2023-07-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucen
Har spelat golf en halv säsong, Köpte ett nybörjarset från Wilson för ca 5000 kr.
Blev fast i golfen. Hann spela cirka 18 rundor.

Tar lektioner inför denna säsongen, min tränare har kommit fram till följande efter att ha sett min sving + mina klubbor. Behöver ändra lie, andra skaft och nytt grepp.

Bör jag uppgradera mitt befintliga set? Vad kostar det om jag ska göra ovan ändringar?

Vill egentligen inte lägga några större summor på mitt golfset och undrar om det ens är värt att göra ovan? Dvs är det prisvärt?
Ja det är lätt värt det
Citera
2023-07-19, 21:53
Citat:
Ursprungligen postat av aggiemeister
härligt att höra!
det går faktiskt ganska bra för mig, 5 birdies på 10 rundor. Men det jag är jäkligt nöjd med hittills är att jag spelar ändå stabilt. Känns som jag bättrat på min lägsta nivå ganska mycket.

mitt största problem som jag behöver jobba mycket på är från tee, blir svårt att få bra scorer om man måste slå tredje från tee eller skogen. några bra tips?

Anlita din pro för att få hjälp med det fundamentala.

Det är till 99% sannolikhet att du har något grundläggande fel i ditt grepp, din uppställning och hur du siktar.

Många fel kan rätas ut bara genom att jobba på detta. Har du till exempel ett felaktigt grepp är det nästan omöjligt att slå bra golfslag.

Nästan alla nybörjare står på tok för långt ifrån bollen och har bollen för långt bak vid adressering. Väldigt få förstår hur man siktar i golf.

Det här är något du måste lära och sedan nöta, nöta, nöta.
Citera
2023-07-19, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Spelar du driver från tee ???

Varför tre frågetecken? Självklart ska man spela driver så ofta man kan.
Citera
2023-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Varför tre frågetecken? Självklart ska man spela driver så ofta man kan.

Nu frågade jag inte dig men , man kommer långt med att bara hålla sig på banan , och driver/forer 😀
Citera
2023-10-07, 14:59
Medlem
Tratten52s avatar
Någon som har testat att sätta dit fyrkantiga puttergrepp på en driver?. Det ska tydligen vara jävligt bra för att öka precisionen i slagen. Det är inte tillåtet på tävling men spelar man bara för nöjes skull så är det skitsamma.
Citera
2024-01-27, 08:38
Medlem
superbioks avatar
Har varit, men har pausat några år. Tänkte köra på lite lugnare i år med medlemskap i nån brevlådeklubb. Kul att det finns några som spelar på FB!
Golf är riktigt jävla kul om man har tid. Men det är svårt, med en låååång inlärningskurva.

Svinga lugnt 😊
Citera
2024-02-05, 14:24
Medlem
bo-jerrys avatar
Hej! Vill prova att köpa en Scotty Cameron men dom är väldigt dyra. Nån som har en länk till en bra replika?
Citera
2024-04-02, 10:53
Medlem
InnesIs avatar
Jag tog upp golfandet 2022 igen efter 30 år eller så. Körde på min fars gamla klubbor under första året. Gjorde sedan en custom fitting för ett järnset både för att klubborna var gamla (och bitvis rostiga till och med) samt för att jag saknade flera klubbor jag ville ha. Jag upplevde direkt en ganska stor skillnad, framförallt i längd och givetvis möjligheter (eftersom jag fick 3 val till).

Nu funderar jag på putter. Vad är er erfarenhet av custom fitting vad gäller putter? Det är ju den klubban man använder mest men känns ändå som den som påverkas minst av material och liknande. Men det kanske är en felaktig observation? Jag bryr mig inte alls om märke eller utseende. Det viktiga är bättre kontroll. Ni som har gjort custom fitting för putter hur upplever ni före och efter nya putter? Vilken skillnad, om någon, har det gjort för er?
Citera
2024-04-02, 13:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tog upp golfandet 2022 igen efter 30 år eller så. Körde på min fars gamla klubbor under första året. Gjorde sedan en custom fitting för ett järnset både för att klubborna var gamla (och bitvis rostiga till och med) samt för att jag saknade flera klubbor jag ville ha. Jag upplevde direkt en ganska stor skillnad, framförallt i längd och givetvis möjligheter (eftersom jag fick 3 val till).

Nu funderar jag på putter. Vad är er erfarenhet av custom fitting vad gäller putter? Det är ju den klubban man använder mest men känns ändå som den som påverkas minst av material och liknande. Men det kanske är en felaktig observation? Jag bryr mig inte alls om märke eller utseende. Det viktiga är bättre kontroll. Ni som har gjort custom fitting för putter hur upplever ni före och efter nya putter? Vilken skillnad, om någon, har det gjort för er?
Jag är 100%+ för custom fitting vad gäller det långa spelet, klubbor som passar en kommer alltid vara bättre än klubbor som inte passar.
Men jag är ytterst tveksam till det vad gäller putter. Kan inte riktigt se fördelen där. Om man inte är väldigt konstigt byggd eller har en väldigt konstig puttstil av någon anledning.
Citera
2024-05-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Hej! Vill prova att köpa en Scotty Cameron men dom är väldigt dyra. Nån som har en länk till en bra replika?

Scotty är replikor/moddade ping putters ,så
Citera
2024-05-22, 21:23
Medlem
Mohaves avatar
Är Scheffler och Shauffele släkt? Jag läste att deras anfader som migrerade från Tyskland till USA hette Schauffele men att ett av hans barn bytte till det mer lättuttalade Scheffler.
Citera
2024-05-28, 15:39
Medlem
Dum fråga men hittar fn inget konkret svar men here we go.

Vi står på tee och skall slå ut ja Max 2 klubb längder bakom och knte framför men sen då , vad är det som gäller är tee boxen på tee mellan markeringarna dvs i mitt fall gul markering eller går linjen mellan markeringarna från kant till kant ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in