2013-07-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompaoor
Klart du ska skaffa dig en 60grader om du har möjlighet. Det kanske löser problemet för dig och man ska ju alltid slå slagen så man känner sig trygg. Och om klubban inte löser just det problemet för dig så kommer du ha nytta av den ändå, i andra lägen. Min LW använder jag nästan bara runt greenerna vid trixiga lägen. T.ex vid floppslag eller hårda bunkrar (har lite bounce).

Men rent generellt tror jag mer på övning och trygghet utan tveksamheter i svingen.

Det är inte bara såna lägen som en 60 graders wedge skulle passa, bunker slag skulle jag tänka mig att den skulle passa bra på och många andra lägen där jag just nu använder 54 grader wedge på. Däremot är dom dyra och oavsett hur bra dom är så kostar dom.

Övning kommer behövas oavsett.
Citera
2013-07-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Det är inte bara såna lägen som en 60 graders wedge skulle passa, bunker slag skulle jag tänka mig att den skulle passa bra på och många andra lägen där jag just nu använder 54 grader wedge på. Däremot är dom dyra och oavsett hur bra dom är så kostar dom.

Övning kommer behövas oavsett.

Jo precis. Normalt använder jag en 54graders med relativt mycket bounce i bunkern, men ibland behöver jag gräva mer eller helt enkelt slå högre bunkerslag och då använder jag min LW med lite bounce.
Citera
2013-07-15, 01:26
Medlem
Puckotts avatar
Vad gör en "M sole" på en wedge för skillnad mot vanligt sula? Som jag förstått det blir det enklare att slå med öppet huvud, stämmer det? Någon mer för- eller nackdel?
Senast redigerad av Puckott 2013-07-15 kl. 01:30.
Citera
2013-07-15, 01:30
Medlem
Ska till dormy imorgon och testa (förmodligen köpa också) en hybrid, har kollat på Nike's Covert då jag nyligen köpt en driver av samma model som funkar riktigt bra!

http://www.dormy.se/hybrider-137/nik..._hybrid-107764

Någon som testat den? Funkar bra?

Dormy har ju även kampanj på diverse Nike klubbor nu, så om jag köper denna hybrid får jag 500:- att handla andra Nike prylar för, så hade tänkt att även införskaffa mig en wedge. Den enda nike wedgen dormy har verkar vara denna

http://www.dormy.se/wedgar-140/nike-...d_satin-128454

Nån som har erfarenhet av Nike's wedgar? Är dom i klass med Titleist wedgar?
Citera
2013-07-15, 09:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Har samma problem, slag mellan 20-50m är väldigt svåra. Slår nästan alltid för långt, försöker jag slå lånsammare/ kortare sving så blir det mycket top eller halva längden av vad som behövs. Funderar på en 60 graders wedge men de är dyra.

Du kan ju köpa en billig wedge på tyska ebay och testa dig fram med.
http://www.ebay.de/itm/Dunlop-Tour-T...00787029761%26

Wedgar är ju ändå en förbrukningsvara. Jag läste en intervju med Robert Karlsson, han sa att han gjorde slut på 3-4 set wedgar om året.
Citera
2013-07-15, 09:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Dr_Dollar skrev

Ett tips är att du ska försöka att aldrig i största möjliga mån hamna i dessa lägen som är just svåra att bemästra.
Försök att lägga dig på ditt "favoritavstånd" istället, om det är 80 meter eller 100 meter.

Eller så försöker du lära dig bemästra bouncen i klubben bättre.

Jo, det är nog bästa lösningen. Tyvärr, blir man ju lite för girig ibland.

Om man någon gång ser proffsen göra riktiga kalle anka slag, så är ju det på korta avstånd där dom inte kan slå fulla slag.

När jag såg på ET lite grann igår så sa kommentatorerna att Stenson använde sig av en "driver iron" i stället för driver eller spooon. Är det en j1 eller något?
Citera
2013-07-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Hade tänkt att köpa min första driver nu i veckan, har ni några generella tips på vad jag bör tänka på? Förstår såklart att mycket är högst individuellt men det borde ju finnas klubbor som passar nybörjare bättre.

Har nu hittat en Taylormade RBZ Driver Stiff 9,5 grader med justerbarhet +/- 1,5 grad på blocket till ett rimligt pris. Är detta något ni skulle kunna rekommendera till någon som inte har någon tidigare erfarenhet när det gäller drivar?
Ser att skaftet är stiff vilket kanske inte är så passande? Eller det kanske inte spelar någon speciell roll. Har inte riktigt möjligheten att kolla min svinghastighet men såg på någon sida att man kan kolla hur långt man slår en järn 5:a. Slår man över 160 m så gällde stiff och under skulle man köra på regular. Jag ligger själv runt drygt 160 m med den järnklubban.
Citera
2013-07-15, 12:35
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Har nu hittat en Taylormade RBZ Driver Stiff 9,5 grader med justerbarhet +/- 1,5 grad på blocket till ett rimligt pris. Är detta något ni skulle kunna rekommendera till någon som inte har någon tidigare erfarenhet när det gäller drivar?
Ser att skaftet är stiff vilket kanske inte är så passande? Eller det kanske inte spelar någon speciell roll. Har inte riktigt möjligheten att kolla min svinghastighet men såg på någon sida att man kan kolla hur långt man slår en järn 5:a. Slår man över 160 m så gällde stiff och under skulle man köra på regular. Jag ligger själv runt drygt 160 m med den järnklubban.
Det bästa är ju om du åker o provslår någonstans, det är svårt att säga köp den eller köp den, jag kn säga att RBZ drivern inte passade mig för 5 öre tyckte den var skit rent ut sagt, dock spelar polaren med den och han tycker att det är den bästa drivern han haft.
Citera
2013-07-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Du kan ju köpa en billig wedge på tyska ebay och testa dig fram med.
http://www.ebay.de/itm/Dunlop-Tour-T...00787029761%26

Wedgar är ju ändå en förbrukningsvara. Jag läste en intervju med Robert Karlsson, han sa att han gjorde slut på 3-4 set wedgar om året.

Ska kolla på billigare modeller. Hög bounce = rullar lite, låg bounce = rullar mera ?
Citera
2013-07-15, 13:08
Medlem
Slav3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ska kolla på billigare modeller. Hög bounce = rullar lite, låg bounce = rullar mera ?

http://www.golfbidder.com/sv/golf-ad...ers-guide.html
Citera
2013-07-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
http://www.golfbidder.com/sv/golf-ad...ers-guide.html

Tackar
Citera
2013-07-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Det bästa är ju om du åker o provslår någonstans, det är svårt att säga köp den eller köp den, jag kn säga att RBZ drivern inte passade mig för 5 öre tyckte den var skit rent ut sagt, dock spelar polaren med den och han tycker att det är den bästa drivern han haft.

Ja, det förstår jag. Men vad jag förstått så finns det klubbor som är mer förlåtande än andra och det var väl egentligen först och främst det jag funderade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in