2013-06-08, 12:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Whatevah skrev

300 bollar och 9 hål senare tror jag att jag har löst det.

Jag är inte helt säker på vad som var felet, men jag märkte när jag skulle slå en SW att jag lyfte klubban snett utåt, istället för rakt bakåt (tänkte att det kanske kunde påverka svingspåret). Problemet var kanske inte riktningen utan att jag lyfte klubban med armarna. Sen började starta mina svingar med axlarna (och fokuserade på det fetade, kompakt och stabilt utmed kroppen) allt föll på plats igen, spikrakt eller svag draw. Ingen tendens till pull eller slice. Slog årets längsta drive på 290m (ja det var medvind, fairways var som asfalt,26 grader i luften och det lutade nedför) några hål senare och träffade i princip alla FW:s på 9 håls rundan och om bollen inte låg på FW var den 2-3m ifrån. Hoppas hoppas hoppas att detta funkar i framtiden med och tack för hjälpen.

När jag värmde upp hittade jag något konstigt när jag tryckte igång svingen med axlarna (nästan så att det brände till), i 9-10 slag hade jag nästan tourlängder på min J9 och J8 (135m, respektive 150m, med rangebollar). Sen försvann det och slagen blev 10m kortare och hittade inte tillbaka dit igen (och nej det var inte vinden den kom från sidan). Det var en helt annan känsla i kroppen och träffarna under dom slagen, så något nytt att försöka hitta när rangen besöks nästa gång.

Går du på kraft? Jag kan tänka mig att det går bra och starta svingen med axlarna, men jag personligen måste starta med höfter och ben, jag går inte på kraft.

Jag har tränat dom senaste 6 månaderna på sekvenser av svingen och fasta positioner, det är först nu på senare tid som det börjat ge resultat.

Jag träffar nästan alltid fairway, men är väldigt inkonsekvent när det gäller längd.

Sista fem hålen igår med driven:

Bra träff, men träffade ett ytterkanten på ett träd och bollen damp ner 180 meter in på FW.

Medvind, upphöjt tee. Halvtaskig träff ca 280 m, på FW.

Lite motvind, upphöjt tee. Ok träff ca 250 m på FW.

Mycket motvind. Ca 210 m på FW.

Sidvind, dålig drive. Ca 180 m carry men mycket draw, träffade mitt på FW, så den rullade till ca 220m tack vare att det är torrt och hårt.

Det sjukt stora problemet nu är att jag får många slag typ 80-40 m in till green.

Grymt intressant artikel om det:

"Så bra är du - slag för slag
Hur mycket bättre är egentligen en scratchspelare eller ett proffs jämfört med dig? Vi grävde fram siffrorna som ger dig svaret. Förmodligen kommer du att bli förvånad. "
http://www.golf.se/Spela/Nyheter/Sa-...slag-for-slag/
Citera
2013-06-08, 16:10
Medlem
knazbarnets avatar
Har två problem just nu, ett jättefånigt och ett som de flesta säkert haft problem med

Första problemet är att de senaste rundorna har jag fått till hur bra träffar som helst, speciellt med drivern som vart mitt problem tidigare men även med järnen har ökat kanske 15-25m i längd jämfört med förra året. Problemet är dock att till och från har jag börjat tänka på andningen när jag ska slå (vilket självklart förstör allting) till exempel senaste rundan träffa jag 3 slag i rad med J8 på skaftet och bollen flög ut till höger varav två var från tee(!) vilket aldrig hände förra året. Så frågan är väl om någon har nåt tips om hur man släpper tankarna på det?

Det andra skitfåniga problemet jag har är att det är dags för nya skor. Vill gärna se bra ut på banan (är min fåfänga blandat med osäkerhet antar jag). Har länge funderat på ett mer moderna pjux typ adidas/nike, är ute efter lite samma stil som de moderna tourspelarna har.

Så inhandlade härom dagen ett par vitröda Nike Lunarlon, som visserligen var lite breda för min smak men som jag ändå trodde skulle göra mig nöjd. Åkte hem drog på mig golfkläderna och direkt kände jag mig som en clown/struts ^^ Så frågan på detta är väl om någon kan ge lite tips pjux som tourspelare använder så jag kan få lite mer valmöjligheter
Citera
2013-06-08, 17:29
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Så inhandlade härom dagen ett par vitröda Nike Lunarlon, som visserligen var lite breda för min smak men som jag ändå trodde skulle göra mig nöjd. Åkte hem drog på mig golfkläderna och direkt kände jag mig som en clown/struts ^^ Så frågan på detta är väl om någon kan ge lite tips pjux som tourspelare använder så jag kan få lite mer valmöjligheter

Antar att du menar Nike Lunar Control? Jag använder själv de svart/silvriga och tycker att dom är riktigt snygga, dock ska jag köpa ett par spikeless casual skor som jag kan ha båda av och på banan när jag tränar.

Om du vill ha riktigt snygga skor kan jag bara rekommendera riktigt klassiska FootJoy, de tycker jag är snyggast. Men om du vill ha lite mer moderna skor så tycker jag Adidas Tour 360 är uppe bland de fräschaste!
Citera
2013-06-08, 17:51
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Antar att du menar Nike Lunar Control? Jag använder själv de svart/silvriga och tycker att dom är riktigt snygga, dock ska jag köpa ett par spikeless casual skor som jag kan ha båda av och på banan när jag tränar.

Om du vill ha riktigt snygga skor kan jag bara rekommendera riktigt klassiska FootJoy, de tycker jag är snyggast. Men om du vill ha lite mer moderna skor så tycker jag Adidas Tour 360 är uppe bland de fräschaste!

Aah exakt, råkade ta namnet på sulan jo asså tyckte också de såg bra ut i butiken men kändes inge vidare hemma. Kikade faktiskt en hel del på Tour 360 men enligt dormy killen så var skon jättedålig men ska helt klart överväga det.

Var inne på spikeless också men känns som att man kommer halka runt för mkt en regnig dag eller en morgon med dagg i gräset. Det vore nästan drömmen om man kunde hitta en skön sån sko då jag känner mig riktigt bekväm de ggr jag spelat i ett par vanliga converse
Citera
2013-06-08, 18:13
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Aah exakt, råkade ta namnet på sulan jo asså tyckte också de såg bra ut i butiken men kändes inge vidare hemma. Kikade faktiskt en hel del på Tour 360 men enligt dormy killen så var skon jättedålig men ska helt klart överväga det.

Du borde verkligen testa först, skor som inte passar på honom kanske passar jättebra på dig, skor är ju väldigt individuellt och alla fötter ser ju olika ut Skor som du ska traska i många timmar i bör du verkligen hitta det mest bekväma.

Citat:
Var inne på spikeless också men känns som att man kommer halka runt för mkt en regnig dag eller en morgon med dagg i gräset. Det vore nästan drömmen om man kunde hitta en skön sån sko då jag känner mig riktigt bekväm de ggr jag spelat i ett par vanliga converse

Ja om du bara ska ha ett par skor så är spikeless ingen superidé. Men dom är perfekta för en dag på rangen eller träningsområdet!
Citera
2013-06-08, 19:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
knazbarnet skrev

Första problemet är att de senaste rundorna har jag fått till hur bra träffar som helst, speciellt med drivern som vart mitt problem tidigare men även med järnen har ökat kanske 15-25m i längd jämfört med förra året. Problemet är dock att till och från har jag börjat tänka på andningen när jag ska slå (vilket självklart förstör allting) till exempel senaste rundan träffa jag 3 slag i rad med J8 på skaftet och bollen flög ut till höger varav två var från tee(!) vilket aldrig hände förra året. Så frågan är väl om någon har nåt tips om hur man släpper tankarna på det?

Ha, ha. Golf är ett sjukt spel. Dom små detaljerna betyder så mycket....

Är du säker på att det beror på andningen. Shankande brukar ju tyda på dålig balans.
Citera
2013-06-08, 19:29
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Ha, ha. Golf är ett sjukt spel. Dom små detaljerna betyder så mycket....

Är du säker på att det beror på andningen. Shankande brukar ju tyda på dålig balans.

problemet är nog att jag försöker antingen ta ett andetag eller blåsa ut ett innan svingen, sen om jag tar/blåser under svingen förstörs svingen helt och hållet inte pga av andningen utan för att jag tänker på den men det där är väl egentligen sånt som kommer bytas ut mot något annat problem så småningom hahah
Citera
2013-06-08, 19:57
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Har två problem just nu, ett jättefånigt och ett som de flesta säkert haft problem med

Jag har också lite problem med andningen, eller jag håller andan när jag slår. Någon som kan vet hur man "ska" göra med andningen och hur ni gör när ni slår?
Citera
2013-06-09, 00:17
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Någon som har tips på driver? Rätt idiotisk fråga, jag vet. Men om någon har en liten fingervisning åt vilket håll man borde gå åt så vore jag väldigt tacksam.

Har just nu HCP 15,2, slår absolut inga monsterdrivar.. 200-220 i snitt skulle jag nog säga. Har just nu en Nike SQ SUMO, ett riktigt fetto med 11,5 loft som jag kallar "Pannkakan". Skulle nog säga att jag ligger över snittet på fairway-hits för min HCP, spelet från tee är definitivt min starka sida om jag nu har någon. Men det känns som jag skulle kunna få ut mer längd.. tycker drivarna blir lite väl höga.. det höga loftets fel antar jag?

Borde jag gå ner till 9.5 loft om jag köper ny? De flesta nya verkar iofs vara justerbara. Har känt lite på en polares Titleist 910 D3, 9.5.. men inte tillräckligt för att bilda mig en uppfattning.
Min teori är att det är med drivers som det är med tjejer och deras hår, de som har rakt vill ha krulligt och vice versa Min polare slår höga drivar och vill slå dem lägre med mer rull, jag som slår slår låga vill ha högre drivar.

Jag är den första att skriva under på att jag tyckte det var viktigt att få ut längd i drivern, men har släppt det helt. Gjorde en check på Ryfors GK för några veckor sedan, jag hade tappat drygt 20 meter (ligger nu runt 210-220 meter carr) från besöket under augusti förra året. Detta ska sättas i samband med att jag mellan dessa besök spelat ungefär 13 rundor golf (som jag har statistik på) där jag ökat antalet fairway-träffar med 26 %.
Citera
2013-06-09, 01:12
Medlem
Hej!

Mitt första inlägg här. Dock har jag läst flashback i alla tiders. Det är så att jag skulle vilja ha hjälp med mitt puttande. Det är nyckel till att jag hela tiden står stilla på 17,0 i HCP.

Det känns som jag inte hittar ett ända sett att hålla klubban på för att det ska vara bekvämt. Jag är leftyspelare, så har kollat en del på mickelsons clawgrip det kändes bra till en början men har nu helt enkelt tappat känslan. Har ni förslag? Jag står och nötar putt efter putt varje dag men när jag väl kommer ut på banan så puttar jag bort birdie efter birdie. Blir ofta så jag till och med tre puttar. Snälla ge mig tips för jag vill bli singelhcp innan sommaren är slut!
Citera
2013-06-09, 08:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Du har med andra ord ingen riktig svingtanke, skaffa dig en sådan så lär du märka att tanken på andning kommer att försvinna väldigt fort.

Citat:

Faktum är att fler och fler proffs spelar spikeless - Fred Couples och Martin Kaymer t.ex. Greppet är inte så dåligt som du kan tro. Även på vått underlag funkar de bra och gör sitt jobb utan större problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Jag har också lite problem med andningen, eller jag håller andan när jag slår. Någon som kan vet hur man "ska" göra med andningen och hur ni gör när ni slår?

Vanligtvis hålls andan under de få sekunder som svingen genomförs. Om du har andats in eller ut precis innan det spelar ingen roll - felet blir bara om du faktiskt tänker på andningen. Det finns inge rätt eller fel i hur du andas bara om du tänker på det eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av R00kie
Hej!

Mitt första inlägg här. Dock har jag läst flashback i alla tiders. Det är så att jag skulle vilja ha hjälp med mitt puttande. Det är nyckel till att jag hela tiden står stilla på 17,0 i HCP.

Det känns som jag inte hittar ett ända sett att hålla klubban på för att det ska vara bekvämt. Jag är leftyspelare, så har kollat en del på mickelsons clawgrip det kändes bra till en början men har nu helt enkelt tappat känslan. Har ni förslag? Jag står och nötar putt efter putt varje dag men när jag väl kommer ut på banan så puttar jag bort birdie efter birdie. Blir ofta så jag till och med tre puttar. Snälla ge mig tips för jag vill bli singelhcp innan sommaren är slut!

Det korta svaret är att det finns inget "det rätta greppet" för att putta - det handlar om att hitta ett grepp man är bekväm med och som inte förstör alla möjligheter till att starta bollen dit du vill. Jag kör t.ex. med crosshanded och har gjort sen år tillbaka och jag kan fan inte putta om jag går tillbaks till mer klubbliknande greppet. Kan bli stundtals pinsamt när man står med nybörjare och ska visa dem hur man gör och kan inte slå en meters putt i hål...

Det jag försöker säga är att gå ut och testa till något som känns bekvämt och som du litar på. På det du skriver låter det som att det är andra problem än ditt grepp och jag skulle gissa att det är självförtroende på greenerna...
Citera
2013-06-09, 16:31
Medlem
enoutarns avatar
Uppstod en regelfråga idag på golfbanan. Jag har fått för mig att man kan droppa på den "bortre" sidan av ett vattenhinder om bollen varit över (ovanför hindermarkeringar) och sedan rullar ner i hindret (under förutsättning att man inte droppar närmre hål än där bollen bröt linjen till hindret när den går ner i hindret), vilket en herre jag spelade med motsade sig. Han sade sig vara 99% säker på att "du måste ha hindret mellan dig och hålet när du droppar".

Min fråga till detta nu då är: någon som har bra koll och kan räta ut frågetecknen? Samt någon typ av referens till någon regel/regeltolkning vore trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in