Flashback bygger pepparkakshus!
2018-09-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Någon som antingen provat eller känner någon som provat att byta skaft och lie angle på "vanliga" klubbor till one length? Alltså att konvertera dem. Jag gillar känslan i min befintliga men gillar verkligen tänket kring one length för oss amatörer.

Tror spontant att det är en dålig idé. Ingen expert på området men tror det skulle bli väldigt mycket jobb och kostsamt för att uppnå ett användbart set. T.ex. från Cobras sida "Each KING® F8 iron is configured to match 7-iron length, head weight and swing weight to promote consistent feel through the set". I ett vanligt golfset väger huvudena olika mycket beroende på vilken klubba det rör sig om,
så mycket fila, slipa och bända för att konvertera ett set.

Tror det är mer lönsamt att försöka hitta begagnat om du är intresserad av att testa.
Citera
2018-09-04, 09:36
Medlem
Citat:
Någon som antingen provat eller känner någon som provat att byta skaft och lie angle på "vanliga" klubbor till one length? Alltså att konvertera dem. Jag gillar känslan i min befintliga men gillar verkligen tänket kring one length för oss amatörer.
Dina klubbhuvuden måste väga lika mycket för att få samma svingvikt så det krävs kraftig modifiering av dina nuvarande klubbor. Kanske värt att köpa ett set som redan är onelength?

Jag tror definitivt att onelength kan ge mer resultat för en amatör då det inte är lika lätt för en amatör att svinga olika med alla klubbor som det är för ett proffs.
Citera
2018-09-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunkers
Dina klubbhuvuden måste väga lika mycket för att få samma svingvikt så det krävs kraftig modifiering av dina nuvarande klubbor. Kanske värt att köpa ett set som redan är onelength?

Jag tror definitivt att onelength kan ge mer resultat för en amatör då det inte är lika lätt för en amatör att svinga olika med alla klubbor som det är för ett proffs.

Det jag har märkt av one lenght (har ett cobra F7 one) är att man behöver en ganska hög svinghastighet för att det ska fungera. En 20-30hcp som har lite lägre kommer få problem, den behöver hjälp med lite längre skaft för att få högre hastighet.
Jag gillar dem riktigt mycket, aldrig slagit så bra j4-6 så bra som med dessa, körde ap2 716 innan.

Har Hcp: 6-7ish.
Citera
2018-09-04, 19:34
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Det jag har märkt av one lenght (har ett cobra F7 one) är att man behöver en ganska hög svinghastighet för att det ska fungera. En 20-30hcp som har lite lägre kommer få problem, den behöver hjälp med lite längre skaft för att få högre hastighet.
Jag gillar dem riktigt mycket, aldrig slagit så bra j4-6 så bra som med dessa, körde ap2 716 innan.

Tack båda, tänkte faktiskt inte på klubhuvudena.

Har spelat 2 år nu och ligger på 15 i HCP och spelar stiff-skaft (osäker på klubbhasighet på järnen tbh). Min egna tolkning är att inkonsekvensen på just de klubborna är alldeles för hög just nu, har inte hittat det om man säger så och det är enligt mig själv min största brist i spelet.
Citera
2018-09-04, 20:08
Medlem
Citat:

Är väldigt nyfiken att testa då jag hört samma som du beskriver att man blir mycket säkrare med långa järnklubborna. Var det svårt att ställa om svingen för långa järnen och skiljer det något i längd för dig?
Citera
2018-09-04, 20:12
Medlem
Citat:
Tack båda, tänkte faktiskt inte på klubhuvudena.

Har spelat 2 år nu och ligger på 15 i HCP och spelar stiff-skaft (osäker på klubbhasighet på järnen tbh). Min egna tolkning är att inkonsekvensen på just de klubborna är alldeles för hög just nu, har inte hittat det om man säger så och det är enligt mig själv min största brist i spelet.

Låter som att du kan ha något att vinna på att testa det. Jag har 3 i hcp och är i regel säker men jag har svackor med järnen vilket har gjort mig nyfiken på onelength. Borde göra det lättare att vara konsekvent med tekniken.
Citera
2018-09-04, 20:48
Medlem
kukflashs avatar
Var på driving rangen idag och prövade lite nya tekniker och oj vilken skillnad!!
När jag har använt drivern så har jag alltid stått "långt ifrån" bollen typ såhär- https://i.ytimg.com/vi/c5EsXBwDUEc/maxresdefault.jpg (inte riktigt sån böjd rygg men ni förstår hur jag menar?)
Efter att ha kollat hur proffs ställer upp sig så försökte jag med samma sak. Ställde mig närmare bollen och visst känns det obekvämt men bollarna flög rakt och fint. Har haft problem med slice och massa annat konstigt. Men nu verkar det fungera.. Skoj
Citera
2018-09-05, 08:55
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Var på driving rangen idag och prövade lite nya tekniker och oj vilken skillnad!!
När jag har använt drivern så har jag alltid stått "långt ifrån" bollen typ såhär- https://i.ytimg.com/vi/c5EsXBwDUEc/maxresdefault.jpg (inte riktigt sån böjd rygg men ni förstår hur jag menar?)
Efter att ha kollat hur proffs ställer upp sig så försökte jag med samma sak. Ställde mig närmare bollen och visst känns det obekvämt men bollarna flög rakt och fint. Har haft problem med slice och massa annat konstigt. Men nu verkar det fungera.. Skoj

Slice brukar härstamma från att man står just för nära bollen men bra att det fungerar för dig!
Tänk logiskt, står du längre från bollen är det svårare att komma utifrån och in (som är slicefaktorn kombinerat med öppet klubbhuvud). Står du längre från bollen tvingar du dig nästan att komma inifrån och ut som ger en draw. Men som jag brukar säga, fungerar det för dig är det bra. Kör hårt
Citera
2018-09-10, 08:55
Medlem
Var ute och spelade på Kungsängen gk i helgen. Långsammaste rundan jag någonsin spelat. Var kö på första tee, vi blev 10 min försenade. Efter 16 hål hade rundan tagit fyra timmar och 45 minuter, var då tvungen att kliva av för att hinna hem i tid. Vad är egentligen acceptabelt?
Citera
2018-09-10, 10:33
Medlem
Citat:
Var ute och spelade på Kungsängen gk i helgen. Långsammaste rundan jag någonsin spelat. Var kö på första tee, vi blev 10 min försenade. Efter 16 hål hade rundan tagit fyra timmar och 45 minuter, var då tvungen att kliva av för att hinna hem i tid. Vad är egentligen acceptabelt?

Över 4h tycker jag är för mycket.
Citera
2018-09-10, 11:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Över 4h tycker jag är för mycket.
Säger nästan samma sak. Går man en fyrboll utan att behöva vänta nånting så ska man komma in på under 4 timmar. Sen kommer det alltid bli lite förskjutningar om banan är fullbokad, två bollar framför så får dom leta på ett hål, då blir det ett litet stopp där, sen några hål senare så får bollen framför leta så blir det ett litet stopp till.

Men går det över typ 4:20 så borde antingen någon/några bollar en bit framför skärpa sig, eller om det ständigt är så, då har klubben för täta starttider.

Nästan 5 timmar var jag ute på St. Jörgen park i Göteborg i fredags. Vi fick vänta redan på första tee..

EDIT: Värsta var förresten en tävling i somras. 4-mannascramble. Klubben ville få med så många startande som möjligt så dom tyckte det var en bra idé att köra 8 minuter mellan varje boll. Vi skulle gått ut vid 15:30 eller nått sånt där, vi slog ut på första tee strax innan 16:00. Kom in runt 22:45. Kolsvart ute. På sista hålet gick vi skallgång efter bollarna för vi hade inte den blekaste aning om var dom tagit vägen. Trots det kom vi in på andra plats, ett slag efter segraren. Jävlar vad bittra vi var...
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2018-09-10 kl. 11:30.
Citera
2018-09-19, 20:06
Medlem
Hej!

Äntligen är det dags att byta grepp. Köpt midsize golf Pride multi compound. Tidigare hade jag standard. Till frågan är om jag ska byta på driver också? Har för tillfället helt gummigrepp på driver. Passar det sig med multi compound på driver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in