2013-08-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är ju inte fel med mer loft, det är ju oftast sidskruv som ställer till stora problem. Jag hade en 11 graders driver när jag var nybörjare, det hade varit bättre med en med mer loft. Jag har för mig att Lee Westwood spelar med en 11.5 graders driver.

Nja, jag väljer lägre loft för att få en längre boll. bryr man sig inte om längden så är högre loft ett val. Värt att tänka på är att inte ta för lågt loft, svårare och mera skruv.

Borde komma upp ett klipp imorgon av min sving.
Citera
2013-08-27, 20:43
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Jag antar det finns någon form av matta man får testa klubborna på. Nu är jag förmodligen världens sämsta range-spelare och socketar runt 25% av slagen därifrån. Tror inte jag haft tio sockets på banan i år så fattar inte var det kommer ifrån men jag känner att det kan bli fel om man bara får testa från matta.

Om du testar standardklubborna först innan du beställer en custom fit så kanske du kan fråga om du får testa klubborna på bana. Jag vet att min närmsta Dormy tillåter spel på bana och att du lämnar tillbaka dem dagen efter.
Citera
2013-08-27, 21:02
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Nja, jag väljer lägre loft för att få en längre boll. bryr man sig inte om längden så är högre loft ett val. Värt att tänka på är att inte ta för lågt loft, svårare och mera skruv.

Ja, det hade varit logiskt om det hade varit sant
Lägre loft är absolut inte en garanti att bollen skulle gå längre.
Citera
2013-08-28, 10:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Hög boll = Längd.
Citera
2013-08-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ja, det hade varit logiskt om det hade varit sant
Lägre loft är absolut inte en garanti att bollen skulle gå längre.

Nej, men slår du likadana slag så går lägre loft längre.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hög boll = Längd.

Har man svårt att slå låga järn så visst.
Citera
2013-08-28, 14:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Nej, men slår du likadana slag så går lägre loft längre.

Det stämmer inte heller - det handlar om att matcha spinntal med loft och spinntal samt loft med hastighet. Skulle du ha en driver som är lika lång men med 4 graders skillnad och slå den lika hårt - kan drivern med 4 grader mer loft gå längre då den skapar mer optimal bollflykt ur en aerodynamisk synpunkt.
Citera
2013-08-28, 15:07
Medlem
Citat:
Det stämmer inte heller - det handlar om att matcha spinntal med loft och spinntal samt loft med hastighet. Skulle du ha en driver som är lika lång men med 4 graders skillnad och slå den lika hårt - kan drivern med 4 grader mer loft gå längre då den skapar mer optimal bollflykt ur en aerodynamisk synpunkt.

Med samma klubba och märke ? Stämmer detta så är gradern ej viktig, man borde gå på spinntal istället.

Normalt så behöver bollen pressa bort luften framför, med en låg boll måste bollen pressa bort luften framför och lite uppåt uppåt och med en hög boll måste bollen pressa mera bort mera luft uppåt vilket gör att bollen måste ta extra mycket kraft för att få bollen högre.

Slarvigt skrivet men enligt det så stämmer det jag säger.
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-28 kl. 15:21.
Citera
2013-08-28, 15:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Med samma klubba och märke ?

Samma och olika klubba - nu snackar vi fysik och inte klubbförsäljning
Citera
2013-08-28, 15:23
Medlem
Citat:
Samma och olika klubba - nu snackar vi fysik och inte klubbförsäljning

Så en j9 kan gå längre än en j7 om man får högre spinntal med j9 ?
Citera
2013-08-28, 16:36
Medlem
Det är inte helt enkla samband, fysik och matematik på universitetsnivå för att reda ut det.

Om golfbollen hade varit slät hade inte spin haft någon betydelse för bollbanan, med dimples lyfter spin bollen högre och får den att stanna längre i luften vilket gör att farten framåt verkar längre.

Är vinkeln för låg blir där mycket fart framåt men för kort tid i luften, vinkeln för hög mycket tid i luften men för låg fart framåt, 9an har redan för lite fart och för mycket tid, så vad spin gör på den är bara att lyfta bollen så låg tid att luftmotståndet hinner bromsa ner bollens fart framåt till 0 och sedan kommer den att dala ner lodrätt, alltså inte mycket vunnet framåt.
Citera
2013-08-28, 16:48
Medlem
Citat:
Så en j9 kan gå längre än en j7 om man får högre spinntal med j9 ?

Fast han sa väl ändå inte att högre spinntal gav längre bollar?
Citera
2013-08-28, 17:10
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Har man svårt att slå låga järn så visst.

Lyssna på Bubba:

10 Rules To Hit It Huge

1. You Probably Need More Loft
My wife, Angie, is a good athlete who played pro basketball with the WNBA's Charlotte Sting. When she started playing golf seriously, six years ago, she used a driver with 9 degrees of loft and could carry the ball about 170 yards. Just before she played in the Bob Hope Classic pro-am earlier this year (a fifth-anniversary gift from me), she switched to a driver with 13 degrees. She instantly increased her carry distance to 215 yards with the same amount of roll she had before.
http://www.golfdigest.com/golf-instr...0-rules-watson

Idag slog jag min första hio, en perfekt j6 på ett 170m par 3 hål, som sakta rullade i hål.

Ha, ha, kunde knappt tro mina ögon när bollen bara försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in