2013-07-27, 12:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Denna artikel var det jag läste.

"With the help of Mark Reilly and Edoardo Molinari, we came up with the following formula to determine friction launch:

(Dynamic Loft – Launch Angle) x 100/Spin Loft = Friction Launch"

"An excellent way to improve spin with your current wedges is to have the face sandblasted with normal aluminum oxide sand. This will provide a rougher, more ‘grippy’ texture to the face."
http://www.andrewricegolf.com/2012/0...edges-part-ii/

Tack så mycket, var mycket intressant läsning.
Citera
2013-07-27, 16:33
Medlem
ErPupones avatar
Fråga till alla saida härinne:

På var och varannan golfklubb säljs nu golfbollar som är "refurbished and refinished" tror märket heter links choice och de har gjort en grej att lacka om PRO v1, NXT Tour mm och sedan sälja till billig peng. Hittade ett dussin PRO v1 för 229 kr på gekås i Ullared. Hur är kvalitén på dessa bollar? Det är trots allt halva priset, mycket pengar att spara för en student som ändå vill spela med en bra boll
Citera
2013-07-27, 17:27
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Kul att höra att du trivdes och du fick lira Phillans hemmabana.

Personligen har jag aldrig varit i San Diego och spelat golf så kan inte uttala mig om det, har däremot varit runt San Francisco och Las Vegas och spelat och kan nog nästan hålla med. Det finns inga "dåliga" golfbanor, det larviga är ju att man börjar jämföra med värstingarna man spelar hela tiden så till slut blir man ändå missnöjd med vissa delar.

Var i Kalifornien då båda gångerna under hösten och det var perfekt med cirka 25 grader så jag kan förstå att det är ett helvete under sommarmånaderna.

Däremot skulle jag faktiskt rekommendera östkusten alla dagar i veckan före västkusten om man ska till Staterna och spela golf. Florida får du mycket mer "Bang for your buck" om du frågar mig, även om klimat och så är liknande så hålls priserna nere och kvalitén uppe. Även kustdelarna av Mississippi och Alabama rockar några underbara golfbanor för larvigt bra priser.

San Diego är perfekt såhär års, runt 25-30 grader varje dag och nästan inget regn! Men Palm Spring (öster om San Diego) kommer upp i 40-45 grader under sommar-månaderna.

Intressant! Har funderat på Florida några gånger (har hört att det ska vara riktigt bra där) ska definitivt kolla upp det inför en framtida resa! Tack för tipset
Citera
2013-07-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone

På var och varannan golfklubb säljs nu golfbollar som är "refurbished and refinished" tror märket heter links choice och de har gjort en grej att lacka om PRO v1, NXT Tour mm och sedan sälja till billig peng. Hittade ett dussin PRO v1 för 229 kr på gekås i Ullared. Hur är kvalitén på dessa bollar? Det är trots allt halva priset, mycket pengar att spara för en student som ändå vill spela med en bra boll

Dom bollarna håller Max 2-3 slag. Köp tvättade bollar från t.ex out-of-bounds.se istället.
Citera
2013-07-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Dom bollarna håller Max 2-3 slag. Köp tvättade bollar från t.ex out-of-bounds.se istället.

Kör på njgolf.se istället skulle jag säga. Skiljer ganska mycket i pris jämfört med out-of-bounds av de bollar jag kikat på iallafall. Ruggigt snabba leveranser och bollarna har varit klart över förväntan, framförallt C-klassen blev jag riktigt förvånad av när jag fick.
Citera
2013-07-27, 21:59
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Treamz har rätt.

Refurbished bollar är oftast riktigt slitna bollar som någon har tagit emot, sen sprayas dem och täcks med ett lager av färg/något medel som ska ge dem utseendet av att vara nya. Det riktiga skalet och dess attributer är sen länge borta.

Du skulle lika gärna kunna spela Pinnacle eller Orlimar som att spela refurbished V1or. Gamla hederliga floridabollar är också betydligt bättre då dessa endast bara ska vara avtvättade och inget mer.
Citera
2013-07-27, 22:37
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz

Citat:
Treamz har rätt.

Refurbished bollar är oftast riktigt slitna bollar som någon har tagit emot, sen sprayas dem och täcks med ett lager av färg/något medel som ska ge dem utseendet av att vara nya. Det riktiga skalet och dess attributer är sen länge borta.

Du skulle lika gärna kunna spela Pinnacle eller Orlimar som att spela refurbished V1or. Gamla hederliga floridabollar är också betydligt bättre då dessa endast bara ska vara avtvättade och inget mer.
Tackar för synpunkter. Med hänsyn till era synpunkter är det en riktigt ful typ av försäljning. Nästan 500 kr kastat i sjön
Citera
2013-07-27, 23:14
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Tackar för synpunkter. Med hänsyn till era synpunkter är det en riktigt ful typ av försäljning. Nästan 500 kr kastat i sjön

På tal om bollar så spottade rangemaskinen ut en Callaway hex chrome, en boll jag inte hade testat tidigare och som överlevde i 18 hål (bara det!), var väldigt nöjd och vet inte om det var bollen eller spelaren som träffade mer fairways och greener än vanligt. Dock gick det värre för dom bollarna jag spelade vid sidan av, vilket ger plus till bollen.

En annan reflektion är att man väldigt ofta slå "samma" slag på samma hål även om det inte är ett slag jag normalt slår. Som exempel första hålet jag slår 7/10 gånger en pull draw på utslaget, andra hålet spikrakt mitt, fjärde lätt fade, inspel på femte pull draw/hook, lätt fade på sjunde, spikrakt mitt i på nionde, hook eller slice på tionde, spikrakt på tolfte, lätt fade på trettonde, pull fade på femtonde, alltid fade på sextonde och pull draw eller fade på 18.

Vad beror detta på? Är det psykiskt? Är det siktet? Är det uppställning?
Citera
2013-07-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

En annan reflektion är att man väldigt ofta slå "samma" slag på samma hål även om det inte är ett slag jag normalt slår. Som exempel första hålet jag slår 7/10 gånger en pull draw på utslaget, andra hålet spikrakt mitt, fjärde lätt fade, inspel på femte pull draw/hook, lätt fade på sjunde, spikrakt mitt i på nionde, hook eller slice på tionde, spikrakt på tolfte, lätt fade på trettonde, pull fade på femtonde, alltid fade på sextonde och pull draw eller fade på 18.

Samma här(oftast), vissa banor slår jag nästan exakt likadana slag... vissa sprikraka, vissa fade, vissa åt helvete osv.

Psykiskt skulle jag gissa på.
Citera
2013-07-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

Tror det är en kombination. En sak jag märkt på min hemmabana är att flertalet tees pekar mot annat ställe än fairway, t.ex. ut i skogen. Känns som att det blir fel för sinnena då ifall jag ställer upp kroppen och siktar mot ett mål medan ögonen riktar sig mot något helt annat. Detta kan säkert leda till någon form av kompensation från kroppens sida vilket i sin tur ger skeva slag. Försöker tänka på detta så att kropp och ögon vill mot samma mål, har gett visst positivt resultat.
Citera
2013-07-28, 14:34
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Kastat i sjön är väl att ta i men som sagt - det är lite som att köpa Pinnacle-bollar med en annan logga på. Å andra sidan kanske du faktiskt gillar dem och då är det ju bra investerade pengar
Citera
2013-07-28, 14:57
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Kastat i sjön är väl att ta i men som sagt - det är lite som att köpa Pinnacle-bollar med en annan logga på. Å andra sidan kanske du faktiskt gillar dem och då är det ju bra investerade pengar
Tappar bollen sina attribut genom att man lackar om dem? Pratar främst spinn och längdattributen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in