2019-05-10, 07:28
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Har inlett säsongen helt ok. Men nu till en återkommande fråga, iaf för min del.

Har försökt träna på att ta bort min slice gällande framförallt drivern men även hybriden samt Järn 3 och 4.

När jag stått på rangen har det fungerat bra stundtals då drivern börjat gå rakt.
Men så fort man kommer ut på banan så är det som att vrida på en knapp och man är där igen.

Nu till min fråga. Denna video gav mig ett par väldigt nyttiga tips på hur jag ska gå tillväga. Och framförallt att jag testat att svinga mer med armarna först i "nedsvingen" kontra att jag alltid rörde höften och kroppen först från början. https://www.youtube.com/watch?v=L38OUhBSvs4

Men har ni någon/några videos på bra tips gällande hur man tar bort slice? Videos som ni tyckt har hjälpt er klart mer än andra videos? Svenska videos föredras, men självklart går engelska bra också.

Jag har haft exakt samma problem, med järn4 och hybrid handlade det mycket om uppställning och kommer ner mer på bollen. Med spoon och driver handlade det för mig om att våga vrida på lite mer samt flytta bollen lite längre ut i stansen, dvs närmare tån på klubban, klackade mycket förut vilket såklart ökade på slicen. Den smyger sig dock gärna på i slutet av rundorna fortfarande men det kommer kanske ju mer säsongen går...
Citera
2019-05-10, 15:03
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Jag har haft exakt samma problem, med järn4 och hybrid handlade det mycket om uppställning och kommer ner mer på bollen. Med spoon och driver handlade det för mig om att våga vrida på lite mer samt flytta bollen lite längre ut i stansen, dvs närmare tån på klubban, klackade mycket förut vilket såklart ökade på slicen. Den smyger sig dock gärna på i slutet av rundorna fortfarande men det kommer kanske ju mer säsongen går...

Har ingen video i fråga, men ett tipps att ta bort slice skall du få av mig.
När du är på ranchen och tränar/slår. Sätt ut en siktpinne 5-10m framför dig som står mellan din boll och ditt mål. Ditt mål med detta är att du skall starta bollen till höger (om du är högerspelare) om pinnen. På så sätt kan du inte slå en slice, utan du blir tvungen att komma mer inifrån>ut som resulterar i en draw/push. Öva på detta så kommer slicen vara ett minne. Men som med allt annat, öva med måtta. Det är lätt att överdriva som i sin tur skapar nya moment att ta bort.

Mvh
Citera
2019-05-11, 10:54
Medlem
Jannebigplays avatar
Tog en lektion i våras för att få bort slicen och som ni nämner så var det just höften som rörde sig för mycket. Det är lätt att ta i lite extra när man vill komma långt.
Citera
2019-05-13, 01:02
Medlem
Mackan.s avatar
Tips på prisvärd å bra "brevlåde-klubb"? Tack!
Citera
2019-05-14, 21:15
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan.
Tips på prisvärd å bra "brevlåde-klubb"? Tack!

https://www.ekholmsnasgolf.se/
Citera
2019-05-16, 01:57
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
https://www.ekholmsnasgolf.se/

Tack, ska undersökas!
Citera
2019-05-19, 13:30
Medlem
Jag skulle vilja ha lite hjälp med om hur olika vikt till drivern påverkar slaget. Jag har en Titleist 915 d2 och har köpt ett set vikter från 4 till 17 gram att byta med. Originalvikten är på 9 gram. Jag gjorde igår en liten test med 17 gram. Tyckte jag fick en aning mer längd men också att jag tappade ut en del slag till höger. Hoppas en kunnig på området kan ge mig mer info.
Citera
2019-06-01, 18:03
Medlem
exceptionals avatar
Slaggolf, slagtävling och slagspel. Är det någon skillnad? Vad jag förstår så slår man 5 över par så går man till nästa hål oavsett vad man spelar.
Citera
2019-06-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Slaggolf, slagtävling och slagspel. Är det någon skillnad? Vad jag förstår så slår man 5 över par så går man till nästa hål oavsett vad man spelar.

Slaggolf är när du får max antal slag på hållet förhållande till par + 5 slag.
Så på ett par 3 får du 8 osv.
Slagtävling och slagspel är samma sak. Då måste du håla ur och kan få hur många slag som helst.
Hoppas att detta hjälpte dig.
Citera
2019-06-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Jag skulle vilja ha lite hjälp med om hur olika vikt till drivern påverkar slaget. Jag har en Titleist 915 d2 och har köpt ett set vikter från 4 till 17 gram att byta med. Originalvikten är på 9 gram. Jag gjorde igår en liten test med 17 gram. Tyckte jag fick en aning mer längd men också att jag tappade ut en del slag till höger. Hoppas en kunnig på området kan ge mig mer info.

Meningen med att byta vikten i huvudet är längden på ditt skaft. Och beroende på vilken svingvikt du har i skaftet.
Man kan testa att laborera med vikten. Har du en tyngre vikt än standard i huvudet så kommer du förmodligen slå bollen lite högre också.
Har du ett kortare skaft än standard så skall detta kompenseras med en tyngre vikt och vise versa.
Detta för att kompensera svingvikten i ditt skaft.
Men sedan är där ingen som säger att just standard svingvikten är ett måste att ha utan kan testa lite olika.
Citera
2019-06-04, 17:06
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Slaggolf är när du får max antal slag på hållet förhållande till par + 5 slag.
Så på ett par 3 får du 8 osv.
Slagtävling och slagspel är samma sak. Då måste du håla ur och kan få hur många slag som helst.
Hoppas att detta hjälpte dig.
Hjälpte. Då är man med i en flaggtävling där om det går riktigt illa måste sätta flaggan skämmigt först.
Citera
2019-06-04, 17:15
Medlem
exceptionals avatar
Vet inte om det är rätt tråd? Regnkläder golf. tips. Om det inte är rätt försökte jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in