2014-04-22, 19:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
**Flashback Open 2014**

Tjena grabbar!

Nu när det börjar vankas för start på säsongen 2014 så tänkte jag att vi kanske i slutet på sommaren skulle kunna samlas ett gäng (förhoppningsvis 8-10 st) och dra en helg nånstans där vi kommer överrens om...förslagsvis då kanske Sthlm?

Vi checkar in på nått Scandic, lirar lördag och söndag...mat, några kalla öl och vi svingar mot den första stekare vi ser ute på Stureplan

Vad sägs?

Hade varit fruktansvärt roligt, måste dock bli väldigt sent på sommaren för att jag ska ha möjlighet att åka. Men hittar vi något som funkar sen augusti/tidig september är jag på!
Citera
2014-04-22, 19:35
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Hade varit fruktansvärt roligt, måste dock bli väldigt sent på sommaren för att jag ska ha möjlighet att åka. Men hittar vi något som funkar sen augusti/tidig september är jag på!

Det är liksom därför jag tänkte att jag skulle vara ute i väldigt god tid.
Och för att detta inte ska bli nån chat-tråd, och för att resten av Sverige inte ska få reda på var vi är så kan vi säkerligen lösa detta via pm.

Just nu är vi bara i "intresse-stadiet"
Citera
2014-04-22, 20:32
Medlem
Låter som ett fruktansvärt kul initiativ!

Efter intresseanmälan kan vi sammanställa var alla är ifrån och komma överens om bästa bana/stad att köra i..

Ska vi sätta någon form av hcp-gräns så vi kan spela slaggolf eller är alla välkomna och poängbogey?
Citera
2014-04-22, 21:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Puckott skrev

Är inte snittet för en J7 längre än 148 meter?

Järnklubbor handlar ju mer om kontroll, än längd. Slå ungefär samma längd varje gång, det diffar ju lite pga skruv. Få rätt spinn på bollen, vilket är svårt, försöka undvika flyers och floaters. Dom spelar ju oftast på snabba, jämna och hårda greener, med svåra flaggplaceringar.
Citera
2014-04-22, 22:03
Medlem
Wedgies avatar
Var på Tee View och körde en custom fitting i syfte att byta skaft i mina järn. Järnen köptes beggade för ett par år sedan via en användare på Tourspec, och var ett lite för bra deal för att skippa (lät mina interna ursäkter iallafall). Järnen var Epon Af-Tours 5 - PW, med Nippon N.S Pro orange i 5-7 och blue i 8-PW, softsteppade X-stiff. Problemet var att skaften passade mig sådär, bollarna gick väldigt högt och till synes med väldigt mycket spinn. Särskilt drygt i motvind då bollarna dog extremt snabbt. Spelade t.ex. Mälarö på säsongspremiären, och vid ett av par 3rna, där man slår över vatten var det motvind. Tror det mätte 120 meter fast med rak motvid. Tog en 7:a, som normalt skulle gå en 150 meter, och tog sig över med en halvmeters marginal, dvs knappt 110 meter.

Bekräftades också vid provningen, både av siffrorna och av killen där (conny). Spinn närmare 9000 med järn 6 vid en klubbhastighet på i snitt 96 mph (mellan 94 och 98 sett över alla skaft). Skaften jag testade var KBS C-taper (vanliga och lite), Shimada Tour (vanligt och nån lite-variant) och Project X. De som passade och kändes bäst var C-taper och Shimada tour. Conny rekommenderade C-tapers, så de ska byggas med det i nästa vecka. Svårt taggad! Har känts lite som att jag brottades med klubborna ibland, får hoppas att detta gör det hela bättre. Kommer även förlängas en halv tum gentemot det jag har idag.

Slog även ett par drives efter, bara för att få göra i Trackman. Det gick mindre bra... Fick betyget "gå och slå några hundra bollar på rangen". Mäktade med, i sammanhanget, beskedliga 105 mph och ett par riktiga skitslag. Skyller på att det var kallt och att jag var trött.

Kan fota data vid nästa tillfälle, dvs när jag hämtar klubborna, för de som tvivlar på svinghastighet etc. Med tanke på ovan diskussion.

edit: Jag är också sugen på att vara med i Flashback-golftävling!
Citera
2014-04-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie

C-taper skaften är riktigt sköna. Har dessa i i mina Apexpro och har gått från att slå månraketer till att knappt få bollen att flyga haha.. Nämen jag slår nästan bara stingers nu för tiden. Spelar dessa i 130g X-stiff.
Citera
2014-04-23, 07:54
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
**Flashback Open 2014**

Tjena grabbar!

Nu när det börjar vankas för start på säsongen 2014 så tänkte jag att vi kanske i slutet på sommaren skulle kunna samlas ett gäng (förhoppningsvis 8-10 st) och dra en helg nånstans där vi kommer överrens om...förslagsvis då kanske Sthlm?

Vi checkar in på nått Scandic, lirar lördag och söndag...mat, några kalla öl och vi svingar mot den första stekare vi ser ute på Stureplan

Vad sägs?

Bra initiativ, skulle verkligen vara roligt.
Citera
2014-04-23, 08:37
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
C-taper skaften är riktigt sköna. Har dessa i i mina Apexpro och har gått från att slå månraketer till att knappt få bollen att flyga haha.. Nämen jag slår nästan bara stingers nu för tiden. Spelar dessa i 130g X-stiff.

De kändes riktigt bra, kommer nog bli likadana som du har som monteras i mina. Sjukt mycket trevligare bollbana, dock ej för låga.
Citera
2014-04-23, 17:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
För en gångs skull är jag tvungen att skryta om mitt eget spel - idag hade vi matchspel på jobbet där jag och en kollega representerar varsitt lag. Hon hade 9 slag på mig när vi drog igång. Jag skjuter en stabil 36:a första 9 med 1 birdie, 1 bogey och resten par. Hon hade det lite jobbigare och jag var 8 upp. Efter hål 10 var det klart och jag vann min match med 9/8.

Fortsätter ändå att spela rundan, börjar med två par för att sedan köra tre raka birdies hål 12,13 och 14, par 15, halvdålig bogey 16 och avslutar med två raka birdies och kommer in på en fin 32:a, 68 totalt. En ganska bra dag på jobbet helt enkelt.
Citera
2014-04-23, 19:49
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
**Flashback Open 2014**

Tjena grabbar!

Vad sägs?

Jag är intresserad! Dock så vettefan hur jag kommer jobba i sensommar/hösten så jag kan inte lämna något besked än på ett tag!

Fö är det värt för mig, att skaffa mig en 60 gradare eller kanske tom en 64? Eller är det "lättare" att lära sig slå 56an halvsvingat trekvarttare osv?

"Fullsvingar" jag 56 ligger längden på dryga 100-110 m och just nu tappar jag alldeles för många slag när jag ligger mellan 60-90m från green.

60g "borde" rimligtvis gå nånstans mellan 80-90 m vid fullsving och om jag försöker slå lite lösare 60-70, kommer det funka eller ska jag då lära mig att slå halvsvingat med 56an eller ska jag införskaffa mig en 60g?

Har fortf sjukt svårt att slå halvssvingar och ska tanka en sån där klickgrej som King föreslog!
Citera
2014-04-23, 21:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Jag är intresserad! Dock så vettefan hur jag kommer jobba i sensommar/hösten så jag kan inte lämna något besked än på ett tag!

Fö är det värt för mig, att skaffa mig en 60 gradare eller kanske tom en 64? Eller är det "lättare" att lära sig slå 56an halvsvingat trekvarttare osv?

"Fullsvingar" jag 56 ligger längden på dryga 100-110 m och just nu tappar jag alldeles för många slag när jag ligger mellan 60-90m från green.

60g "borde" rimligtvis gå nånstans mellan 80-90 m vid fullsving och om jag försöker slå lite lösare 60-70, kommer det funka eller ska jag då lära mig att slå halvsvingat med 56an eller ska jag införskaffa mig en 60g?

Har fortf sjukt svårt att slå halvssvingar och ska tanka en sån där klickgrej som King föreslog!

Träna på halveringar och köp en wedge till, enkelt!

Jag slår min 54° 100 meter fullt (eller 105 om jag ömsar på ordentligt) - har en 58° som komplement som jag slår 80 vid ett fullt slag. Det är guld värt för mig, för precis som du säger är det svårt att lära sig. Och det är några av de viktigaste slagen som finns på vår runda. Så skaffa en 60° som avlastning, i min åsikt är 64° på gränsen oanvändbart vid fulla slag.
Citera
2014-04-23, 21:52
Medlem
PeterForsbergs avatar
tips på bra sida där man kan köpa begagnade golfklubbor?
Är det golfbidder.co.uk som gäller eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in