Citat:
Ursprungligen postat av
BF_Sweden
En regelfråga som kom upp på en tävling nyligen. Det var foursome och den ena killen slog ut så att bollen hamnade precis vid ett träd. Den andra killen slog sedan andra slaget in i skogen. Den första killen slog då en provisorisk boll men lade bollen en klubblängd ifrån det ursprungliga läget vid trädet. Det borde väl vara fel, antar jag. Ska man placera bollen så att den ligger exakt som den låg tidigare, eller hur är det?
Provisoriska bollar droppar man på spelfältet (och i hinder), inte placerar. Och så nära som möjligt där den ursprungliga bollen spelats, dvs har inte med inom en klubblängd att göra.
Då det låter som om han fått en betydande fördel av sitt felaktiga sätt att spela den provisoriska bollen (får bli tävlingsledningens bedömning). Och dessutom inte på något sätt rättat till sitt misstag, isåfall bör han (laget) diskas. Bedöms fördelen vara obetydlig kanske det bara handlar om 2 slags plikt.