Citat:
Ursprungligen postat av nickelm
Tja, jag har en fundering angående att spela någon tävling som relativ nybörjare, har 32 i HCP och har spelat 1 säsong, spelar helt ok, även om det finns bollar som sticker åt helt andra håll än jag tycker ibland

Dock är jag en tävlingsinriktad person och skulle vilja spela någon tävling i år. Jag är själv medlem i Borås GK, så runt omkring här hade ju varit nice. Det finns ju klubbtävlingar på min egen klubb som är för folk mellan 15 och 36 i HCP, men känns som att iprincip alla är runt 15-25 som spelar i dessa. Är man bara ett störningsmoment för bollen man går i om man dyker upp där och helt plötsligt råkar hooka utslaget rakt ut i skogen? Är tacksam för alla tips!
Lirar du en poängboogie-tävling så plockar du bara upp bollen när du inte har nått mer att spela för, så du är absolut inte ett "störningsmoment"...och det ska du heller
aldrig käna dig som.
Vi har alla varit rookies i början, och det verkar på många att så fort man kommit ner en bit så har man nån typ av "mer att säga till om på banan attityd"...vilket bara blir pinsamt.
Personligen tror jag att du får ut mer av just själva
tävlingsmomentet om du lirar en par-tävling tillsammans med en polare, det blir roligare, lite mer taktik och ni kan hjälpas med puttlinjer, val av klubba osv.
* Tvåmanna-scramble
Ni båda slår ut och väljer
alltid bästa läget på banan och slår sedan båda därifrån.
Kul spelform och man kan chansa lite mer.
* Greensome
Båda slår ut, din partner slår på din boll och du slår på hans boll och sedan väljer ni "bästa läget" och slår sedan
vartannat slag tills bollen trillar ner.
Krävs lite mer taktik, men absolut en rolig spelform.
* Irish Greensome
Det enda som skiljer är att ni får slå
ett slag extra på respektive partners boll.
Betydligt roligare än "vanlig greensome" då det blir ett annat typ av spel, lite mer aggressivt och chansartat...rekommenderas varmt.
* Foursome
Du slår ut på jämna, och din partner på ojämna hål, och därefter
vartannat slag tills bollen trillar ner.
Passar absolut bäst som
matchspel då det kan bli nervigt för varje slag och en annan typ av spänningsmoment.
Denna spelform krävs dock att båda spelarna är hyffsat lika.