2015-07-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Ja det kan du om du inte vill bära. Varför egentligen?
Bara du har koll på var du får framföra din vagn och inte.

Mest av bekvämlighet antar jag, får se vad som sker. Bär alltid annars, men har aldrig spelat mer än 18 på en dag förut.
Citera
2015-08-01, 11:29
Medlem
BF_Swedens avatar
En regelfråga som kom upp på en tävling nyligen. Det var foursome och den ena killen slog ut så att bollen hamnade precis vid ett träd. Den andra killen slog sedan andra slaget in i skogen. Den första killen slog då en provisorisk boll men lade bollen en klubblängd ifrån det ursprungliga läget vid trädet. Det borde väl vara fel, antar jag. Ska man placera bollen så att den ligger exakt som den låg tidigare, eller hur är det?
Citera
2015-08-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
En regelfråga som kom upp på en tävling nyligen. Det var foursome och den ena killen slog ut så att bollen hamnade precis vid ett träd. Den andra killen slog sedan andra slaget in i skogen. Den första killen slog då en provisorisk boll men lade bollen en klubblängd ifrån det ursprungliga läget vid trädet. Det borde väl vara fel, antar jag. Ska man placera bollen så att den ligger exakt som den låg tidigare, eller hur är det?
Återskapa föregående läge, ofta genom dropp
Citera
2015-08-01, 21:43
Medlem
Citat:

Provisoriska bollar droppar man på spelfältet (och i hinder), inte placerar. Och så nära som möjligt där den ursprungliga bollen spelats, dvs har inte med inom en klubblängd att göra.

Då det låter som om han fått en betydande fördel av sitt felaktiga sätt att spela den provisoriska bollen (får bli tävlingsledningens bedömning). Och dessutom inte på något sätt rättat till sitt misstag, isåfall bör han (laget) diskas. Bedöms fördelen vara obetydlig kanske det bara handlar om 2 slags plikt.
Senast redigerad av RegaJ 2015-08-01 kl. 22:27.
Citera
2015-08-01, 23:58
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegaJ
Provisoriska bollar droppar man på spelfältet (och i hinder), inte placerar. Och så nära som möjligt där den ursprungliga bollen spelats, dvs har inte med inom en klubblängd att göra.

Då det låter som om han fått en betydande fördel av sitt felaktiga sätt att spela den provisoriska bollen (får bli tävlingsledningens bedömning). Och dessutom inte på något sätt rättat till sitt misstag, isåfall bör han (laget) diskas. Bedöms fördelen vara obetydlig kanske det bara handlar om 2 slags plikt.
Ja, han fick ju betydande fördel. Bollen låg ursprungligen mot en rot och det var därför jag undrade om man inte borde placera bollen emot roten istället för att droppa då bollen troligtvis kommer att studsa ut från trädet och hamna i ett bättre läge. Men placering är alltså inte aktuellt i detta fall?
Citera
2015-08-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ja, han fick ju betydande fördel. Bollen låg ursprungligen mot en rot och det var därför jag undrade om man inte borde placera bollen emot roten istället för att droppa då bollen troligtvis kommer att studsa ut från trädet och hamna i ett bättre läge. Men placering är alltså inte aktuellt i detta fall?

Nej, Regel 20-5 talar om hur man ska gå tillväga med sin provisoriska boll (samma förfarande som när man slår från föregående plats av annan anledning.

20-5. Slå nästa slag från den plats varifrån föregående slag slogs
När en spelare väljer att, eller det krävs att han ska, slå nästa slag
från den plats varifrån ett föregående slag slogs, måste han göra på
följande sätt:
a. På tee: Bollen måste spelas från en plats innanför tees gränser. Den
får spelas från var som helst innanför tees gränser och den får peggas.
b. På spelfältet: Bollen måste droppas och när den droppas måste
den först träffa en del av banan som tillhör spelfältet.
c. I ett hinder: Bollen måste droppas och när den droppas måste
den först träffa en del av banan som tillhör hindret.
d. På green: Bollen måste placeras på green.
Citera
2015-08-02, 12:28
Medlem
Jag svingade nyligen lite drivers i en trackmansimulator (på dormy). Fick minst sagt oväntade värden.

Har i alla år slagit någorlunda högt, med rak bollbana eller svag fade. I trackman hade jag negativ attack angle (-4 grader), alla slag blev draw eller stark draw med alla drivers jag testade (inklusive min egen driver som jag hade med mig)...

Hur kan det skilja så mycket mellan trackman och vad jag sett i verkligheten i alla år? Är det känsligt hur man står framför trackman, eller vart man siktar eller hur den är inställd?
Citera
2015-08-04, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegaJ
Jag svingade nyligen lite drivers i en trackmansimulator (på dormy). Fick minst sagt oväntade värden.

Har i alla år slagit någorlunda högt, med rak bollbana eller svag fade. I trackman hade jag negativ attack angle (-4 grader), alla slag blev draw eller stark draw med alla drivers jag testade (inklusive min egen driver som jag hade med mig)...

Hur kan det skilja så mycket mellan trackman och vad jag sett i verkligheten i alla år? Är det känsligt hur man står framför trackman, eller vart man siktar eller hur den är inställd?

Man slår oftast annorlunda i en trackman än från tee. Blir en annan sak att dunka i ett nät än på en fairway. Sitter mycket i huvet.
Citera
2015-08-06, 23:40
Medlem
City69s avatar
Efter några års uppehåll med småbarn är jag i startgroparna för att återuppta golfen. Gick min första runda på ca 10 år för ett par veckor sedan (27 poäng) och ska ut imorgon igen. Jag spelar på mitt gamla handikapp på 23,9. Jag har även insett att mitt spaldingset från 1997 inte är så modernt längre ;-)

Va tror ni om detta?
http://www.onlinegolf.se/clubs/sets-...pw-211156.html

http://www.onlinegolf.se/clubs/drive...er-286799.html

http://www.onlinegolf.se/clubs/hybri...id-264554.html

Drivern fanns bara med "stiff" skaft. Det borde väl funka ändå

FOOOOORE
Citera
2015-08-07, 09:41
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av City69
Efter några års uppehåll med småbarn är jag i startgroparna för att återuppta golfen. Gick min första runda på ca 10 år för ett par veckor sedan (27 poäng) och ska ut imorgon igen. Jag spelar på mitt gamla handikapp på 23,9. Jag har även insett att mitt spaldingset från 1997 inte är så modernt längre ;-)

Va tror ni om detta?
http://www.onlinegolf.se/clubs/sets-...pw-211156.html

http://www.onlinegolf.se/clubs/drive...er-286799.html

http://www.onlinegolf.se/clubs/hybri...id-264554.html

Drivern fanns bara med "stiff" skaft. Det borde väl funka ändå

FOOOOORE

Jag har själv köpt och spelar med CG16's från onlinegolf och jag är nöjd. De är ett förlåtande par som "går långt" och jag kommer nog spela med dem ett par somrar till. För din hcp-nivå tror jag att de är ett bra val (har själv lirat med dem från hcp mid 20's till 15 ish).

Tänk dock på att de, precis som många andra klubbmärken, är ganska strong-loftade. Därför är det ännu mer viktigt med någon extra wedge förutom PW & SW, enligt mig då..
Citera
2015-08-07, 10:43
Medlem
Hur lägger man upp träningen dagen före KM?
Citera
2015-08-07, 11:42
Medlem
City69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheiiZu
Jag har själv köpt och spelar med CG16's från onlinegolf och jag är nöjd. De är ett förlåtande par som "går långt" och jag kommer nog spela med dem ett par somrar till. För din hcp-nivå tror jag att de är ett bra val (har själv lirat med dem från hcp mid 20's till 15 ish).

Tänk dock på att de, precis som många andra klubbmärken, är ganska strong-loftade. Därför är det ännu mer viktigt med någon extra wedge förutom PW & SW, enligt mig då..

Tacka för svaret. Hittar ingen SW i samma serie, men det spelar väl mindre roll

Kan en 58 graders wedge vara ett bra komplement?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in