2018-08-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Punkt 2: Är du säker på att media fått svartsjuke-uppgiften från polis och inte från bekanta eller anhöriga?
-Aah, där fick du mig!
Vikten av källkritik kan inte nog betonas.

Erkänner att jag inte är säker alls, men i det här med svartsjukeuppgiften som t ex Metro gick ut med och som jag rykande färsk satt och läste irl (pappers), så minns jag att min tanke var att anhörig/-a gett Polisen den "infon" och att Polisen i sin tur gett den vidare till Metro.

Därutöver kan jag göra en vulgär bedömning av det hela. Den ser ut så här: Även jag hatar slumpen, precis som gubben GW. Så när mina 5 andra punkter tydligt visar hur illa Örebropolisen hanterat LW-fallet, så bör det förstås vara Polisen och inte nån anhörig som gav Metro info om att försvinnandet hängde ihop med svartsjuka hos nån LW närstående. Hänger alltså ihop med Örebropolisens TF.
Kan utläsas som 'TafflighetsFaktor'
Citera
2018-08-17, 18:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Småputtrig gruppbild med bl.a. SD och ML, från förra veckan:

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/d01178b6-f5de-4bd2-9406-8e839f1a1625.jpg
Citera
2018-08-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, jag var lite otydlig där, tack för korrigeringen!
De va så lite. Undra om Dalaan såg något där vid bron? Hen var ju i området precis bara några minuter efter händelsen? Hen verkar vara skarpögd.
Citera
2018-08-17, 18:34
Medlem
Ibland verkar det kunna gå undan hos NFC. Fast vi vet ju inte vad Polisen får för svar på sin begäran..
Från GP idag, innan en misstänkt bilbrännarperson blev häktad:

<Polisen har begärt expressanalys av blodfynden och kommer att köra dna-spåren mot dna från misstänkta personer. De första analyserna väntas bli klara under fredagen.>

Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sl%C3%A4ktn%C3%A4tverk-tros-ligga-bakom-bilbr%C3%A4nderna-1.7726859

Vulgär tolkning: En mördad trebarnsmamma är värd mindre än 90 bilar. Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2018-08-17, 18:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
De va så lite. Undra om Dalaan såg något där vid bron? Hen var ju i området precis bara några minuter efter händelsen? Hen verkar vara skarpögd.

Denna (din) fråga blir jag smått avundsjuk för att inte jag kom på att ställa. Mitt (skrala) minne säger mig att dalaan med sambo eventuellt trodde att skriken kom från ”bullerbuskaget” vid deras sida av motorvägen från början? Undrar om den kloka postaren ugglan ’Ozzie’ äter middag eller om hen kan hjälpa mig att hitta inlägg om detta? Hen är en av mästergrävarna i forumet, enligt mig och säkert många andra. Ska försöka leta själv också. Hursomhelst daalan med sällskap i bilen=4 öron och 4 ögon som definitivt kan ha uppfattat en hel del av intresse, kan man hoppas.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-08-17 kl. 19:00.
Citera
2018-08-17, 18:55
Medlem
Philomenas avatar
Ursäkta för upprepning men ställer frågan igen om hur det här med eventuella yppandeförbud ska placeras in på tidslinjen kring/efter mordet. Ni som känner bekanta, t ex JG och EF, som uppmanade folk att inte prata om mordet, när var det dessa uttalade sig så? Hur förhåller det sig till att LW försvann, blev saknad, SD togs in och LW återfanns osv?

Vi är flera som inte får detta att gå ihop riktigt och det skulle bli enklare att förstå hur polisen kan ha resonerat samt vad som var följd av vad ifall vi kunde sätta in dessa uttalanden rätt i kronologin.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det här är kanske en lite dum fråga men hur ser den absolut mest nära kronologin kring 14 maj ut i relation till polisens ageranden om det möjliga yppandeförbud, JGs beklagan över sorgen, JGs uppmaning till vänner att inte prata samt vännen EFs densamma uppmaning att inte prata, som vi nu diskuterar i tråden? Hur ser sammanfattningen över det tidiga förloppet med dessa uttalanden inkluderade?

Klistrar in tidsförloppet som vi vet enligt Honan6s utmärkta sammanfattning:

Citera
2018-08-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Den frågan blir jag smått avundsjuk för att inte jag kom på att ställa. Mitt (skrala) minne säger mig att dalaan med sambo eventuellt trodde att skriken kom från ”bullerbuskaget” vid deras sida av motorvägen från början? Undrar om den kloka postaren ugglan ’Ozzie’ äter middag eller om hen kan hjälpa mig att hitta inlägg om detta? Hen är en av mästergrävarna i forumet, enligt mig och säkert många andra. Ska försöka leta själv också. Hursomhelst daalan med sällskap i bilen=4 öron och 4 ögon som definitivt kan ha uppfattat en hel del av intresse, kan man hoppas.

Dom hade en klar riktning varifrån det kom när dom åkte mot Hjärsta och det var i slutet på Byalagsgatan (LWs väg) fast motsatt sida bullerplanket. Skulle säga att dom prickade tämligen rätt, visade det sig.

Direkt började dom kika runt i närområdet, sedan for dom direkt mot Hjärsta.
Citera
2018-08-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ursäkta för upprepning men ställer frågan igen om hur det här med eventuella yppandeförbud ska placeras in på tidslinjen kring/efter mordet. Ni som känner bekanta, t ex JG och EF, som uppmanade folk att inte prata om mordet, när var det dessa uttalade sig så? Hur förhåller det sig till att LW försvann, blev saknad, SD togs in och LW återfanns osv?

Vi är flera som inte får detta att gå ihop riktigt och det skulle bli enklare att förstå hur polisen kan ha resonerat samt vad som var följd av vad ifall vi kunde sätta in dessa uttalanden rätt i kronologin.

EF gick ut med ett offentligt inlägg på Facebook fredag den 18 maj kl 15.26:

"Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu."

EF gick ut med ett offentligt inlägg på Facebook måndag 21 maj kl 22.03 där han bekräftar att det är hans vän som hittats mördad:

"En absurd vecka. En vecka av så mycket känslor. Hopp och förtvivlan. Som slutar med att en vän hittas död i ett buskage vid en motorväg."
Citera
2018-08-17, 19:15
Medlem
Citat:
Dom hade en klar riktning varifrån det kom när dom åkte mot Hjärsta och det var i slutet på Byalagsgatan (LWs väg) fast motsatt sida bullerplanket. Skulle säga att dom prickade tämligen rätt, visade det sig.

Direkt började dom kika runt i närområdet, sedan for dom direkt mot Hjärsta.

Aha, så var det då. Tack för klargörande!
Citera
2018-08-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Aha, så var det då. Tack för klargörande!

Min minnesbild. Jag har fått uppfattningen att dom medverkat i andra mordutredningar också och är mer uppmärksamma på tider och detaljer än gemene man.
Citera
2018-08-17, 19:25
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
EF gick ut med ett offentligt inlägg på Facebook fredag den 18 maj kl 15.26:

"Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu."

EF gick ut med ett offentligt inlägg på Facebook måndag 21 maj kl 22.03 där han bekräftar att det är hans vän som hittats mördad:

"En absurd vecka. En vecka av så mycket känslor. Hopp och förtvivlan. Som slutar med att en vän hittas död i ett buskage vid en motorväg."

Tack så mycket! Ska se hur det verkar relatera till det övriga kring de dagarna utifrån tidigare sammanfattning.

Men utifrån detta samt om vi kan se när även JG eller för uttalade sig kring detta så kan man tolka det som att tystnad/yppandeförbud för närstående ska ha utfärdats (av polis får man anta) och gällt fr o m man fick vetskap om att LW var försvunnen 15 maj t o m 18 maj då polis går ut i media med namn och bild på LW samtidigt som vännen EF också bekräftar för vänner att han vetat om detta men att det inte varit offentligt förrän nu.

Vi har alltså fyra dagar då tystnad råder och polisen anhåller SD, släpper SD, SD åker till USA, polisen genomför dörrknackningar och sök. Först dagen därpå, den 19 maj hittar en privatperson LWs kropp 100 meter från där hon bor vilket polisen bekräftar inom de närmsta dagarna.

Detta innebär att polisen (?) belägger närstående med yppandeförbud innan de hittat LW och medan hon bara är försvunnen och i teorin kan mycket väl vara vid liv och i behov av hjälp. Jag vet att Mordbibeln använts som argument för att allt skötts korrekt men mina funderingar gäller detta tidiga agerande innan man ens vet att det är mord det rör sig om och LW rent tekniskt är anmäld försvunnen under beteckningen "misstänkt människorov". Det är kring detta jag funderar och det är detta som skaver något men som jag antar mer insatta i utredningar kan förklara logiken bakom. Alltså, varför man i så tidigt skede väljer att lägga munkavle på folk i omgivningen utan att ens veta att hon är död. Om vi frångår just fallet LW, hur lyder det generella resonemanget bakom när polis finner det bäst att lägga locket på innan man vet om vad som kan ha hänt? Eller ska man tolka det som att polisen redan då hon anmäls försvunnen, direkt har anledning att misstänka mord? Jag ifrågasätter inte riktigt att polisen inte har gjort rätt men skulle vara tacksam om någon kunde förklara detta.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-17 kl. 19:38.
Citera
2018-08-17, 19:39
Medlem
Citat:
Min minnesbild. Jag har fått uppfattningen att dom medverkat i andra mordutredningar också och är mer uppmärksamma på tider och detaljer än gemene man.

Har detta par eventuellt varit behjälpliga även i andra mordutredningar? Om så är fallet borde de ju rimligtvis mer än ana vad de lämpligen borde fästa uppmärksamheten vid då det verkligen gäller, tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in