2013-08-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Någon som använt sig av clubhousegolf.co.uk och kan göra en recension på om det är en bra eller dålig sida att beställa järnklubbor ifrån? 5900 för AP2 med förlängda skaft är mer än 3000 kr billigare än vad jag hittat för samma klubbor i Sverige

Dom verkar vara bra att ha och göra med vad jag sett i både denna tråd och på andra forum.
Var nära på att slänga iväg en beställning själv nyss men hittade begagnade grejer istället...
Citera
2013-08-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Tack!

Jag vet inte vad du är för mysko person. Jag kunde slå bollarna halvvägs mot stjärnorna ibland tidigare, bollen bara försvann, jag fick bara stå och hoppas att jag skulle höra vad den landade, detta då med 9 graders driver. Totalt urusla slag.

Jag tror att det handlade om att jag kom ner på bollen för brant. Jag vet inte om du sett denna länk tidigare: http://www.youtube.com/watch?v=BMWLSVeFy6c Det är nog bra om man kan hitta en avvägning mellan loft och attackvinkel. Nu spelar jag med 10.5 slår högt och långt, jag slår ju lätt 200+ även om jag får en dålig träff. Skulle jag spela med 9 grader nu, så skulle jag behöva öka min swing speed för att få upp bollen lika högt i luften, med 9 grader nu så skulle jag förmodligen tappa en hel del i längd.

Då kommer jag för flackt in och får för mycket spinn alltså? Hm, kanske jag använder för mycket handleder då?
Citera
2013-08-30, 09:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Då kommer jag för flackt in och får för mycket spinn alltså? Hm, kanske jag använder för mycket handleder då?

Det finns inget bra svar på den frågan - du kan komma in för flackt och få en riktigt hög bollbana och du kan komma in för brant och få en riktigt hög bollbana. Videon E.Mercx länkade förklarar ju D-planet och spinloften - där är det viktiga att snappa upp att det handlar om en korrelation mellan infallsvinkel/club path och dynamisk loft vid träffen.

DU kan komma in till en boll jätteflackt men ha en teknik som gör att du har 20 grader i dynamisk loft - precis som du kan komma lika flackt, ligga före bollen med kroppen och ha 8 graders dynamisk loft. Och raka motsatsen kan också hända.

Det jag har sett på de få personer jag jobbat med osm har problem med höga bollar och mycket spinn är att det är som du säger mycket händer men speciellt mycket armar. En lite utifrån och in sving gärna på det - så spinner det galet. Börja med att kolla hur du jobbar med kroppen när du slår en driver - startar höft eller armar nedsvingen först?
Citera
2013-08-30, 11:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Money22 skrev

Jag tror ju inte att du kommer för flackt in, det är det som är det riktigt svåra. Greppet är det viktigaste, det är ju genom greppet som du får ut kraften i skaft och klubbhuvud. Om du är orolig över handlederna så handlar det om greppet.
Citera
2013-08-30, 13:09
Medlem
Citat:
Jag tror ju inte att du kommer för flackt in, det är det som är det riktigt svåra. Greppet är det viktigaste, det är ju genom greppet som du får ut kraften i skaft och klubbhuvud. Om du är orolig över handlederna så handlar det om greppet.

Greppet har en pro hjälpt mig med för nåt år sen. Jag tar skaftet långt ut mot fingrarna i vänster hand, vrider klubbladet så det står square mot bollen, sen lägger jag höger hand på, ganska löst, med två knogar synliga.Håller ganska löst i klubban.
Citera
2013-08-30, 13:48
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Greppet har en pro hjälpt mig med för nåt år sen. Jag tar skaftet långt ut mot fingrarna i vänster hand, vrider klubbladet så det står square mot bollen, sen lägger jag höger hand på, ganska löst, med två knogar synliga.Håller ganska löst i klubban.

Prova med ett mer högerroterat högerhandsgrepp om du har problem med en hög bollbana - två stycken knogar synliga på höger hand är lite väl mycket i min mening.
Citera
2013-08-30, 15:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Money22 skrev

Greppet är jättekomplicerat. Jag har kollat hur många videor som helst. Det som jag tycker. (Finns säker många som tycker annorlunda.) Vänsterhanden, man måste ha en "flat left wrist at impact", (nu finns det ju olika uppfattningar om vad "flat left wrist" är) inga tendenser till något flippande. Högerhanden gör att man kommer på rätt plan (detta är så komplicerat pga av att det finns olika plan, så jag vill inte ens gå in på det + att jag försöker få till det ok själv).

Man måste slå bollar för att hitta "sitt" grepp. Jag har slagit wedgar, chippat och pitchat, man märker på bollträffen när man börjar hitta rätt, den blir hur bra som helst, närspelet blir så bra....
Citera
2013-08-30, 17:32
Medlem
Citat:
Greppet är jättekomplicerat. Jag har kollat hur många videor som helst. Det som jag tycker. (Finns säker många som tycker annorlunda.) Vänsterhanden, man måste ha en "flat left wrist at impact", (nu finns det ju olika uppfattningar om vad "flat left wrist" är) inga tendenser till något flippande. Högerhanden gör att man kommer på rätt plan (detta är så komplicerat pga av att det finns olika plan, så jag vill inte ens gå in på det + att jag försöker få till det ok själv).

Man måste slå bollar för att hitta "sitt" grepp. Jag har slagit wedgar, chippat och pitchat, man märker på bollträffen när man börjar hitta rätt, den blir hur bra som helst, närspelet blir så bra....

Jag är nöjd med mina järnslag och där känner jag att jag greppar rätt när det liksom skär genom smör..Jag är nöjd med mina övriga klubbor också, men det är drivern som jag funderar över. Jag skulle gärna vilja ha en flackare nedslagsvinkel eller hur man ska säga, för att få lite mer rull. Ska ställa mig på ranchen imorgon och pröva era tips!

Ps närspelsträning lönar sig. Sen april har jag sänkt mig från 16,9 till 15,7. Utan att jag hinner råträna.
Citera
2013-08-31, 09:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jag är nöjd med mina järnslag och där känner jag att jag greppar rätt när det liksom skär genom smör..Jag är nöjd med mina övriga klubbor också, men det är drivern som jag funderar över. Jag skulle gärna vilja ha en flackare nedslagsvinkel eller hur man ska säga, för att få lite mer rull. Ska ställa mig på ranchen imorgon och pröva era tips!

Ps närspelsträning lönar sig. Sen april har jag sänkt mig från 16,9 till 15,7. Utan att jag hinner råträna.

Greppet är inte en direkt bidragande orsak till infallsvinkeln - prova att flacka ut svingplanet istället, speciellt med de längre klubborna.
Citera
2013-08-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Greppet är inte en direkt bidragande orsak till infallsvinkeln - prova att flacka ut svingplanet istället, speciellt med de längre klubborna.

Såg nu att mr Hogan har samma tanke. Ska prövas omgående! Tack.
Citera
2013-08-31, 16:35
Medlem
Jag undrar om det är någon som har tips på något program eller något sätt där man kan lägga in resultat från sina rundor och så man kan se statiskt och info om sina rundor i datorn?
Citera
2013-08-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Jag undrar om det är någon som har tips på något program eller något sätt där man kan lägga in resultat från sina rundor och så man kan se statiskt och info om sina rundor i datorn?

Golfshot finns till smartphones och är gratis. Vet att jag var medlem på fore.nu för länge sedan. Oklart hur det är med den sidan nu... Rekommenderar golfshot i alla fall.

Tredje rundan i rad för mig nu när jag träffar 10+ greener och inte sätter en putt över 2 meter. Blir så grymt frustrerad vet inte vad jag gör för fel. Har jag rätt linje är dom kort, slår jag fram dom till hål så är det fel linje. Kommer ju aldrig kunna skjuta under 72 om jag gör 1-2 birdies per runda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in