2014-04-21, 15:55
Medlem
Här kommer en svingvideo med en opeggad spoon. Har lite svårt att träffa bollen rent men försöker slå ner på den lite mer så blir det bättre.

http://youtu.be/8T6oorRMKq8
Citera
2014-04-21, 16:32
Medlem
Idag överträffade jag mig själv flera gånger om - årets absolut sämsta runda är redan avklarad! Klubborna kändes som vedträn i handen, hjärnan undrade vad som pågick och kroppen högg ved och bollen visade sig vara en badboll. Puttern en blyertspenna med avbruten spets. Och bagen en sophög. vattenflaskan var det enda som höll måttet (trots att den läckte lite grann )
106 slag brutto.
Inte något funkade och det enda riktigt bra slaget en J7 155 meter åkte rakt i bunkern på grund av en tallrot som låg precis under bollen så hela klubban studsade till höger.
Hade sex slag redan efter 180 meter på en 500 meter Par 5:a (två vattenbollar). En redig miss på en par 3 där peggen "fastnade" under bollen???? bara för att nämna några varianter. Lyckades även lägga mig mask typ 10 ggr bakom träd och buskar varav en gång studsade bolljäveln upp och landade i en klyka på en tall....
Bara att flina och på't igen.
glömt och gömt men fint väder var det i alla fall!
Och absolut förbjudet med birdies idag.
Citera
2014-04-21, 17:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8197
Har spelat från 36 i hcp till 18 med ett wilson golfkit där jag bytt ut driver, putter och träfemma till några bättre. Järnen är från ett typiskt "startpaket" (där klubborna köptes med bagen de satt i), så de har alltså en rätt fet sula och är nog rätt förlåtande till små felträffar. Samtidigt lär man ju tappa en del av kontrollen. Är också närmare 1.90m lång, så jag får ett bra tryck i svingen (alltså kanske skaften är för mjuka och sabbar bollträffen).

När brukar man behöva byta ut sina klubbor? Eller måste man dra iväg till Dormy för att se om man spelar med någon skillnad?

Det är helt omöjligt att svara på. Hade jag varit du hade jag gått och provat ett par nyare modeller och se vad du känner, märker du en bra skillnad, skaffa dig en custom fit.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
1,7 grader ner på bollen. 12-13 grader launch och ca. 2700 rpm. De värdena har jag fått höra är
Optimala innan Taylormade kom med sina nya beräkningar i år.

1-2 grader upp på bollen och 12-14 grader launch skapar ju de 2600-2900 rpm som är optimalt.

Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Idag överträffade jag mig själv flera gånger om - årets absolut sämsta runda är redan avklarad! Klubborna kändes som vedträn i handen, hjärnan undrade vad som pågick och kroppen högg ved och bollen visade sig vara en badboll. Puttern en blyertspenna med avbruten spets. Och bagen en sophög. vattenflaskan var det enda som höll måttet (trots att den läckte lite grann )
106 slag brutto.
Inte något funkade och det enda riktigt bra slaget en J7 155 meter åkte rakt i bunkern på grund av en tallrot som låg precis under bollen så hela klubban studsade till höger.
Hade sex slag redan efter 180 meter på en 500 meter Par 5:a (två vattenbollar). En redig miss på en par 3 där peggen "fastnade" under bollen???? bara för att nämna några varianter. Lyckades även lägga mig mask typ 10 ggr bakom träd och buskar varav en gång studsade bolljäveln upp och landade i en klyka på en tall....
Bara att flina och på't igen.
glömt och gömt men fint väder var det i alla fall!
Och absolut förbjudet med birdies idag.

Och ändå älskar vi sporten, det är bara att kämpa på
Citera
2014-04-21, 19:06
Medlem
Hej, spelade min livs runda igår. kommer inte göra om den på hela året känns det som. Detta redan på min tredje runda på året.
Allt fungerade, om jag duffade en chip så rullade rätt ändå, dåligt slagna järn rullade bra, alla drivers satt rakt & långt.satte långa puttar som räddade upp boggi mm, kände på 17e hålet att det var min dag då jag låg på greenkant på två slag, slog en chip alldeles för hårt men träffade flaggan och den gick i, Birde!, hade jag missat pinnen så hade den varit flera meter utanför green i bunker.

Spelade på jönköpings gk, Jag hade 18,2 i hcp, efter ronden fick jag 43 poäng & en fin sänkning ner till 16,2 efter två birde ( hade nog 5 försök ) 4 par & resten boggi & dubbel boggis.
brutti slag: 83
netto slag: 63
Banan par: 70
Citera
2014-04-21, 19:09
Medlem
Efter en vecka i Spaninen så har jag äntligen kommit igång med säsongen här hemma också under påskhelgen. Inget att skriva hem om dock...

Har även passat på att prova ut nya klubbor, byter ut mina Titleist 762 DCI med R-skaft mot ett set Titleist 714 CB med X-skaft. Vet att jag själv kommer märka skillnaden när jag väl får klubbor (alldeles för långa 10ish dagar dit) men frågar ändå: Kommer jag märka stor skillnad i bollflykten när går från R-skaft till X-skaft?

Tycker själv att jag slår otroligt högt nämligen... Har en klubbhastighet som ligger kring 96-100 med en 6:a.
Citera
2014-04-21, 20:30
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jitte.
Efter en vecka i Spaninen så har jag äntligen kommit igång med säsongen här hemma också under påskhelgen. Inget att skriva hem om dock...

Har även passat på att prova ut nya klubbor, byter ut mina Titleist 762 DCI med R-skaft mot ett set Titleist 714 CB med X-skaft. Vet att jag själv kommer märka skillnaden när jag väl får klubbor (alldeles för långa 10ish dagar dit) men frågar ändå: Kommer jag märka stor skillnad i bollflykten när går från R-skaft till X-skaft?

Tycker själv att jag slår otroligt högt nämligen... Har en klubbhastighet som ligger kring 96-100 med en 6:a.

Om det nu är så att det är X-stiff du ska ha i järnen så bör du märka en enorm skillnad i bollflykten. Men om du säger att du provat ut dem borde du väl redan märkt denna skillnad?
Citera
2014-04-22, 01:28
Medlem
PeterForsbergs avatar
Hej!

Spelar nu med Titleist 804.OS ( http://www.titleist.se/golf-clubs/ir...ed-804-OS.aspx ) och har väl gjort det i ca 5-6 år. Köpte dom på Blocket redan då, så tänkte att jag inför denna säsong skulle försöka leta upp ett nyare järnset.

Som det ser ut kommer jag att kunna köpa ett set 3-PW Srixon Pro-100 för 1.000kr av en bekant.
Klubban: https://www.google.com/search?client...pro+100&rls=en

Nån som vet nåt om klubban? Tycker den är riktigt snygg och tror inte jag kommer ha några problem med att slå med bladklubbor. Läste på nåt forum att den ska vara ganska förlåtande också jämfört med andra bladklubbor. Dock är det ju inte en jätteny modell. Tror den började göras 2008-2009 nån gång...

Tankar? Vad säger ni om priset? Verkar det vara en bra deal?

Med vänlig hälsning,
Peter Forsberg
Citera
2014-04-22, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om det nu är så att det är X-stiff du ska ha i järnen så bör du märka en enorm skillnad i bollflykten. Men om du säger att du provat ut dem borde du väl redan märkt denna skillnad?

Dom hade bara S-skaft och visst kändes det som om att det var en skillnad på rangen när jag provade ut klubborna men tyckte det var svårt att bedömma om det var en stor skillnad eller inte när jag inte slog min egna klubba något. Bara hoppas det blivit rätt då med X-stiff och att jag får en skillnad i bollflykten
Citera
2014-04-22, 09:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

1,7 grader ner på bollen. 12-13 grader launch och ca. 2700 rpm. De värdena har jag fått höra är
Optimala innan Taylormade kom med sina nya beräkningar i år.

Dom siffrorna gäller väl bara om man har en swing speed som ett pga pro + en smash factor på upp mot 1.50?

Ju lägre swing speed, ju viktigare blir det att man slår upp på bollen.

Det är ju synd att man inte har en egen liten trackman. Jag har sett sådana som har en trackman kopplad till en latop på rangen, men jag antar att det är dyrt.
Citera
2014-04-22, 09:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterForsberg
Hej!

Spelar nu med Titleist 804.OS ( http://www.titleist.se/golf-clubs/ir...ed-804-OS.aspx ) och har väl gjort det i ca 5-6 år. Köpte dom på Blocket redan då, så tänkte att jag inför denna säsong skulle försöka leta upp ett nyare järnset.

Som det ser ut kommer jag att kunna köpa ett set 3-PW Srixon Pro-100 för 1.000kr av en bekant.
Klubban: https://www.google.com/search?client...pro+100&rls=en

Nån som vet nåt om klubban? Tycker den är riktigt snygg och tror inte jag kommer ha några problem med att slå med bladklubbor. Läste på nåt forum att den ska vara ganska förlåtande också jämfört med andra bladklubbor. Dock är det ju inte en jätteny modell. Tror den började göras 2008-2009 nån gång...

Tankar? Vad säger ni om priset? Verkar det vara en bra deal?

Med vänlig hälsning,
Peter Forsberg

6 år gamla bladklubbor är sällan något jag rekommenderar, hur är det med bollträffen idag? Hur långt slår du exempelvis en J7?

1000 kronor skulle jag inte heller säga är en bra deal för 6 år gamla klubbor - speciellt inte om det är från en polare. Räkna dessutom med att du bör greppa om dem vilket kommer gå på ytterligare en tusenlapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Jitte.
Dom hade bara S-skaft och visst kändes det som om att det var en skillnad på rangen när jag provade ut klubborna men tyckte det var svårt att bedömma om det var en stor skillnad eller inte när jag inte slog min egna klubba något. Bara hoppas det blivit rätt då med X-stiff och att jag får en skillnad i bollflykten

Så du provade klubborna med ett skaft och beställde ett annat? Om den upplevda skillnaden inte var så stor så är det möjligen så att du just inte kommer uppleva en skillnad. En skillnad i höjd mellan t.ex. Stiff och X-stiff från samma leverantörer är sällan stor.
Citera
2014-04-22, 09:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är ju synd att man inte har en egen liten trackman. Jag har sett sådana som har en trackman kopplad till en latop på rangen, men jag antar att det är dyrt.

Strax över 250.000 att köpa in samt en årskostnad på närmare 50.000
Citera
2014-04-22, 09:09
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jitte. skrev

Vad är otroligt högt? Jag tycker själv att jag slår högt, jag har S skaft, inga problem med höjden, viktigare att försöka undvika flyers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in