2011-05-19, 23:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaman92
Jag frågade dock därför att jag sitter med en sådan och har inte riktigt betalat den men för mig är den grym! Jag testa den lite idag och älskar den! Jag har dock 55g skaftet i den. Jag har 10.6. Kan säga att jag inte bara gått in och köpt den utan har testat ut den i tour bussen som nyss var på min golfklubb och de tyckte att jag skulle ha den. Jag spelar inte nordea tour förövrigt;P

Tro attan dem säger att du behöver den då! Men 55g kom igen grabben du får allt komma upp lite i svinghastighet tycker jag
Citera
2011-05-20, 08:08
Medlem
Jo jag vet, men det är så att jag inte är så välbyggd och kan behöva all hjälp jag kan få av ett lättare skaft!
Citera
2011-05-20, 15:46
Medlem
DanteAlighieris avatar
Om du vill slå längre så är ett lättare skaft nödvändigtvis inte bra.
Citera
2011-05-20, 15:55
Moderator
Gromguttens avatar
Klubborna var førsenade och kom først idag. Jag har bara hunnit testa dem på gräsmattan med några dussin hittebollar som nu är førpassade ut i terrängen - blir range och bana i kväll. Jäklar så skøna de känns!

Titleist CB 710 och 910 D3
Citera
2011-05-21, 01:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Klubborna var førsenade och kom først idag. Jag har bara hunnit testa dem på gräsmattan med några dussin hittebollar som nu är førpassade ut i terrängen - blir range och bana i kväll. Jäklar så skøna de känns!

Titleist CB 710 och 910 D3

D3an är riktigt fin, även om jag föll för utseendet på D2an ännu mer, känslan klubborna emellan är väldigt lik. CB klubborna är även dem både vackra och härliga att slå med.
Citera
2011-05-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pretender
200-225 meter. Järnfyran når oftast c:a 190 meter, vilket innebär att jag sällan räcker hela vägen in på andraslaget.

Hur långa par5or pratar vi om här och hur långt slår du med drivern? Spontant känner jag att du skulle tjäna mer på en driver som du slår längre med, så att du kan nå in med järnen. Detta eftersom du tappar massa precision när du slår fairwaiywoods mot järn så att säga. Men sen är det ju oundvikligt att man måste spela typ en 13-15 graders spoon på riktigt långa par5or. Skaffa en 13-15 graders spoon, annars är ju järn3 och järn2 alternativ om man kan behärska dessa.

Men det är ju som det är, tappar man längd med driverns etc och hamnar i ruff etc så kan man inte förvänta sig mycket rull heller, räcker sällan till att nå in då. På Par5or är det ju drivern som gör det första grundläggande jobbet för vad man sedan har framför sig. Kan man slå en drive 280-300 meter så har man inte speciellt mycket kvar om vi tar vanliga par5or i Sverige på typ 440-500 meter. Sen beror det lite på hur man ligger på andraslaget också, ibland får man acceptera att bara spela fram sig för att förlita sig på närspelet. I en knepig situation kan man inte slå ett bra slag med 13gradare.
Citera
2011-05-21, 23:08
Medlem
Pretenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur långa par5or pratar vi om här och hur långt slår du med drivern? Spontant känner jag att du skulle tjäna mer på en driver som du slår längre med, så att du kan nå in med järnen. Detta eftersom du tappar massa precision när du slår fairwaiywoods mot järn så att säga. Men sen är det ju oundvikligt att man måste spela typ en 13-15 graders spoon på riktigt långa par5or. Skaffa en 13-15 graders spoon, annars är ju järn3 och järn2 alternativ om man kan behärska dessa.

Men det är ju som det är, tappar man längd med driverns etc och hamnar i ruff etc så kan man inte förvänta sig mycket rull heller, räcker sällan till att nå in då. På Par5or är det ju drivern som gör det första grundläggande jobbet för vad man sedan har framför sig. Kan man slå en drive 280-300 meter så har man inte speciellt mycket kvar om vi tar vanliga par5or i Sverige på typ 440-500 meter. Sen beror det lite på hur man ligger på andraslaget också, ibland får man acceptera att bara spela fram sig för att förlita sig på närspelet. I en knepig situation kan man inte slå ett bra slag med 13gradare.

Tack för ditt svar, klart givande. De par 5 jag oftast spelar ligger kring c:a 430-460 meter (dvs. ganska standard). En normal drive brukar innebära att jag har 200-220 meter in. Det är möjligt att jag har en viss övertro till fairway woods, eftersom jag aldrig spelat med dem tidigare. Att istället försöka öka utslaget med 20-30 meter kan mycket väl vara ett effektivare sätt att angripa par 5, som du skriver.

Provade i alla fall en hybridvariant (ping) idag som skulle motsvara järntvåa, och kunde slå lite över 200 med rull ganska regelbundet. Så det lutar väl åt en sådan, även om den på något sätt inte känns riktigt "golfmässig". Hade varit klart roligare att lyckas bemästra en järnetta eller tvåa, men i nuläget är det ingen skillnad mellan dem och järnfyran i längd. Besitter nog inte den svinghastigheten som krävs.
Senast redigerad av Pretender 2011-05-21 kl. 23:11.
Citera
2011-05-21, 23:29
Medlem
Cheiross avatar
Alltså, hur gör man för att få maximal spinn vid 50-60-metersslag med lobbwedgen?

Tidigare har jag i baksvingen använt händerna ganska mycket, men inte så mycket axlar. Sedan försöker jag i genomsvingen behålla sättningen i handlederna genom att enbart rotera igenom med kroppen, så att klubbladet pekar mot himlen efter tillslag.
Jag har dock hört att man istället kan rotera igenom med händerna precis vid tillslag, så att klubban studsar mot marken mer, och att detta skulle ge mer spinn på något sätt. Lite konfunderande, då det totalt går emot allt jag fått lära mig tidigare.

Vad säger FB:s golfelit? Finns det något "rätt" sätt att slå bollar som stannar snabbt från drygt 50 meter och i så fall hur?
Citera
2011-05-22, 00:01
Medlem
Verbeeks avatar
Använder du bouncen med din teknik ska det funka fint att releasa händerna kommer bara minska spinnen.

Annars är det väl standardgrejerna som en bra boll,ren bollträff och rena grooves som gäller.
Citera
2011-05-22, 00:34
Medlem
När jag ska göra riktigt mycket spinn, så tar jag dock min 56 graders, dels för att jag har mest boundse på den och den känns bra, sen en ren pro v1 el liknande underlättar ju ganska mycket, och en ren och fin wedge. Sen så försöker jag använda min boundse i wedgen så mycket som möjligt för att få en bra träff mot marken och inte gräva ner i marken, då brukar jag relasar händerna, man förlorar lite längd men då får man konpensera med mer klubba. Tänk alltid på att träffa bollen först.
Citera
2011-05-22, 00:55
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaman92
När jag ska göra riktigt mycket spinn, så tar jag dock min 56 graders, dels för att jag har mest boundse på den och den känns bra, sen en ren pro v1 el liknande underlättar ju ganska mycket, och en ren och fin wedge. Sen så försöker jag använda min boundse i wedgen så mycket som möjligt för att få en bra träff mot marken och inte gräva ner i marken, då brukar jag relasar händerna, man förlorar lite längd men då får man konpensera med mer klubba. Tänk alltid på att träffa bollen först.

Hmm, det där med bounce verkar vara rätt viktigt... Tror att felet jag gör är att jag gräver sönder banan med wedgen istället för att låta den studsa. Alla grunderna är rätt och greenen är mjuk och fin, men ändå rullar bollen (pro v1) ut flera meter utan ens antydan till spinn. Går ju inte att ha det så här om man ska attackera svåra flaggor

Tar nog en vända till övningsområdet imorrn och ser om lite studstänk kan åtgärda problemet!
Citera
2011-05-22, 11:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Hmm, det där med bounce verkar vara rätt viktigt... Tror att felet jag gör är att jag gräver sönder banan med wedgen istället för att låta den studsa. Alla grunderna är rätt och greenen är mjuk och fin, men ändå rullar bollen (pro v1) ut flera meter utan ens antydan till spinn. Går ju inte att ha det så här om man ska attackera svåra flaggor

Tar nog en vända till övningsområdet imorrn och ser om lite studstänk kan åtgärda problemet!

Nu vet jag inte var du spelar i vårt avlånga land. Men tyvärr är majoriteten av greenerna ofta nästintill omottagliga för spinnwedgar. Visst kan du få stopp på dem men först efter två eller tre studsar. När det kommer till tekniken så brukar jag säga, vikt på vänsterfot, stark höger och vänster hand svinga back och sätt handlederna (svinga endast bak axlar/armar, låt kroppen vara still), rotera igenom slaget med kroppen utan att använda handlederna. Målet borde vara att bollen har en relativt låg bollbana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in