2014-06-15, 11:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburetor
Har spelat ett par somrar, ligger på strax under 20 i hcp. Var på rangen och nötte igår, frustrerande resultat, jag testar fråga efter råd här...

Beskrivning:
Jag har tidigare haft problem med järnslagen, jag 'kastar' klubban, releasar för tidigt eller vad man nu vill kalla det. Händerna är ovanför eller strax bakom bollen i bollträffen vilket är ett klassiskt nybörjarfel. Jag tog ett par lektioner under våren och fick väldigt bra hjälp med den saken. Efter ganska omfattande ändringar i grepp, uppställning och baksving så nu börjar järnslagen sitta riktigt fint. Mycket bättre impact-position, en helt annan bollträff och bana.

Vad gäller träklubborna så hann vi inte jobba med dem, jag hade prioriterat järnen, drivern har tidigare fungerat bra för mig. Det tränaren sade var att jag använder samma sving till träklubborna men med bollen längre fram i stancen så att man tar den mer på uppvägen. Svingen blir lite flackare även när klubborna är längre. Låter ju rimligt och bra. Problemet är att det inte funkar så bra för mig. Följande problem uppstår med drivern:

Jag slår väldigt lågt och gärna ganska kraftiga hookar. Om jag bara slagit lågt men rakt hade jag försökt lösa det genom att flytta bollen längre fram i stancen men eftersom jag dessutom hookar så antar jag att jag redan börjat stänga klubban rätt rejält i bollträffen och om jag flyttar bollen längre fram kommer det problemet att förvärras. Jag har just nu bollen vid insidan av vänsterfoten. Vad göra?

Om jag ska formulera en konkret fråga av mina funderingar så blir det alltså något såhär:

Vilka förändringar/tumregler ska jag använda mig av när jag nu har en ganska sund järnsving och vill applicera den på träklubborna?

Låter som det finns en risk att du flippar händerna det vill säga dålig handposition genom träffen som skapar ett väldigt stängt klubbhuvud vid bollträff. Men innan du går på det hade jag provat att ha dig till att ställa upp med en bredare och lite stängd stance med drivern och försöka aktivt slå bollen inifrån och ut.
Citera
2014-06-15, 20:45
Medlem
TimeForMes avatar
Hej där allihopa!

Jag skulle vilja uppdatera mig lite när det kommer till golfutrustningen.. hehe

Det jag har nu fick jag för länge sen.. Vagnen och bagen är båda på väg att gå sönder.
Skulle även vilja uppdatera mig vad det kommer till klubborna. Då är det främst ett järnset och sedan eventuellt driver och träklubbor.

Det jag eftetfrågar är alltså lite tips på en vagn, gärna med 3 hjul och plats för några bollar + en bag med rätt många klubbfack och några extra fickor att ha grejer i.

Har spanat in denna lite, http://sv.sportsdirect.com/nike-spor...lcode=87309303
vad tror ni om den? Finns det något liknande att hitta billigare på något annat ställe?

Bland klubbor känner jag mig ganska vilsen bland, men det skulle vara trevligt med ett par ganska lättspelade klubbor som passar amatören, regular stiff.

Budgeten då, för vagn + bag så lägger jag gärna inte ut mer än 2 000.
För ett järnset, om det finns något schysst för runt 3000.

Driver och träklubbor är inte lika aktuellt men skulle inte vilja betala några fantasisummor direkt.

Skulle vara snällt om någon skulle vilja tipsa mig om lite grejer, gärna om ni har några sidor som säljer det billigare än i Sverige.

Tack på förhand!

Fråga om det är något.

/TFM
Citera
2014-06-15, 22:05
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Du de kommer funka riktigt bra. Hade själv gärna spelat de men har en äldre modell av Ping-järn i samma serie som G25.

Ska du köpa de begagnade? Vad kostar de?

Tror det var 1800:-, tror de är använda 2 säsonger.
Citera
2014-06-16, 00:41
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
jag slår mycket finare slag med J4/5 med fötterna ihop som en övning, jag roterar då bättre med höfterna. Problemet är bara att jag inte vet vad jag gör för fel när jag ställer upp mig som vanligt. Jag får låga hooks eller duffar höger.
Citera
2014-06-16, 00:58
Medlem
Blir man trött på detta spel eller??? Spelat många tävlingsrundor i år. På alla förutom en har jag tappat allt de 3-5 sista hålen, kan ligga på -1 till +3 dit kanske. Sedan gör jag dubblar tripplar osv. Idag när jag spelade, låg jag +3 till 14 hålet, och gör en trippel på 15 och dubbel på 17. Kan slå helt enligt "skolboken" alla andra hål men nej sen kommer dom pisshålen.. Någon som kan hjälpa mig och vad jag kan tänka på för att slippa dem?

spelade även en rond förra veckan där jag gjorde 5 birdies och 3 tripplar.. Känns jävligt surt när jag vet att jag kan!
Citera
2014-06-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Tror det var 1800:-, tror de är använda 2 säsonger.
Satsa på att köpa nya stickor istället ifall priset inte är jättemycket högre. Väljer du G25 tror jag du kommer bli riktigt nöjd också. Men du får gärna prova olika set först för att hitta det som passar din sving bäst.
Citera
2014-06-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parreman
Blir man trött på detta spel eller??? Spelat många tävlingsrundor i år. På alla förutom en har jag tappat allt de 3-5 sista hålen, kan ligga på -1 till +3 dit kanske. Sedan gör jag dubblar tripplar osv. Idag när jag spelade, låg jag +3 till 14 hålet, och gör en trippel på 15 och dubbel på 17. Kan slå helt enligt "skolboken" alla andra hål men nej sen kommer dom pisshålen.. Någon som kan hjälpa mig och vad jag kan tänka på för att slippa dem?

spelade även en rond förra veckan där jag gjorde 5 birdies och 3 tripplar.. Känns jävligt surt när jag vet att jag kan!

Jo tack trött blir man minst sagt. Händer samma sak för mig gång på gång, även om jag inte har lika lågt Hcp så är det ändå hur tråkigt som helst. Borde ha sänkt mig flera gånger den här säsongen redan men har endast skett en enda gång pga mina kollapser
Citera
2014-06-16, 22:15
Medlem
Titleist Pro V1 för under 200kr. http://m.aliexpress.com/item/1600414177.html

Är detta kopior eller är något annat skumt? Recensionerna är bra.

Någon som beställt därifrån?
Citera
2014-06-16, 22:19
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parreman

Att du tappar på slutet tyder väl snarare på att det kan vara problem med psyket?
Citera
2014-06-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Låter som det finns en risk att du flippar händerna det vill säga dålig handposition genom träffen som skapar ett väldigt stängt klubbhuvud vid bollträff. Men innan du går på det hade jag provat att ha dig till att ställa upp med en bredare och lite stängd stance med drivern och försöka aktivt slå bollen inifrån och ut.

Tack för tipset, ska ha de sakerna i huvudet nästa gång jag tränar så får vi se hur det går!
Citera
2014-06-17, 20:21
Medlem
Ska förmodligen på en tripp till Örebro i några dagar nu senare i sommar.
Behöver därför lite tips på spelvärda banor i området och gärna med en beskrivning vad för sorts bana det är.

Jag gillar inte när banor är raka och fram och tillbaka utan de får gärna vara varierande och kluriga.

Citera
2014-06-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Ska förmodligen på en tripp till Örebro i några dagar nu senare i sommar.
Behöver därför lite tips på spelvärda banor i området och gärna med en beskrivning vad för sorts bana det är.

Jag gillar inte när banor är raka och fram och tillbaka utan de får gärna vara varierande och kluriga.

Spelade Kumla gk för några dagar sedan, den tyckte jag var riktigt rolig med blandade hål.
Riktigt fina greener också vilket höjer banan, ser dessutom vatten på stort sett alla hål.

Sen har du LannaLodge som jag tror var med i svenskgolf som en av sveriges 50 finaste banor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in