Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-26, 15:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Tycker att Callaways Macdaddy 2 är en värdig konkurrent som är värd att kolla upp. Den är smidd till skillnad från Vokeyn. Ping Anser är också en wedge värd att kolla upp. Visst, vokeyn är ett säkert kort som är svår att inte tycka om. Däremot börja de allt mer tappa sitt monopol bland wedgar.

Visst finns det värdiga konkurrenter. Men Vokey har fortfarande något unikt i sin wedgefitting, med sina fyra olika grinds och mängder av val av kombinationer av bounce och loft. Där kommer de ligga först en lång tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Får nog bli ett gäng Vokeys då! 48, 52 och 56. Är dock osäker på bouncen. Jag har väldigt brant sving, känns som att jag gräver upp halva Småland. Är det mer bounce som gäller då? Vad är det för skillnad på 10 S Grind och 10 M Grind?

S-grinden är en väldigt "vanlig" grind, egentligen en full sula med lite relief bakåt där bonusen blir mer påtaglig. M-grind har både, toe, heel och även lite på trailing edge, jag spelar M-grind på min 58 och älskar den för de små touchy feely slagen runt greenerna som du behöver ibland. Numret 10 är ju helt enkelt hur många graders bounce det är.

Jag hade nog föreslaget M-grind på 56an och hålla dig till F-grind på både 48 och 52 då du ofta lär slå dem fullt så blir det lättast att anpassa dig. Inte mer än 8 graders bounce på 48an däremot.
Citera
2014-04-26, 16:33
Medlem
Är ute efter en träfemma... Dock ingen aningen vad jag vill ha riktigt.

Har en riktigt distinkt hybrid, 20* med ett Proforce V2 106g X-stiff. Ganska tungsvingad men flyger fint, låg launch, lite/mycket spinn beroende på hur jag slår den.

Det jag är ute efter med en träfemma är något lättslaget, något som jag kan mysa ut från tee när det börjar bli smalt. Däremot vill jag ändå kunna slå till bollen ordentligt utan att skaftet ska vara en flaskhals. Har kikat på en 913 19* med Motore speeder 7.2 x-stiff. Någon som har provat skaftet? Har fått grymma recensioner på GolfWRX och liknande. Kostar en slant, dock kul med något lite mer "premium"

Nästa steg ner i bagen blir en Callaway 3-deep med Motore F1 75x och upp blir J4.
Citera
2014-04-26, 17:14
Medlem
God eftermiddag allesammans!

Sitter just nu och kikar lite på att åka en vecka eller två i juli för att koppla av och spela massor av golf..

På grund av flygpriserna till Orlando, Fort Lauderdale, Georgia osv känns USA uteslutet och kikar därför mest i Europa.

Jag vill ha sol (gärna sandstrand), riktigt, riktigt bra golfbanor, schysst boende och bra mat..
Utgår gärna från ett och samma boende men hyr gärna bil för att ta mig runt till andra banor.

Vilka länder/banor/områden kan ni tipsa om? Inga tips är för dumma och har ni någon länk till en bokningssida etc tar jag tacksamt emot det.

Tack på förhand!
Citera
2014-04-26, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337

Sitter just nu och kikar lite på att åka en vecka eller två i juli för att koppla av och spela massor av golf..

På grund av flygpriserna till Orlando, Fort Lauderdale, Georgia osv känns USA uteslutet och kikar därför mest i Europa.

Jag vill ha sol (gärna sandstrand), riktigt, riktigt bra golfbanor, schysst boende och bra mat..
Utgår gärna från ett och samma boende men hyr gärna bil för att ta mig runt till andra banor.

Vilka länder/banor/områden kan ni tipsa om? Inga tips är för dumma och har ni någon länk till en bokningssida etc tar jag tacksamt emot det.

Tack på förhand!

Kollat med Golfplaisir? Resmål låter som att Spanien, Portugal eller Turkiet kan vara aktuellt.
Citera
2014-04-26, 17:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Tack på förhand!

Vill du spela massvis av golf och njuta av det i juli hade jag sagt att du inte ska åka alls. 30+ är inget som går att njuta av att spela golf i, i mer än någon dag i min mening. Många av de sydeuropeiska banorna är dessutom som bäst under tidiga hösten.
Ska du bestämt åka hade jag hållt mig till Turkiet där du får mest "bang for your buck" nuförtiden i golfväg. Belek-området är riktigt fint fortfarande. Sikta in dig på ett all-incluisve hotell i Belek så har du säkert 20 riktigt bra golfbanor inom 1 timme.

Kolla Golfplasir som Treamz nämner, det är de som jag skulle rekommendera att åka med.
Citera
2014-04-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Vill du spela massvis av golf och njuta av det i juli hade jag sagt att du inte ska åka alls. 30+ är inget som går att njuta av att spela golf i, i mer än någon dag i min mening. Många av de sydeuropeiska banorna är dessutom som bäst under tidiga hösten.
Ska du bestämt åka hade jag hållt mig till Turkiet där du får mest "bang for your buck" nuförtiden i golfväg. Belek-området är riktigt fint fortfarande. Sikta in dig på ett all-incluisve hotell i Belek så har du säkert 20 riktigt bra golfbanor inom 1 timme.

Kolla Golfplasir som Treamz nämner, det är de som jag skulle rekommendera att åka med.

Har kollat runt lite under kvällen!

Är det någon som varit på Sueno Golf Resort i Belek?
Recensera gärna för/nackdelar.

Om jag skulle skita i stranden, vad säger ni om en sommartripp till Norra England/Skottland och spela St Andrews(vet att det är svårt med starttid), Royal Birkdale, Muirfield etc.

Någon input/recensioner på det?
Övriga råd?

Tack på förhand.
Citera
2014-04-27, 00:42
Medlem
stonems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Tack för alla svar! Just det där att man låser handlederna lite mer är vad jag är ute efter. Kan man byta grepp själv (är det svårt) eller ska man göra det hos golfbutik?

Hade inga problem alls när jag satte på mitt fatso 5.0, hade aldrig greppat en klubba tidigare.
Citera
2014-04-27, 08:11
Medlem
hestenhejs avatar
Jag anmäler mig till Flashback Open 2014 om vi kör poängbogey då jag har 22,5 just nu.
Citera
2014-04-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Visst finns det värdiga konkurrenter. Men Vokey har fortfarande något unikt i sin wedgefitting, med sina fyra olika grinds och mängder av val av kombinationer av bounce och loft. Där kommer de ligga först en lång tid framöver.

S-grinden är en väldigt "vanlig" grind, egentligen en full sula med lite relief bakåt där bonusen blir mer påtaglig. M-grind har både, toe, heel och även lite på trailing edge, jag spelar M-grind på min 58 och älskar den för de små touchy feely slagen runt greenerna som du behöver ibland. Numret 10 är ju helt enkelt hur många graders bounce det är.

Jag hade nog föreslaget M-grind på 56an och hålla dig till F-grind på både 48 och 52 då du ofta lär slå dem fullt så blir det lättast att anpassa dig. Inte mer än 8 graders bounce på 48an däremot.

Tack så mycket för tips och förklaringar! Får bli att försöka få en deal med killen i shopen sen i eftermiddag.
Citera
2014-04-27, 09:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Har kollat runt lite under kvällen!

Är det någon som varit på Sueno Golf Resort i Belek?
Recensera gärna för/nackdelar.

Om jag skulle skita i stranden, vad säger ni om en sommartripp till Norra England/Skottland och spela St Andrews(vet att det är svårt med starttid), Royal Birkdale, Muirfield etc.

Någon input/recensioner på det?
Övriga råd?

Tack på förhand.

Sueno är riktigt fint vad jag har hört, många kollegor som har varit där både en eller två gånger. För ett par år sen ansågs det väl vara ett av de bästa boendena och områdena i hela Belek-området.

Jag var i Skottland och spelade just Old Course och New Course, den utan tvekan största golfupplevelse jag varit med om kort och gott (då har jag spelat golf i tio länder och tre banor som PGA Touren spelas på ). Bara att bo i staden St Andrews och spela några av banorna i området är en enorm upplevelse i sig, kan du sen lyckas med att få tid på Old Course så är det gjort.

Vill du spela golf "som den ska vara" då är det Skottland som gäller - jag har själv redan en återresa till området planerad för hösten (två om vi räknar Ryder Cup) för att spela och må gott.
Ska jag tipsa dig om banor säger jag;
St Andrews - Old Course
St Andrews - New Course
Kingsbarns - Ett modernt mästerverk som måste upplevas!

Sen har jag själv tyvärr inte spelat fler banor i området, men som du säger Muirfield och Royal Birkdale ska ju vara en riktigt upplevelse!

Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Tack så mycket för tips och förklaringar! Får bli att försöka få en deal med killen i shopen sen i eftermiddag.

Förvänta dig nte allt för mycket, Vokey-wedgar är några av de klubbor man som shopägare har absolut sämst marginal på.
Citera
2014-04-27, 16:08
Medlem
Hur går man till väga för att byta ut skaften på ett set järnklubbor? Klarar man av det själv eller är det bara att lämna in i en golfbutik?
Har x-stiff på mina järn och skulle vilja skafta om till nåt mjukare då reg/stiff är mer optimalt för min svinghastighet. Blir rätt dyrt att gå till dormy och skafta om, nästan samma kostnad som att köpa ett nytt set. Tänkte isf beställa nåt nice skaft online och byta själv.
Citera
2014-04-27, 18:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Hur går man till väga för att byta ut skaften på ett set järnklubbor? Klarar man av det själv eller är det bara att lämna in i en golfbutik?
Har x-stiff på mina järn och skulle vilja skafta om till nåt mjukare då reg/stiff är mer optimalt för min svinghastighet. Blir rätt dyrt att gå till dormy och skafta om, nästan samma kostnad som att köpa ett nytt set. Tänkte isf beställa nåt nice skaft online och byta själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis

Hur du går till väga är relativt enkelt, du värmer upp limmet i huvudet för att få skaften att lossna, använder en shaft-extractor för att rycka ut skaftet och sen är du nästan klar. Förslagsvis knackar du upp ferrulen en bit på skaftet så du kan ha original kvar och slipper en massa extra pill-pill.

Däremot är det inte riktigt så enkelt på riktigt, skaft är en jävla djungel. Att bara sätta i ett nytt skaft kan resultera i vad fan som helst ärligt talat. För det första är ju inte alla skaft liknande, det finns ingen skala att gå efter "detta är stift, detta är regular" utan det är tillverkarna själva som använder dessa benämningar. Så bara för att du köper 8 järnskaft med R300 är det inte säkert att dessa bara är två snäpp ner från det du har idag. Lägg där till att du bör kontrollera vridstyvheten (CFM) samt droopingen i skaftet - både dina gamla och nya - för att veta att de är någorlunda likvärdiga. Dessutom har vi det ju roliga med svingvikt och skaftvikt.

Gör du inte det så kan du uppleva dina järn som helt nya som jävla skitstickor som du inte kan slå ett slag med. Gör du det ordentligt får du en ny uppsättning skaft som är precis vad du vill ha, som de du har nu fast en lite bit mjukare. Till min vetskap har inte Dormy varken verkstad eller kunskapen som krävs för att göra detta ordentligt (då har jag aldrig sett en verkstad hos Dormy), jag hade rekommenderat dig att söka dig till de riktiga klubbmakare som finns över landet eller till de PGA-professionals som har utbildat sig inom det. Men ja, det blir dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in