2013-08-11, 12:55
Medlem
VaGKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
En tävling kan avbrytas när som helst under ronden och återupptas när tävlingsledningen anser att det passar. Finns inge solklara regler hur lång en paus får vara däremot.

Dock snackar vi ju inte regler utan snarare vett och etikett när det är en sällskapsrond - ni skulle väl få fortsätta om ni velat dagen efter eller om en vecka. Men det är inte ärligt mot er själva eller scoren (jag gissar att det är scoren ni är ute efter) så ur en etikettsynpunkt bör ni inte göra det.

Varför inte bara regga de 9 hål ni spelade?
Tack för svar. Vi har båda två för lågt hcp för att sänka oss på 9. Men men, då har jag koll på hur det ligger till. Får hoppas på att formen håller i sig till i eftermiddag då vi ska gå 18!
Citera
2013-08-11, 16:28
Medlem
hobokens avatar
Råkade idag ut för lite rage på banan. Bollen framför höll på att putta på green. Jag hade slagit min drive något till höger på ett par 5 med dogleg höger. Då det var en bra bit kvar till hålet, och dessutom en stor ek i vägen precis innan green, tog jag beslutet att slå mot bortre delen av fairway för att sedan kunna göra ett inspel på 70-80 meter. Dessvärre slicear jag slaget rejält och tar mig dessutom precis förbi eken, så bollen långsamt rullar in mot green där de står och puttar. Vi ropar fore. En av dem blir vansinnig och vill ha mina kontaktuppgifter för att göra en anmälan och få mig avstängd. Jag ber om ursäkt och försöker förklara att jag siktade en bra bit till vänster, att jag fick en olycklig träff och att jag givetvis har vett nog att inte slå mot green när de står där, men det är lönlöst. Han är eld och lågor, och vidhåller att han vill få mig avstängd.

Kan jag verkligen bli (tillfälligt, antar jag) avstängd från klubben för en sådan företeelse? Jag borde kanske ha väntat någon minut för att vara på den säkra sidan, men å andra sidan hade bollen knappt någon fart när den nådde green.
Citera
2013-08-11, 17:10
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Råkade idag ut för lite rage på banan. Bollen framför höll på att putta på green. Jag hade slagit min drive något till höger på ett par 5 med dogleg höger. Då det var en bra bit kvar till hålet, och dessutom en stor ek i vägen precis innan green, tog jag beslutet att slå mot bortre delen av fairway för att sedan kunna göra ett inspel på 70-80 meter. Dessvärre slicear jag slaget rejält och tar mig dessutom precis förbi eken, så bollen långsamt rullar in mot green där de står och puttar. Vi ropar fore. En av dem blir vansinnig och vill ha mina kontaktuppgifter för att göra en anmälan och få mig avstängd. Jag ber om ursäkt och försöker förklara att jag siktade en bra bit till vänster, att jag fick en olycklig träff och att jag givetvis har vett nog att inte slå mot green när de står där, men det är lönlöst. Han är eld och lågor, och vidhåller att han vill få mig avstängd.

Kan jag verkligen bli (tillfälligt, antar jag) avstängd från klubben för en sådan företeelse? Jag borde kanske ha väntat någon minut för att vara på den säkra sidan, men å andra sidan hade bollen knappt någon fart när den nådde green.

Tror inte du kan bli avstängd, inte hört om något liknande. Att bli upprörd för att en boll kommer rullande tycker jag är lite löjligt, det är inte så att den kan skada. Det enda som händer är att man blir lite störd när man står på green.

Har själv varit med om liknande på ett par 4 hål på 300m och då gratulerade jag killen till en bra drive. Tror inte han försökte gå för det, utan bara fick en kanonträff och hade en massa faktorer som gick rätt just då. Det kan hända, men ska man vänta tills varenda hål är helt rent för att en mängd olika faktorer kan hända, skulle varje runda ta 5-6 timmar och man skulle irritera ihjäl sina spelkamrater.
Citera
2013-08-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Vad fick dig att välja drivern i vanlig utgåva och hybriden i Tour utgåvan? Stor skillnad?

Själv har jag funtat på en PING Anser 3:a. Någon med erfarenhet av denna klubba?

Drivern körde jag på den vanliga då det skilde 1000:- samt att personalen på dormy sa att det inte var någon större skillnad på dom olika utgåvorna. Den vanliga var lite mer förlåtande och proffsen använder sig inte ens av Tour varianten (Iaf inte Rory Mcllroy).

Hybriden valde jag i tour variant då den vanliga inte var ställningsbar, man kunde varken öppna/stänga den eller ändra loft. Skaftet på tour varianten var även lite tyngre och han som hjälpte mig tyckte det passade mig bättre med ett tyngre då min svinghastighet var relativt hög.
Citera
2013-08-11, 18:14
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Tror inte du kan bli avstängd, inte hört om något liknande. Att bli upprörd för att en boll kommer rullande tycker jag är lite löjligt, det är inte så att den kan skada. Det enda som händer är att man blir lite störd när man står på green.

Har själv varit med om liknande på ett par 4 hål på 300m och då gratulerade jag killen till en bra drive. Tror inte han försökte gå för det, utan bara fick en kanonträff och hade en massa faktorer som gick rätt just då. Det kan hända, men ska man vänta tills varenda hål är helt rent för att en mängd olika faktorer kan hända, skulle varje runda ta 5-6 timmar och man skulle irritera ihjäl sina spelkamrater.
Jag kan förstå att de blir upprörda då det för dem verkade som att jag siktade på green och slog eftersom jag tyckte de spelade långsamt. Att jag hamnade bara någon meter från hålet (vilket innebar en enkel eagleputt), alltså precis där de stod, bidrog säkert också. Jag var förvånad att de inte tog bollen och kastade in den i skogen.
Citera
2013-08-11, 18:52
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jag kan förstå att de blir upprörda då det för dem verkade som att jag siktade på green och slog eftersom jag tyckte de spelade långsamt. Att jag hamnade bara någon meter från hålet (vilket innebar en enkel eagleputt), alltså precis där de stod, bidrog säkert också. Jag var förvånad att de inte tog bollen och kastade in den i skogen.

Om den långsamt rullar in och du ber om ursäkt borde normala människor kunna sätta sig in i din situation och säga att dem förstår, att det är lugnt eller liknande. Tycker jag iallafall.
Citera
2013-08-11, 18:56
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaGK
Var går gränsen då, förresten? Måste man spela under samma dag eller får man ha en paus på ett visst antal timmar?

Bara om tävlingsledningen gör pausen eller att det är risk för skada tex åska. Egentligen får man inte heller ta en paus efter nio heller då det är fördröjande av spelet precis som det är att ta en paus mellan ettan och tvåan.
Citera
2013-08-11, 19:01
Medlem
Herregud...mitt temperament är inte alltid det bästa, slänger klubbor rätt ofta osv, farsan som aldrig gör de slängde iväg klubban någon meter och skiter går av på mitten. Vad kostar ett nytt skaft och vad kan det kosta ?

Skaftet heter True Temper uniflex. Herregud han slog inte ens klubban i marken, ett slag där det är hård mark och den skulle gått av lätt.

Min andra fråga: jag slog mitt andra slag ner i ett dike och runt om diket är det röda markeringar, är detta fri dropp eller visar det bara att det är "vattenhinder/dike"
Citera
2013-08-11, 19:31
Medlem
Spelade tävling i dag, där tävlingsformen var att man endast fick använda tre stycken klubbor. Gick väl inget vidare, landade på 29 poäng över 18 hål. Nu till det märkliga! Kollade in golf.se nyss och såg då att jag åkte på en höjning på 0,1 efter tävlingen..? Hur fan kan man åka på en höjning när man spelar en tävling av den formen? Det är ju inte så att man har de allra bästa förutsättningarna när man endast får använda tre klubbor..

Edit: Och ja, röd markering är sidovattenhinder med drop + plikt 1 slag.
Citera
2013-08-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Edit: Och ja, röd markering är sidovattenhinder med drop + plikt 1 slag.

Okej, blå markering så betyder att man får droppa fritt ?
Citera
2013-08-11, 21:04
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Någon här som köpt bollar från NJgolf.se? Verkar vara bra priser men tänkte om någon har direkta erfarenheter...

Kan rekommendera NJGOLF. Beställde 50 bollar i b-klass och fick bollarna två dagar senare. Kvalitén var på topp, tror en boll hade en skråma på sig. Dock var det mycket målat på bollarna, folk som gjort egna märkningar.
Citera
2013-08-11, 21:11
Medlem
Jag tänkte skaffa mig en bärbag och känner att jag är villig att betala max 1000kr för den.
Kan någon rekommendera en bag som är skön att bära även när man går mycket? är på golfklubben kanske 3-4 ggr i veckan.
Vad ska man annars tänka på? dom flesta bagarna verkar ju ha stora och ganska många fickor, dryckeshållare osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in