Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur långa par5or pratar vi om här och hur långt slår du med drivern? Spontant känner jag att du skulle tjäna mer på en driver som du slår längre med, så att du kan nå in med järnen. Detta eftersom du tappar massa precision när du slår fairwaiywoods mot järn så att säga. Men sen är det ju oundvikligt att man måste spela typ en 13-15 graders spoon på riktigt långa par5or. Skaffa en 13-15 graders spoon, annars är ju järn3 och järn2 alternativ om man kan behärska dessa.
Men det är ju som det är, tappar man längd med driverns etc och hamnar i ruff etc så kan man inte förvänta sig mycket rull heller, räcker sällan till att nå in då. På Par5or är det ju drivern som gör det första grundläggande jobbet för vad man sedan har framför sig. Kan man slå en drive 280-300 meter så har man inte speciellt mycket kvar om vi tar vanliga par5or i Sverige på typ 440-500 meter. Sen beror det lite på hur man ligger på andraslaget också, ibland får man acceptera att bara spela fram sig för att förlita sig på närspelet. I en knepig situation kan man inte slå ett bra slag med 13gradare.
Tack för ditt svar, klart givande. De par 5 jag oftast spelar ligger kring c:a 430-460 meter (dvs. ganska standard). En normal drive brukar innebära att jag har 200-220 meter in. Det är möjligt att jag har en viss övertro till fairway woods, eftersom jag aldrig spelat med dem tidigare. Att istället försöka öka utslaget med 20-30 meter kan mycket väl vara ett effektivare sätt att angripa par 5, som du skriver.
Provade i alla fall en hybridvariant (ping) idag som skulle motsvara järntvåa, och kunde slå lite över 200 med rull ganska regelbundet. Så det lutar väl åt en sådan, även om den på något sätt inte känns riktigt "golfmässig".

Hade varit klart roligare att lyckas bemästra en järnetta eller tvåa, men i nuläget är det ingen skillnad mellan dem och järnfyran i längd. Besitter nog inte den svinghastigheten som krävs.