2012-04-02, 22:51
Medlem
Ok, lättare, kan det betyda bättre kontroll, men inte så långt, eller. Jag har hittat en massa dambollar men vill inte riktigt använda dem, men vet inte riktigt varför.
Citera
2012-04-02, 23:13
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Vad är bieffekterna av för flack sving kontra för brant sving?
Hur vet man vilken vinkel som är bra? det måste väl vara ganska individuellt så är det bara att testa sig fram? Jag skjuter lite hejvilt just nu och tror att det kan vara EN bidragande faktor.

En brant sving ger ju mycket högre slag och vinden blir mer avgörande, men mer lätt att kontrollera vid bra förhållanden.

En flack sving kräver mycket mer skicklighet längdmässigt och i ren känsla....men behärskar du lite av den så har du mycket att vinna på banan sen. Träna på rangen och testa dig fram.

Lycka till!
Citera
2012-04-02, 23:17
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Ok, lättare, kan det betyda bättre kontroll, men inte så långt, eller. Jag har hittat en massa dambollar men vill inte riktigt använda dem, men vet inte riktigt varför.

Jag kan bara gå till mig själv när jag testat att lira med dambollar...och det går bara inte.
Den uppför sig helt annorlunda i luften, den "sticker iväg" lättare...det går inte att spela med dom bara.

Men...om du är en rookie så kanske du kan ha hjälp av just "bollflykten"...men om det hjälper dig eller stjälper dig låter jag helst vara osagt.
Citera
2012-04-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Har du testat att gå till en "svingdoktor"...dvs en pro?
Fråga bara om han kan ta en snabbtitt på din sving i 5-10 min och ge dig några goda råd.

Ställ dig sedan och öva i 30-45 min, och efter det tar du en lektion, det brukar ge bästa resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
En brant sving ger ju mycket högre slag och vinden blir mer avgörande, men mer lätt att kontrollera vid bra förhållanden.

En flack sving kräver mycket mer skicklighet längdmässigt och i ren känsla....men behärskar du lite av den så har du mycket att vinna på banan sen. Träna på rangen och testa dig fram.

Lycka till!
Jo det har jag men man glömmer lätt bort, tänkte om det fanns någon grundregel eller något enkelt knep för att veta hur den skall vara. Aja blir att söka hjälp i helgen då :P
Tack för svaren.
Senast redigerad av kusseburt 2012-04-03 kl. 00:01.
Citera
2012-04-03, 00:01
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Jo det har jag men man glömmer lätt bort tänkte om det fanns någon grundregel eller något enkelt knep för att veta hur den skall vara.

Det går under begreppet muskelminne...vilket i sin tur gör att du måste stå på ranchen och slå, slå, slå och slå lite till.
Citera
2012-04-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det går under begreppet muskelminne...vilket i sin tur gör att du måste stå på ranchen och slå, slå, slå och slå lite till.
Jag "bytte sving" förra säsongen och det började bra sen gick allt åt fanders. Enda som funkade var korta järn på rangen.
Citera
2012-04-04, 15:52
Medlem
Jckssns avatar
Snön smälter så det står härliga till, sista veckorna i april brukar våran range öppna och banan tätt inpå!

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag varit lite intresserad av Nike Pro combo-setet men min lokala shop kommer nog inte få in det så jag har grottat ner mig lite mer i vad han faktiskt kommer få in så man får prova grejjerna.

Nu hade han fått hem lite nya TM, Ping, Callaway, Cobra, Mizuno och resten av grejjerna skulle komma in nästa vecka.
Det jag snöat in på nu är Mizuno's MP-53, han hade ingen hemma i affären men mest troligt fanns den ute på sommarshopen då den modellen kom redan ifjol.
Så om allt går som planerat får man nog provslå den och några andra modeller nästa vecka och lägga en beställning.

Jobbig prissättning på klubborna i Sverige bara, dom flesta butiker ligger på 9000kr + medans dom i England ligger runt 6.000kr.
Får se vilket pris det blir i slutändan, tänkte ju köpa nya wedgar också...
Citera
2012-04-04, 17:12
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn
Snön smälter så det står härliga till, sista veckorna i april brukar våran range öppna och banan tätt inpå!

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag varit lite intresserad av Nike Pro combo-setet men min lokala shop kommer nog inte få in det så jag har grottat ner mig lite mer i vad han faktiskt kommer få in så man får prova grejjerna.

Nu hade han fått hem lite nya TM, Ping, Callaway, Cobra, Mizuno och resten av grejjerna skulle komma in nästa vecka.
Det jag snöat in på nu är Mizuno's MP-53, han hade ingen hemma i affären men mest troligt fanns den ute på sommarshopen då den modellen kom redan ifjol.
Så om allt går som planerat får man nog provslå den och några andra modeller nästa vecka och lägga en beställning.

Jobbig prissättning på klubborna i Sverige bara, dom flesta butiker ligger på 9000kr + medans dom i England ligger runt 6.000kr.
Får se vilket pris det blir i slutändan, tänkte ju köpa nya wedgar också...

http://www.golfonline.co.uk/

Där köpte jag mina klubbor från Nike.
3700:- har jag för mig att det landade på allt som allt för 3-PW.
Man slipper tulla eftersom det är inom EU.
Citera
2012-04-04, 17:56
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
http://www.golfonline.co.uk/

Där köpte jag mina klubbor från Nike.
3700:- har jag för mig att det landade på allt som allt för 3-PW.
Man slipper tulla eftersom det är inom EU.

Vet att det är billigare i England men jag vill inte beställa klubbor jag inte provslagit innan.
Sen får jag se vad slutkostnaden blir hos min lokala handlare, jag vet att det blir dyrare men frågan är hur mycket dyrare.
Jag betalar gärna en extra summa då jag uppskattar hjälpen jag får samt att det är skönt ifall något händer att kunna lämna in den på plats och oftast få varan utbytt direkt.
Ifjol hade jag två returer, en driver som fick lite sprickor i skaftet då jag fick ny direkt och en Ogio Velocity bärbag som stödet krånglade på som jag fick utbytt.
Att börja skicka såna grejjer till England mitt under den korta säsong vi har här uppe slipper jag helst.

Glömde en liten frågeställning i förra posten.
Några tips på fler järn jag borde prova förutom MP-53?
Citera
2012-04-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn

Glömde en liten frågeställning i förra posten.
Några tips på fler järn jag borde prova förutom MP-53?

Titleist Ap1/Ap2?
Citera
2012-04-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har under helgen slukat The Big Miss av Hank Haney, han berättar om sig själv och närmare bestämt sin tid med Tiger Woods. Lite rövigt av honom kan man tycka att tjäna pengar på den tiden de jobbade så nära. Men fy fan vilken bok.

Rekomenderas varmt till alla med golfintresse, oavsett nivå.

Var fick du tag i boken?

Då detta är FB så förutsatte jag helt fräckt att den inte är köpt utan piratkopierad/nedladdad. Jag har letat efter den på en massa torrents, men alla PDF-versioner som finns där kräver ett "lösenord" vilket i sin tur kräver att man fyller i en massa suspekta formulär, känns bara som lurendrejeri.

Hjälp mottages tacksamt för jag tänker absolut inte betala för boken då den bara har till syfte att tjäna pengar genom att exploatera Tiger Woods och dennes privatliv.
Citera
2012-04-05, 12:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Hjälp mottages tacksamt för jag tänker absolut inte betala för boken då den bara har till syfte att tjäna pengar genom att exploatera Tiger Woods och dennes privatliv.

Jag betalade 89 kronor för den på App Store. Och du kan faktiskt inte ha mer fel, Haney lämnar Tigers privatliv (det vill säga skandalen och allt vad det är) nästintill helt utanför. Boken fokuserar på hur de jobbade ihop, Haneys egna tankar och idéer och hur han uppfattade Tiger som person.

Personligen fick man en helt annan bild av världens bästa golfspelare, många smaskiga detaljer när det gäller Tigers egna idéer runt golfen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in