher från dagen före, respektive dagen efter, den 19/2 2015:

Dagen före, dvs. den 18/2 2015:


Dagen efter, dvs. den 20/2 2015:


Stort tack! Så ska en slipsten dras!
Citera
2018-08-27, 12:51
  #23486
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag citerar mig själv för att simma igenom sidor med annat innehåll. Hur kan LW's logg ha datumet 4/2 2018 på Schäfer-loggen? samt text som passar just 2018?

Hänger det ihop med den som fattas den 19/2 2015. Är det någon som har bytt loggtext på fler 2015 men slarvat så att denna försvann av misstag? Om loggtexten hade bytts ut hade den vaksamme skribenten med sifferminne kanske inte uppmärksammat manipulationerna.

Nej, Schäfer-cachen var (eventuellt) intressant för att den passar in på det utplaceringsdatum (runt den 20 december 2014) som @Trie kom fram till igår. Dvs den saknade loggen borde vara utplacerad av cache-ägaren runt jul 2014, samt den bör vara hittad av LW den 19 februari 2015.

Schäfer-cachen är en av de få cacher som i tid ligger nära det utplaceringsdatum (se utplaceringsdatum längst upp på cachens websida) för den försvunna LW-logg som sökes.

Men det är (förmodligen) inte den cache som vi söker, eftersom LW ju faktiskt har loggat denna Schäfer-cache den 4 februari 2018 (vilket troligtvis stämmer eftersom hennes skidskador och tillhörande text/foton passar in tidsmässigt. Dvs. hon var där fysiskt i egen person drygt tre år efter att cachen placerades ut och loggade den där och då) .

(Rent hypotetiskt skulle hon ju kunna ha varit där redan den 19 februari 2015 och loggat Schäfer-cachen en första gång och sedan knallat dit igen den 4 februari 2018, dvs hon råkar dubbellogga cachen. På så sätt skulle cache-ägaren häromveckan kanske suttit och rensat dubbelloggar, och som konsekvens raderat den ena av hennes loggar. Därav skulle denna cache rent hypotetiskt kunna vara orsaken till att en av LW's loggar oförklarligt har försvunnit nyligen. Jag finner dock inte att ett sådant scenario är troligt - För det första tror jag LW hade så pass mycket koll att hon inte "dubbelloggade" av misstag, samt ifall cache-ägaren skulle ha beslutat sig för att ta bort en eventuell dubbellogg av henne, så hade h*n troligtvis inte tagit bort LW's första logg, utan snarare den senaste, pga. prestigen att geocachare vill finnas så tidigt som möjligt i logglistorna).

Så Schäfer-cachen kan nog exkluderas som orsak till LW's raderade logg. Istället skulle det behöva hittas någon annan cache som passar in på utplaceringsdatum 20 december 2014, vara placerad på ett avstånd av ca 9 km, och därefter bedöma om någon har raderat en eventuell logg på ca 90 ord som LW kan ha skrivit den 19 februari 2015 (baserat på @Tries analys av saknade loggar i LW's dagliga 365-dagarssvit).
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 13:19.
Citera
2018-08-27, 13:13
  #23487
Medlem
tjackarismygs avatar
Detta är LW's arkiverade logg dagen före den försvunna loggen. Det är ett frukostmöte på IKEA.

Wednesday, 18 February 2015 Örebro, Sweden

För tredje gången lyckades jag pricka in frukostevent! Denna gång med stor hunger och stor brunchbricka som bot på det. Våfflorna hade jag inte sett förut, mycket trevligt inslag. Trevligast förstås dock att träffa cachare att prata strunt och storheter med. Inser bland annat att hela området åt Pålsboda/Svennevad till och nedåt är en vit fläck att utforska framöver, inspirerad av dansande team_sq. Undrar om de tar tag i några mystar nu? Tack Kyoukio för detta lättsamma och trevliga event!



Systerhax är också där:

För en gångs skull så ligger jag bra till på jobbet. Blev ett enkelt val att haka på cachingkompisen hit ut igen. Fick ett par semlor tillsammans med en trevlig stund. Slängde mest käft med de nya bekantskaperna i Team_sq, men även många andra GAMLA (hehe) medcachare. Extra minnesvärt var att ge t.pssons dotter ett litet ultimatum. Hoppas det blir bra...

Plockade igår upp en TB i Umeå som ska till England, och det visade sig att Karjir hade funderingar på att åka dit. TBn droppas nu högtidligen här i eventet.

Tack för stunden alla, och MrK för eventet.

(EDIT loggtyp. Skulle visst inte vara Will attend...)

This entry was edited by Team Davidsson on Wednesday, 18 February 2015 at 22:25:22 UTC.


Dagen efter den borttagna loggen är i Kilsbergen, LW loggar:

Friday, 20 February 2015Örebro, Sweden

.... Den har säkert varit jättefin, men får nog sägas vara bedagad vid det här laget. Och själva loggremsan går inte längre att använda, står vatten i behållaren, se foto på remsan. Räknar den ändå som funnen och loggad. Tftc

Den ingår i en serie på 10.

Så någonstans mellan IKEA och Fruktträdet i Kilsbergen. Eller troligen inom en radie av 9 km från IKEA. Men eftersom text och datum på Schäferloggen från 2015 verkar vara utbytt, så tror jag mer på att det är loggtexten/bilder som är intressanta.
Är 90 ord mycket eller lite för en logg?
Citera
2018-08-27, 13:25
  #23488
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
JG fascinerar. Du har berättat att du är väl bevandrad inom psykologins värld. Då jag inte kan tillskriva mig sådana meriter tänkte jag därför passa på att fråga dig hur du tror/gissar att JG skulle agera/agerat om han blev varse att SD var skyldig? Förmodligen en omöjlig fråga att svara på men jag har en längtan efter att förstå den eventuellt mångfacetterade dynamiken mellan SD och JG.

Han kommer nog inte bli varse om sin väns skuld främst för att han vill inte tro på det och för det andra säkerligen för att SD inte är mördartypen direkt. Finns ju ingen specifik mördartyp men du kanske förstår vad jag menar ändå.
Det här verkar vara ett fall av nära och kära som nog måste sitta igenom en rättegång och se många bevis framläggas innan de kan börja inse att den de älskar verkligen begått detta hemska brott. Ibland är det så extremt att även om en GM blir dömd och spenderar åratal i fängelse, så tror de nära att hen fortfarande är oskyldig.

Men OM JG blir varse om hans skuld, bara för att framlägga en hypotes för hur han skulle agera, så är det troligt att han kommer försöka hitta förklaringar eller ursäkter för mordet. SD skulle nog inte ha några problem med att få JG att tro på att LW attackerade först och det var självförsvar, eller att hon provocerade så mycket och han slog till en enda gång vilket råkade bli dödande. Man tror det man vill tro på och sedan lever man i förnekelse om den vetskap man har. Allt som påminner om brottet som vännen gjort måste således bort för det blir för smärtsamt, kanske därför han säljer bilen?

Som sagt jag tror först och främst att SD nära och kära inte tror på hans skuld. Det är ju klassiskt att familj och vänner ibland har svårt att acceptera att deras vän/anhörig är kapabel till mord.
Den uppfattning jag fått av SD är att han är slug, då skulle han nog inte blanda in medhjälpare varken före, under eller efter mordet. Om han gillar att ha kontroll, då vill han inte riskera att någon annan vet och kan tjalla.
Citera
2018-08-27, 13:30
  #23489
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Hon besökte äventyrsbadet med en *oakim S*öberg. Han verkar ha återvänt till Örebro ett halvår tidigare och om jag tolkar hans egna texter rätt så kan det ha berott på en separation.

Är det någon som vet mer om denna person? Har han varit uppe i tråden tidigare?

Det är ju nämligen intressant ifall LW besökte äventyrsbadet tillsammans med honom (och sin yngste son av IG-bilderna att döma?), just den dagen, 19 februari 2015, som hennes logg eventuellt har raderats nyligen. Vore intressant att veta om besöket på äventyrsbadet kan ha ett samband med hennes raderade logg.
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 13:34.
Citera
2018-08-27, 13:35
  #23490
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Har en lite undran om den här loggen den 30 mars, i år eller hur?!
Kan det vara så att SD och LW umgåtts då men inte velat att omgivningen skulle veta?
LW loggar inget och inte heller SD, men så kommer SD på nu att han kan använda sig av loggen att visa att de faktiskt träffades och allt var bra mellan dem?
Eller för att påpeka något annat?

Med andra ord, de träffades men det var aldrig meningen att folk skulle veta.

Något sånt tror jag att det lutar åt ja, men av andra orsaker än en tet á tet.
Nu är det ju så behändigt att HD (troligtvis) loggar både som Systerhax och Team Davidsson. Cacheserien finns dessutom i Örebro. Kanske varken SD eller LW var med.
SD hade fullt upp med en annan cache och åt julkakor, samt körde timmatals för att serva cachar den 30/3.
Att baklogga gör ju att SD kan ha susat runt vilken dag som helst på isen. Men avskedstexten är rätt explicit gällande att LW befann sig ute på isen hela dagen.Jag reagerar på formuleringen: "ont i kroppen i vinter". Hade hon fått fler skador än stukningarna i Sälen?
Citera
2018-08-27, 13:44
  #23491
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det någon som vet mer om denna person? Har han varit uppe i tråden tidigare?

Det är ju nämligen intressant ifall LW besökte äventyrsbadet tillsammans med honom (och sin yngste son av IG-bilderna att döma?), just den dagen, 19 februari 2015, som hennes logg eventuellt har raderats nyligen. Vore intressant att veta om besöket på äventyrsbadet kan ha ett samband med hennes raderade logg.

Har hittat en JS 40 år som det kan gälla. I sådana fall är han nu 40 år och bor på ett annat ställe i Hjärsta. 2015 bodde han däremot möblerat mitt i stan. Han skriver 28/8 på Fb. Då var man Örebroare igen. Veckorna innan söker han ett boende i Örebro. Verkar behövas omgående och en del kompisar verkar förvånade att inte tjejen ska med. Sista inlägg 8/12 2015. Om han har bytt Fb så är den inte offentlig, men det gör ju många då och då. Det kan ju vara fel kille. Schazz vet säkert mer.
Citera
2018-08-27, 13:57
  #23492
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det någon som vet mer om denna person? Har han varit uppe i tråden tidigare?

Det är ju nämligen intressant ifall LW besökte äventyrsbadet tillsammans med honom (och sin yngste son av IG-bilderna att döma?), just den dagen, 19 februari 2015, som hennes logg eventuellt har raderats nyligen. Vore intressant att veta om besöket på äventyrsbadet kan ha ett samband med hennes raderade logg.

Jag börjar befara att GM har LWs geocachelösenord och tagit bort den loggen av någon anledning. Hon hade skrivit 90 ord och hade kanske lagt upp bild på mördaren, om det var med denne hon geocachade den dagen.
Citera
2018-08-27, 14:05
  #23493
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har hittat en JS 40 år som det kan gälla. I sådana fall är han nu 40 år och bor på ett annat ställe i Hjärsta. 2015 bodde han däremot möblerat mitt i stan. Han skriver 28/8 på Fb. Då var man Örebroare igen. Veckorna innan söker han ett boende i Örebro. Verkar behövas omgående och en del kompisar verkar förvånade att inte tjejen ska med. Sista inlägg 8/12 2015. Om han har bytt Fb så är den inte offentlig, men det gör ju många då och då. Det kan ju vara fel kille. Schazz vet säkert mer.

Det finns en person med samma namn på IG. Kan det vara rätt JS? Han har LW som följare, och intressant nog även HD och ML bland sina följare

(Övriga följare är GG, dvs. den tredje "musketören" på SD's senaste geocachingfoto med den tredelade kanelbullen. Samt CvB som skymtat som hastigast i denna tråd).

Hmmm...
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 14:10.
Citera
2018-08-27, 14:09
  #23494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Har hittat en JS 40 år som det kan gälla. I sådana fall är han nu 40 år och bor på ett annat ställe i Hjärsta. 2015 bodde han däremot möblerat mitt i stan. Han skriver 28/8 på Fb. Då var man Örebroare igen. Veckorna innan söker han ett boende i Örebro. Verkar behövas omgående och en del kompisar verkar förvånade att inte tjejen ska med. Sista inlägg 8/12 2015. Om han har bytt Fb så är den inte offentlig, men det gör ju många då och då. Det kan ju vara fel kille. Schazz vet säkert mer.

Ser att LW önskat honom God Jul december 2014
så det är förmodligen rätt JS.
Citera
2018-08-27, 14:09
  #23495
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag börjar befara att GM har LWs geocachelösenord och tagit bort den loggen av någon anledning. Hon hade skrivit 90 ord och hade kanske lagt upp bild på mördaren, om det var med denne hon geocachade den dagen.

Tveksamt, eftersom hennes profilbild fortfarande visar 14 maj 2018 som "senast besökt". En inloggning med hennes eget lösenord borde medföra att "senast besökt"-datum uppdateras.
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-27 kl. 14:15.
Citera
2018-08-27, 14:12
  #23496
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tveksamt, eftersom hennes profilbild fortfarande visar 14 maj 2018 som "senast besökt". En inloggning med hennes eget lösenord borde medföra att "senast besökt"-datum uppdateras.

Ja, det hade jag glömt. Men tror ändå att ni är något väldigt viktigt på spåret.

Edit: Polisen kanske skulle vara intresserad också? De kan troligtvis få fram den raderade loggen.
__________________
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-27 kl. 14:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback