2018-08-06, 21:53
Medlem
Otroligs avatar
Har tagit upp golfen efter några års uppehåll och det har faktiskt gått över förväntan. Började med att ta en lektion hos pron för att få bort den vidriga slicen och i kombination med att drivern kapades ner har det verkligen gett resultat. Börjar nu närma mig singelhandicap efter att ha börjat säsongen som bogeyspelare.

Men nästa grej som jag behöver ta tag i är puttningen. Det är väldigt varierande hur det går och speciellt långa puttar är som ett lotteri. Hur ska man lägga upp träningen för att bli bättre på det? Någon idé att ta en lektion? Att stå och nöta på puttingreen tills man får blåsor kan man ju göra, men man vill ju gärna att träningen ska vara kvalitativ.
Citera
2018-08-07, 08:37
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Magmusklerna + ryggen + att du ska vara flexibel
Sen är det en kombination av styrka och teknik också.

Har du tagit nån lektion..?

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bålen. Kör funktionell träning. biceps har du föga nytta av.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Tack, ska försöka fokusera på dom grupperna. Ingen privatlektion men har kollat instruktioner på nätet och spelat med andra. Men funderar på att köpa lektion längre fram. Jag kommer hyfsat långt med järnklubborna men just drivern är svårast. Den är ganska gammal (tommy armour silver scot) så kanske det också kan spela in. https://cdn.pji.nu/product/standard/800/404137.jpg

Tycker detta är sjukt intressant, rent logiskt borde ju explosivitet och rörlighet vara viktigt men tittar man på de långtslående grabbarna på touren är det svårt att se ett mönster. Visst Koepka och Day är bitiga medan DJ är lång, slank och rörlig, Rory är kort och vältränad, Rahm är formad som en stubbe och har kort baksving, Finau är lång men inte rörlig och Justin Thomas är förhållandevis kort och ser lite plufslig ut. Det roliga med detta är ju inte att det inte finns endast en formel för att slå långt, det verkar som att det går i stort sett oavsett hur man är byggd.
Citera
2018-08-09, 10:53
Medlem
Jaktillers avatar
2018 blev den bästa säsongen hittills med framgångar på klubben och på tävlingar. Nu är semestern över och jag ser redan fram emot nästa år!
Citera
2018-08-09, 12:19
Medlem
Någon som har erfarenhet av köp www.customclubs.se? Man kan kan skräddarsy sin golfklubba där genom att fritt kunna välja skaft, skaftlängd och grepp m.m. Funderar på att bygga mig en klubba. Synpunkter?
Citera
2018-08-13, 22:06
Medlem
Är det någon som har en crossover i bagen? Vad slår ni isåfall med den? Tycker inte om hybrider utan föredrar långa järnen istället. Ser ju intressant ut på film iallafall
Citera
2018-08-25, 08:28
Medlem
Dingokuddes avatar
Citat:
Hur mycket av svingen sitter i musklerna? Jag är inte så vältränad och kan slå en drive på ungefär 200 meter (carry kanske 170-180m...) vilket känns som väldigt kort för en kille i 20-årsåldern. Ser på nätet killar i min ålder som lätt kommer 250m och jag vill såklart inte vara sämre. Ska man träna upp biceps eller?

Biffiga biceps har du inte jättemycket nytta av i svingen. Kraften kommer ur rotationen, så fokusera på rygg och bål.

Tänk också på att det viktigaste inte är att slå långt, utan att kunna lägga bollen på fairway. Ligger du 50 meter kortare än polarna så tar du bara en längre klubba på andraslaget.
Citera
2018-08-31, 13:24
Medlem
Citat:
Hur mycket av svingen sitter i musklerna? Jag är inte så vältränad och kan slå en drive på ungefär 200 meter (carry kanske 170-180m...) vilket känns som väldigt kort för en kille i 20-årsåldern. Ser på nätet killar i min ålder som lätt kommer 250m och jag vill såklart inte vara sämre. Ska man träna upp biceps eller?

Hade för tre år sedan carry på 240-250 meter. Har tränat väldigt mycket styrkelyft senaste två åren och slår 40 meter längre nu så muskler hjälper men bra teknik kommer man långt på. Bubba Watson är ju ingen kroppsbyggare direkt men han slår hiskeligt långt.
Citera
2018-08-31, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallysonstar
Är det någon som har en crossover i bagen? Vad slår ni isåfall med den? Tycker inte om hybrider utan föredrar långa järnen istället. Ser ju intressant ut på film iallafall

Jag har en hybrid 17 grader i bagen just nu och den går 235 meter kontrollerat. Kommer byta den mot en Titleist t-mb järn 3. Fick mer spinn i bollen och upplevde det lättare att kontrollera slagen. Ingen markant skillnad i längd.

Ser tourigare ut med järnklubbor..
Citera
2018-09-02, 19:04
Medlem
Någon som vet om det brukar vara nån rea runt vintern (black friday?) på klubbor? Är i behov av en ny driver men hade inte riktigt ekonomin att köpa nu under höstrean.
Citera
2018-09-02, 22:10
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Någon som vet om det brukar vara nån rea runt vintern (black friday?) på klubbor? Är i behov av en ny driver men hade inte riktigt ekonomin att köpa nu under höstrean.

Dormy körde kampanjer under förra årets Black Friday, ja. Sedan kanske det inte var på de allra senaste modellerna men nog var det nedsatta priser på en hel del (inte årets modeller) i alla fall.
Citera
2018-09-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Dormy körde kampanjer under förra årets Black Friday, ja. Sedan kanske det inte var på de allra senaste modellerna men nog var det nedsatta priser på en hel del (inte årets modeller) i alla fall.

Låter bra, får hålla utkik då! =)
Citera
2018-09-03, 20:34
Medlem
Rotselleris avatar
Någon som antingen provat eller känner någon som provat att byta skaft och lie angle på "vanliga" klubbor till one length? Alltså att konvertera dem. Jag gillar känslan i min befintliga men gillar verkligen tänket kring one length för oss amatörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in