2018-05-11, 21:48
Medlem
Hur blev ni bra på att slå ut med driver?

Nöta nöta? Eller tog ni en lektion sen var det klart?

Detta är året jag själv ska ta en lektion eller 2.

Har alltid haft bra bollsinne och är självlärd på golf. Började förra året och ligger på drygt 30 i Hcp nu. Blev en 4-5 rundor förra året.

Men att slå ut från tee med driver är i stort sett omöjligt. Den drar åt höger nåt så in i helvete varenda gång oavsett vad jag gör.

Hur lärde ni er att slå ut rakt?
Citera
2018-05-11, 21:52
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Har alltid haft bra bollsinne och är självlärd på golf. Började förra året och ligger på drygt 30 i Hcp nu. Blev en 4-5 rundor förra året.

Men att slå ut från tee med driver är i stort sett omöjligt. Den drar åt höger nåt så in i helvete varenda gång oavsett vad jag gör.

Det är svårt att veta vad du gör fel, när du inte vet att du gör fel.
Ta en, eller helst flera lektioner...du kommer att tjäna på det i längden (no pun intended)
Citera
2018-05-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det är svårt att veta vad du gör fel, när du inte vet att du gör fel.
Ta en, eller helst flera lektioner...du kommer att tjäna på det i längden (no pun intended)

aa det är planen. Jag är relativt säker på att min handfattning inte är helt korrekt men får hoppas en eller ett par lektioner får bot på det.
Citera
2018-05-11, 22:07
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
aa det är planen. Jag är relativt säker på att min handfattning inte är helt korrekt men får hoppas en eller ett par lektioner får bot på det.

Ett annat tips är att du bör nog trycka in betydligt fler rundor än dina 4-5 som du gjorde förra året.
Den här sporten blir så mycket roligare när du är på fairway, och inte bakom en stubbe 37 meter in i skogen och svär
Citera
2018-05-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Ett annat tips är att du bör nog trycka in betydligt fler rundor än dina 4-5 som du gjorde förra året.
Den här sporten blir så mycket roligare när du är på fairway, och inte bakom en stubbe 37 meter in i skogen och svär

ja det måste bli många fler än så Skogen är så jävla trist. Man tror också man ska hitta bollen varje gång. " Den landade här tror jag".

Finns dock ett ställe som är värre än skogen och det är ett annat håls fairway när några ska slå ut där.
Den väntan och skammen.....inte okej.
Citera
2018-05-11, 22:18
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:

Jag tog lektioner. Visade sig att jag hade fel grepp, fel uppställning och framförallt. Fel release. Nu carryar jag 50 meter längre än jag gjorde innan vintern. Tog närspelslektion i onsdags och kapade första rundan efteråt 6 slag. Imorgon blir det en järnlektion.
Citera
2018-05-11, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag tog lektioner. Visade sig att jag hade fel grepp, fel uppställning och framförallt. Fel release. Nu carryar jag 50 meter längre än jag gjorde innan vintern. Tog närspelslektion i onsdags och kapade första rundan efteråt 6 slag. Imorgon blir det en järnlektion.

Wow tack för det inlägget.
Det låter verkligen som lektion är det man måste ta.

Golfen blir ju betydligt roligare när man har kontroll över vad man gör varje slag.
Citera
2018-05-11, 22:26
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Wow tack för det inlägget.
Det låter verkligen som lektion är det man måste ta.

Golfen blir ju betydligt roligare när man har kontroll över vad man gör varje slag.

Ja, lektioner rekommenderas starkt. Nu slog jag ju inte 50 meter längre direkt efter lektionen utan jag har stått inomhus och tränat hela vintern + tagit lite lektioner. Men själva grejen med lektioner är att de kollar in hur just du slår. Men lektioner + träning ger resultat! Började säsongen på 17 och är redan nere på 15 nu i början på maj.
Citera
2018-05-13, 14:03
Medlem
Citat:

Jag är inne på min tredje säsong nu. Mitt största problem är exakt samma som du att jag slicear drivern något kopiöst.
Har endast tagit en lektion och det hjälpte mig en hel del.

Två saker som jag fått av min pro är att 1. Jag stod fel till bollen när jag slog, därav att jag aldrig fick rätt teknik. 2. Jag hade fel grepp, så klubbhuvudet var hela tiden "öppet" och ej "stängt".
Sen enligt min pro har/hade jag en väldigt svår driver som jag lånat av en vän.
Tyvärr har jag fortfarande kvar den då jag ej haft råd att skaffa en ny.

Men sen var jag och gjorde en custom fitting på den lokala affären här.
Den killen var enormt duktig och hjälpte mig med två tips.
1. Att jag skulle ha bollen ungefär rakt vid vänster ljumske, nästan så bollen är rakt på vänsterfoten.
2. Att jag skulle luta endast överkroppen åt mitt högra håll, dvs så jag tippade över överkroppen mot min högra fot.
Därefter slog jag kanske 20 bollar mot skärmen, varpå 1 av bollarna av dessa 20 sliceade jag.
Så testa dom två sakerna så får du se om det hjälper. Mig hjälpte det en hel del, även om jag fortsatt slicear en hel del. Men nu är det klart bättre.
Ska tilläggas att jag är högerspelare.

Här har du även två videos av två som jag upplever det duktiga killar. Dessa två videos har också hjälpt mig en hel del.
https://www.youtube.com/watch?v=QfbU...rpeTOpL9g&t=0s
https://www.youtube.com/watch?v=Z9g2VOaZQgA
Citera
2018-05-14, 17:01
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Har du facebook? Om du har gå med i golfmarknaden köp och sälj, finns hur mycket klubbor till salu där för skit och ingenting, var någon häromdagen som la ut ungefär det som du sökte men det gick på 3 röda så var det borta. Men lägg ut vad du söker där så kommer garanterat folk skriva till dig!

...eller kolla på ebay.
Citera
2018-05-14, 23:07
Medlem
Jag är nybörjare i golf, gick en grönt kort kurs förra sommaren och funderar nu på att bli medlem i en klubb där jag bor.

Och undrar helt enkelt fördelarna med att bli medlem? Jag känner ingen på klubben utan tänker att mitt första år kommer gå till driving range, övningsområden och lektioner. Varför ska man då betala en massa pengar för ett medlemskap? Bättre att jag lägger det på lektioner och drivingrangen eftersom jag inte har någon att gå hål med?

Hoppas ni förstår min tanke.
Citera
2018-05-15, 11:53
Medlem
whoodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Jag är nybörjare i golf, gick en grönt kort kurs förra sommaren och funderar nu på att bli medlem i en klubb där jag bor.

Och undrar helt enkelt fördelarna med att bli medlem? Jag känner ingen på klubben utan tänker att mitt första år kommer gå till driving range, övningsområden och lektioner. Varför ska man då betala en massa pengar för ett medlemskap? Bättre att jag lägger det på lektioner och drivingrangen eftersom jag inte har någon att gå hål med?

Hoppas ni förstår min tanke.
Fördelarna med medlemskapet är väl framförallt att du får spela så mycket du vill på banan, plus att du måste vara medlem i en klubb för att få spela på andra banor som inte är pay & play.

Att lägga en hel sommar på att bara öva på rangen och ta lektioner utan att "spela på riktigt" är inget jag skulle rekommendera, tar lätt bort det roliga med sporten enligt mig. Men vet du med dig att du inte kommer spela på banan så finns det väl egentligen inte någon mening med att vara medlem.

Om jag var i din situation skulle jag kanske satsa på ett greenfeemedlemskap, det är oftast ganska billigt och ger dig möjlighet att spela på hemmabanan med reducerad greenfee och du kan dessutom spela andra banor. Du kommer garanterat bli sugen på att spela några hål och hänger du mycket på klubben kommer du snabbt hitta folk att spela med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in