2014-05-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Visades inte Nordea Masters på svtplay förra året?

Jo och i år också
Citera
2014-05-29, 12:15
Moderator
Gromguttens avatar
Vill ni prata Nordea Masters så ta det här: (FB) Nordea Masters - PGA Sweden National 29/5-1/6

/Mod
Citera
2014-05-29, 12:24
Medlem
utomlandsJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Om det hade varit sant med dessa 10?% ( normalt säljargument varenda år). Hur mycket längre skulle folk slå på en 10-årsperiod? Det har jag nog aldrig sett någon klara av.

Absolut. Det ar ratt nuts.

Sa vad man maste gora da ar ju alltsa att ga ner/upp sig (beroende pa hur man ser det).
De marknadsfor ju i stil med "var 6:a slar lika langt som en 5:a", vilket mojligtvis ar sant men inte for att det ar markant battre teknik utan mest for att de andrat vinkeln en bit.

Finns ju ingen direkt definitiv standard, och det ar val darfor man kommer undan med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Sweetspot har onekligen blivit större. Min personliga åsikt är att man har tappat en del känsla.

Sakert. Men ar det kansla och precision sa ar det ju blad man spelar med, och de gor val valdigt fa nyborjare. Sa inkors-porten ar val bredare med framfarten av superforlatande klubbor?
Citera
2014-05-29, 12:38
Medlem
Sitter och kollar på sändningen från Nordea Masters och kommentatorn diskuterar wedgar. Konsensus råder att amatörer gör bäst i att endast använda wedgar upp till 56 grader, och att om man äger en 60-gradare bör man lämna den i bagen. 60-gradare ska tydligen vara väldigt svåra att slå med.
Detta gör mig osäker eftersom jag precis har köpt en 60-gradare som jag tänkte använda för korta chippar omkring green. Har tidigare använt sandwedgen (56) till den typen av slag, men upplever att bollbanan blir för flack och att det är svårt att få stopp på bollen på green. Nu ska det sägas att jag inte har lirat allt för mycket med 60-gradaren så kan inte utvärdera på riktigt än så länge, men man får ju lite intrycket att man har köpt grisen i säcken...
Citera
2014-05-29, 14:15
Medlem
Hej, jag tänkte iår börja ta tag i golfandet igen. Dock har jag inte gröntkort än, jag började med allting för 3 år sedan då jag gjorde uppspel och teoriprov(båda godkänt) och har bara fadderrundan kvar.
Då till min fråga: kan jag gå fadderrundan nu med en polare utan att behöva göra om de två första stegen?
Citera
2014-05-29, 16:47
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsJP
Absolut. Det ar ratt nuts.

Sa vad man maste gora da ar ju alltsa att ga ner/upp sig (beroende pa hur man ser det).
De marknadsfor ju i stil med "var 6:a slar lika langt som en 5:a", vilket mojligtvis ar sant men inte for att det ar markant battre teknik utan mest for att de andrat vinkeln en bit.

Finns ju ingen direkt definitiv standard, och det ar val darfor man kommer undan med det.

Sakert. Men ar det kansla och precision sa ar det ju blad man spelar med, och de gor val valdigt fa nyborjare. Sa inkors-porten ar val bredare med framfarten av superforlatande klubbor?
Det har mer eller mindre funnits en överenskommelse mellan tillverkarna angående loften. Här är en bild som visar hur utveckling har sett ut. GW, 52:an, har uppkommit pga av att dom övriga wedgarna har varit standardiserade. Men eftersom man böröjade vinkla upp järnen så var man tvungen att fylla gapet.
http://echo.leaderboard.com/loftw.gif
Tycker nog att hela sidan kan vara intressant att läsa.
http://www.leaderboard.com/LOFTINFO.htm

Eftersom många nybörjare idag får höra hur extremt svårt det är att spela med bladklubbor, så är det få eller inga som vågar sig på dom. Detta trots att sweetspot på bladklubborna och framför allt MuscleBackklubborna har blivit större genom åren.
Citera
2014-05-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Sitter och kollar på sändningen från Nordea Masters och kommentatorn diskuterar wedgar. Konsensus råder att amatörer gör bäst i att endast använda wedgar upp till 56 grader, och att om man äger en 60-gradare bör man lämna den i bagen. 60-gradare ska tydligen vara väldigt svåra att slå med.
Detta gör mig osäker eftersom jag precis har köpt en 60-gradare som jag tänkte använda för korta chippar omkring green. Har tidigare använt sandwedgen (56) till den typen av slag, men upplever att bollbanan blir för flack och att det är svårt att få stopp på bollen på green. Nu ska det sägas att jag inte har lirat allt för mycket med 60-gradaren så kan inte utvärdera på riktigt än så länge, men man får ju lite intrycket att man har köpt grisen i säcken...

Håller med kommentatorn, en 60-gradare gör mer onytta än nytta för de flesta medelgolfare. 56-grader räcker gott och väl till alla slag. Den går ju alltid lofta upp om det skulle behövas men det handlar snarare om teknik än de sista 4 graderna på klubban. Du ska kunna slå höga slack med en 56-gradare den ska inte bara gå flackt
Citera
2014-05-29, 22:36
Medlem
Angående 60 grader wedge är dom ju helt ute och cyklar, i alla fall enligt mig. Jag köpte en 60 graders wedge för att jag tyckte min 54 gick långt, ville helt enkelt ha höjd och mindre rull. Det är av de få saker jag köpt som har varit gudomligt, fick vad jag var ute efter och svår är den inte...snarare tvärtom. Slå slag där man öppnar klubban är inte direkt svårt heller.

Så antingen är jag väldigt bra på chippa eller så vet inte kommentatorerna vad dom pratar om.
Citera
2014-05-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Håller med kommentatorn, en 60-gradare gör mer onytta än nytta för de flesta medelgolfare. 56-grader räcker gott och väl till alla slag. Den går ju alltid lofta upp om det skulle behövas men det handlar snarare om teknik än de sista 4 graderna på klubban. Du ska kunna slå höga slack med en 56-gradare den ska inte bara gå flackt

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Angående 60 grader wedge är dom ju helt ute och cyklar, i alla fall enligt mig. Jag köpte en 60 graders wedge för att jag tyckte min 54 gick långt, ville helt enkelt ha höjd och mindre rull. Det är av de få saker jag köpt som har varit gudomligt, fick vad jag var ute efter och svår är den inte...snarare tvärtom. Slå slag där man öppnar klubban är inte direkt svårt heller.

Så antingen är jag väldigt bra på chippa eller så vet inte kommentatorerna vad dom pratar om.

Som med det mesta så verkar även detta med 60-gradare vara en fråga om personligt tycke och smak. Jag tar er båda på orden, dvs jag behåller 60-gradaren och ser till att träna mer med 56an och då speciellt på att öppna upp bladet. Verkar ju logiskt att det är den enklaste lösningen, men när jag försöker mig på något sånt så slutar det ofta med att jag toppar bollen.Men det beror nog mer på min bristfälliga teknik än själva klubban
Slutsatsen blir att jag får träna mer på att behärska 56an istället för att gå den enkla vägen och använda 60.

Nu till nåt helt annat. Var ute på rangen idag och tränade driverslag. Får allt som oftast en ganska bra bollträff med en carry omkring 220-240 meter men den slicear till vänster (är vänsterspelare) 90 % av gångerna. Kan inte riktigt se vad jag gör för fel. Försökte ändra greppet och stänga klubbhuvudet, men det hjälpte inte alls. Sen tog jag fram skruvmejseln och ändrade inställningen på klubbhuvudet till ett mer stängt läge (har en sån där driver med inställningar), men det hjälpte endast marginellt. Laborerade med stansen och uppställningen till bollen också men tyckte inte det blev särskilt mycket bättre.
Så min fråga är väl om det finns någon här som kan peka ut de vanligaste nybörjarmisstagen när man slår med drivern? (Förutom att slå med den överhuvudtaget då )
Och hur slår man bollfan rakt?
Citera
2014-05-30, 00:15
Medlem
Citat:
Som med det mesta så verkar även detta med 60-gradare vara en fråga om personligt tycke och smak. Jag tar er båda på orden, dvs jag behåller 60-gradaren och ser till att träna mer med 56an och då speciellt på att öppna upp bladet. Verkar ju logiskt att det är den enklaste lösningen, men när jag försöker mig på något sånt så slutar det ofta med att jag toppar bollen.Men det beror nog mer på min bristfälliga teknik än själva klubban
Slutsatsen blir att jag får träna mer på att behärska 56an istället för att gå den enkla vägen och använda 60.

Varför behålla 60 gradarn och träna öppna slag med 56 gradarn?. Kolla hur man ska slå bollar med öppet klubblad.

Vad är ditt hcp?
Citera
2014-05-30, 00:24
Medlem

För att göra det enkelt:

Slice - ditt svingspår är utifrånochin i förhållande till ditt sikte.
Pushslice - Samma som ovan, öppet klubbhuvud i träffen
Rakt - allt square
Rak push - Rakt svingsspår med öppet blad
Rak pull - rakt svingsspår med stängt blad
Push draw - innifrån och ut med öppet blad
Pull draw - innifrån och ut med stängt blad

Så för din del måste ditt svingspår komma mer innifrån i förhållande till dit du siktar.
Citera
2014-05-30, 00:57
Medlem
Citat:

Nu till nåt helt annat. Var ute på rangen idag och tränade driverslag. Får allt som oftast en ganska bra bollträff med en carry omkring 220-240 meter men den slicear till vänster (är vänsterspelare) 90 % av gångerna. Kan inte riktigt se vad jag gör för fel. Försökte ändra greppet och stänga klubbhuvudet, men det hjälpte inte alls. Sen tog jag fram skruvmejseln och ändrade inställningen på klubbhuvudet till ett mer stängt läge (har en sån där driver med inställningar), men det hjälpte endast marginellt. Laborerade med stansen och uppställningen till bollen också men tyckte inte det blev särskilt mycket bättre.
Så min fråga är väl om det finns någon här som kan peka ut de vanligaste nybörjarmisstagen när man slår med drivern? (Förutom att slå med den överhuvudtaget då )
Och hur slår man bollfan rakt?

Jag har precis samma problem, slicear så in i helvete om det vill sig illa. Jag tror mig veta att jag kommer för mycket uteifrån och in och det är tack vare dåligt arbete med höften och att jag drar för mycket med armarna(?).
På senare tid har jag försökt släppa lite på högerhälen i baksvingen (typ som bubba men inte alls så mycket) och startat nersvingen med att trycka ner hälen igen för att på så sätt få lättare att svingen startas med höften. Dessutom får man mer utrymme att arbeta med axlarna tycker jag och det blir en stabilare sving.
Jag tycker att det har hjälpt mig vid dom lugnare järnslagen (chipp o pitch) att verkligen starta svingen med höften och det känns lite bättre (lyfter dock inte på hälen mer än med driver o fairwaywood).

Lycka till.
När "allt fungerar som det ska" (said no golfer ever) så blir allting sjukt rakt men lite kortare men det är de fan värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in