Citat:
Ursprungligen postat av
Treamz
Håller med kommentatorn, en 60-gradare gör mer onytta än nytta för de flesta medelgolfare. 56-grader räcker gott och väl till alla slag. Den går ju alltid lofta upp om det skulle behövas men det handlar snarare om teknik än de sista 4 graderna på klubban. Du ska kunna slå höga slack med en 56-gradare den ska inte bara gå flackt

Citat:
Ursprungligen postat av
bjebbosten
Angående 60 grader wedge är dom ju helt ute och cyklar, i alla fall enligt mig. Jag köpte en 60 graders wedge för att jag tyckte min 54 gick långt, ville helt enkelt ha höjd och mindre rull. Det är av de få saker jag köpt som har varit gudomligt, fick vad jag var ute efter och svår är den inte...snarare tvärtom. Slå slag där man öppnar klubban är inte direkt svårt heller.
Så antingen är jag väldigt bra på chippa eller så vet inte kommentatorerna vad dom pratar om.
Som med det mesta så verkar även detta med 60-gradare vara en fråga om personligt tycke och smak. Jag tar er båda på orden, dvs jag behåller 60-gradaren och ser till att träna mer med 56an och då speciellt på att öppna upp bladet. Verkar ju logiskt att det är den enklaste lösningen, men när jag försöker mig på något sånt så slutar det ofta med att jag toppar bollen.Men det beror nog mer på min bristfälliga teknik än själva klubban
Slutsatsen blir att jag får träna mer på att behärska 56an istället för att gå den enkla vägen och använda 60.
Nu till nåt helt annat. Var ute på rangen idag och tränade driverslag. Får allt som oftast en ganska bra bollträff med en carry omkring 220-240 meter men den slicear till vänster (är vänsterspelare) 90 % av gångerna. Kan inte riktigt se vad jag gör för fel. Försökte ändra greppet och stänga klubbhuvudet, men det hjälpte inte alls. Sen tog jag fram skruvmejseln och ändrade inställningen på klubbhuvudet till ett mer stängt läge (har en sån där driver med inställningar), men det hjälpte endast marginellt. Laborerade med stansen och uppställningen till bollen också men tyckte inte det blev särskilt mycket bättre.
Så min fråga är väl om det finns någon här som kan peka ut de vanligaste nybörjarmisstagen när man slår med drivern? (Förutom att slå med den överhuvudtaget då

)
Och hur slår man bollfan rakt?