2010-06-28, 12:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk-Eye
Ser ut att kunna vara Bill Powell i yngre dagar!?

En ung Ben Hogan är det faktiskt, om jag inte missminner mig. Bilden fan jag på min gamla dator och gissar att jag hade sparat den när jag var inne i min Ben Hogan-fas när jag spelade med klubborna och liknande. Förövrigt ett väldigt underskattat märke, deras Apex klubbor kan ju vara de snyggaste någonsin.

Citat:
En Trä 4 Kan även vara ett alternativ om du tycker att en spoon e lite för svår från fairway men vill ha lite mer längd än en trä 5.

Det är sant, men hur ofta ser vi trä fyror runt om i shopparna idag? Kanske bara är jag som aldrig letar
Citera
2010-06-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
En ung Ben Hogan är det faktiskt, om jag inte missminner mig. Bilden fan jag på min gamla dator och gissar att jag hade sparat den när jag var inne i min Ben Hogan-fas när jag spelade med klubborna och liknande. Förövrigt ett väldigt underskattat märke, deras Apex klubbor kan ju vara de snyggaste någonsin.

Ack så fel jag hade, men klart det är Hogan!

Jag håller med om att dom kan vara några av de snyggaste någonsin med bra konkurrens av Mizuno MP100! men spelmässigt tycker jag inte att Apex håller måttet!

Citat:
Det är sant, men hur ofta ser vi trä fyror runt om i shopparna idag? Kanske bara är jag som aldrig letar

Hehe, kanske inte den vanligaste klubban i shopparna, men om man rör sig till de lite större så finns dom... inte helt fel alls måste jag säga. Jag har ingen själv idag då jag använder mig av en Spoon, men har tidigare ägd en och var då väldigt nöjd med den iaf
Citera
2010-06-28, 13:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ack så fel jag hade, men klart det är Hogan!

Jag håller med om att dom kan vara några av de snyggaste någonsin med bra konkurrens av Mizuno MP100! men spelmässigt tycker jag inte att Apex håller måttet!

Hehe, kanske inte den vanligaste klubban i shopparna, men om man rör sig till de lite större så finns dom... inte helt fel alls måste jag säga. Jag har ingen själv idag då jag använder mig av en Spoon, men har tidigare ägd en och var då väldigt nöjd med den iaf

Nej Apex klubborna var/är(?) riktigt riktigt svårspelade, aldrig något jag skulle få för mig att använda men gud så vackra Mizuno MP100 är verkligen inte dåliga heller. Spelade med Ben Hogan Apex FTX i dubbla omgångar för att jag var så nöjd med klubborna fram till i våras då jag bytte.

Jag kan också hålla med om att träfyran är underskattad, speciellt i de högre hcp nivåerna. Spelade faktiskt med en träfyra och en träsexa när jag var i den övre halvan själv. Måste säga att det gav mycket bra resultat, träfyran är ju faktiskt bra mycket enklare att slå med, speciellt från fairway och då utan att förlora särskilt mycket längd! Samtidigt misstänker jag att det blir allt vanligare att ersätta träklubbor över spoon med en hybrid av något slag.
Citera
2010-06-28, 14:37
Medlem
DanteAlighieris avatar
Gick -2 igår och på par för ett par dagar sedan. Det börjar arta sig. Mäktade också med en eagle på midsommar.
Citera
2010-06-28, 14:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Gick -2 igår och på par för ett par dagar sedan. Det börjar arta sig. Mäktade också med en eagle på midsommar.

Vem fan spelar golf på midsommar? Grattis!
Citera
2010-06-28, 15:05
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Vem fan spelar golf på midsommar? Grattis!

Det blev en morgonrunda. Självklart blev det livat på kvällen.

Har du lirat något mer då kingen?
Citera
2010-06-28, 15:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det blev en morgonrunda. Självklart blev det livat på kvällen.

Har du lirat något mer då kingen?

Hela midsommarhelgen gick åt firande, hade dessutom min 21a födelsedag under fredagen så det blev ordentligt. Så pass att jag däckade i solen under lördagen med solbrillorna på i fem timmar och nu ser ut som en jävla panda i ansiktet!

Spelade i torsdags senast och gick 34 på första nio följt av en 41a på avslutande nio. Hur fan man lyckas slå bort fyra bollar på 9 hål är för mig ett mysterium, en jag var långt ifrån glad kan jag lova. Spelet på första nio var dock riktig bra, enkelt men effektivt. Spelar annars ett sk "kval" för Gore-Tex Junior Pro-Am ikväll, känns ju som ett halvt skämt att jag får spela med två fjortonåringar och vi kvalar om samma platser. Dessutom har jag ju 3x18 hål att se fram emot på fredag och torsdagsgolfen på torsdag, blir mycket nu för min del

Är det förresten någon annan som fullkomligt hatar att spela på så torra fairways som det verkar vara just nu? Jag slår vanligtvis inte särskilt långt men träffar man fairway nu så rullar ju bollen som bara den och det skapar fan bara problem för min del.
Citera
2010-06-28, 17:30
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
En bana kan faktiskt "slopeas om". Jag skulle gissa på att det dock är vanligare när ett par hål byggs om och banan antingen blir svårare eller lättare och att du då får fler eller färre slag på slopen. Vilket jag tror det är TS menar, för att göra det tror jag dessutom att klubben måste kontakta SGF eller något liknande för att få det gjort officiellt. Att sätta HCP eller Index på olika hål är ju precis som du säger en halv vetenskap.

Har själv en riktig "golfvecka" framför mig, ska bli härligt med vackert väder och mycket golf

Klart jag vet att man "slopar om" banan med jämna mellanrum, men uppfattade inte det som att det var detta frågan gällde, då han kommenterade att hålet förut var ett av de lättare, men numer var svårare men trots detta fortfarande "räknades" som lätt.

Sen kan ju även frågan gällt både "omslope-ning" och "om-indexering", vilket förmodligen vore på sin plats om hålet förändrats så pass mycket och det även skett någon mer förändring på banan.
Citera
2010-06-28, 21:07
Medlem
Bobbo.s avatar
Citat:
Dessutom har jag ju 3x18 hål att se fram emot på fredag och torsdagsgolfen på torsdag, blir mycket nu för min del
54 hål på en dag? Låter mustigt...

Citat:
Är det förresten någon annan som fullkomligt hatar att spela på så torra fairways som det verkar vara just nu? Jag slår vanligtvis inte särskilt långt men träffar man fairway nu så rullar ju bollen som bara den och det skapar fan bara problem för min del.
Då tycker jag faktiskt det är värre med torra greener. Rent ut sagt att ett helvete när du måste ha en carry på 160-170 men samtidigt få bollen att stanna hyfsat snabbt.

Har nu kommit ner 11,3 trots att jag slår riktigt dåliga järnslag. Hookar åt det grövsta, vet i teorin precis vilka fel jag gör men ute på banan låser det sig och jag faller tillbaka till min gamla sving. Istället är det närspelet som räddar mig. På min sänkarrunda slog jag till fem "up and downs" på nio hål vilket resulterade i sju raka par samt en totalscore på +1.
Citera
2010-06-28, 21:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
54 hål på en dag? Låter mustigt...

Då tycker jag faktiskt det är värre med torra greener. Rent ut sagt att ett helvete när du måste ha en carry på 160-170 men samtidigt få bollen att stanna hyfsat snabbt.

Har nu kommit ner 11,3 trots att jag slår riktigt dåliga järnslag. Hookar åt det grövsta, vet i teorin precis vilka fel jag gör men ute på banan låser det sig och jag faller tillbaka till min gamla sving. Istället är det närspelet som räddar mig. På min sänkarrunda slog jag till fem "up and downs" på nio hål vilket resulterade i sju raka par samt en totalscore på +1.

Ja det är klart att torra greener är snäppet värre, dock är det ofta så nu att man slår så helvetes långt tack vare rullen att du har 120 ner till 50 meter på andra slaget på par fyrorna t.ex. Det är väl i sig inget att klaga på, då är det värre med de problemen jag fick idag tack vare att fairway till slut svängde och bollfan hamnade i den tjocka semi-ruffen.

Får för övrigt gratulera till sänkningen! Har du något mål för året?
Citera
2010-06-28, 23:26
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Hela midsommarhelgen gick åt firande, hade dessutom min 21a födelsedag under fredagen så det blev ordentligt. Så pass att jag däckade i solen under lördagen med solbrillorna på i fem timmar och nu ser ut som en jävla panda i ansiktet!

Spelade i torsdags senast och gick 34 på första nio följt av en 41a på avslutande nio. Hur fan man lyckas slå bort fyra bollar på 9 hål är för mig ett mysterium, en jag var långt ifrån glad kan jag lova. Spelet på första nio var dock riktig bra, enkelt men effektivt. Spelar annars ett sk "kval" för Gore-Tex Junior Pro-Am ikväll, känns ju som ett halvt skämt att jag får spela med två fjortonåringar och vi kvalar om samma platser. Dessutom har jag ju 3x18 hål att se fram emot på fredag och torsdagsgolfen på torsdag, blir mycket nu för min del

Hehe, låter som en slapp lördag

Lycka till då!

Jag tycker det är skönt, speciellt när man har drive-järnsjua på varje par fem hål. Gick på par idag på nio hål. Fan vad laddad jag är på att kvala i höst. Vad måste man ha i handicap för att få delta i kvalet till SAS-touren?
Citera
2010-06-28, 23:56
Medlem
Dr_Dollars avatar
Var ett tag sen jag var in här nu, så lika bra att göra nån typ av uppdatering;

Nyinköpta stickor;

* Taylor Made R7 Tour Prefered som jag trivs väldans bra med.
* Taylor Mades Tourbag; http://www.golfclub2000.com/images/B...f-Bag-2008.jpg

Har inte lirat så jäkla mycket iår p.g.a pluggande, men målsättningen är iaf att skjuta Par på "mina" tre hemmabanor.
HcP 4.6 i dagsläget.
Formen lite sådär..men sommaren har bara just börjat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in