2016-09-29, 09:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Tänkte på lite andra saker med den studien också, som var väldigt intressant, synd att han inte gjorde den större.

Om vi börjar med det mätbara, energiåtgången, så spelar antagligen golfbanan rätt stor roll där också. Är det en väldigt flack bana så kommer vagnen vara lättare än bärbagen, men ju mer kuperad banan är desto bättre blir bärbagen. Att skjuta en vagn i en rejäl uppförsbacke (och även i nedförsbacke fast det är ju inte lika tydligt) är jobbigare än det är att bära en bag.
Med tanke på den lilla skillnaden i energiåtgång och om den testen gjordes på en flack bana så skulle ju det här faktiskt kunna betyda att vagn faktiskt är mer energikrävande än bärbag på en riktigt kuperad bana... Fast å andra sidan, om det var en kuperad bana testet gjordes på så blir ju skillnaden större om den är flack istället.

Och resultaten blir ju väldigt beroende på vad golfarna är vana vid. Är det folk som alltid går med bärbag så blir resultatet förhållandevis bättre med bärbag och om det är folk som alltid kör bil så kommer resultaten antagligen bli väldigt dåliga så fort dom är tvungna att gå.

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag håller absolut med om att underlaget och studien är för litet att kallas för bevis.
Själv resonerar jag dock lite som att en skidskytte skulle säkert skjuta stabilare om han/hon åkte bil mellan stationerna. Samma tordes gälla golf.
Fast den jämförelsen är inte riktigt rätt. Skidskyttarna kör ju full fart mellan skjutvallen och jag hoppas ju inte att du springer i full fart mellan slagen.
Grejen är att jag (och i princip alla andra här i Sverige) är van vid att ha en lagom promenad-puls när jag slår slagen, om jag då helst plötsligt är i vilopuls istället så blir inte svingen och koncentrationen riktigt likadan. Det blir lite som att man inte är fullt uppvärmd när man slår.
Citera
2016-09-29, 11:09
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och resultaten blir ju väldigt beroende på vad golfarna är vana vid. Är det folk som alltid går med bärbag så blir resultatet förhållandevis bättre med bärbag och om det är folk som alltid kör bil så kommer resultaten antagligen bli väldigt dåliga så fort dom är tvungna att gå.

Grejen är att jag (och i princip alla andra här i Sverige) är van vid att ha en lagom promenad-puls när jag slår slagen, om jag då helst plötsligt är i vilopuls istället så blir inte svingen och koncentrationen riktigt likadan. Det blir lite som att man inte är fullt uppvärmd när man slår.

Stämmer för min del; bär alltid och har testat vagn några gånger varvid scoren blivit sämre, men det kan ha med ovana att göra.

Håller även med om bilåkarteorin; under en normal runda torde man riskera att komma in i "vilo-mode". Dock, om man kommer fram snabbare till bollen får man å andra sidan slå sina slag med kortare tidsintervall jämfört med att promenera mellan bollarna. Hm. Men som någon klok skrev tidigare; det är bra med bil om man vill hinna med många hål på en gles dag.

På Bro Hof borde det vara obligatoriskt med bil mellan hålen med tanke på avstånden från green till tee på en del hål.
Citera
2016-09-29, 11:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Stämmer för min del; bär alltid och har testat vagn några gånger varvid scoren blivit sämre, men det kan ha med ovana att göra.

Håller även med om bilåkarteorin; under en normal runda torde man riskera att komma in i "vilo-mode". Dock, om man kommer fram snabbare till bollen får man å andra sidan slå sina slag med kortare tidsintervall jämfört med att promenera mellan bollarna. Hm. Men som någon klok skrev tidigare; det är bra med bil om man vill hinna med många hål på en gles dag.

På Bro Hof borde det vara obligatoriskt med bil mellan hålen med tanke på avstånden från green till tee på en del hål.
Min alldeles ovetenskapliga gissning är ju att det inte borde göra någon (större) skillnad för en bärare att gå över till att dra vagn, lite lättare kanske det blir men man går ändå så pulsen borde inte förändras så mycket..

Men jag håller helt med om bilen där. Är banan tom och man kan gasa på så behåller man nog pulsen mellan slagen men det är extremt sällan som jag spelar en bana där det är möjligt. Fast jag tror faktiskt jag har gjort det en gång.. Jag gick ut ensam rätt sent en sommarkväll för ett par år sen och hamnade tillsammans med en gubbe med bil, vi drog på rejält och körde 9 hål på en dryg timme tror jag, jag kommer inte ihåg hur det kändes med tempot då, men jag skulle ju kunna tänka mig att vi aldrig kom ner till viloläge..

Jag har spelat Hills i Göteborg ett par gånger och där måste man i princip ha bil, men dom sista gångerna har jag haft bagen lös och hoppat av bilen och gått med bagen under stora delar av rundan för att hålla uppe lite puls.
Citera
2016-09-29, 12:10
Medlem
magpies avatar
Citat:
Min alldeles ovetenskapliga gissning är ju att det inte borde göra någon (större) skillnad för en bärare att gå över till att dra vagn, lite lättare kanske det blir men man går ändå så pulsen borde inte förändras så mycket.

I mitt fall störde jag mig bl a på att jag fick spana efter vilken väg jag skulle gå runt green istället för att fokusera på hur bollen låg på green i förhållande till hålet. Samma sak vid tee; "var ska jag ställa vagnen" istället för "vart ska jag placera mitt utslag". Gissar iof att det är en vanesak.
Citera
2016-09-29, 14:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
I mitt fall störde jag mig bl a på att jag fick spana efter vilken väg jag skulle gå runt green istället för att fokusera på hur bollen låg på green i förhållande till hålet. Samma sak vid tee; "var ska jag ställa vagnen" istället för "vart ska jag placera mitt utslag". Gissar iof att det är en vanesak.
Både en vanesak och en koncentrations-sak. Du fokuserade på fel saker helt enkelt, rätt lätt hänt när man spelar golf, det hade ju egentligen inte med vagnen att göra utan hur du tänkte när du gick med vagnen.
Jag råkar ut för lite samma sak dom få gångerna jag går med vagn, men jag har inga problem att tänka bort det. "Åhh.. Orka gå runt denna stora greenen." Men det är bara att släppa. Ingen mening att tänka på saker man inte kan göra nått åt.
Jag brukar förresten säga att jag är för lat för att använda vagn.
Citera
2016-09-29, 15:16
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Fast den jämförelsen är inte riktigt rätt. Skidskyttarna kör ju full fart mellan skjutvallen och jag hoppas ju inte att du springer i full fart mellan slagen.
Men en skidskytt skjuter bättre ju lägre pulsen är, inte tvärtom. Det är det som är "djävulen" i skidskyttet, att vara så snabb som möjligt men samtidigt vara så utvilad som möjligt vid skyttet. Jag köper inte resonemanget.

För det andra. Om man skulle spela bättre golf av att bära bagen, varför gör inga proffs det?
Jag medger att vår diskussion handlade om bära/vagn och inte bära/caddie, men mekaniken "puls-sänkning" är detsamma.
Jag menar, spelar man ännu bättre om man bär två bagar?

Jag är en mellan/höghandikappare i golf, men resonerar enligt mitt vanliga "kritiska tänk".
Citera
2016-09-29, 15:41
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Men en skidskytt skjuter bättre ju lägre pulsen är, inte tvärtom. Det är det som är "djävulen" i skidskyttet, att vara så snabb som möjligt men samtidigt vara så utvilad som möjligt vid skyttet. Jag köper inte resonemanget.

För det andra. Om man skulle spela bättre golf av att bära bagen, varför gör inga proffs det?
Jag medger att vår diskussion handlade om bära/vagn och inte bära/caddie, men mekaniken "puls-sänkning" är detsamma.
Jag menar, spelar man ännu bättre om man bär två bagar?

Jag är en mellan/höghandikappare i golf, men resonerar enligt mitt vanliga "kritiska tänk".
Nja. Du missuppfattar. Det är inte att få upp pulsen rent allmänt som är bra, utan att få upp den till dess "normala" nivå. För oss vanliga dödliga svenskar som går runt golfbanorna betyder det att golfsvingen mår som bäst när man har en kort paus efter en halvrask promenad eller vad man nu ska kalla det. Just för att det är i det läget vi slår våra slag, då är det i dom lägena som slagen ska gå som bäst.

För proffsen så är den normala nivån lägre eftersom dom har en snubbe som bär åt dom och dessutom så går dom väldigt långsamt. Då är det i det läget som proffsen ska prestera som bäst.

För skidskyttet är det extremt åt andra hållet, där handlar det ju om att prestera bra så nära maxpuls man kan komma, och där har dom ju inte tid att vänta in det perfekta läget utan dom får ta en kompromiss.

Kör man golfbil på en fullknökad bana så blir det ju extremt, då kan man bli sittande i 5 minuter mellan varje slag och då är det ju nästan så att man får göra en uppvärmning inför varje slag..
Samma sak kan man ju råka ut för om man ska gå på green på andraslaget på ett par 5-hål och bollen framför är ett gäng tanter som spelar runt det där dogleget som man själv går över, då kan man också få stå och vänta i 5 minuter och jag tror nog att dom flesta som är lite mer rutinerade i såna lägen tar några extra prov/uppvärmningssvingar för att få igång kroppen igen efter vilan.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2016-09-29 kl. 15:43.
Citera
2016-09-29, 16:00
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Nja. Du missuppfattar. Det är inte att få upp pulsen rent allmänt som är bra, utan att få upp den till dess "normala" nivå. För oss vanliga dödliga svenskar som går runt golfbanorna betyder det att golfsvingen mår som bäst när man har en kort paus efter en halvrask promenad eller vad man nu ska kalla det. Just för att det är i det läget vi slår våra slag, då är det i dom lägena som slagen ska gå som bäst.

För proffsen så är den normala nivån lägre eftersom dom har en snubbe som bär åt dom och dessutom så går dom väldigt långsamt. Då är det i det läget som proffsen ska prestera som bäst.

För skidskyttet är det extremt åt andra hållet, där handlar det ju om att prestera bra så nära maxpuls man kan komma, och där har dom ju inte tid att vänta in det perfekta läget utan dom får ta en kompromiss.

Kör man golfbil på en fullknökad bana så blir det ju extremt, då kan man bli sittande i 5 minuter mellan varje slag och då är det ju nästan så att man får göra en uppvärmning inför varje slag..
Samma sak kan man ju råka ut för om man ska gå på green på andraslaget på ett par 5-hål och bollen framför är ett gäng tanter som spelar runt det där dogleget som man själv går över, då kan man också få stå och vänta i 5 minuter och jag tror nog att dom flesta som är lite mer rutinerade i såna lägen tar några extra prov/uppvärmningssvingar för att få igång kroppen igen efter vilan.
Först en liten disclaimer. Jag tycker att du resonerar fel. Jag har största respekt för mina medgolfare, speciellt den majoriteten som spelar bättre än jag. Du tillhör den gruppen. Jag kritiserar inte dig, utan resonemanget.

Första stycket.
Jag är beredd att skriva under att man spelar bättre om man känner sig bekväm. Du blir bekväm att bära bagen och spelar därmed bättre. Jag blir trött av att bära bagen. Att vara trött gör mig obekväm. Därmed spelar jag sämre.
En ovetenskaplig observation. 90% av spelarna jag ser skjuter på vagn (eller åker bil). Slutsatsen jag drar är att de flesta anser att vagn fungerar som hjälpmedel.

Andra stycket.
Kontentan? Lägre puls är bättre än högre puls.

Tredje stycket.
Nej. Skidskyttarna vill få ner pulsen till skyttet. Tricket är att vara så snabb som möjligt mellan skyttestationerna UTAN att få upp pulsen.

Fjärde stycket.
Visst. Komatillstånd hjälper nog inte mycket. Men väntetiden kan bli lika lång för bära/vagn/bil.

Slutligen.
Jag är övertygad om att du spelar bättre genom att bära din bag. Men jag köper inte att det gäller för "n".
Nu har jag ställt låg puls mot hög puls. Naturligtvis finns det massa gråskalor som arbetspuls och sådant. Men vill vi gå dit?
Citera
2016-09-29, 16:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Först en liten disclaimer. Jag tycker att du resonerar fel. Jag har största respekt för mina medgolfare, speciellt den majoriteten som spelar bättre än jag. Du tillhör den gruppen. Jag kritiserar inte dig, utan resonemanget.

Första stycket.
Jag är beredd att skriva under att man spelar bättre om man känner sig bekväm. Du blir bekväm att bära bagen och spelar därmed bättre. Jag blir trött av att bära bagen. Att vara trött gör mig obekväm. Därmed spelar jag sämre.
En ovetenskaplig observation. 90% av spelarna jag ser skjuter på vagn (eller åker bil). Slutsatsen jag drar är att de flesta anser att vagn fungerar som hjälpmedel.

Andra stycket.
Kontentan? Lägre puls är bättre än högre puls.

Tredje stycket.
Nej. Skidskyttarna vill få ner pulsen till skyttet. Tricket är att vara så snabb som möjligt mellan skyttestationerna UTAN att få upp pulsen.

Fjärde stycket.
Visst. Komatillstånd hjälper nog inte mycket. Men väntetiden kan bli lika lång för bära/vagn/bil.

Slutligen.
Jag är övertygad om att du spelar bättre genom att bära din bag. Men jag köper inte att det gäller för "n".
Nu har jag ställt låg puls mot hög puls. Naturligtvis finns det massa gråskalor som arbetspuls och sådant. Men vill vi gå dit?
Ahh.. Nu är jag med på vad du menar. Då får jag tyvärr meddela att du missuppfattade ännu mer.
I dom sista inläggen har jag inte alls pratat om att bärbag skulle vara bättre än vagn, jag har helt enkelt jämfört att spela som man brukar med att spela på något annat sätt. Alltså om en bärare skulle köra bil eller en bilkörare skulle bära. Båda två skulle vara lika "fel".

Ditt spel är anpassat efter hur du spelar, mitt spel är anpassat efter hur jag spelar. Och dom är faktiskt rätt lika om man jämför med dom andra alternativen. En bilåkare har anpassat sig till bilåkandet och skulle vara värdelös om han var tvungen att bära bag, på samma sätt som en bärare skulle vara värdelös om han åkte bil.
Citera
2016-09-29, 17:58
Medlem
magpies avatar
Jag är bäst på allt. Det är väldigt skönt. Tyvärr gäller det bara en sak i taget. Jag är bäst på att bära en bag, men inte på att bära en bag och spela golf.
Citera
2016-09-30, 11:12
Medlem
Citat:
Kolla även Budgetgolf men ffa Blocket eller ebay. I övrigt borde det väl komma ytterligare en rea hos tex Golfstore nu i höst plus en i vår hos Dormy.

Tack, ska kika lite på dom med

Har inte varit aktiv inom golfen sålänge, brukar priset vara ännu lägre då eller kan jag lika gärna slå till idag? Vet inte hur TM ligger till på releasefronten heller, har dom något nytt eventuellt driver släpp på gång som jag bör vänta på för att förhoppningsvis få ett ännu lägre pris?
Citera
2016-10-02, 18:59
Medlem
Waikato95s avatar
Hur långt slår ni med drivern?
Senast redigerad av Waikato95 2016-10-02 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in