2014-06-11, 08:29
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
De fungerar bra ända ner på singel-hcp rent spelmässigt.
De fungerar även för någon med scratch
Citera
2014-06-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Någon som vågar sig ut i tropikvärmen idag?

Lirade Kungsängen igår i hettan. Kändes som golfbrännan fick en rejäl strykning!
Citera
2014-06-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
man 23 år, 9.2 hcp kör på stiff. Var och provade nya järnklubbor idag och fick prova ett par bladklubbor som jag tyckte funkade okej. Jag har aldrig provat blad innan och ville prova "cavity-back" järn men säljarn sa att med den svingen och bollträffen så ska du ha blad. Jag tyckte själv att det kändes sådär men han sa att man lär sig att spela med dem och om du ska gå ner i hcp så ska du ha blad.

Vad tycker ni?

Märkligt att han sa så? Vilken butik var det i?
Citera
2014-06-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetItBleed
Hej,

Jag tog grönt kort och fick officiellt hcp för 6-7 år sedan. Pga studier har jag inte varit medlem i någon klubb sedan dess och inte spelat mer än enstaka pay n play ronder samt nött på ranchen. Är nu medlem igen och ska spela i sommar. Mitt hcp som jag hade när jag "slutade" för 6-7 år sedan är 34,5 och alldeles för högt. Spelar på 20-25 i hcp om jag får gissa.
Gick i slutet av förra säsongen pay n play rundor med en markör där jag gjorde 40-45 poäng. Kan man registrera en sådan runda så här långt i efterhand? Är angelägen att sänka för att spela på rätt hcp. Spelar jag överhuvudtaget på 34,5 i hcp med tanke på att jag inte varit medlem på så många år, eller har detta förfallit?

Vänligen

Jag skulle inte rekommendera dig att registrera rundor från PaynPlay banor. De banorna är inte i närheten av riktiga golfbanor när det kommer till längd och svårhet. Skulle jag bara spelat på PaynPlaybanor så skulle jag vara 0-HCP:are...
Citera
2014-06-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Har du några andra förslag på järn-set åt mig?

Jag sålde mina gamla Callaway X14 för typ 1000 spänn förra året 2-P och kika efter något liknande på Blocket.
En äldre modell som fortfarande funkar stabilt.
Citera
2014-06-11, 08:58
Medlem
Vad tror ni om de här klubborna? Är Callaway x22 bra?

http://www.ebay.com/itm/Callaway-X-2...item27e59323c9
Citera
2014-06-11, 09:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
man 23 år, 9.2 hcp kör på stiff. Var och provade nya järnklubbor idag och fick prova ett par bladklubbor som jag tyckte funkade okej. Jag har aldrig provat blad innan och ville prova "cavity-back" järn men säljarn sa att med den svingen och bollträffen så ska du ha blad. Jag tyckte själv att det kändes sådär men han sa att man lär sig att spela med dem och om du ska gå ner i hcp så ska du ha blad.

Vad tycker ni?

Ett stolpskott till säljare - som anonym säger - de flesta på touren spelar inte heller med blad nuförtiden så varför skulle du vara tvungen att ha det? Byt butik och säljare säger jag.

Citat:
Ursprungligen postat av BobLee
Vad tror ni om de här klubborna? Är Callaway x22 bra?

http://www.ebay.com/itm/Callaway-X-2...item27e59323c9

X22 är en väl beprövad modell som jag tror nästan alla som haft inte kunnat klaga på.
Citera
2014-06-12, 13:16
Medlem
Vem tror ni på som segrare i årets US Open? Tror personligen på att Mickelson äntligen får bli vinnaren.
Citera
2014-06-12, 15:54
Medlem
Lanoos avatar
har kanske postats tidigare men hittade den inte efter lite försök via sök.

Vilken golfspelare är du?
https://www.youtube.com/watch?v=3PNsMXe170Q

Jag checkar in som "Mr Mood Swing" haha
Citera
2014-06-13, 12:04
Medlem
Har spelat ett par somrar, ligger på strax under 20 i hcp. Var på rangen och nötte igår, frustrerande resultat, jag testar fråga efter råd här...

Beskrivning:
Jag har tidigare haft problem med järnslagen, jag 'kastar' klubban, releasar för tidigt eller vad man nu vill kalla det. Händerna är ovanför eller strax bakom bollen i bollträffen vilket är ett klassiskt nybörjarfel. Jag tog ett par lektioner under våren och fick väldigt bra hjälp med den saken. Efter ganska omfattande ändringar i grepp, uppställning och baksving så nu börjar järnslagen sitta riktigt fint. Mycket bättre impact-position, en helt annan bollträff och bana.

Vad gäller träklubborna så hann vi inte jobba med dem, jag hade prioriterat järnen, drivern har tidigare fungerat bra för mig. Det tränaren sade var att jag använder samma sving till träklubborna men med bollen längre fram i stancen så att man tar den mer på uppvägen. Svingen blir lite flackare även när klubborna är längre. Låter ju rimligt och bra. Problemet är att det inte funkar så bra för mig. Följande problem uppstår med drivern:

Jag slår väldigt lågt och gärna ganska kraftiga hookar. Om jag bara slagit lågt men rakt hade jag försökt lösa det genom att flytta bollen längre fram i stancen men eftersom jag dessutom hookar så antar jag att jag redan börjat stänga klubban rätt rejält i bollträffen och om jag flyttar bollen längre fram kommer det problemet att förvärras. Jag har just nu bollen vid insidan av vänsterfoten. Vad göra?

Om jag ska formulera en konkret fråga av mina funderingar så blir det alltså något såhär:

Vilka förändringar/tumregler ska jag använda mig av när jag nu har en ganska sund järnsving och vill applicera den på träklubborna?
Citera
2014-06-14, 15:13
Medlem
tjorven86s avatar
Halloj

Har fått erbjudande om att köpa ett Ping G25-set, spelar idag med nybörjarklubbor från förra säsongen. Är det värt att lägga ner några extra tusenlappar på ett nytt set eller funkar G25orna som kanske har 2 år på nacken? Började spela golf förra sommaren och ligger nu på 22 i hcp och har som mål att ligga runt 15 efter säsongen.
Citera
2014-06-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Halloj

Har fått erbjudande om att köpa ett Ping G25-set, spelar idag med nybörjarklubbor från förra säsongen. Är det värt att lägga ner några extra tusenlappar på ett nytt set eller funkar G25orna som kanske har 2 år på nacken? Började spela golf förra sommaren och ligger nu på 22 i hcp och har som mål att ligga runt 15 efter säsongen.
Du de kommer funka riktigt bra. Hade själv gärna spelat de men har en äldre modell av Ping-järn i samma serie som G25.

Ska du köpa de begagnade? Vad kostar de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in