2015-07-11, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Finns det någon Stockholmsklubb med riktigt bra träningsområde? Gärna en som ligger relativt nära och är tillgänglig med kollektivtrafik. Med träningsområde menar jag inte enbart range (då duger exempelvis Bromma bra), utan även ett område där man kan dra lite wedgar och halvslag.

På samma ämne tycker jag Sverige överlag är ganska dåliga på att erbjuda bra träningsområden. Förmodligen för att det inte finns några pengar i det och det kostar en del underhåll. Särskilt när det finns så många rövar som inte kan golfvett. Men man vill ju inte alltid spela korthålsbanor...

Troxhammar på Ekerö har ett fint träningsområde. En stor range, både med utslag på mattor och gräs, en stor green med ca 100 meter mark framför sig för att öva inspel, två övningsgreener, en korthålsbana, en tolvhålsbana samt stora artonhålsbanan. Trevlig anläggning och om du är klar med träningen vid 18-tiden kan du avnjuta en god husman för 50 kronor.
Citera
2015-07-11, 18:26
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasboot
Troxhammar på Ekerö har ett fint träningsområde. En stor range, både med utslag på mattor och gräs, en stor green med ca 100 meter mark framför sig för att öva inspel, två övningsgreener, en korthålsbana, en tolvhålsbana samt stora artonhålsbanan. Trevlig anläggning och om du är klar med träningen vid 18-tiden kan du avnjuta en god husman för 50 kronor.

Låter toppen, får bli ett stopp där vad det lider.

Tack för alla tips.
Citera
2015-07-13, 19:00
Medlem
PhilDunphys avatar
Har en fråga till er duktiga golfare. Hur känns det för er när ni slår från matta på rangen? Jag har alltid haft svårt att slå järn från matta, men på banan har jag riktigt bra träff och missar väldigt sällan slagen (har 9,4 i hcp).

Det konstiga är att mina polare som har 20+ i hcp väldigt sällan missar slagen från matta, men på banan svingar de hejvilt. Antar att jag går djupt i mina slag så klubban bara studsar på mattan, men på gräs kan man gå igenom. Är detta något positivt?
Citera
2015-07-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Har en fråga till er duktiga golfare. Hur känns det för er när ni slår från matta på rangen? Jag har alltid haft svårt att slå järn från matta, men på banan har jag riktigt bra träff och missar väldigt sällan slagen (har 9,4 i hcp).

Det konstiga är att mina polare som har 20+ i hcp väldigt sällan missar slagen från matta, men på banan svingar de hejvilt. Antar att jag går djupt i mina slag så klubban bara studsar på mattan, men på gräs kan man gå igenom. Är detta något positivt?

Fördelen med matta är ju att det är ganska lätt att komma undan med släpduffar. Det låter som att du slår brant på bollen och tar mycket torv. Kan tänka mig att detta blir problematiskt på rangematta eftersom att den blir för hård?
Citera
2015-07-13, 22:31
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy

Mattan är ju i regel rätt förlåtande, jag tycker personligen det är lättare att slå från gräs, men tror det är mest psykiskt i mitt fall faktiskt. Jag vet dock singelhadicapare som har samma problem som mig så jag skulle inte lägga alltför mycket vikt på det.
Citera
2015-07-14, 01:25
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Fördelen med matta är ju att det är ganska lätt att komma undan med släpduffar. Det låter som att du slår brant på bollen och tar mycket torv. Kan tänka mig att detta blir problematiskt på rangematta eftersom att den blir för hård?
Det stämmer nog. Antar att det fungerar att slå så då det går bra på banan. Tror dock att det ligger mycket sanning i det som JK säger också. Att det sitter i huvudet, likt mycket annat på banan. Det tråkiga är bara när man nött matta på försommaren och korrigerat svingen, så kommer man ut på banan och så stämmer inget. Först nu har jag fått tillbaka mina gamla slag (efter tips från en 30hcpare lustigt nog).
Citera
2015-07-14, 13:41
Medlem
Hur slår man sig in i golfbranschen? Funderar på att göra karriärbyte.
Alltså inte proffs utan jobb.
Citera
2015-07-14, 20:36
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Hur slår man sig in i golfbranschen? Funderar på att göra karriärbyte.
Alltså inte proffs utan jobb.

Du får nog vara lite mer specifik.

Vill du jobba som säljare på Dormy, greenkeeper, VD på Bro Hof, sälja kaffe på klubben?
Nu drar jag till med en vild här - men ta och ring och snacka med vederbörande?
Citera
2015-07-14, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Du får nog vara lite mer specifik.

Vill du jobba som säljare på Dormy, greenkeeper, VD på Bro Hof, sälja kaffe på klubben?
Nu drar jag till med en vild här - men ta och ring och snacka med vederbörande?
Säljare, VD, administration. Ska ringa lite, tack.
Citera
2015-07-15, 13:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Vad ska man leta efter för soft spikes till Eccos senare modeller?

När jag tar bort en soft spike, så blir det en trekantig hålighet kvar i cirkeln.
Citera
2015-07-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vad ska man leta efter för soft spikes till Eccos senare modeller?

När jag tar bort en soft spike, så blir det en trekantig hålighet kvar i cirkeln.

De använder sig av q-lock tror jag.
http://www.morkigolf.se/golftillbeho...-stinger-q-lok
http://cdn.shopify.com/s/files/1/009...-chart.png?766
Senast redigerad av dasboot 2015-07-15 kl. 23:36.
Citera
2015-07-16, 10:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dasboot
De använder sig av q-lock tror jag.
http://www.morkigolf.se/golftillbeho...-stinger-q-lok
http://cdn.shopify.com/s/files/1/009...-chart.png?766

Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera