2014-04-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Hur du går till väga är relativt enkelt, du värmer upp limmet i huvudet för att få skaften att lossna, använder en shaft-extractor för att rycka ut skaftet och sen är du nästan klar. Förslagsvis knackar du upp ferrulen en bit på skaftet så du kan ha original kvar och slipper en massa extra pill-pill.

Däremot är det inte riktigt så enkelt på riktigt, skaft är en jävla djungel. Att bara sätta i ett nytt skaft kan resultera i vad fan som helst ärligt talat. För det första är ju inte alla skaft liknande, det finns ingen skala att gå efter "detta är stift, detta är regular" utan det är tillverkarna själva som använder dessa benämningar. Så bara för att du köper 8 järnskaft med R300 är det inte säkert att dessa bara är två snäpp ner från det du har idag. Lägg där till att du bör kontrollera vridstyvheten (CFM) samt droopingen i skaftet - både dina gamla och nya - för att veta att de är någorlunda likvärdiga. Dessutom har vi det ju roliga med svingvikt och skaftvikt.

Gör du inte det så kan du uppleva dina järn som helt nya som jävla skitstickor som du inte kan slå ett slag med. Gör du det ordentligt får du en ny uppsättning skaft som är precis vad du vill ha, som de du har nu fast en lite bit mjukare. Till min vetskap har inte Dormy varken verkstad eller kunskapen som krävs för att göra detta ordentligt (då har jag aldrig sett en verkstad hos Dormy), jag hade rekommenderat dig att söka dig till de riktiga klubbmakare som finns över landet eller till de PGA-professionals som har utbildat sig inom det. Men ja, det blir dyrt.

Tack för svaret, då känns det rätt menlöst att byta skaft själv.
Får kränga mina Ping i20 X på blocket eller ställa ner de i källaren istället och köpa ett mer passande set. Får ofta en svag fade och relativt låg bollbana (speciellt med de låga järnen) och de behöver nån mer förlåtande klubba nu i början. Kanske kan man växa in klubborna om några år då CFS X-stiff (114g) spelas soft och motsvarar många andra skaft i stiff Då jag bara spelat en halv säsong och inte riktigt hittat en konsistent och stabil sving ännu, känns det rätt meningslöst att göra en custom fitting? Lämpligare att göra det om nån säsongen eller två?
Har siffror från ett tillfälle där jag slog några slag i Trackman med J7 och driver. Svinghastigheten låg på 80 mph respektive 100 mph så är borderline reg/stiff. Är inne på att beställa ett set Mizuno JPX EZ, andra alternativ som jag tror kan passa är Ping G25, AP1, JPX 825.
Senast redigerad av Macaronis 2014-04-27 kl. 21:09.
Citera
2014-04-27, 22:42
Medlem
PeterForsbergs avatar
Vad tror ni jag kan få för mina gamla Titleist 804.OS? Välvårdade men såklart ganska gamla och nötta. Inga grova märken. Greppen är väl ok.

Såg några på blocket som ligger ute för 1000kr. Är det ett rimligt pris?
Citera
2014-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg
Vad tror ni jag kan få för mina gamla Titleist 804.OS? Välvårdade men såklart ganska gamla och nötta. Inga grova märken. Greppen är väl ok.

Får du 1000kr tycker jag du ska vara nöjd. Marknaden för så pass gamla klubbor är obefintlig.
Citera
2014-04-28, 10:29
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Tack för svaret, då känns det rätt menlöst att byta skaft själv.
Får kränga mina Ping i20 X på blocket eller ställa ner de i källaren istället och köpa ett mer passande set. Får ofta en svag fade och relativt låg bollbana (speciellt med de låga järnen) och de behöver nån mer förlåtande klubba nu i början. Kanske kan man växa in klubborna om några år då CFS X-stiff (114g) spelas soft och motsvarar många andra skaft i stiff Då jag bara spelat en halv säsong och inte riktigt hittat en konsistent och stabil sving ännu, känns det rätt meningslöst att göra en custom fitting? Lämpligare att göra det om nån säsongen eller två?
Har siffror från ett tillfälle där jag slog några slag i Trackman med J7 och driver. Svinghastigheten låg på 80 mph respektive 100 mph så är borderline reg/stiff. Är inne på att beställa ett set Mizuno JPX EZ, andra alternativ som jag tror kan passa är Ping G25, AP1, JPX 825.

Du är aldrig för inkonsekvent för att göra en custom fitting, ju sämre du är ju viktigare är det med att ha klubbor som passar. Du väljer till exempel inte bara skaft på svinghastighet, gör du det riskerar du återigen att hamna fel.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg

Får du hälften ska du vara nöjd, får du 1000 spänn ska du vara riktigt glad. Som Treamz säger är marknaden nästan obefintlig.
Citera
2014-04-28, 10:42
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Du är aldrig för inkonsekvent för att göra en custom fitting, ju sämre du är ju viktigare är det med att ha klubbor som passar. Du väljer till exempel inte bara skaft på svinghastighet, gör du det riskerar du återigen att hamna fel.
Bollbanan känns betydligt viktigare än svinghastigheten.
Citera
2014-04-28, 11:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Bollbanan känns betydligt viktigare än svinghastigheten.

Både ja och nej. Har du inge bollradar så är det helt klart viktigt att gå efter bollbanan. Men väljer vi skaftstyvhet (endast) så är framförallt vändningen viktigt, en spelare kan ju svinga 100mph både snabbt och långsamt.
Citera
2014-04-28, 12:30
Medlem
Citat:

Dedär har jag funderat smått på, custom fitting, du gör klubborna efter just din sving.

Hur många med/hög handikappare ändrar inte sin sving, ändrar du uppställning så kan klubban bli kortare och längre. Jag har sett flera som har 70% av sulan i luften vid adressering.
Citera
2014-04-28, 12:54
Medlem
Har nu fått en offert från Golfplaisir/Out of Bounds på min resa i sommar jag tänkte åka på.

-Flyg ToR inkl golfbag på flyget
- Boende i enkelrum på Montecastillo Resort
- Obegränsat med golf på Montecastillo
- All Inclusive på mat & dryck
- Hyrbil med försäkring osv
- 16985 kr för ovanstående

Vad säger ni? Låter det vettigt?
Någon som kanske spelat banan rent utav?

Tack på förhand.
Citera
2014-04-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Har nu fått en offert från Golfplaisir/Out of Bounds på min resa i sommar jag tänkte åka på.

-Flyg ToR inkl golfbag på flyget
- Boende i enkelrum på Montecastillo Resort
- Obegränsat med golf på Montecastillo
- All Inclusive på mat & dryck
- Hyrbil med försäkring osv
- 16985 kr för ovanstående

Vad säger ni? Låter det vettigt?
Någon som kanske spelat banan rent utav?

Tack på förhand.

Finns det ett alternativ utan all inclusive? Av egna erfarenheter är inte fri golf + all inclusive en bra kombination. Antingen åker man med all inclusive och lägger fokus på en runda golf, sol & bad. Eller så är fokus golfen och då spenderar man i princip alla soltimmar på golfbanan. Vilket gör all inclusive rätt värdelöst.
Citera
2014-04-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Finns det ett alternativ utan all inclusive? Av egna erfarenheter är inte fri golf + all inclusive en bra kombination. Antingen åker man med all inclusive och lägger fokus på en runda golf, sol & bad. Eller så är fokus golfen och då spenderar man i princip alla soltimmar på golfbanan. Vilket gör all inclusive rätt värdelöst.

Förstår inte riktigt vad du menar här?

Även om jag lägger all fokus på golfbanan behöver jag ändå äta frukost, lunch, eftermiddagsmål och middag? Plus att jag förmodligen kommer dricka kopiösa mängder vatten vilket ingår i all-inclusive och säkerligen kostar 2€ flaskan om man inte har all-inclusive.

Mvh
Citera
2014-04-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Förstår inte riktigt vad du menar här?

Även om jag lägger all fokus på golfbanan behöver jag ändå äta frukost, lunch, eftermiddagsmål och middag? Plus att jag förmodligen kommer dricka kopiösa mängder vatten vilket ingår i all-inclusive och säkerligen kostar 2€ flaskan om man inte har all-inclusive.

Mvh

Kolla yourgolftravel.com, kan tänka mig att de är ganska billiga!
Citera
2014-04-28, 14:33
Medlem
Citat:

Alright, då får det bli en custom fitting hos Dormy World of golf i nästa vecka. Har ett set Callaway x18 hemma som jag är sugen på att damma av och testa för ett par rundor innan. Är dock lite nojjig över att det är nån Kina-kopia då det inte står nåt på skaften. Finns det nåt sätt att försäkra sig om att stickorna är äkta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in