2013-09-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Mina förlängda AP2 med midsize-grepp kom till dörren idag och jag är som ett barn på julafton. En sak jag inte tänkt riktigt på är att jag fortfarande har standardlängd på wedgarna och träklubborna. Dum fråga kanske, men är det "lika" viktigt med förlängda skaft på träklubborna som med järnklubborna?
Då gick det ju rätt fort för dig att få hem dina klubbor! När invigs dom?
Citera
2013-09-17, 23:21
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Då gick det ju rätt fort för dig att få hem dina klubbor! När invigs dom?
Gick jättesmidigt, skickades från titleist-fabriken den 9e, lämnade clubhousegolf den 10e och anlände till segeltorp fredagen den 13e. Hämtade ut dem i måndags och var på Årsta och slog idag. Nu inser man vilken enorm skillnad rätt skafthårdhet och längd gör. Allting kändes naturligt och jag kunde stått där än om det inte var för att mörkret trängde sig på. Vet inte om det gr mig till en mycket bättre golfspelare för stunden men i längden tror jag det här var helt rätt för mig!
Citera
2013-09-17, 23:23
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är lika viktigt att ha rätt skaft till dina långa klubbor, ja. Men det är inte säkert att rätt skaft är förlängda skaft. Det viktiga är att du känner att du kan kontrollera de långa klubborna samt att du får en konstant bollträff. Kan du få det med en tum förlängd driver så kommer du att slå den längre. Men oftast tappar du både kontroll och framförallt bollträff och då förlorar du på det.
Det är precis den känslan jag har. Driven är fortfarande en enorm svaghet hos mig och det kändes inte bättre när jag fick testa förlängt skaft idag.
Citera
2013-09-18, 08:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Det är precis den känslan jag har. Driven är fortfarande en enorm svaghet hos mig och det kändes inte bättre när jag fick testa förlängt skaft idag.

Prova 1" kortare och se vad du tycker om det.
Citera
2013-09-18, 23:32
Medlem
Har kikat lite på Sergio Garcias sving och lagt märke till hur han "släpper ner"
klubbhuvudet i början av nedsvingen, vilket gör att han kommer in väldigt flackt
mot bollen.

Vet att även Rickie Fowler samt självaste Ben Hogan gör/gjorde samma sak så det
finns uppenbarligen en tanke bakom det hela.

Varför gör man detta?
Vad tjänar man på att ha en sån flack nedsving, och framförallt, varför väljer man
att ha en relativt brant baksving och sen "droppa" klubbhuvudet?

Hade det inte varit enklare att bara göra baksvingen lika flack?

http://www.youtube.com/watch?v=R6pabJrCzKU&t=0m23s
Senast redigerad av Swerox 2013-09-18 kl. 23:35.
Citera
2013-09-19, 08:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Har kikat lite på Sergio Garcias sving och lagt märke till hur han "släpper ner"
klubbhuvudet i början av nedsvingen, vilket gör att han kommer in väldigt flackt
mot bollen.

Vet att även Rickie Fowler samt självaste Ben Hogan gör/gjorde samma sak så det
finns uppenbarligen en tanke bakom det hela.

Varför gör man detta?
Vad tjänar man på att ha en sån flack nedsving, och framförallt, varför väljer man
att ha en relativt brant baksving och sen "droppa" klubbhuvudet?

Hade det inte varit enklare att bara göra baksvingen lika flack?

http://www.youtube.com/watch?v=R6pabJrCzKU&t=0m23s

De förklarar det kort och gott i videon du visar men ska vi ta det i text så är det såhär -

För konstant bra bollträff och fart i klubban vill du bibehålla din uppställning genom hela svingen samtidigt som kroppen roterar. Dessutom ska kroppen rotera i rätt ordning - höfterna ska t.ex. börja framsvingen vilket är vad som skapar denna "droppande" effekt av armar och händer. Praktiskt taget alla proffs gör detta - till och med Jim Furyk gör det om du ser en swing vision av hans sving. Sen är väl Garcia lite extrem men nästan alla gör det.

Vanliga golfare eller medelgolfare som saknar rörligheten i kroppen på vägen framåt speciellt gör det inte. Det beror dels på rörlighet men även styrka och dålig teknik. Därför sprids det så jävligt med olika svingspår, svingplan, dålig infallsvinklar med mera.

Angående den flacka nedsvingen så har det att göra med vilken klubba de har - en träklubba bör du slå inifrån och ut med en lite flackare sving för att få den bästa flykten. Därför gör alla proffsen det. Anledningen till att du har en brantare baksving är också fysiologisk. Du vill inte rotera underkroppen bakåt och då kan du inte komma på samma plan du gör när du roterar den framåt.
Citera
2013-09-19, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
De förklarar det kort och gott i videon du visar men ska vi ta det i text så är det såhär -

För konstant bra bollträff och fart i klubban vill du bibehålla din uppställning genom hela svingen samtidigt som kroppen roterar. Dessutom ska kroppen rotera i rätt ordning - höfterna ska t.ex. börja framsvingen vilket är vad som skapar denna "droppande" effekt av armar och händer. Praktiskt taget alla proffs gör detta - till och med Jim Furyk gör det om du ser en swing vision av hans sving. Sen är väl Garcia lite extrem men nästan alla gör det.

Vanliga golfare eller medelgolfare som saknar rörligheten i kroppen på vägen framåt speciellt gör det inte. Det beror dels på rörlighet men även styrka och dålig teknik. Därför sprids det så jävligt med olika svingspår, svingplan, dålig infallsvinklar med mera.

Angående den flacka nedsvingen så har det att göra med vilken klubba de har - en träklubba bör du slå inifrån och ut med en lite flackare sving för att få den bästa flykten. Därför gör alla proffsen det. Anledningen till att du har en brantare baksving är också fysiologisk. Du vill inte rotera underkroppen bakåt och då kan du inte komma på samma plan du gör när du roterar den framåt.
Har kikat runt lite på tuben och håller inte med dig om att majoriteten av proffsen skulle göra såhär. Det jag syftar på är hur Sergio startar nedsvingen. Hur han liksom innan rotationen ens börjar släpper ner händerna jättelångt.

Kollar man på exempelvis Tiger så är det inte alls samma rörelse:http://www.youtube.com/watch?v=GyRPcn0E-bc&t=0m28s

Pausar man Sergio vid 0.52 och Tiger vid 0.32 så ser man vilken oerhörd skillnad detta resulterar i.

Kanske är så att Sergio vill svinga lite mer in to out helt enkelt. En bra märklig men ack så sexig move är det i varje fall.
Citera
2013-09-19, 14:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Har kikat runt lite på tuben och håller inte med dig om att majoriteten av proffsen skulle göra såhär. Det jag syftar på är hur Sergio startar nedsvingen. Hur han liksom innan rotationen ens börjar släpper ner händerna jättelångt.

Kollar man på exempelvis Tiger så är det inte alls samma rörelse:http://www.youtube.com/watch?v=GyRPcn0E-bc&t=0m28s

Pausar man Sergio vid 0.52 och Tiger vid 0.32 så ser man vilken oerhörd skillnad detta resulterar i.

Kanske är så att Sergio vill svinga lite mer in to out helt enkelt. En bra märklig men ack så sexig move är det i varje fall.

Det är inte samma på grund av att de inte försöker svinga på samma sätt, så enkelt är det. Men att säga att inte majoriteten av proffsen gör det kommer jag inte vika mig på. Kika själv på hur Tiger startar i svingen du länkar - Tiger har en större höftrotation men den börjar ungefärligt samtidigt som Sergio.

Sen kan jag hålla med om att Sergio är extrem i sin branta uppsving gentemot hans flackare infallsvinkel till bollen.
Citera
2013-09-19, 17:48
Medlem
preben12s avatar
Svårt att avgöra om det ska tas här eller i nybörjartråden.

I alla fall. Har inte spelat aktivt på ett par år och är således för närvarande klubblös. Som en följd av detta har jag ett litet dilemma inför nästa år. Jag bor för närvarande i Stockholm, men kommer med största sannolikhet att spendera sommaren (juni-augusti) i Småland. Därför känns det rätt meningslöst att bli medlem i en klubb här uppe i Stockholm när jag ändå inte kommer spela där speciellt mycket (och vice versa för Småland då jag inte har någon att spela med där). Min fråga är då om jag blir greenfee-medlem i en golfklubb här i Stockholm räknas det som ett fullvärdigt medlemskap så att jag kan spela på alla golfbanor runt om i Sverige? Eller krävs det ett fullvärdigt medlemskap i en golfklubb?
Citera
2013-09-19, 18:45
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12

I alla fall. Har inte spelat aktivt på ett par år och är således för närvarande klubblös. Som en följd av detta har jag ett litet dilemma inför nästa år. Jag bor för närvarande i Stockholm, men kommer med största sannolikhet att spendera sommaren (juni-augusti) i Småland. Därför känns det rätt meningslöst att bli medlem i en klubb här uppe i Stockholm när jag ändå inte kommer spela där speciellt mycket (och vice versa för Småland då jag inte har någon att spela med där). Min fråga är då om jag blir greenfee-medlem i en golfklubb här i Stockholm räknas det som ett fullvärdigt medlemskap så att jag kan spela på alla golfbanor runt om i Sverige? Eller krävs det ett fullvärdigt medlemskap i en golfklubb?
Bli medlem i en brevlådeklubb så får du spela överallt!
Citera
2013-09-19, 18:52
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Swerox skrev

Varför gör man detta?

I just Garcias fall har jag för mig att han gör det för att få mer kraft, han startar nersvingen med händerna för att skapa "lag". Han kallas ju "The king of lag"...

Har för mig att jag såg någon intervju med honom där han kallade starten på sin nedsving som "pull the string" eller något liknande.
Citera
2013-09-19, 18:57
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12

Du behöver inte vara medlem i en klubb för att spela. Alla klubbar bestämmer själv vilka de släpper ut på banan. Sen att du inte får tillgång till GIT mm är kanske ingen större förlust. Om de mot förmådan skulle kräva att du är medlem så säg att du är medlem i någon utländsk klubb typ Kent GC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in