2016-09-28, 15:24
Medlem
Hallå eller!

Jag har under en period nu tänkt inhandla en M2 driver. Ser att priserna verkar vara aningen sänkta nu, 3300 på dormy och 3200 på onlinegolf. Skulle ni tro att det är läge att slå till nu eller bör priserna sjunka mer kommande månader?
Citera
2016-09-28, 15:26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Hur länge brukar ni spela under hösten innan utomhussäsongen är över? Och hur gör ni under vintern? Tar paus eller spelar någon inomhushall? Kanske åker på golfresa? Surt man precis kommit igång så är säsongen slut snart
Jag körde nog min sista runda i veckan.
Hoppas på att hinna med några till, men har många arbetsresor bokat för kommande veckorna.
Min klubb verkar lite "anal" vad gäller spel och frost. Sannolikt bra, men vad är det värsta som kan hända? Lite lera och sånt under nov-mars. Inget som inte går att fixa till våren enligt lekmanna-mig.
Citera
2016-09-28, 15:30
Medlem
Tänkte slänga ut den vågade frågan "HUr mycket kostar golf er ett normalt år"?

Jag är ganska färsk och mid-high handikappare.
Medlemsavgiften är mellan 4-5000 kr beroende av nivå.
Sen tillkommer range, bollar, klubbor, kläder, peggar och liknande.
Ibland vill man även spela på andra banor och då flyger hundralapparna snabbt.

Gissar att jag lägger ut 10k i snitt per år på golf. Och då håller jag kraftig igen på kostnaderna eftersom frugan gnäller redan

Har planer på en 7 dagars golfresa i januari.
Citera
2016-09-28, 17:00
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag körde nog min sista runda i veckan.
Hoppas på att hinna med några till, men har många arbetsresor bokat för kommande veckorna.
Min klubb verkar lite "anal" vad gäller spel och frost. Sannolikt bra, men vad är det värsta som kan hända? Lite lera och sånt under nov-mars. Inget som inte går att fixa till våren enligt lekmanna-mig.

Var tänkte du resa och spela någonstans? Jag funderar åka en sväng i vinter också, troligen till Gran Canaria och spela lite. Där jag spelar får man spela ett tag till även om de slutar klippa greenerna men det borde inte växa så mycket till nu kan man tycka. Så länge det inte blir en blöt senhöst kan man nog hinna med ett par rundor till.
Citera
2016-09-28, 17:12
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Hallå eller!

Jag har under en period nu tänkt inhandla en M2 driver. Ser att priserna verkar vara aningen sänkta nu, 3300 på dormy och 3200 på onlinegolf. Skulle ni tro att det är läge att slå till nu eller bör priserna sjunka mer kommande månader?

Kolla även Budgetgolf men ffa Blocket eller ebay. I övrigt borde det väl komma ytterligare en rea hos tex Golfstore nu i höst plus en i vår hos Dormy.
Citera
2016-09-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Var tänkte du resa och spela någonstans? Jag funderar åka en sväng i vinter också, troligen till Gran Canaria och spela lite. Där jag spelar får man spela ett tag till även om de slutar klippa greenerna men det borde inte växa så mycket till nu kan man tycka. Så länge det inte blir en blöt senhöst kan man nog hinna med ett par rundor till.
Har inte alls tänkt på resmålet.
Har familj/släkt både i USA, Australien och Sydafrika, men tror ändå att jag siktar på något billigare. Spanien eller liknande. Undviker Egypten.
Citera
2016-09-28, 19:22
Medlem
Prongles avatar
Angående diskussionen på förra sidan om man spelar bäst och bränner mest när man bär bagen:

http://onpar.blogs.nytimes.com/2010/...-debates/?_r=0

Jag tyckte det var intressant läsning och var lite förvånad hur lite det skiljer på att bära eller dra/putta vagn !
Citera
2016-09-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prongle
Angående diskussionen på förra sidan om man spelar bäst och bränner mest när man bär bagen:

Jag tyckte det var intressant läsning och var lite förvånad hur lite det skiljer på att bära eller dra/putta vagn !
Lite? Om jag läste rätt så diffade det 5 slag på 9 hål.

Citat:
lowest while playing with a pushcart (group average was a five-over-par 40 for nine holes), followed by playing with a caddie (42), playing in a motor cart (43) and playing while carrying their bag (45).
Citera
2016-09-28, 19:42
Medlem
Prongles avatar
Jag tänkte mest på kcal förbrukningen:

As one might expect, the most energy was expended while walking with a bag (721 calories burned for nine holes). But walking with a push cart was not far behind (718).

Skillnaden i slag var precis som du påpekar istället förvånansvärt stor!
Citera
2016-09-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Tänkte slänga ut den vågade frågan "HUr mycket kostar golf er ett normalt år"?

Jag är ganska färsk och mid-high handikappare.
Medlemsavgiften är mellan 4-5000 kr beroende av nivå.
Sen tillkommer range, bollar, klubbor, kläder, peggar och liknande.
Ibland vill man även spela på andra banor och då flyger hundralapparna snabbt.

Gissar att jag lägger ut 10k i snitt per år på golf. Och då håller jag kraftig igen på kostnaderna eftersom frugan gnäller redan

Har planer på en 7 dagars golfresa i januari.

Jag vill egentligen inte räkna på det men here we go:
Medlemsavgift 5500kr
Nya klubbor i år: Putter 2st, wedge 2st, driver 1st 7000kr
Golfresa: vår 5000kr. Höst 6000kr
Greenfee besök. I år 11 banor. 13 besök. 4000-5000kr
Material: Bollar, pegg osv. Över 100 rundor, snitt 1-2 bollar borta varje runda. 1 boll=40kr. Totalt 6000kr

Plus lite fika i varje runda och rangebollar.

Skulle säga att jag lägger runt 40 000kr på golf varje år. Tjänar ungefär 400 000kr på ett år. Värt varenda krona
Citera
2016-09-29, 01:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prongle

Det är alldeles för litet underlag för att dra några slutsatser om slagresultaten i den studien, bara 8 spelare som går en runda.

Men det var som sagt väldigt lite skillnad i energiåtgång mellan att dra och bära. Fast egentligen borde ju inte jag vara så förvånad, jag har ju noterat att jag går klart kortare väg än dom som drar vagn så där tjänar jag ju in en hel del.

Och om det dåliga spelet skulle vara på grund av tröttheten på slutet när man bär en bag så kan man ju där se att det inte borde göra någon större skillnad.

En annan sak som inte togs upp förut var hur resultatet med bil är och där kan jag med klar säkerhet säga att åtminstone jag spelar väldigt mycket sämre när jag åker bil, jag tappar helt rytmen i spelet när jag sitter still mellan slagen istället för att gå. Men det är ju för att jag är van vid att gå, det skulle säkerligen vara tvärtom för en som alltid åker bil.
Citera
2016-09-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är alldeles för litet underlag för att dra några slutsatser om slagresultaten i den studien, bara 8 spelare som går en runda.

Men det var som sagt väldigt lite skillnad i energiåtgång mellan att dra och bära. Fast egentligen borde ju inte jag vara så förvånad, jag har ju noterat att jag går klart kortare väg än dom som drar vagn så där tjänar jag ju in en hel del.

Och om det dåliga spelet skulle vara på grund av tröttheten på slutet när man bär en bag så kan man ju där se att det inte borde göra någon större skillnad.

En annan sak som inte togs upp förut var hur resultatet med bil är och där kan jag med klar säkerhet säga att åtminstone jag spelar väldigt mycket sämre när jag åker bil, jag tappar helt rytmen i spelet när jag sitter still mellan slagen istället för att gå. Men det är ju för att jag är van vid att gå, det skulle säkerligen vara tvärtom för en som alltid åker bil.
Jag håller absolut med om att underlaget och studien är för litet att kallas för bevis.
Själv resonerar jag dock lite som att en skidskytte skulle säkert skjuta stabilare om han/hon åkte bil mellan stationerna. Samma tordes gälla golf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in