2014-04-28, 15:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Dedär har jag funderat smått på, custom fitting, du gör klubborna efter just din sving.

Hur många med/hög handikappare ändrar inte sin sving, ändrar du uppställning så kan klubban bli kortare och längre. Jag har sett flera som har 70% av sulan i luften vid adressering.

En custom-fitting är för din nuvarande sving och visst kan lien ex påverkas av uppställningen. Men ser vi till skaftens hårdhet och längd har det aldrig med en så enkel sak att göra. Så visst kan du förändra dig ur custom fittade klubbor. Men pratar vi grunder så är det fortfarande bättre än hyllset.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Finns det ett alternativ utan all inclusive? Av egna erfarenheter är inte fri golf + all inclusive en bra kombination. Antingen åker man med all inclusive och lägger fokus på en runda golf, sol & bad. Eller så är fokus golfen och då spenderar man i princip alla soltimmar på golfbanan. Vilket gör all inclusive rätt värdelöst.

Jag håller med. Dessutom gäller oftast all inclusive på hotellen, sällan på golfbanan. Så vatten etc kostar ändå, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Alright, då får det bli en custom fitting hos Dormy World of golf i nästa vecka. Har ett set Callaway x18 hemma som jag är sugen på att damma av och testa för ett par rundor innan. Är dock lite nojjig över att det är nån Kina-kopia då det inte står nåt på skaften. Finns det nåt sätt att försäkra sig om att stickorna är äkta?

Finns väl inget direkt sätt att avgöra det på. Vad spelar det för roll ändå - de är så gamla att du ändå inte tjänar något på att sälja dem.
Citera
2014-04-28, 15:25
Medlem
Hej!
Tillhör HCP-kategori 1 med ett hcp på under 4,5.
När jag nu startat säsongen tänkte jag mig att jag skulle försöka registrera så många rundor som möjligt på golf.se När jag då registrerade en rond på 38 poäng igår sänkes min hop från 4,4 till 4,2 vilket inte borde fungera eftersom man bara ska kunna sänka sig p tävlingar i hcp-kategori 1, åtminstone har det varit så. Ligger felet hos golf.se eller har någon regeländring skett som jag har missat helt?
Citera
2014-04-28, 15:35
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Alright, då får det bli en custom fitting hos Dormy World of golf i nästa vecka. Har ett set Callaway x18 hemma som jag är sugen på att damma av och testa för ett par rundor innan. Är dock lite nojjig över att det är nån Kina-kopia då det inte står nåt på skaften. Finns det nåt sätt att försäkra sig om att stickorna är äkta?

Behöver inte stå nåt på skaften för att de ska vara äkta. Men brukar finnas ett serienummer på klubbhuvudet, vanligtvis på 6:an om jag inte missminner mig. Kolla det och maila Callaway så kan de kolla upp.

Hur kommer det sig att du fick ett set med x-stiff i från första början?
Citera
2014-04-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Behöver inte stå nåt på skaften för att de ska vara äkta. Men brukar finnas ett serienummer på klubbhuvudet, vanligtvis på 6:an om jag inte missminner mig. Kolla det och maila Callaway så kan de kolla upp.

Hur kommer det sig att du fick ett set med x-stiff i från första början?

Fick fram att det möjligen ska stå ett serienummer på 8:an, får undersöka saken senare när jag är hemma. Jag köpte de av en polare till ett bra pris när jag var helt grön och dålig koll på läget. Men inser att de inte passar mig speciellt bra, får ta den smällen.
Citera
2014-04-28, 16:36
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Fick fram att det möjligen ska stå ett serienummer på 8:an, får undersöka saken senare när jag är hemma. Jag köpte de av en polare till ett bra pris när jag var helt grön och dålig koll på läget. Men inser att de inte passar mig speciellt bra, får ta den smällen.

Lätt hänt. Köpte mina nuvarande begagnade, och är nu i färd med att skafta om dom. Softsteppade x-stiff, men de spinner på tok för mycket för mig. Och jag brukade lägga ner avsevärd tid på att surfa runt på diverse golfforum.
Citera
2014-04-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonDon
Hej!
Tillhör HCP-kategori 1 med ett hcp på under 4,5.
När jag nu startat säsongen tänkte jag mig att jag skulle försöka registrera så många rundor som möjligt på golf.se När jag då registrerade en rond på 38 poäng igår sänkes min hop från 4,4 till 4,2 vilket inte borde fungera eftersom man bara ska kunna sänka sig p tävlingar i hcp-kategori 1, åtminstone har det varit så. Ligger felet hos golf.se eller har någon regeländring skett som jag har missat helt?

Den regeln är helt borta. Du kan lägga in så du har +14 i HCP om du vill. Bara du har en markör som ställer upp.
Citera
2014-04-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Finns väl inget direkt sätt att avgöra det på. Vad spelar det för roll ändå - de är så gamla att du ändå inte tjänar något på att sälja dem.

Har inte tänkt göra mig en hacka på stickorna. Mer läge att dumpa de i en container om de är fake, annars får de stå kvar i källaren eller skänks bort till nån polare som vill börja lira
Citera
2014-04-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Den regeln är helt borta. Du kan lägga in så du har +14 i HCP om du vill. Bara du har en markör som ställer upp.

Tackar för svaret, det var nyheter för mig!
Vad tycker ni andra singel-hcp:are om att den regeln är borta?
-För mig känns det mest positivt måste jag säga!
Citera
2014-04-28, 18:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Tycker det inte gör någon skillnad alls. Mer än att HCP som uttryck tappar ännu mer, nu kommer det ju bara vara snittscore som är intressant.
Citera
2014-04-28, 18:41
Medlem
Citat:
Tycker det inte gör någon skillnad alls. Mer än att HCP som uttryck tappar ännu mer, nu kommer det ju bara vara snittscore som är intressant.

Jo självfallet. Men så har väl inte HCP sagt särskilt mycket på länge heller om just kategorin singelhandicapare. Särskilt med det systemet (EGA) som vi har idag. 4,4 - gränsen har mest känts som en ganska onödig spärr.
Du som har bra inblick i branschen KinG-NothinG, tror du att diskussioner förs om att införa liknande system som finns i USA?
Citera
2014-04-28, 18:46
Medlem
Citat:

På vilket sätt kan det vara positivt? HCP som redan är ett löjligt uttryck blir ännu löjligare. Förr hade vi hemmaklubbsliraren som hade 1.5 i HCP. Nu behöver man bara be polaren ställa upp som markör så kan man med enkelhet få vilket HCP man vill.

Citat:

Håller med helt och hållet.
Senast redigerad av Treamz 2014-04-28 kl. 18:54.
Citera
2014-04-28, 19:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jo självfallet. Men så har väl inte HCP sagt särskilt mycket på länge heller om just kategorin singelhandicapare. Särskilt med det systemet (EGA) som vi har idag. 4,4 - gränsen har mest känts som en ganska onödig spärr.
Du som har bra inblick i branschen KinG-NothinG, tror du att diskussioner förs om att införa liknande system som finns i USA?

Jag har inte hört ett knyst om det tyvärr. Svenska Golfförbundet är dock så förbannat kära i sin egen HCP-modell att jag har svårt att se att det kommer ändras drastiskt. Det känns som att denna senaste ändring snarare är gjord för att de spelare som kommer till spärren och sen stannar blir så gnälliga.

Hade detta varit för ett par år sen då jag fortfarande var aktiv som junior hade jag fort varit nere i 0,0. Säga vad man vill om systemet vi haft men spelare som legat på 0,nånting eller bättre vet du faktiskt har vad som krävs. De spelar bra golf, under press och det är vad som gäller.

Ser man till mig idag t.ex. som inte reggat mer än två tävlingsrundor varje år och som chockhöjts tack vare det. Ja jag kanske kan komma neråt igen på mina sällskapsrundor. Men det finns en anledning till att jag inte bryr mig om att regga rundor ens en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in